Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

3 Likes

Så alle piler peker oppover?

2 Likes

WTF japanske lange renter tar jo helt av!
Sjekka 10 åringen og den er på 2,81% opp 0,41% på en måned…

2 Likes

Boligbygging er en god indikator for farten i økonomien. Når en ny bolig tas i bruk skal det i tillegg til boligen kjøpes møbler, hvitevarer etc.
Hver gang boligbyggingen faller har det blitt resesjon

https://fred.stlouisfed.org/series/UNDCONTSA

Nye tall i morgen :popcorn:

3 Likes

I Storbritannia kommer inflasjonen inn lavere enn forventet i dagens tallslipp for april.

Mens produksjonsprisene kommer inn adskillig høyere på 0,7% MoM, mot forventet 0,3%. På årsbasis er det forskjell på forventet 3,7% mot realiteten 8,7%.

Høres ut som noen som ikke kommer til å tjene penger fordi andre ikke har penger.

1 Like

Det er to resesjoner som ikke starter med en boligbyggefall. Det er to resesjoner som starter med boligbyggefall på 26%, ingen med mer, tre med mindre. Fallet nå fra toppen er 26%.

image

4 Likes

Ja, kan jo skje andre ting også. 2000 (dot.com) og 2020 (pandemi).
Jeg tenker at vi denne gangen har likheter med både 2000 (AI) og 2008 (gjeld)
USA har hatt QE mer eller mindre sammenhengende siden 2009 i tillegg til kunstig lave renter = bobler.
Bare et spm om tid :mantelpiece_clock:

7 Likes

Deliquency begynner vel å nærme seg nivået når aksjemarkedet peaket i 2008…

Kredittkortgjeldsituasjonen (og vel billån) er nå ca like ille som peak rett etter finanskrisen, mens huslån står det svært mye bedre til med.

Jeg tenker at forskjellen er at det har vært mye strammere regulering av huslån enn i 2007/8.

Kredittkortgjelden ser kanskje stygg ut, men kanskje ikke så ille for bankene når deliquencyraten er lavere enn låneraten? Ser at chatgpt var sånn passe enig i det. Nevner også at mindre regionale banker er de som er mest utsatt. Samtidig, øker arbeidsledigheten markant nå, så kan det bli ganske stygt.

5 Likes

Mulig vi her på vårt lille berg har litt skjev bilde av hva som skjer runt om i verlden. Norge vasser i penger.
Men i hvert fall i USA så synes det som at det er harde tider. I hvert fall mange på youtube som klager og en del av dem kan henvise till statestikk over kredikortgjeld, folk som ikke betalar billån i tiden, nye biler som ikke blir solgt på over ett år, helseforsikringspriser som gått i taket etc. Så det er ikke bare mas og gnæll, det finns siffror bakom snakket.
Sikekrt mange som strammer åt.

Jeg har dårlig koll på europa, mest før at jag ikke kan tysk eller fransk eller noe annet av de kontinetale språken. Men UK har jeg viss koll på og det synes det også vare mer bistert enn på lenge.

Kan bli spennende på børsen da mange selskaper ligger med på P/E på 30 og oppover hvis rentene på statspapirer (som må ses som temligen sikkert) kommer opp på 4-5%.
Samtidlig finns selskaper som går med skaplig vinst som har P/E på 10-15 og går børsen ned kommer også disse att åka med ned. Så i samband med en dipp likt den vi fick 2008-2009 så kan det bli kjøplæge i stabila, etablerte industriselskaper.

7 Likes

«Norge vasser i penger», for å være pinlig korrekt så er det den norske stat som vasser i penger, og innbyggerne har gjeld opp til øra.

En liten sammenligning, sett i forhold til BNP

Statsgjeld
USA 120%, Norge 45%

Husholdningenes gjeld
USA 70%, Norge 105%

Bedriftsgjeld
USA 50%, Norge 80%

Men dette er sett ift BNP, så siden Norge er oljeøkonomi er jo BNP høy.

Ser man på husholdningenes gjeld ift disponibel inntekt så illustrerer det poenget om rik stat og fattige innbyggere i Norge sammenlignet med USA.

USA 90%, Norge 240%

Norge er faktisk på topp i verden mtp gjeld ift disponibel inntekt.

Det bør da være et tankekors at boligprisene reelt er 3 ganger så høye nå som for 30 år siden, ikke nominelt, men reelt,

Veldig mange i Norge tenker de er rike fordi de har bra med egenkapital.

Men alle i Norge burde gjøre et lite tankeeksperiment; hvis boligprisene halveres er jeg like rik da? Hvor mye egenkapital har jeg da?

9 Likes

Blir ikke fattig av å ha bruttogjeld da … Det du må spørre deg selv om er hvor mye du må jobbe for å kjøpe deg en bigmac.

4 Likes

Bankene og deres investorer har sikkert lånt ut alle disse pengene uten å tenke over alle disse forholdene du peker på.

At landet er styrtrikt (og har (litt) kultur for omfordeling av kapital) har noe å si for alle nordmenns kredittverdighet.

Hvis boligprisen halveres i Norge har du større problemer å tenke på enn egenkapitalen din.

4 Likes

Jepp, ca. 11 % av USAs befolkning er fattige etter denne definisjonen (inntekt fra sosial stønad inkludert). Da ligger man dårlig an når man skal søke om boliglån. Eller sagt på en annen måte, da ligger USA dårlig an hvis de får boliglån, og det var det som skjedde under sub-prime og finanskrise.

Ca. 10 % i Norge er “fattig” definert som lavinntekstgruppe, men det er en helt annen verden (60 % av medianinntekt, f.eks. 600 000 for en husstand på to medlemmer).

Boligprisene i Norge holdes oppe på høyt nivå av høy innvandring, kombinert masse fordyrende regler for boligbygging.

På en måte er det smart, for da må unge folk ta på seg masse gjeld slik at de må løpe i hamsterhjulet til de dauer. Og det er bra for samfunnet som helhet.
Det er villet politikk.

5 Likes

«Du blir ikke fattig av bruttogjeld»

Sant nok, kjøper folk seg en leilighet til 5 millioner og låner 3 millioner så har man fortsatt 3 millioner i gjeld og samme leilighet om boligprisene halveres, og leiligheten er verdt/kan selges for 2,5 millioner.

Og på toppen av det hele kan man sikkert kjøpe flere BigMac, for renten kan jo bli lave når 90% av de som ønsker å jobb har jobb.

Men kanskje følelsen av å være fattig er mer påtrengende når egenkapitalen er «wiped out», selv om «du ikke blir fattig av bruttogjeld»

2 Likes

Hvis en boligtomt i Bærum er verdt 12 millioner, så er det ikke “masse fordyrende regler” som er årsaken til høye boligpriser. Jo dyrere det blir å bygge, jo lavere blir tomteprisene. Boligprisene bestemmes av etterspørselen. Befolkningvekst, kjøpekraft og kredittverdighet.
Stor boligtomt utskilt fra Plahteskogens solside - Vestvendt - 20 % BYA - Båtplass medfølger | FINN eiendom

5 Likes

For øvrig tror jeg ikke prisene på bolig vil falle i Norge, ikke over alt i alle fall. Skal man spå om fremtiden om boligmarkedet og makroøkonomien kan det være nyttig å se på 2 land som er verdensledende og langt fremme, på hver sin måte.

Først Sør-Korea, der er det befolkningsfall og foreldning. Likevel er det rekord dyrt for unge å kjøpe bolig. Grunnen er at alle flytter til Seoul, og alle andre steder bli fraflyttet.
Bolig i Seoul blir dritdyrt, og bolig utenfor blir verdiløst.
Det er samfunnsøkonomisk fordi man både får unge mennesker som må jobbe dobbelt så mye for å brødfø alle gamle i en gjeldssituasjon der de må være i hamsterhjulet, samtidig så slipper man å bruke penger på dyr infrastruktur utenfor Seoul. Vinn vinn, for statens forpliktelser, og skatteinngang.

Det andre landet man kan se til er Sør-Afrika, alt forfaller og ingenting vedlikeholdes, nesten overalt. Men f.eks. i Cape Town har man gated communities/oaser vegg i vegg med slum.

3 Likes

Mao i Norge kan f.eks. en bolig på Elverum, på Kongsberg eller i Sarpsborg bli veldig mye billigere enn det er nå, og en bolig i Oslo bli mye dyrere.

Dessuten kan en bolig på Stovner i Oslo bli enda billigere f.eks. i et Sharia-borettslag, enn på et gated Community på Tåsen sammen Stoltenberg o.a., der bolig kan bli enda dyrere.