Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

At urbanisering er en global megatrend tror jeg de fleste har fått med seg.

2 Likes

Jeg bor i et gated community i Oslo, med naboer med alle de riktige meningene. så om det føres politikk jeg er uenig i så mister jeg ikke nattesøvnen av det.

1 Like

Takk for info. Hva/med hvem diskuterer du egentlig nå?

2 Likes

Meningsløst å sammenligne gjeldsnivå mellom land uten å ta hensyn til hvilke aktiva folk har lånt penger til. Andel i Norge med selveid bolig er jo mye høyere enn i de fleste andre land, så hvis hoveddelen av lån er til bolig er det jo noe annet enn om det er til studielån, bil og AmEx regninger???

Når det gjelder et prisfall på 50 % så hadde man jo det for mange her i landet fra slutten av 80-tallet og litt inn i 1990 årene. Gikk vel stort sett greit det også selv om det var vondt der og da.

3 Likes

Grei oppsummering av disse skriveriene. Hvis boligprisene jevnt over faller 50 % så er det fordi kjøpekraften og kredittilgangen allerede har gått ned, gitt noenlunde stabil befolkning. Årsaken er verre enn konsekvensene, som BudSpencer sier. Og da er man fattigere ja. Rakettforskning. Vi er jo så fattige siden mange har råd til å ta opp lån og kjøpe egen bolig. Populisme-vrøvl.

4 Likes

Nominelt:

Reelt:

2 Likes

Ja, boligprisene har steget. Det betyr ikke at vi er fattige. Rentene har gått ned. Lønningene har gått opp.

Resonnementet “hvis boligprisene går ned 50 % så bla bla” , er retail biotek-tull. Da har det som budspencer sier uansett skjedd andre, værre ting.
Å sammenlikne med USA er ganske fantastisk, de har en ekstrem konsentrasjon av rikdom i toppen og ca 40 millioner som lever under den amerikanske fattigdomsgrensen, som er en helt annen begrepsverden enn den vi opererer med. Da har du en gjeng på toppen som ikke trenger boliglån og en stor gruppe i bunn som ikke får lån. (Bortsett fra sub-prime, som viste seg ikke å være så smart).

På den øverste figuren ser man for øvrig hvor tullete det er å hevde at “kompliserende byggeregler” er årsaken til økte boligpriser fra 90-tallet og til i dag.

Stakkars fattige Sættem, stinn av bruttogjeld etter 27 år uten å betale avdrag.

https://www.dn.no/privatokonomi/dn-investor/boliglan/lan/spare-i-fond-eller-betale-ned-pa-lanet-dette-anbefaler-ekspertene/2-1-1932479

2 Likes

Akkurat!
Hva om rentene går opp igjen?

Noen tror at ettersom USA, Japan, UK m.fl har så mye gjeld så må renta være lav.
Sannheten er at det er motsatt.
Markedet vil kreve høyere renter når låntager blir mindre betalingsdyktig.
I 2008 hadde vi sub-prime boliglån.
Nå har vi (USA) høy statsgjeld i tillegg. Hvis langrentene stiger mens FED senker,- da starter moroa.
Et nytt 2001+2008 (boligboble, AI-boble, statsgjeld-boble :firecracker:) kan fint halvere det norske boligmarkedet også.
I nedgangstider kan f.eks boligprisstatistikken vise 20-30% nedgang, mens det i realiteten er 40-50%. Årsaken er at «ingen» får solgt.

6 Likes

Ja, nå har jo rentene gått opp igjen, og realprisene for bolig har flatet ut i Norge. ( figuren jeg rotet fram går bare til ca 2021). Utviklingen i USA er alt annet enn bra, helt enig i det. Men vinklingen over her var snarere motsatt. 6 % budsjettunderskudd, 120 % gjeldsgrad, gjeld som skal refinansieres til stadig høyere rente. ( husholdningene i USA har gjerne fastrente, så det blir litt annerledes). Den økonomiske veksten står ikke i stil med pengebruken. Jeg trodde faktisk trump 2.0 skulle ta litt tak i problemet med doge og toll, men det hjelper jo ikke. Problemet er ikke gjeldsgraden i seg selv, men tempoet i utviklingen.

4 Likes

Høy statsgjeld er kun et problem hvis antatt økonomisk vekst uteblir.

De er kun 3 ting som gir (kan gi) økonomisk vekst:

  1. Økt energibruk
  2. Økt befolkning
  3. Innovasjon og effektivisering

Derfor er lave fødselstall (fremtidig problem) og synkende arbeidsstyrke (problem nå), samt energiproduksjon som gir mer brutto energi, men dessverre mindre netto energi , et stort problem mtp på gjeld og promise to pay.

Det jeg vil også påstå at en aldrende befolkning skaper mindre innovasjon enn en ung befolkning.

I dette bildet ligger USA adskillig bedre an enn Kina, Europa og Japan.

3 Likes

Det ville jeg ha tatt med en klype salt.

2 Likes

Saltklypen må også ta høyde for forskjellen på korrelasjon og kausalitet.
At ungdommer i Somalia er mindre innovative enn middelaldrende menn i Japan trenger ikke nødvendigvis bety at gamle folk er mer innovative enn unge.

Er f.eks. pensjonister i Somalia mer innovative enn middelaldrende menn i Japan?

Jeg tror faktisk svaret er nei.

Når vi nå har skilt confunding variables, så kan vi spørre oss, er det virkelig slik at en norsk 40 åring er mindre innovativ enn en norsk 80 åring?

Jeg tror også svaret på det er nei.

2 Likes

Eksemplene dine stemmer selvsagt ad absurdum, men det forklarer ikke hvorfor f eks Frankrike rykker 11 plasser opp på 10 år. Andre, langt viktigere faktorer (aka confounding, eller “confunding” som du kaller det, variables) spiller større rolle .
Yann LeCun fyller snart 66 år, i gang med nye ideer og selskaper etter å ha vært chief AI scientist i Meta siden 2013.

3 Likes

På makronivå så betyr helheter og gjennomsnitt mer enn anekdoter og «jeg kjenner flere damer som er sterkere enn menn» logikk.
Kanskje det å starte opp nye selskaper i moden alder handler like mye om erfaring, kapitaltilgang og spin offs mer enn nybrottsarbeid.

Japan er et veldig interessant sted, for tross høy innovasjon sammenlignet med mange land, arbeidsdeltakelse for kvinner har økt fra 62 til 75% siste 15 år og et high trust, stabilt og velfungerende samfunn med verdensklasse institusjoner, så har det vært bortimot ingen økonomisk vekst.

Hvorfor skal det gå så himla bra i Europa og Kina sammenlignet med USA er for meg et mysterium. Europa og Kina har en fallende arbeidsstyrke. Og Europa har mindre og mindre netto energitilgang.

6 Likes

Det er vel ingen som påstår at det skal gå så “himla bra” det ene eller det andre stedet? Sterkest økonomisk vekst vil vi få i emerging markets, med land som India i førersetet.
Synes du jeg bruker anekdotisk bevisføring? Jeg prøver å lime inn tall og statistikk på det meste av det jeg hevder. Ikke alle som gjør det, vil jeg påstå. Okei, så kom jeg i skade for å trekke frem ett eksempel. Og ja, dette er nybrottsarbeid med ideer som han ikke så muligheten for å forfølge i Meta. Med sin track-record er han selvsagt kapabel til å hente inn kapital også. Enda en fordel ved å være gammel.

Japan er et fullstendig aparte land, ikke minst når det kommer til keiretsu-kapitalismen. Kan for så vidt se spor av det i Sør-Korea også, og kan ikke brukes som eksempel (eller anekdote om du vil) på noe som helst.

Jeg argumenterte opprinnelig for at vi har det ganske bra i Norge, ikke at vi kommer til å få det så mye bedre.

1 Like

125 millioner mennesker i Japan er ingen anekdote, det er et snitt, en enkelt person som Yann LeKun eller hva 66-åringen heter er en anekdote.

I en global sammenheng er japan en anekdote ja. Ingen land i OECD-delen av verden er så ulikt alle andre som Japan. Du må gjerne bruke Japan som rettesnor for 5 nye år med bearfest for min del. Ikke mitt problem.

Japan er interessant fordi de demografisk viser hvordan det vil gå med makroøkonomien i Kina de neste 5-10 år, kraftig oppbremsing og sannsynligvis fall. Arbeidstyrken i Kina stuper, og fertilitetsraten er under 1, hvem skal man investere for? Folk som dauer, unger som ikke blir født og unge mennesker som gir opp og ligger flate…

Energimessig viser Japan dyr energi for et land som ikke har egne energikilder og er skeptiske til atomkraft vil få det tungt.

Strøm kan bli dyrt og knapt allerede i sommer, og på toppen er Sør-Norge i 23 TWh manko på kraftbalansen (hydrologisk)

Planen er å øke fornybarandelen fra ca 21% til ca 37% på 10 år fra 2020 til 2030.

Jeg vil tro at dagens oljepriser øker farten på denne overgangen.

Verdt å merke seg at Japan endret politikk i 2022, de går nå for å restarte atomkraftverk.

Before Fukushima, nuclear supplied roughly 30% of Japan’s electricity. Today it is back to roughly 8–10%, with a national target of around 20% by 2030.

Såååå… At Japan var atomkraftskeptiske tok visst slutt i 2022. Da ble de pragmatiske.

3 Likes

Og så hopper vi elegant over til yndlingstemaet. Hadde jeg hatt tid, kunne jeg lete fram noen skrekkscenarier du har presentert om hva som skjer når trykket i saltgruvene stuper og fabrikkene må stenge ned osv. Vi har hatt to store globale energikriser på kort tid. Dette gir mange nye investeringsmuligheter. Sånn tenker i hvert fall jeg. Og så prøver jeg å bruke dette forumet til å skrive om dem, både generelt for sektorer og for enkeltselskaper. Av og til roter jeg meg dessverre inn i meningsløse diskusjoner om hvorvidt vi føler oss fattige eller ikke hvis boligprisene faller 50 %.

5 Likes