Var vel ganske smart finansielt også, selv om det nok var mer politisk motivert 
Renta var på vei ned → lurt å sitte på obligasjoner.
Renta på vei opp (pga økt inflasjon fra økte oljepriser) → ikke lurt å sitte på obligasjoner
For å ikke glemme at lånebehovet bare øker, og landet er styrt av en 
Tråden heter «Makro, index og valuta 2» klart det må være rom for å skrive mer generelt om problemstillinger som påvirker makroøkonomi, indekser og valuta, det big picture. Så ingen grunn til å bli forulempet hvis man føler at man tar en urettmessig tung bør og ansvar ved å pense temaet inn på enkeltaksjer i denne tråden.
Som Seltzer sier: Saklig.
Food services and drinking places, for example, added 48,000 jobs in May, and average hourly earnings for that industry are $21.86, according to government data.
That tracks with a Bank of America Institute analysis this week that showed payroll growth accelerated in May, though it “appears much of this strength is being driven by gains in lower-income jobs.”
Vanlig KPI som forventet på 3,1% men kjerneinflasjonen stiger.
Det står i artikkelen at man forventer at sentralbanken setter opp renta i juni…, vi får se.
https://www.dn.no/marked/bmw/ny-kina-smell-for-bmw-aksjen-raser/2-1-2005214
Basically, BMW møter sterkere konkurranse i Kina og selger dårligere.
Jeg tenker dette er en stor makrotrend, at i Kina så vil vestlige merker slite med å opprettholde markedsandel etterhvert som kinesiske merker blir konkurransedyktige på pris, kvalitet og prestisje.
Mao, unngå merker med en stor andel salg i Kina hvis de ikke skulle av en eller annen grunn ha noe som gjorde at de ikke møtte konkurranse fra kinesiske merker.
BMW har jo også haft en del merkligheter før sig på markedsiden. Og produktene er, så hvitt jeg kan bedømme, ikke hva de har varit. Med noen unnantag. M2 f.esk fremstår i hvert fall utifra som en bra automobil. Men mye av sportimentet gir ikke et “klasiskt BMW intrykk”. Man kan kjøpe noe annet enn en BMW SUV. Jeg har bare kjørt en slik og den imponerte ikke på noen måte. Snarest motsatt.
Så i BMWs fall så er nok ikke problemet kun konkurens fra kineser. Man har helt enkelt mistat fokus og skærpa på de egne produktene og tror at man kan selge på navnet og “gamle dager”.
Noen som har sett en graf på USD/NOK i det siste 




