Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Fed bailet indirekte nylig ut banksektoren, igjen.

Ingen sier at ikke arbeidsplasser og økonomien skal forsøkes reddet. Det er skjevfordelingen her som påpekes. Du vrir unna det faktum. Jeg kan ikke svare for hvor andre henter sine tanker fra, for egen del hører jeg daglige podcast’s hvor denne krisen diskuteres, av amerikanere, hele spekteret diskuteres. Det er fullstendig krise for mange. Hvis det er en ting som er sikkert, så er det at over 7% av arbeidende amerikanere ikke har inntekt og må leve på sosialstøtte. Den er lav i Norge, men høy i forhold til Det dem får.

Du framsetter de som ikke deler ditt syn som kunnskapsløse og fokuserer på at andre skal framlegge fakta.
Hvor er referanser og fakta som understøtter din selv gitte suverenitet på fasit :smile::clap: ? Ikke at jeg trenger dem, men en ide å koste for egen dør.

3 Likes

Problemet her er at sentralbankene ikke har noen kontroll i dete hele tatt. Systemet vi har krever eksponensiell vekst i det uendelige, noe som ikke er mulig. Kollapsen kommer uansett hva sentralbanken gjør. De kan forsøke utsette en krise men vil samtidig gjøre fallet og mer smertefullt når tiden kommer og de ikke klarer redde oss (fra dem selv).

Det som skjer nå er ganske stort historisk da dollaren er i ferd med å miste sin status som verdens reservevaluta.
USA devaluerte dollaren med 40% rundt 1930 og samtidig kom WW2 hvor USA endte opp med å forsyne hele europa med billige varer. Konsekvensen ble at USA ble sittende på 2/3 av verdens gullreserver. For å gjøre internasjonal handel lettere ble Bretton Woods systemet laget hvor 44 land pegget valutaen sin mot dollaren som så kunne innløses i gull. USA har siden den tid kunne printet papri-gull, et privilegium de fortsatt har. Dette gjør også at USA kan skattelegge hele kloden gjennom inflasjonsskatten.

Systemet hadde ingen reservekrav, så når vietnamkrigen kom finansierte USA hele krigen med budsjettunderskudd. Frankrike såg at amerikanerne misbrukte systemet og krevde innløsing av alle dollarene sine i gull. Etterhvert fulgte flere land etter og England devaluerte pundet. Gullet flommet ut av sentralbankene for å holde gullprisen på 35$, hvor den var pegget) men måtte gi tapt og det frie markedet sendte prisen opp.

USA var teknisk sett konkurs siden dollaren ikk kunne løses inn i gull.
Nixon gikk i 1971 av gullstandarden og dermed ble alle lands valuta fiatvaluta, men dette fikk bare passere i det stille.

På 70-tallet fikk USA massiv inflasjon og Nixon gjorde det ulovlig å øke lønninger og priser på varer og tjenester slik som romerne gjorde en gang i tiden. Bønder dumpet mat og melk i gatene i protest ettersom prisen de kunne selge for ikke dekket produksjonskostnaden.

Nå har USA printet papirgull i tiårer og byttet disse mot billige varer fra hele verden. Når tilliten til dollaren nå forsvinner som den gjorde på 60-70-tallet, kommer all dollaren rundt om i verden rett hjem til onkel Sam.
Får vi se Trump gjøre det ulovlig å sette opp matvareprisene?
Google: “Nails in the dollar coffin” så får du mange resultater hvor stadig mer internasjonal handel går bort i fra dollaren.

8 Likes

Jeg er faktisk ikke sikker på dette. Jeg vet det er en vanlig kritikk mot Keynesian økonomi https://en.wikipedia.org/wiki/Keynesian_economics

Men jeg tenker som så at kan du ha fiatpenger så kan du trykke og slette penger at will. Det er mer et spørsmål om du er istand til å kontrollere økonomien, og om det faktisk er effektivt å bruke tid på det. Det er ikke nødvendigvis sånn at noe ubehagelig som konkurser og nedgangs sykluser er en dårlig ting, om det sløser færre ressurser enn en å micromanage økonomisystemet.

1 Like

Nå vrir du diskusjonen vekk fra utgangspunktet. La meg minne om at jeg svarte Nocturne svært spydig mot hans moralske og etiske betenkeligheter og en påstand om at korreksjonen burde gå sin “naturlige” gang, og ett innlegg for Spekulanten hvor han siterte meg og NorthmanTrader som lurte på hvor grensen for underskuddet til USA går.

Når det gjelder støtten:

Fokuset er på å redde arbeidsløse, og å gi alle bedre økonomisk støtte enn det som er normalen i USA i denne kriseperioden. Det er en ekstremt kostbar, men tidsbegrenset god økonomisk støtte. Den er i all hovedsak rettet mot de som rammes direkte av krisen.

Så kan man fint diskutere enkelte tiltak, og si at noen av dem er feil, og ikke alt er like treffsikkert. Men i bunn og grunn handler dette om to ting:

1: Sørge for at ikke millioner, i hovedsak fattige, får ødelagt økonomien sin - muligens permanent - pga koronaviruset og tiltakene som settes i gang for å bremse spredningen.

2: Sørge for at ikke finansmarkedene totalkollapser.

Du har kommet med løse påstander uten kilde på at dette gir en enorm omfordeling som er moralsk betenkelige, og snakker om en brøk osv … kilder? Din påstand, ditt argument, du får bevise den. Siden dette er grunnlaget for hele argumentet ditt.

Og nå ber du meg “bevise” at brøken som du tok opp, som var utenfor diskusjonen i utgangspunktet, er moralsk “riktig” ? Og slenger samtidig inn noe rundt sosialhjelp i USA. Javel? Min påstand har da aldri vært at det som skjer i USA nå er perfekt - min påstand er at det som skjer i USA nå er åpenbart bedre enn å bare la alt totalkollapse.

Hva med å begynne med å bevise dine egne påstander? Din påstand var at dette er moralsk og etisk problematisk. Jeg ba deg utbrodere. Du svarte uten å inkludere noen som helst fakta.

Hvis argumentet generelt er at all gjelden allerede er så ødelagt og dårlig og råtten at ingen kan redde økonomien … så kan jeg se det. Jeg tror ikke det betyr at man ikke skal forsøke, men det argumenter er vanskelig å si noe på fordi det faktisk kan være korrekt. Det er bare vanskelig å vite før man ser hvor virkeligheten tar oss.

Angående siste innlegg fra spekulanten: det er derfor jeg og andre har begynt å se litt på stagflasjon i 1970 årene for å vurdere om dette er noe som vil gjenta seg ja. Usikker så langt. Kommer nok an på hvor lenge denne krisen varer.

3 Likes

Synes det du tar opp er veldig interessant. Konsekvensene av viruset er at så og si alle land vil trenge å trykke penger for å dekke tapet som kommer som følge av dette. La oss spekulere først i et scenario dersom samtlige land i verden hadde trykket like mye penger(relativt sett) slik at vi kom igjennom hele krisen så kan en stille spørsmål om hvordan økonomien da ville sett ut. En kunne spekulert i at det hadde vært inflasjon i alle landene ettersom en trykker penger. Jeg tenker selv at i et slikt scenario at muligens det som hadde skjedd var nettopp at det ville gått opp i opp, men verdensproduksjonen som følge av krisen vil likevel ført til svært mye essensiell produksjon er tapt. Jeg tror selv resultatet av dette ville blitt at en kunne fått verden i gang igjen som tidligere, men at det ville vært et større skifte i prising i forhold til produkter. Varer som nå etterspørselen vil være høyere enn tilbudet vil kunne få en ganske stor pris økning. Spesielt om det er snakk om essensielle ting. Samtidig kan det muligens bli vanskeligere å selge luksusgoder til en høy pris da en må bruker mer penger på essensielle varer. Bare en spekulasjon fra min side.

Hvis vi ser nærmere på USA sin økonomi så er jeg egentlig enig i at det er helt usannsynlig at USA noen gang vil tilbakebetale gjelden de har. Jeg tror verden “godtar” det rett og slett fordi økningen har vært forholdsvis stabil og at toleransen er stor grunnet den verdensøkonomien de står for. Personlig derimot tror jeg selv USA kan ha en grense for hva som kan er mulig av å trykke penger før det får konsekvenser. Hvis USA skulle f.eks. bare trykke og trykke penger uten å ta hensyn i det hele tatt (la oss si gradvis oppbygning mot 10x av det de pleier og vesentlig mer enn andre lang) så vil det nødvendigvis svekke verdien ettersom det vil være mye mer dollar i omløp. Når dette skjer og fortsetter å skje så vil de som har lagret dollar på kontoer se at disse mister verdi da de ikke får kjøpt varer til tilsvarende verdi i USA som de har betalt for det på et tidspunkt. Da vil de gjerne lete etter annen frihavn. Da kan det være at mange selger sine dollar og presser da dollar kursen ned og kjøper kanskje annen valuta som f.eks. EUR. Problemet med dette er at dette vil bidra til ytterligere fall i kursen. Eneste måten(tror jeg) en da har for å stoppe denne dollar kurs utviklingen er å få kontroll over gjelden og trykkingen av penger og deretter sørge for å ha produksjon som står i stil med penger som er i markedet.

Ovenfor er bare et tenkt scenario og ikke nødvendigvis realistisk, men jeg tror derimot det finnes grenser selv for en økonomi som USA sin i forhold til dette. Jeg tror bare pga. at det er en verdensøkonomi at grensen er svært mye høyere enn denne ville vært om det var en mindre økonomi.

3 Likes

Jeg er helt enig. Og dette er grunnen til at jeg personlig misliker modern monetary theory. Dette fungerer bare så lenge man har tillit til at det fungerer, og i det øyeblikket man tror at det skal bare trykkes hundrevis av billioner årlig i all fremtid så vil tilliten kollapse.

I en krisesituasjon, som 2020 er, så tror jeg man kortsiktig kan tillate seg å gjøre sånne ting så lenge andre stater også gjør det. Problemet er hvis man ikke forholder seg til dette som en kortsiktig løsning, men begynner å tenke at dette kan løse alle problemer ved å printe ubegrenset med penger i uendelig tid. $10 billioner krisepakke i 2020, $20 i 2021, og hvor mange i 2022? Ja, til slutt er jo penger verdiløst gjennom inflasjon. Men i en situasjon som dette så tror jeg man faktisk kan gå veldig langt uten at det gir enorme langsiktige problemer - så lenge implementasjonen ikke er permanent.

Frykten er selvsagt at politikerne vil være uansvarlige nok til å ikke late som om denne pengebruken må stoppe opp, men de i stedet vil overgå hverandre i å love mer og mer til evig tid fordi det er det velgerne vil ha. For det er ett punkt hvor alt knekker, og man ser det ikke før det skjer.

3 Likes

Her er det en sånn morsom greie som alle har glemt. Et land trenger faktisk ikke trykke penger, når de trenger penger i en ekstraordinær situasjon. Normalen kunne for eksempel være at det lå i befolkningens natur å ikke ta opp for mye gjeld, så kunne de klart seg noen uker uten inntekt. Det ville og bety at vi aksepterer at i visse uheldige omstendigheter så ville endel selskaper og mennesker bukke under ved tilfeldigheter. Som oftest pga for lite sikkerhetsbuffer / stor risiko.

Landet kunne sågar gjort som US gjorde under andre verdenskrig og tatt opp lån fra sin egen befolkning. (war bonds)

Folk tror staten skal redde dem, når det strengt tatt er du som skal redde staten.

Statens funksjon i et samfunn er en tjeneste av stabilitet og orden du betaler for via skatt. Staten er ikke en veldedig organisasjon. Selv om mange (inkl politikere) ser ut til å tro det.

@vcp

Det er et håp i det hele, det er løs prat og spekulasjoner i at amerikansk studiegjeld ender i praksis med å bli ettergitt. (blir aldri innkrevd) Hadde du spurt meg så hadde helse og utdannelse vært betalt av skatteseddelen, men har aldri satt meg inn i temaet, det er gjerne noen negative konsekvenser uten at det er åpenbart.

Utdanning synes jeg er en no brainer, da hele befolkningen vil være mer produktiv. men så har du fødselsratene som er så og si direkte invers korellasjon til utdannelse. Og da blir det litt mer komplisert allikevel :stuck_out_tongue:

Evolusjonen er en dum ting som gjør alt ved tilfeldigheter, men det den er god på er diversifisering, Mulig det bør gjelde det meste vi foretar oss.

4 Likes

Det er en mulighet, men spørsmål er om det er villighet til å gi disse warbonds. Et av problemene slik jeg ser det er at det kommer til å bli en ellevill regning på sykehus/forsikringer som må dekkes i USA som følge av dette. Personene dette gjelder vil nok i store deler aldri ha sjanse til å dekke disse kostnadene. For disse å få gjeld fra “war bonds” tror jeg blir vanskelig i praksis. Alternativet er at sykehusene selv eller forsikringsselskapene tar regninga. Forsikringselsapene har vel noe begrenset med ressurser og sykehusene har definitivt ikke råd til dette uten tilførsel av penger. Hvis en skal løse dette uten å trykke penger så tror jeg rett og slett det må en form for innsamlingsdugnad eller senere en form for skatt som må gjøre opp for det tapte. Ellers tror jeg ikke regnestykket går opp.

5 Likes

I dagens situasjon tror jeg du enkelt kan svare på den selv. Ville du lånt penger til den amerikanske stat? Og hva forteller det svaret deg om situasjonen vi er i?

2 Likes

Fordelen med pengetrykking er at regnestykkene ikke trenger å gå opp. Man kan “gjøre det nødvendige” og håpe på det beste i etterkant. Man slipper å betale tilbake, og hvem vet - kanskje en del av lånene som blir kjøpt opp nå i pengemarkedene faktisk betales tilbake om noen år når ting har roet seg. Og kanskje ikke, hvis låntakerne går konkurs.

Igjen, problemet oppstå nok for mange år siden, kanskje flere tiår siden, og man får forholde seg til at problemet allerede er så ille som den er gjeldsmessig for nesten alle vestlige stater.

4 Likes

@sjakk jeg hadde nok ikke det.
@anon80503862 Det er absolutt mulig. Så lenge det ender opp betalt så løser det problemet. Så er det dette med konkurser der ingen tar regninga(ender hos staten til slutt), da vil det i realiteten også bidra til inflasjon. Når et lån forsvinner uten at pengene forsvinner så vil vel det også bidra litt. Men helt enig, en kan håpe at så mye som mulig vil bli inndekket på denne måten.

1 Like

Det er imponerende at du klarte å synse fram dette. Jeg vektet 90% over til Storebrand forsiktig fra Storebrand Offensiv i 2019, så her er du på Rimelig tynn is.

Ikke at jeg tror det spiller noen rolle, men du har helt mistet kredibilitet i mine øyne. Framsetter synspunkter som for min del er usmakelige.

Se her ja, litt referanser.

Da skal du få her i fra og;

https://www.oxfam.org/en/press-releases/half-billion-people-could-be-pushed-poverty-coronavirus-warns-oxfam

Pengene blåses i all hovedsak inn i markedet, til banker og finansinstitusjoner. Ikke til de fattige og nylig fattige fra middelklassen. Når mor og far mister jobben og det er liten sannsynlighet for at begge får den igjen på lang tid. Vel, da hjelper ikke en engangs utbetaling på 1200/500 usd stort. Vi får se hvor lenge dem får støtte. Finanssektoren har fått massiv støtte i 12 år og nå dette.

Over og ut.

3 Likes

Om dere ønsker å gå i dybden på hvordan dagens pengesystem fungerer anbefaler jeg å følge denne mannen på YouTube:

2 Likes

@anon80503862
De etiske problemstillingene vil bunne ut i en ting; forfalsking av penger.

Penger har alltid vært gull, fordi gull alltid vil ha en verdi. Når man forfalsker penger har man krysset de etiske reglene. FED kaster nå alle finansielle spillregler til side og driver en massiv økonomisk omfordelingspolitikk i stor skala. Kjøp av obligasjoner har drevet aksjemarkedet til rekordhøye nivåer og gjort de rike voldsomt mye rikere. En hyperinflasjon vil gjøre at pensjonen til folk forvitrer og personer som har spart i form av valuta hele livet vil miste alt.
Med ærlige penger vil resesjoner bli kortvarige og begrensede, det vi står overfor nå er en mulig totalutslettelse av alle valutaer på kloden.

1 Like

Late on March 25, 2020 the Senate unanimously passed a $2 trillion Phase Three stimulus bill, before adjourning.

On April 9, 2020, The Federal Reserve announced a set of new programs that will provide $2.3 trillion in loans to reach small and midsize businesses, and U.S. cities and states .

Så her trykkes det $4.3 billioner, i all hovedsak til støtte for fattige, og bedrifter som er rammet av koronakrisen samt delstater så de kan sette i gang ekstraordinære tiltak. Noe av dette er direkte støtte, andre er i form av lån.

Samtidig gis det massive lån - ikke direkte støtte - til banker og finansinstitusjoner for å holde markedet gående så det ikke totalkollapser.

On March 12, the Fed massively expanded reverse repo operations, adding $1.5 trillion of liquidity to the banking system.

Er greia at du rett og slett ikke ser noen forskjell mellom repo, lån til banker, og direkte stimulus i form av gaver til enkeltpersoner? Er det derfor du har rotet deg bort i en idiotargumentasjon om en “brøk” hvor penger går til finansinstitusjoner fordi du ikke skiller mellom kortsiktige lån og penger som gis bort?

Ser du faktisk ingen forskjell mellom at noen gir deg 100 000kr, og at noen låner deg 100 000kr? Ja da skjønner jeg hva du mener - men min påstand er da at dine meninger er idiotiske. Å snakke om en “brøk” hvor man på den ene siden tar direkte pengestøtte i form av gaver til arbeidsledige og fattige, og på den andre siden tar repo-operasjoner for å frigjøre likviditet for bankene… er vel litt meningsløst? Disse tingene har ikke samme betydning for samfunnet eller systemet.

Men greit, hvis du mener at man skulle la alle markedene totalkollapse samtidig som man trykket opp masse penger for å gi til arbeidsledige er det en helt ærlig sak. Min påstand er dog at verden etter å ha latt alle bedrifter gått konkurs fordi de ikke fikk noe hjelp ville vært helt for jævlig mye mer rævva enn det man prøver på nå.

Forøvrig så viser dine egne linker at en helt grei andel av totalpengene i stimulus ikke går til banker og finansinstitusjoner, men enten som direkte pengegaver til fattige, eller i form av lån til små og mellomstore bedrifter eller delstater som bruker dem på ekstraordinære tiltak.

Linken du ga meg angående hvor mange amerikanere som ikke betaler husleia var forøvrig totalt irrelevant, men viser kanskje bare hvor forvirret du er. Det er jo nettopp fordi de potensielle konsekvensene er enorme at man gjør svært mye for å forhindre at dette skal bli virkelighet.

Er det greia? At du er enig med meg - man må bruke masse stimulus og pengetrykking for å forhindre at alt kollapser? Da har du en merkelig måte å vise at du er enig på…

1 Like

Når man tror at penger er gull, og gull alltid vil ha en verdi (hvorfor?) så misforstår man hva penger er. I mine øyne er gull og bitcoin mye likere hverandre, enn gull er likt penger. Årsaken er at de i utgangspunktet ikke har noen iboende verdi, de har bare en verdi fordi vi tror at de har en verdi. Og det ligger ikke noen makt bak som tvinger oss til å tro at de har en verdi. Mens stater faktisk kan tvinge oss til å bruke deres valuta, og til å betale skatt i deres valuta.

Og en stat forfalsker selvsagt ikke penger i den forstanden du bruker ordene her, de kan klare å gjøre de bortimot verdiløse men ikke forfalske dem.

Hvis folk tror på pensjonsmyten så får bare folk tro om igjen. De fleste oppegående mennesker vet at systemet med pensjoner på ingen måte er bærekraftig. Men det gidder jeg ikke skrive mye om her og nå. Jeg tror alle forstår det intuitivt hvis de ser på hvor mange arbeidsår man har kontra leveår. Da begynner det nok å demre for folk flest. Vi betaler rett og slett ikke nok inn i systemet til å forsvare hva vi forventer å ta ut, med mindre pensjonsfond kontinuerlig kan ha god avkastning (som selvfølgelig ikke kan garanteres).

Det som primært har gjort de rike mye rikere er ett skattesystem som ikke aktivt omfordeler samtidig som man har globale selskaper og global konkurranse. Dette presser generelt lønninger ned, og gir store gevinster for de som lykkes. Fordi man kan drive i så stor skala. Driver du amazon eller ebay eller visa eller andre andre selskaper så kan du tjene helt enorme summer. Og du betaler mindre skatt på de summene pga skattepolitikken (og skatteparadiser) enn hvis man hadde det som normal inntekt.

Det er ikke FED som er hovedårsaken til at rike har blitt styrtrike, det er politikerne vi velger inn i en globalisert verden som ikke setter noen begrensninger for hvor mye rikdom som kan akkumuleres uten å utløse skatt.

Jeg kunne skrevet en lang avhandling om hvordan man lagde ett mer rettferdig skattesystem uten å ødelegge for bedrifters konkurranseevne (skattlegg transaksjon/flytting av penger, og sørg for at skatten skjer mer der hvor de tjenes og ikke i skatteparadiser), slik at ikke de styrtrike forsøker å la rikdommen leve evig selv etter at de dør… men det orker jeg ikke nå. Jeg tror det er feil å legge skylda på FED for at de rikeste har blitt styrtrike, jeg tror det er andre mekanismer som primært styrer dette.

En fotballstjenere eller musiker, Ronaldo eller Taylor Swift, tjener enorme summer fordi de har global appell. Det samme gjør filmstjerner. Det samme gjør eierne av de som lykkes med globale tjenester. Finansmarkedene er ikke det som gjør folk styrtrike. Det er mange tjenester som har gjort folk styrtrike som ikke er børsnoterte (spesielt innen pornografi eksempelvis). Og noen smarte mennesker tjente helt enorme summer i finansmarkedene, blant annet gjennom valutaspekulasjoner, før FED begynte med sitt nåværende system. Jeg tror det er litt feil fokus å si at dette er ett problem, og problemet skyldes FED. Det skyldes i mine øyne andre ting. Men jeg skal fint gå med på at FED fort gjør det verre hvis man mener dette er ett stort problem.

2 Likes

Hehe, dersom du snur om på argumentet ditt så får du motargumentet mitt. Gull er penger fordi vi mennesker gjennom tusenvis av år har tillagt gull verdi. Gull skinner fint og har noe bruk som datakomponent i vår tid.
En fiatvaluta dekker alle kravene til å defineres som penger utenom ett punkt; opprettholde verdi.
En fiat valuta derimot har kun en verdi fordi vi tror de har en verdi. Når tillit til systemet forsvinner så får man se hva som faktisk er penger.

Du har jo god oversikt, men dette ble bare helt feil :smiley:

Jeg mener ikke at FED har skapt de rike, jeg sier bare at det ikke hjelper fordelingen i samfunnet når de kjøper obligasjoner med forfalsket penger.

6 Likes

… sig mig, hvor meget sølvpapir er egentlig blevet solgt i Norge i den seneste tid? :slight_smile:

4 Likes

Vi er enige i at bedrifter som har en samfunnskritisk rolle og eller ansetter veldig mange arbeidere må forsøkes reddet.
Vi er enige i at det gis noe støttet til de fleste svake i samfunnet.

Hvor vi er uenige slik jeg ser det er på følgende punkter:

Andre er ikke kunnskapsløse eller idioter, som du sier. Selv om dem ikke deler ens eget syn i en sak. Eller formulerer seg på en måte en kan aksepterer. For meg har du har mistet kredibilitet ved å heve deg og dine filosoferinger, høyt over andres tanker og meninger her inne. Samt tillegger andre meninger elle synspunkter som ikke er hverken skrevet eller siktet til, men filosofert fram av deg. Det er lavmål og en jævlig høy på strå tilnærming. Narsissistisk vil jeg si. Dette er ikke et forsøk på å ta deg som person, men ytringene dine. Du ytrer et menneskelig vs markeds verdisyn som i mine øyne er vanskelig å forstå.
Jeg vil samtidig si at jeg vektlegger mange av dine innlegg høyt, spesielt de objektive som er basert på tekniske vurderinger og sammenhenger med kommende eventer etc. Du er en helt tydelig intelligent og belest person.

Det er dine subjektive ytringer og narsissistiske framtoning jeg reagerer på, har ikke inntrykk av at du har kjent på fattigdom eller at du har egne barn, dette er ting som gir en litt annen innfallsvinkel, mer perspektiv og et mer komplett verdisyn. Samme med å bo på bygda. Midt i Oslo gir et snevert perspektiv i den store sammenheng. Jeg har førstehåndskjennskap å vokse opp i fattigdom, reise seg for egen maskin, ha egne barn (3) er oppvokst i storby og levd halve livet på bygda, med sundt Norsk bondevett. Jeg vet selvsagt ikke din situasjon, men det er det jeg tolker ut av dine ytringer.

Det andre vi er uenige om er fordelingen og prioriteringen mellom rik/fattig.
Store eiere, fintansinstutisjoner, banker vs de svakeste i samfunnet.

Finansinstitusjoner og banker gis gratis penger, dem kaller det lån, etc men når renten er bortimot 0% og under 0% når man regner inn inflasjon er dette gratis penger, gitt for å ta mer risiko og holde aksjekurser og markedet oppe. Tilbakekjøp osv. De med størst risiko oppfordres til å ta enda høyere risiko, med skattebetalernes penger. Dette er også de første som blir prioritert. I mine øyne har et fåtall av dem samfunnskritiske rolle. banker selvsagt. Det kuttes i bunn og fylles på i toppen. Ta Trump for eksempel, for han og dem han representerer, har og er høye indexer blant deres topp prioriteringer. Dernest et stykke ned på listen dem som virkelig sliter. Dette handler nok mye om det jeg skrev over. De er født inn i rikdom og har ikke kjent på mye annet.

Jeg mener dette er helt bak mål. Mange av de selskaper som får den største brøken er selskaper som trolig ikke ville gått konkurs selv om aksjemarkedet hadde fått bevege seg fritt og ikke ble holdt fiktivt oppe. Om mange av dem hadde gått konkurs og da spesielt finansinstutisjoner hadde ikke det betydd veldig mye. De har ingen samfunnsviktig rolle, dem har fallskjermer etc og evne og nødvendige forutsetninger til å reise seg igjen. Noe mange av de svakeste i samfunnet ikke har.

De små familieeide bedriftene, cafeer, barer, puber, restauranter, verksteder, man kan nevne i fleng har fått eller venter bare på siste spikeren.

Dette er en realøkonomisk krise, hvor topp prioritering er å passe på de store at dem ikke går på en finanskrise som følge av alt for høy risiko. Jeg tror det blir vanskelig å unngå selv med ubegrenset QE.

Jeg skal være første til å si at jeg ikke på langt nær har den fulle oversikt her eller noe i nærheten av det, men jeg ser konturene av det samme jeg så under finanskrisen.

Det gir meg etiske og moralske kvaler med det jeg driver med, “ta del i denne galskapen” indirekte på bekostning av samfunnets svakeste. Jeg gjør meg gjerne rik på at de store haiene må selge på lave kurser for å dekke sine tap. Men det slipper dem nå, for onkel trump got their back.

10 Likes

Referanse: (bak betalingsmur)

3 Likes