Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Tror det først og fremst er private banker sin utlåning som står bak den økende pengemengden. Hver gang noen tar et lån blir vel 90% av pengene tryllet frem av banken digitalt.

2 Likes

USA bygger opp gjeld, det skal være deflasjonsdrivende over tid dersom de ikke prøver å vanne ut pengemengden med trykking. Sentralbanken i USA har ikke lov til å trykke penger, så måten de gjør det på nå er at staten deler ut penger, og så kjøper FED obligasjoner. Men gjelden blir bare større og større, så en del spekulerer i at FED må dele ut penger direkte for å skape inflasjon for å få ned gjelden og for å holde økonomien igang slik at de nikke kveles av gjelden. Men da må de endre regler for hva FED kan gjøre. Om de endrer regler vil det sende dollaren langt ned. Pr idag er USA i ganske store problemer pga gjeldstyngden.

Høy rente vil gjøre at staten betaler så mye renter at det går ut over andre ting staten kan gjøre, så en høyere rente er nesten ikke mulig pr idag. Det er ikke mye renten skal gå opp før de bruker mer penger på å betale renter enn de bruker på bla militæret.

Det er for så vidt inflasjonsdrivende at staten deler ut penger også, men det genererer også gjeld, så jeg er usikker på om det er effektivt nok. De må ha høyere inflasjon enn veksten i gjeld og få ned verdien av dollaren og dermed redusert gjeldstyngde.

Yield curve control, ødelagt obligasjonsmarked, og massiv stimulus (pengetrykking), bør være veien for å tvinge fram inflasjon og få ned verdien av dollar og dermed verdien av gjeldsberget.

Effekten kommer ikke umiddelbart siden vi har pandemi og lockdown og folk ikke får lov til å bruke penger på noe moro. Men gi det 6 måneder etter at økonomien har åpnet opp og man er ferdig med lockdown, så bør man se resultater. Forutsetningen er selvfølgelig at man ikke stopper pengetrykkingen umiddelbart, men det har jeg ingen tro på.

2 Likes

Ja jeg tenker vist på M0, stemmer d med M2.

At boligverdien øker 10% og x person tar ut 500k i boliglån til å kjøpe aksjer øker eks M2?

Ja, det stemmer. Og tilsvarende synes jeg rentene er litt høye og selger aksjer og betaler ned 2 millioner på lånet vil 90% av dette forsvinne inn i “pengehimmelen” og ikke inn i noen andre sin lomme.

2 Likes

Hm? Vil det ikke inngå i balansen til banken(e) ?

6 Likes

Pengehimmelen finnes vel ikke? Trodde det bare varen myte, er vel ingen som betaler ned hele gjelden? :grimacing::grin:

1 Like
1 Like

fractional reserve banking er nøkkelordet for de som lurer på hvordan dette fungerer.
I korte trekk, innskudd går i bankens balanse. Og utlån blir “trykt” opp i det du låner. Og derav økende pengemengde, for de utlånte pengene blir jo noen andre innskudd etterhvert.

Og strengt tatt pengehimmelen burde vel kalles penge “oblivion” :=) (og blir flittig brukt i noe så sjelden som i en deflasjon)

3 Likes

Jeg er klar over at bankene “skaper” penger når de låner ut, men hva hvis jeg betaler inn hele boliglånet. Vil ikke disse pengene vises igjen i regnskapet til banken?

Nei, pengene som ble skapt blir jo ikke værende når det betales tilbake, men ‘ødelegges’/‘slettes’

2 Likes

Kun rentemargin og gebyrer som “blir” igjen i bankens balanse. Resten “forsvinner” ved et trylleslag

2 Likes

Har ikke finlest denne her enda, men ser jo litt interessant ut:

This great demographic reversal will lead to a return of inflation, higher nominal interest rates, lessening inequality and higher productivity, but worsening fiscal problems, as medical, care and pension expenditures all increase in our ageing societies. Meanwhile debt has been massively accumulated, especially as a consequence of the Covid pandemic. This will make control of inflation much harder in future decades. Be warned, the future will not be at all like the past, and in many ways even more difficult to manage.

2 Likes

The FED’S Master Plan

1 Like

Det vi sette fart på PM, så vi får håpe det skjer snart.

Men Powell har vel sagt at han ikke vi gripe inn før det blir et problem, les påvirker realøkonomien. Og stegene der er slik jeg har forstått det at bond markedet kjenner det først, deretter aksjemarkedet og til sist realøkonomien. Men jeg har sett at boligmarkedet i USA begynner å slite, så det kan bety noe. Selv om det mye kommer av at ansatte har blitt mer mobile når de jobber hjemmefra.

Powell har forøvrig vokst litt på meg og jeg synes han gjør en bra jobb med de virkemidlene han har til rådighet, så jeg skal ikke se bort i fra at han klarer å ro dette i land. Selv om USA har kjørt seg inn i et hjørne gjeldsmessig. Men det er vel ikke bare hans feil.

2 Likes

Kanskje noen preppere her inne som omsider får brukt dopapiret de kjøpte i fjor?

1 Like

Bruke?! Her må man ut og hamstre. Regn med å kjøpe dopapir på Finn til 1000 kr rullen i helgen :joy:

1 Like

dejavu på både index, dopapir, og vix (burde sagt, vvix (vix sin volatilitet)) for tiden. Og noterer 26 mars. mot 23mars i fjor

1 Like