Helt riktig, første mynt som ble laget skulle tilbakebetales med rente
Det neste som skjer i denne krisen har jo vi fått en smak på allerede; store valuta-svingninger. For at internasjonal handel skal fungere må man ha et stabilt system. Dette har man løst ved å bruke et felles anker for valutaen sin, nemlig gull. Da sikrer man seg mot store svingninger i verdien på de ulike valutaene og bedrifter kan planlegge fremover uten stor usikkerhet.
Nå så er hele valuta-markedet bare drevet av spekulasjoner og manipulering fra sentralbankene.
Akkurat nå kan du være sikker på at et nytt pengesystem er under diskusjon mellom sentralbankene i verden. De kan ikke ha hvert sitt eget system uten et felles anker.
Alternativt kan de skape en global valuta ettersom det da ikke vil være behov for veksling mellom ulike land og et anker. Dette synes jeg er lite sannsynlig.
Dersom et land gir i fra seg makten til å trykke egne penger mister myndighetene makten over sitt eget folk. Man vil f.eks. ikke være i stand til å kunne opprettholde en militærstyrke under en krig ved å trykke uendelig med penger.
Vi lever i veldig spennende tider uten at folk aner det.
Slik jeg ser det er eneste alternativ å gå tilbake på en gullstandard. Men da klikker man egentlig bare på repeat-knappen hvor man ender opp med å trykke uendlig med penger en vakker dag igjen.
Vi stemmer på politikere som lover oss mest, disse vedtar så store sosiale støtteprogram og endringer i infrastrukturen, sleng gjerne på en ny krise som krig/epidemi som man ikke har råd til.
Da skjer det samme som alltid har skjedd, man går av gullstandarden til en ren fiatvaluta som før eller siden printes inn i en hyperinflasjon igjen og man går tilbake til gull atter en gang.
Men nå har vi Bitcoin. Det frie markedet kan gjennom økt bruk av Bitcoin påtvinge sine myndigheter en global valuta uten landegrenser. Jeg tror det vil bli et kunnskapssug fremover blant vanlige folk. Etterhvert som kryptovalutaer utvikler seg til å kunne brukes i større skala vil man se stadig økende bruk av disse blant vanlige folk. Til slutt håper jeg man har gått fullstendig bort fra systemet vi har nå.
Det vil gi et kvantesprang i global verferd. Internasjonal handel vil skyte rett til værs, fattige uten bankkonto vil kunne få seg dette ved noen tastetrykk på en mobil. Stater vil ikke lenger kunne starte krig på ordrer fra galne landsoverhoder. Pensjonen din vil aldri kunne gå tapt.
I tillegg vil det skape grobunn for nye desentraliserte løsninger og økt frihet.