Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Helt riktig, første mynt som ble laget skulle tilbakebetales med rente :slight_smile:

Det neste som skjer i denne krisen har jo vi fått en smak på allerede; store valuta-svingninger. For at internasjonal handel skal fungere må man ha et stabilt system. Dette har man løst ved å bruke et felles anker for valutaen sin, nemlig gull. Da sikrer man seg mot store svingninger i verdien på de ulike valutaene og bedrifter kan planlegge fremover uten stor usikkerhet.

Nå så er hele valuta-markedet bare drevet av spekulasjoner og manipulering fra sentralbankene.
Akkurat nå kan du være sikker på at et nytt pengesystem er under diskusjon mellom sentralbankene i verden. De kan ikke ha hvert sitt eget system uten et felles anker.

Alternativt kan de skape en global valuta ettersom det da ikke vil være behov for veksling mellom ulike land og et anker. Dette synes jeg er lite sannsynlig.
Dersom et land gir i fra seg makten til å trykke egne penger mister myndighetene makten over sitt eget folk. Man vil f.eks. ikke være i stand til å kunne opprettholde en militærstyrke under en krig ved å trykke uendelig med penger.

Vi lever i veldig spennende tider uten at folk aner det.
Slik jeg ser det er eneste alternativ å gå tilbake på en gullstandard. Men da klikker man egentlig bare på repeat-knappen hvor man ender opp med å trykke uendlig med penger en vakker dag igjen.
Vi stemmer på politikere som lover oss mest, disse vedtar så store sosiale støtteprogram og endringer i infrastrukturen, sleng gjerne på en ny krise som krig/epidemi som man ikke har råd til.
Da skjer det samme som alltid har skjedd, man går av gullstandarden til en ren fiatvaluta som før eller siden printes inn i en hyperinflasjon igjen og man går tilbake til gull atter en gang.

Men nå har vi Bitcoin. Det frie markedet kan gjennom økt bruk av Bitcoin påtvinge sine myndigheter en global valuta uten landegrenser. Jeg tror det vil bli et kunnskapssug fremover blant vanlige folk. Etterhvert som kryptovalutaer utvikler seg til å kunne brukes i større skala vil man se stadig økende bruk av disse blant vanlige folk. Til slutt håper jeg man har gått fullstendig bort fra systemet vi har nå.

Det vil gi et kvantesprang i global verferd. Internasjonal handel vil skyte rett til værs, fattige uten bankkonto vil kunne få seg dette ved noen tastetrykk på en mobil. Stater vil ikke lenger kunne starte krig på ordrer fra galne landsoverhoder. Pensjonen din vil aldri kunne gå tapt.
I tillegg vil det skape grobunn for nye desentraliserte løsninger og økt frihet.

:slight_smile:

3 Likes

Dette er vel et tall som blir justert opp og ned. I Norge ble det justert opp fra 10% til 12% etter finanskrisen mener jeg å huske. Ingen banker som forventer at kravet er 0% etter krisen. Blir nok en tidsfrist på å oppfylle kravet etterpå.

2 Likes

Riktig det. Men det forklarer ikke hvorfor dette kravet nå er fjernet? Rett før en potensiell finanskrise.
Litt uklart, rom for tolkning og uenigheter her og :thinking: :smile:

Her er en artikkel, blant flere som muligens kan kaste mer lys over diskusjonen lenger oppe her, og min skepsis til bankene/finansinstitusjoner og til slutt hvem som får hva.

1 Like

4 Likes

Det er for å unngå en finanskrise, litt som at man letter på kravene for boliglån slik husholdningene skal klare å betjene gjelden. Blir for sent å gjøre dette etter at krisen er et faktum.

4 Likes

Etter å ha lest alt det dere skriver, som forøvrig er ganske givende (utenom “personangrep”), er det noen som da vurderer lån i USD?

1 Like

På 12 kr, så hadde jeg veldig lyst

2 Likes

Ja, jeg tror dere har rett her, når jeg fikk tenkt meg om, krisen startet i det en hinsides mengde “zombies” firma mistet inntekt og nå ikke klarer å betale sine låneforpliktelser og faste utgifter. Majoriteten her er “B” og nå = dogshit.
Nå får dem virkelig stresstestet de tiltak som ble implementert etter finanskrisen.
Blir veldig spennende å se om FED, QE nå vil klare å holde dette oppe eller om det imploderer.

Likheten til subprime lån i boligmarkedet som veltet lasset sist er slående.

Lignende oppbygning:
“layers of tranches” er mye dogshit her nå.
Spørsmålet er hvor vi faktisk er, og hvor det tipper over.

5 Likes

Buffett selger vel bare disse for å holde seg under 10% slik at Berkshire ikke blir å regne som a bank holding company.

Han bruker vel aldri å selge eller kjøpe på bakgrunn av hvordan han tror markedet utvikler seg på kort tid. Den analysen i artikkelen synes jeg er veldig tynn suppe

7 Likes

Det er tynn suppe, saltet vann, spesielt om man ser på gjenværende beholdning.

Først og fremst clickbait og skremsel, spørsmålet er om det fungerer.

4 Likes

Shitpost alert :point_down: :man_shrugging:

1 Like

@vcp

Ratioen for reservekrav til bankene ble satt til 0% for å unngå konurser i banksektoren og en umiddelbar totalkollaps av finanssystemet.
Hele poenget med et reservekrav er for at bankene skal ha likviditet til å dekke kontantuttak.
Dersom likviditeten til banken plutselig faller samtidig som folk tar ut penger i frykt for en krise vil man risikere bank-runs hvor banken blir tvunget til å likvidere alle eiendelene sine for å dekke kontantuttak.

2 Likes

Ja, det var derfor jeg tolket dette feil, for etter det jeg har sett er ikke «run on the bank» tema enda.
Men likviditets utfordringer. Så dem er proaktiv.

Hva er dine tanker alle «Zombies» firmaene nå, klarer FED med QE å holde dette oppe?

Interessant at de store bankene holder tilbake QE midler for mange av firma kundene deres. Tror det brenner under stolen.

1 Like

Nei, dette er ikke en økonomi som kan reddes, det har jeg ingen tro på. Alle bedrifter og privatpersoner blir i dette øyeblikk nedsyltet i nye lån fra staten når de allerede var høyt belånt. Det vil bli en flom av konkurser uten tvil.

USA sitter også med en veldig sårbar økonomi hvor produksjon av varer er blitt outsourcet over flere tiår. De har levd på billig import som har gitt en skjevfordeling av jobber mot servicenæringen. Kina derimot vil kunne komme seg raskere ut av en krise med alle varene de produserer.
Man har jo også sett hvordan Trump i sin presidentperiode har fokusert på alle store firma som har outsourcet og hvordan han har ønsket å straffe dem eller forsøkt friste dem til å komme “hjem”.

2 Likes

Èn endring jeg håper å se av krisen vi er i er det at verden ønsker færre kinesiske varer. Kinesisk plastikk og bomull har ødelagt shoppinggleden fra jorda rundt reiser. Nå selger de de samme produktene i butikkene i London og Rio de Janeiro som de selger på de lokale markedene i Thailand og i Marakesh.

Det er bra at Kina lager varer av høy kvalitet innen mobiler og tech. Det har de stjålet. Klær og leker burde man innført forbud mot. De er både helseskadelige og blir fort ødelagt.

Nei, la Kina selge de der til sine egne. Så kan vi lage våre.

3 Likes

Problemet er jo at det stadig blir færre av disse bedriftene i vestlige land. Har man outsourcet viktige og essensielle varer til andre land så setter man seg i en sårbar situasjon under krisetider. Når folk får dårlig råd kutter de ut bowling, kino, restauranter, reiser osv, og bruker penger på essensielle varer som mat, klær, transport og bolig.

Nå har USA printet papir-gull i lang tid og levd over evne lenge. Når de ikke lenger kan drive store handelsunderskudd med utlandet så blir dette en massiv korreksjon for mannen i gata.

2 Likes

Jeg vet. Du har desverre rett i det. Men man kan vel starte opp igjen.

2 Likes

Enn sålenge er vi nordmenn alt for gjerrige til at det kan skje. Matbutikkene er et godt eksempel. Vi kjøper det billigste, private label vinner sakte over kvalitet. Lokale som må kutte kost, legge ned. Ender opp med dårlig utvalg fra store aktører.

Kommer en bølge av beviste konsumenter, så kanskje det er litt håp? Får bare håpe at mange av de små lokalprodusentene står av denne stormen.

2 Likes

Mat er et interessant tema, sorry for off topic.

Sprøytemidler, e-stoffer, holdbarhetsdato, allergier, diagnoser og vekt er noen nøkkelord. Hva skal vi sprøyte vann inn i kyllingen for liksom?

Mye å ta av der. Jeg vil slå et slag for å først og fremst kjøpe norske varer fra norske bønder. Deretter kan de norske bøndene sette opp prisene slik at de kan leve av en vanlig gård. Og ha råd til å lage maten vår på så helsefremmende måte som mulig.

Jeg går gjerne med mine klær et ekstra år, dersom jeg bytter de pengene i bedre kvalitet i maten.

Hvem er enig?

7 Likes

Butikk døden i Norge. Næringslivs døden.
You name it… Norge er blant de verste eksemplene på kloden, hva angår outsourcing og sosial dumping.

Samt at veldig mye av våre råvarer / naturresurser sendes ut av landet for småpenger og videreforedles der. Olje, gass, fisk, kraft

4 Likes