Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Husk også at vi har en rivende teknologisk utvikling. At det blir mer effektivt å utvinne mineraler bør også være en del av regnestykket. I tillegg til eksponentiell økning i prosesseringskraft og en mer sammenknyttet verden, samt mulighet for å ta i bruk andre energiutvinningsmetoder etter hvert. På toppen kommer politisk spill og gnisninger mellom stormaktene, mye rart kan skje neste 10 år. Afrika er på vei inn i mer kontrollerte forhold, som vil gi et produksjonsboom neste 50 år i alt av råvarer de har. Samtidig som etterspørselen etter energi vil fortsette å øke. Håper vi når fram til fusjonsreaktoren innen neste 50 år, det kan lette litt på kampen om energi-resursene.

1 Like

The stock market is not the economy.

2 Likes

Men dette vil jo ikke finne sted gitt all pengetrykking og uendelige garantier for markedene? Det er der jeg alltid faller av bjørneargumentene. Ting er ikke som før, vi har et nytt paradigme.

@VargVemund ^

2 Likes

Det kommer an på hvilken “money supply” metode du måler med. Her er to:


jan 2020: 15470
aug 2021: 20797
Økning: 34%.


jan 2020: 4019
aug 2021: 19677
Økning: 389%

M1 money supply includes those monies that are very liquid such as cash, checkable (demand) deposits, and traveler’s checks. M2 money supply is less liquid in nature and includes M1 plus savings and time deposits, certificates of deposits, and money market funds.

Ref: M2 (M2SL) | FRED | St. Louis Fed

2 Likes

Jeg har ca like mye bear og PM, om pengetrykkingen fortsetter på tross av høy inflasjon og vekst så vil PM stå for avkastningen, men om sentralbankene følger mandatene sine slik de er forpliktet til må de stramme inn og bear vil gjøre det bra.

Hva er dette?

Gull og sølv

1 Like

Precious Metals. Gull, sølv osv.

2 Likes

:see_no_evil:

6 Likes

Etter å ha tilnærmet triplet portisen på ett år, så har jeg råd til å fortsatt spekulere i at det faktisk er et nytt paradigme. Så vidt meg bekjent har aldri pengetrykking og renter blitt garantert for å unngå nettopp markedskrakk.

Morsomt ordvalg, da, vedgår det :wink:

1 Like

Får satse på at det ikke blir ett 66%-krakk hvis det først kommer da :smiley:

Jeg tenker som så at selv når chartet ser slik ut:
image

Så har man egentlig hatt god tid til å tenke seg om, så man ikke nødvendigvis blir med hele veien ned, selv om man er optimist nå

Man må bare klare å selge med tap (eller lavere gevinst), hvis ting endrer seg.

1 Like

DNB bemerker at overskuddene i selskapssektoren har økt markant det seneste året. I andre kvartal hadde bedriftene et samlet overskudd etter skatt tilsvarende 2.700 milliarder dollar, rundt 700 milliarder mer enn i slutten av 2019. Meglerhuset skriver at det meste av overskuddet stammer fra driften, og at overskuddet aldri før har vokst så mye på så kort tid.

Men dette har ikke gitt utslag i økte utbetalinger til eierne. “Netto utbyttebetalinger har stagnert siden begynnelsen av 2020. Det er helt naturlig at bedrifter avstår fra å øke utbetalinger til eierne i krisetider, men resultatet er denne gangen en usedvanlig oppgang i tilbakeholdte overskudd”, skriver de videre.

Ifølge DNB har selskapene mye gjeld dersom man sammenligner med verdiskapningen, men selskapenes evne til å karre til seg en stadig større del av verdiskapningen er bedre enn noensinne. I tillegg er nettogjelden fire ganger driftsoverskuddet, som er tett på det laveste noensinne.

3 Likes

I USA da eller?

Riktig, dette er en beskrivelse rundt det amerikanske obligasjonsmarkedet.

1 Like

Hva skjer med lønnsomheten når man tar bort stimulus og øker skattene?

1 Like

:thinking:

2 Likes

“Markedsøkonomi”

Forhåpentligvis at ting blir mer normalt flere steder?

Mission is completed, derfor hever Norges Bank rentene og FED starter den annonserte taperingen (november 2021).

Du tenker fortsatt at det ikke er priset inn?

Kronen driver å styrker seg vs eur og usd. Euroen er under ti kroner. Med økt rente og høy oljepris, så tror jeg det er godt mulig å få spekulasjoner på at kronen skal styrke seg.

Kan vi interessant hvis dollaren går ned i 6 kr igjen og euroen ned i 8 kr. Tror vi kan glemme de forespeilede renteøkningene da. Ellers sitter vi kun igjen med oljeindustrien.

1 Like

Markedet har null idé hva tapering vil gjøre med markedet.

Ikke mange ganger i historien noe slikt er prøvd ut.

3 Likes