Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Det er ikke alltid slik at investorene i aksjemarkedet snapper opp hva som skjer i næringslivet. Det så vi ved Q2 hvor markedet ikke klarte å være optimistiske nok til selskapets resultater.

I september falt børsene 5 %, og Japan har nå korrigert 10 % fra toppen.

De som sitter på budsjettene (innsiderne) melder om bedre tider i vente enn hva markedet gav signaler om i september.

4 Likes

Krisestøtteordninger har blitt delt ut i hytt og pine

1 Like

Distriktspolitikk det :cowboy_hat_face:

Vær så snill, det er ikke delt ut i hytt og pine. Man satt opp et unikt system veldig raskt som stort sett har truffet OK.

5 Likes

Hvis man ser på de som er superrike, hva er det som er typiske for dem? Du har flere typer, men det som vel er felles er at de har tviholdt på aksjer og selskaper etterhvert som de har vokst. De har ikke prøvd å shorte for å tjene penger i et bearmarked eller solgt seg ut. Nei, de har rett og slett bare holdt på aksjene i gode og dårlige tider.

Hva er det som har gjort at superrike har mistet formuen? Vel, det er noen som rett og slett har tatt for stor risk og investert i selskaper med for høy giring eller vært for høyt giret selv. Noen bransjer krever også at man har penger til overs som man kan skyte inn når tidene er dårlige. Dvs de har tatt vare på utbytte fra gode dager til å bruke i dårlige dager.

For å si det sånn, jeg tror neppe Røkke, Fredriksen, Bill Gates eller Buffet har drevet med noe shorting eller trading i stor grad. :stuck_out_tongue:

Hvorfor fungerer dette? Det i midten er støy, de to paralelle linjene er trenden :stuck_out_tongue:

1 Like

Rentenivået, pengepolitikken.

2 Likes

Markedsdesign vil alltid være noe å tenke på, kommer ikke utenom det.

2 Likes

Hvor mye cash sitter buffett’s konglomerat med nå? 144 milliarder dollar

Hvor mye aksjer sitter Buffet sitt konglomerat i?

Btw, poenget mitt står seg forresten godt da, han driver ikke å shorter. :slight_smile:

Tror det er helt greit å ikke shorte, men sikre opp med cash.

Nå er det flust av andre suksessrike investorer som også går short

Det viktigste er å ha risikostyring på en eller annen måte :slight_smile:

Eller, alternativt, grunnlegge en bedrift som vokser til å dominere hele verden. Hvis det er lettere :slight_smile:

Samme kilde som du fant hvor mye cash Buffet sitt konglomerat satt på, sa de også hvor mye aksjene var verdt? Jeg fant bare data fra mars og da var det 270 milliarder. Tenker det har steget endel siden da? Med aksje-verdien fra mars så blir det da 144/270+144 = 34% cash, 66 % aksjer.

Flust av de aktive tradere mener du? For hvis du ser på % short, så er vel ikke den all verden nå? Dvs at hovedvekten av investorer er ikke short og vil aldri gå short. Jeg antar du først og fremst følger veldig aktive investorer som flytter mye om på porteføljen sin. Og da blir det jo “flust”. :slight_smile:

1 Like

Ja, det var tre stykker? :smiley:

Jeg sier jo ikke at det ikke finnes de som shorter, jeg bare sier at den store majoriteten ikke gjør det. Jeg har heller ikke sagt at det ikke går an å tjene penger på shorting. Samtidig tror jeg at den jevne investor vil tape på å prøve å gå long/short om hverandre :stuck_out_tongue:

Den jevne investor vil tape på å plukke enkeltaksjer i stedet for å hive pengene i ett indeksfond.

5 Likes

Bør den jevne investoren være all in pcib? Du får en stor jobb om du skal gå inn i alle trådene og si at den jevne investoren ikke skal gjøre det som står der

Forsåvidt enig der. Men hvis du tar den jevne investor som plukker enkeltaksjer og så får den samme “jevne” investoren til å begynne med short i tillegg, så er jeg rimelig sikker på at resultatet blir verre. :stuck_out_tongue:

Bare så det er sagt, jeg har en grei dose cash, svært lav belåning og en relativt høy positiv cash flow hver måned sammenlignet med lønnen (pga lite lån og leieinntekter). Jeg prøver mao å håndtere risiko. På den andre siden, så har jeg 2xårslønner i aksjer. Burde kanskje hatt enda mindre lån, men er bare på 1,5 årslønn igjen der. :stuck_out_tongue:

Jeg har nå sikkert gjort det også i endel tråder. Heldigvis er vi i makro-tråden, så da kan man snakke om ting i litt bredere perspektiv. :wink:

Makrotråden for meg handler om hvor man tror indeks, valuta og råvarer skal gå. Opp eller ned :wink:

1 Like

Forsåvidt sant, jeg startet vel denne diskusjonen med å dra fram de store linjene i børsindeksene. I et litt mer historisk perspektiv. Og hvordan de fleste store formuer er blitt til. Så poenget mitt er vel at jeg mener ting skal opp. Om det skal ned i et par måneder før det går opp? Ja, meget mulig. Jeg vet ikke, men man har nok god nytte av å finne seg noen langsiktige kandidater.

Du synes ikke det er skummelt at vi ligger langt opp i kanalen du tegnet opp?