Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jo, så jeg har endel cash. Hvis man tar med det som står i banken (ikke på trading konto) så er det ca 20% akkurat nå. 50% av aksjene jeg har er investert i et selskap med en ordrebok på to ganger årlig omsetning og som går med veldig godt overskudd med det som utgangspunkt. Pengene jeg har på børs har jeg i utgangspunktet ikke tenkt å bruke de neste 5 årene.

Samtidig, hvis man ser på renten nå vs tidligere, så er vi i en ny situasjon nå. USA kan ikke sette opp renten uten å samtidig måtte øke lånetakten vesentlig ettersom de da må betale høyere rente for pengene de låner. Samtidig kan de ikke ha så lav rente som nå uten å kjøpe sin egen gjeld (trykke penger) fordi inflasjonen er høyere enn renten de tilbyr. Jeg synes derfor det er rimelig vanskelig å spå akkurat hvilken vei makro skal ta nå.

Sist, men ikke minst, jeg har cash og aksjer notert i Norge med noen små unntak. Med sterk olje, lav gjeld og andre land som sliter, så burde kronen holde seg godt.

1 Like

Enig, nytt paradigme nå :slight_smile:

4 Likes

Det er vel derfor det er ekstra interessant å se hva som skjer med budsjett og gjeldstaket i USA nå, for det vil vise hvilken vei USA vil prøve å ta. Og som også er grunnen til at markedet skjelver såpass som det gjør nå. Og har gjort det i noen uker.

… burde ha justert ned porteføljen før dette skjedde og så justert opp nå, men har gått sånn halvveis greit å gjøre det underveis også :stuck_out_tongue:

1 Like

En ting jeg lurer på er hva skjer ved et krakk nå. Det er jo mye belåning ute å går, så er det ikke litt typisk i at i det slik krakk, så må folk dekke inn belåningen sin slik at bl.a. PM faktisk går ned i pris tidlig i et krakk?
Nei er svaret når jeg sjekket gull vs S&P

Tenk å tro at gjeldstaket ikke skal løftes atter en gang💅

1 Like

En normal feil det her, men det heter egentlig hytt og vær, eller død og pine. Hilsen språkpolitiet.

2 Likes

Æsj nå må jeg å rundt og irritere meg over alle som går rundt og sier «hytt og pine» i hytt og pine

8 Likes

Jeg fant ut at det beste var å si “hytt og gevær” for å irritere alle mest mulig.

5 Likes

Alltid trodd det var korrekt :sweat_smile:

1 Like

God stemning i Kina, borger for fortsatt godt klima på børsene.
Begge indikatorer nord for 50 :+1:

1 Like

Blir spennende å se om non-farm payroll tallene i dag. Det er jo det eneste som betyr noe for markedene - hva FED gjør. Positive tall som flere i arbeid, fremfor at folk sier opp jobben for å trade, borger jo for tapering og mindre kunstig åndedrett til et allerede oppblåst aksjemarked :wink:

WASHINGTON, Oct 8 (Reuters) - U.S. job growth likely accelerated in September as the summer wave of COVID-19 infections began to subside, fueling demand for high-contact services like dining out, and positioning the Federal Reserve to start scaling back its monthly bond buying.

1 Like

Det store problemet er ikke midlertidig inflasjon i råvarer og energi, men arbeidsmarkedet.
Både i Norge og verden øvrig sliter man med for lite tilgjengelig arbeidskraft. Bedrifter vokser godt, og flere ledd i næringene trenger folk.

Å sette på bremsen vil stage inflasjon, lønnspress og få markedene over i en god konjunktur fremfor høykonjunktur.
Jeg er ikke redd for renteoppgang og nedkjøling, og jeg tror heller ikke børsene vil knekke så lenge man navigerer greit i henhold til plan. Nå skal FED starte tapering i november, det vet alle.
Jeg håper de innfrir på det.

Så for de som mener at cash er bedre enn markedet; da skal dere være gode i timing, og det er ikke folk stort sett når det kommer til aksjemarkedet…

5 Likes

Kronen fortsetter å styrke seg mot Euro

Ikke like klar trend mot dollaren

2 Likes

Helt rett: Ja, høyere lønnskostnader og problemer med å fylle stillinger svekker vekst og skader lønnsomheten til bedriftene. Botemiddelet mot dette: høyere renter og strammere pengepolitikk gir høyere avkastningskrav og lavere aksjekurser. Så markedet presses nå fra to kanter.

4 Likes

Så hvis du henviser til at dette er fakta; vi skal ha/få lavere aksjekurser som følge av dette, hvorfor faller ikke markedene?

Det priser som tommelfingerregel inn situasjoner seks måneder frem i tid, ikke nåtiden.

Merk at dette gjelder kjente forhold, og både tapering og renteoppgang er godt kjent gjennom FED’s uttalelser og rentebaner.

1 Like

Det er ingen alternative steder å plassere pengene.

Når FED begynner å gjennomføre tapering så vil det si at det blir mer statsobligasjoner tilgjengelig. Når gjeldstaket heves i USA så vil det bli mer obligasjoner tilgjengelig.

Siden juni har rentemarkedet vært kunstig lavt fordi markedene flommer over av kontanter pga gjeldstaket som gikk ut 1. august og FED sin politikk, spesielt rundt kortsiktige rentepapirer.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-31/fed-reverse-repo-facility-usage-jumps-to-record-1-19-trillion

Her har du juni, juli, august og september. Rekord i juni med $0.5 trillion, så $1 trillion, $1,2 trillion, så $1.6 trillion… og vi har fortsatt oktober og november foran oss. For nå skal gjeldstaket i USA bare heves for to måneder.

Men hva skjer når gjeldstaket faktisk heves, og USA kan ta opp gjeld til den store gullmedalje igjen, og FED samtidig skal gjennomføre tapering? Blir det nå faktisk ett alternativ til aksjemarkedet, i en verden preget av ikke-så-midlertidig inflasjon? Eller er det fortsatt så utrolig mye lett tilgjengelige penger i verden at det ikke får noen effekt?

Dette er kjente ting forresten. Fullt priset inn. Alle som følger markedene kjenner til dette, og alle potensielle ringvirkninger. Eller?

6 Likes

er det en ny eller en gammel tommelfinger?

Det kastes jo rundt på nye paradigmer, så kanskje det er et nytt paradigme hva angår tommelfingre? Med dagens hastighet kan det like greit virke som markedet priser inn 1 eller 3mnder frem i tid…

Markedene har begynt å falle (bortsett fra oljeaksjer på OSE)

1 Like

Markedene er så vidt i minus etter kraftig stigning i går.

2 Likes

Spennende diskusjoner om makrobildet. Det virker som at det er to sider her, der den ene siden mener at alt tyder på at børsene vil stige fremover, og den andre venter på krakket.

Jeg på min side tilhører «krakk-siden» i diskusjonen. Jeg er ikke økonom, men sitter med en sterk følelse av at det er noe som ikke stemmer. Jeg håper jo på en måte at sentralbankene har funnet løsningen for stadig økende verdier og økonomisk vekst med å trykke penger, men det virker på meg urealistisk. Det å trykke penger er ikke det samme som å skape verdier.

Det er jo litt naturstridig at når pandemien herjet som verst så klatret børsene til rekordhøyder, og har – med noen humper her og der – fortsatt å klatre. Hva er grunnen til dette? Vel, når man som arbeidstaker får betalt for å være hjemme, men det er lite å bruke pengene på så kjøper man kryptopenger, aksjer og fond. Pengene i banken gir null i rente, og man leser mye om hvor lønnsomt det er på børsen. Dette fører til at aksjekursene blåses opp langt over forventet inntjening.

Så hva kan forårsake et krakk? En teori: Om mye av prisøkningen på aksjer skyldes at “massene” har spart i aksjer og fond, så er det sårbart. La oss si at prisøkninger på basisvarer som mat og energi gjør at lønnen ikke strekker til, eller at ønsket om en skikkelig julefeiring gjør at folk må ta ut sparepenger for å forbruke. Når nok mennesker selger i fond og aksjer så vil prisene falle. Det igjen fører til at flere selger for å unngå tap. Er det noen som har lånt til bolig med sikkerhet i verdipapirer…? Det er mange dominobrikkene som vil falle.

Det ville vært spennende å erfare hvorfor «vekst-siden» mener at dette vil gå bra, fordi jeg innerst inne håper de får rett😊

5 Likes