Gjerne på rekordhøye nivåer + lånefinansiering. Jaja
ehhh… stopper på 2012? har du noe som er relevant for I dag?
Share buyback booms in the United States have typically coincided with surges in net bond issuance, suggesting that the former have been financed, at least in part, through the latter. During the past 15 years, there have been two periods of rapidly growing share repurchases: Q2 2002-Q2 2007 and Q1 2009-Q4 2014
hausestoff… les kvartalsrapportene… det går så det griner I USA
Andreassen viser til en internasjonal undersøkelse der det kommer frem at ingen forvaltere tror på Kinas vekst i bruttonasjonalprodukt på syv prosent i en årrekke.
Sjeføkonomen spår en gradvis svakere yuan i flere år fremover. Hvor mye den vil svekkes vil være avhengig av hvordan den kinesiske økonomien utvikler seg.
Andreassen bruker ordet krise idet han beskriver situasjonsbilde for den kinesiske vekstmodellen
Flere av landene i nærheten av Østens stormakt, Thailand, Indonesia og Sør-Korea, har og vil også nå devaluere sin egen valuta for å ikke miste konkurransekraft, opplyser Jan Ludvig Andreassen…
Japan sliter fortsatt selv med massiv pengetrykking klarer de å krympe økonomien med 1,6% per år slik det ligger an nå.
“Svakt forbruk og treg eksport ligger bak den negative veksten,”
Dette beskriver situasjonen ganske godt.
Dagens vinner i Skandinavia:
Danske Lundbeck som stiger over 21% fordi…de skal si opp 1000 ansatte.
Slyngstad spår tap:
Han mener verdensøkonomien for tiden preges av to store risikofaktorer: Utviklingen i Kina, og pengepolitikken som føres av regjeringer og sentralbanker rundt om på kloden.
I tillegg peker han på at aksjemarkedet har steget svært mye de siste årene.
– Det betyr at det er mulighet for at det kan gå ned igjen, konstaterer Slyngstad.
Stigende renter
Ikke bare aksjemarkedet, men også de internasjonale rentenivåene påvirker fondet i stor grad.
Det er sånne grafer som får en til å spørre seg selv: Hvordan er logikken?! Hadde jeg hatt noe som helst tro på en slik utvikling hadde jeg fått meg fastrente. Har flytende rente. (Prutet med DNB for å få 0,2% lavere rente. Grei betaling, 2000kr i året for å skrive en mail).
Oljefondets rentesmell: - Når rentetoget på et eller annet tidspunkt kommer, blir verdien av disse papirene mindre
“Når renten går opp i ett kvartal, blir verdien av obligasjonene mindre. De obligasjonene du allerede har kjøpt, vil investorer kunne kreve rabatt for fordi de kan få kjøpt andre obligasjoner som gir høyere rente. Da går verdien ned på obligasjonene du allerede hadde”, forklarer han.
Selv ville han «aldri» anbefalt sine kunder å investere i japanske statsobligasjoner. Ved utgangen av årets andre kvartal utgjorde japanske statsobligasjoner åtte prosent av investeringene til Oljefondet.
“Det er det ulitmate eksemplet på skjevt utfallsrom. Japan har lånt altfor mye penger, og i tillegg får du bortimot null i avkastning. Du har en potensielt høy kredittrisiko, men du får ikke betalt for det”, utdyper Ringholm.
Gjesp… Oksen min venter på positive avslutning
“Unlike the credit market, the equity market well into 2008 was very complacent about the subprime crisis that led to a full blown financial crisis,” the analysts wrote. “While we are not predicting another financial crisis, we believe it is important to keep highlighting to investors across asset classes that conditions in the high grade credit market are currently very unusual.”
So if you’re very excited about buying stocks right now, just beware of the credit traders out there who are sending some pretty big warning signs.
Skulle tatt det mer på alvor hvis det ikke var Hausesesong for shorterne…
Oksen min er snart tilbake in the money… gogogo…!!
brumm
Hmmm og uff… MEEEEEN, det blir hardt opp I morgen… Hvor mye bais klarer Shorterne å koke på ingenting… eller er det en spiker? Nå er det bare å kjøre in Bullen Karer… Nå venter recovery rally !!
Hadde ting vært normalt så kunne jeg fulgt deg Gordon, men det er det ikke. Utrolig at børsene er så høye som de er. Nå har OSB falt daglig siden jeg solgte alt unntatt telenor, Statoil og thin film. Dobler i Statoil og ThinFilm neste uke tipper jeg. Telenor har jeg en spareavtale i på 5000 per mnd. Skulle egentlig gjøre det samme med Statoil, men har ventet på et stort fall.
mulig det… vi får se… Men du skal se Torsdag neste uke så er alle kvinnene I syforeningen igjen lykkelige og denne ukes dommedag er skjønt vekk som dug for solen. Det er jo same shit over and over and over and over again :P. Kina er hausestoffet denne gang. Jeg er av natur altfor optimistisk til at det derre klassiske Kina bullshitet de kommer med skal funke på meg I denne sesongen. Tipper at Kina knuser på. Gi det en måned nå så er det full go igjen.
Tror du at tallene som Kina presenterer er sanne?
Tror du tallene Vesten presenterer er sanne ? Eller bare nok en model basert på historisk data?
For å si det slik Kina har vist i flere tiår at de har en annen verktøykasse enn Vesten og de er veldig flink til å bruke den. De broker den faktisk på matter som ville vært umulig i vesten. Jeg tror som IMF at Kina er tilpassningsdyktig og vel så det. Og om et parr måneder så krystalliserer nok det seg igjen… Etter at krakknissene har løpt rundt på tiggerferd med shorten sin At Kina går dukken, det skal jeg tro når jeg ser det. Jeg vedder Bull… Det kan være de forskjellige krakknissene klarer å rugle det til en del i markedet, men jeg tror det ville være livsfarlig å vedde på the real deal (altså virkelig krise og ikke lekekrise). Jeg har ingen tro på noen krise. USA går så det griner, Europa får det og til, India vokser fort, Kina vokser fort (og så spekuleres det jo en haug om omgomg hva skjer det om veksten bare er 5% i stedet for 7%), Sør Amerika tar fart… Russland er et land som sliter på ordentlig… Men kan ikke se det skal ødelegge…