Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Eh 
 dĂ„rlig ide Ă„ si “du mĂ„ forhandle frem en bedre avtale, men uansett hva resultatet blir sĂ„ mĂ„ vi godta avtalen.”

Og i praksis er det hva det forslaget sa 
 no deal brexit skulle ikke skje uansett, selv om ikke EU vek en tomme. SÄ da er spÞrsmÄlet hvorfor EU skulle gi noe til Storbritannia.

Umiddelbart svar

Det kommer ikke pÄ tale, lyder det umiddelbare svaret fra EU.

– Backstopen er del av utmeldingsavtalen, og utmeldingsavtalen er ikke Ă„pen for reforhandling, fastholder en talsmann for EUs president Donald Tusk

:joy: Blir jĂŠvlig spennende Ă„ se om EU faktisk mĂ„ gi etter og de “umulige” politikerne i Storbritannia faktisk vinner noe pĂ„ dette
 De kan jo vel sikkert alltids stemme last minute for den samme dealen de stemte nei sist, sĂ„ jeg tror de bare hĂ„per pĂ„ det beste.

Ligger an til litt party over dammen anfĂžrt av :apple: og :small_airplane:

May vil ikke ut.

Hun skal trenere og det ender opp med 2nd. refferendum til slutt

https://landing.hedgeye.com/neil-howe/

Meld dere pÄ Hedgeye Ä fÄ med dere gratis presentasjon nÄ om Demografi ( begynner kl 15)
Det kommer jevnt mye bra gratis informasjon herifra.
Vurderer faktisk sterkt Ă„ begynne betale for tjenestene deres.

Edit:

https://landing.hedgeye.com/macroshow30daysfree/

Ser nÄ at denne fungerer fortsatt, her fÄr dere 30 dager gratis Macroshow, kl 15 norsk tid alle hverdager.

Pengemengden i USA som resultat av QE 1,2,3, vs Rente (0%=free money) - korrelerer omtrent eksakt med bÞrsoppgangen siden 2008
 og at den har korrigert ned nÄ som fÞlge av innstramming og Þkte renter


Det tok ca 200 Ă„r Ă„ komme frem til pengemengden som eksisterte pre-finanskrise 2008.
Det tok 5 Ă„r Ă„ 5-doble pengemengden fra 2008

Viser ogsÄ at situasjonen er like gale i Japan og nesten like gale i Europa

(grafen er indeksert 2008=100, 200 er dobling, 300 er tripling osv)

Dersom Gull skulle korrigert for valuta skapt burde den ligge pÄ over 10.000 USD pr unse.

5 Likes

En reprising av gullet er nok nÊrt forestÄende.

Her er korrelasjonen mellom pengemende trykket og wilshire 5000

Fra 1975 og frem til 2008 var Tax Receipts og BĂžrsoppgang omtrent perfekt korrelert.
Fra 2008 og fremover har det skjedd et skifte der oppgang pÄ bÞrs er korrelert til kvantitativ lettelse (pengetrykking).
Fra 2015 begynte USA Ä stramme inn (selge ut det som var kjÞpt for Ä stimulere), det interessante er at innstrammingen kommer fÞrst, sÄ begynner tax receipts Ä falle, sÄ begynner bÞrsen Ä falle. Jeg husker ikke tallet i farten, men staten USA er i mye stÞrre grad avhengig av bÞrsen for sine inntekter i dag enn den var fÞr.

Spriket mellom det et US houshold er net worth vs Nonimell GDP har aldri vért stþrre


Budsjett gapet Ăžker; (NB tax receipts er ikke den eneste inntekten, men man ser at kostnadene aksellererer i forhold)

3 Likes

I snitt er det ca 4.5 Ă„r mellom hver resesjon

Vi er nÄ i den lengste perioden noen sinne med ekspanderende Þkonomi, og CBO sier at det skal fortsette slik til 2028!

Statistisk sett sÄ er det omtrent 99% usannsynlig


NÄ gikk det nettopp litt for @RedEnergy - ny krakk :santa: om bord pÄ MS Finanskrise 2019.

Det morsomme med denne krisen er at alle vet den kommer, sÄ da kommer den ikke pÄ en god stund enda - vi fÄr se hvem som fÄr rett.

8 Likes

Ser man pÄ Japan sÄ kan vi kanskje lÊre noe av hva som skjer nÄr renten settes unaturlig lavt for Ä stimiulere.

Fra Ca 1980 -
Økonomien gÄr som det suser og renten Þkes fra ca 4 til 9%
Økonomien smeller pga rentesjokket, det blÄser over fort da renten settes ned til 7% og 6%
Ny resesjon inntreffer, mye mer alvorlig denne gang.
Renten settes ned fra 6 til 5%. BĂžrsene dobles! (ca der grĂžnn og rĂžd linje krysser)
Renten settes ytterligere ned til 2,5%. BĂžrsene tar helt av
Japan begynner Ă„ bremse Ăžkonomien og Ăžker renten til 6%
Dette fĂžrer til en halvering av bĂžrsen fra 6 til 3 000
Japan senker rentene igjen, det blaffer litt opp hver gang, men alt er pÄ vei ned (ogsÄ pga aldrende befolkning osv)
Japan nĂŠrmer seg 0 i rente, bĂžrsene fortsetter ned.
Bank of Japan (blÄ linje) begynner Ä kjÞpe papirer, rÄtne lÄn og andre eiendeler (samme som QE1, 2,3 osv)
BĂžrsene lĂžfter seg.

Jeg er litt redd for at Þkonomien i USA og EU nÄ er kommet dit hen at vi ikke sÄ mange verktÞy igjen for Ä stimulere Þkonomien. Renten er nÊr 0 og USA har allerede kjÞpt opp rÄtne lÄn og selskaper for Ä redde de.

Hva gjÞr de nÄr det begynner Ä gÄ ned igjen? Min teori er at det ikke finnes en eneste politiker som er villig til Ä ta smellen. De kommer til Ä trykke penger igjen! QE4 og QE5 kommer til Ä vÊre stÞrre enn de forrige tilsammen!

3 Likes

Andel selskaper av S&P 1500 som ikke klarer Ä betjene gjelden sin. AltsÄ de klarer ikke Ä betale rentene (uten avdrag).

1 Like

base currency (grĂžnn)
Value of the gold at the treasury (brun) - altsÄ ounces held at treasury x ounce price USD

Dersom historien gjentar seg slik den har gjort 2 ganger siden 1930 ca sÄ vil gull stige til rundt 14.000 USD pr unce .

TA DEN MED EN KLYPE SALT - - jeg har ikke tallene for grafen og stiller spĂžrsmĂ„l til om verdien av gull i dette tilfellet skal vĂŠre “value of the gold at the trasury”

SpĂžrsmĂ„let og det Mike Maloney mener er at den Ăžkningen vi sĂ„ i prisen pĂ„ gull er en “forlenget” versjon av det som hendte i 1970 ca og at vi snart skal fĂ„ en ny bullrun som tar oss opp mot 14-18.000 usd

Dette vil da trolig inntreffe nÄr QE4, QE5 begynner og frykten av for hÞy inflasjon kommer-
image

I venezuela er det nÄ billigere Ä bruke penger som dopapir enn det er Ä kjÞpe dopapir


2 Likes

MÄ tilkalle vaskefirma for Ä rydde opp etter meg her nÄ :laughing:

Jeg og du er svÊrt uenig pÄ hvor utbredt det er Ä forvente krakk i Är @h3nk1. Jeg tror ikke folk er forberedt enda, sÄ vi fÄr se hvor det gÄr.
Som tallene til @Irathi viser sÄ har f.eks tax income snudd nedover, og det vil gÄ enda vÊrre nÄ som Þkonomien virkelig slakker av. Pengemengden/renten er selvsagt det viktigste, men poenget er at de har allerede begynt ta effekt og trenden begynner bli klarere nÄ.

HÄper de publiserer tall igjen snart, hÞrte rykter om at de kanskje utsatte Q4 GDP tallene til neste mnd, dvs hopper over fÞrste utkast og gÄr rett pÄ andre. Men det tallet blir jÊvlig spennende Ä se. Men det viktigste er selvsagt fremtidsutsiktene og hva slags GDP vi kan forvente fremover. Der stoler jeg pÄ Hedgeye, de har vÊrt treffsikkre, de var hÞyere enn alle nÄr det virkelig tok av opp, og nÄ er de lavere enn resten nÄr det gÄr ned.
Tror det vil bli vanskelig for markedet Ä ha hÞye estimater for earnings/revenue nÄr man ser under 2% vekst i GDP. Da begynner man egentlig Ä snakke om at det kan bety hÞyere arbeidsledighet ogsÄ ( under potensialet som de sier). Fed vil ikke bry seg fÞr GDP er under 2% nettopp fordi det ikke pÄvirker arbeidsledighet fÞr den tid.
Gleder meg til Ä se hva de sier i kveld, de har ikke lenger en pistol mot tinningen nÄ som markedet har stabilisert seg, sÄ kanskje de igjen blir for hawkish. Jeg forventer at dotplot fremdeles viser hevinger, samt ikke i nÊrheten engang kutte i QE, kun gjenta at det vil de gjÞre KUN OM tallene viser behov for det. QT skal jo liksom bare foregÄ i bakgrunnen mens renten skal vÊre det aktivt brukte vÄpenet =)

Pre 1980 consumer price index, for Ă„ justere for prisen av gull.

Regan forsÞkte Ä fÄ USD pegged mot gull igjen rundt 1980, derav prisÞkningen i gull.

I fĂžlge gull-religiĂžse er gull altsĂ„ billigere nĂ„ enn fĂžr ettersom de mener (slik jeg forstĂ„r det) at den eneste mĂ„ten Ă„ redde fiat-valutaen er Ă„ pegge den mot gull igjen (det betyr vel da at banken kjĂžper en % andel gull for Ă„ garantere at fiat’en din kan byttes mot noe av verdi) - Og da mĂ„ prisen opp i rundt 14-18 000 USD.

1 Like

sorry, @pdx innleggene mine passer vel bedre under Makro, Indeks og Valuta trÄden.

https://beta.tekinvestor.no/t/makro-indeks-valuta/139/2361

Flytter du?

1 Like

FĂžrste mann ut er Italia :+1:

1 Like

-0.1 og -0.2 ja teknisk resesjon, men det var ikke voldsomt fall da :wink:

Nei, men sÄ har jo det sÄvidt begynt engang. Europeiske Þkonomier bare suger sÄ kraftig pÄ egenhÄnd. Om USA/Kina/EM osv faller ytterligere kan du tenke deg hvor gale det vil stÄ til blant desse Þkonomiene som nÄ ligger i 0-1% omrÄdet.
Tyskland ogsÄ skal vel bare sÄvidt ha unngÄtt teknisk resesjon. Selvsagt er mye av nedgangen midlertidig, sÄ alt annet likt vil det gÄ opp nÄ som ordreinngangen pÄ biler tar seg opp.
Problemet er at det gÄr kun nedover i USA/Kina osv, sÄ det er lite hÄp for at der skal snu skikkelig opp, det vil heller komme mer press nedover. Europa er elendig stilt, allerede hÞy gjeld/underskudd med lave renter. Lav vekst nÄr global Þkonomi faktisk gÄr ganske bra. Hva nÄ nÄr det snur nedover globalt!
Aksjemarkedet i Europa har ikke gÄtt opp i nÊrheten av det som har vÊrt i USA, noen har selvsagt gÄtt opp endel, men mange har ikke. SÄ det er mer Þkonomisk jeg snakker om enn aksjekrakk i Europa. Selv om det selvsagt skal ned i lag med resten. Det verste er jo uroen og den elendige veksten.
Arbeidsledigheten vil fremover stige og det vil ikke vÊre bra, enda flere som ikke har annet Ä gjÞre enn Ä ta pÄ seg de gule vestene :joy:

Husk ogsÄ at alle GDP tall kan eventuelt revideres kraftig ned i ettertid, de er ikke sÄ nÞyaktige. SÄ vi vil jo ikke vite nÞyaktig nÄr vi er i resesjon.

1 Like

SPY har fortsatt mer Ă„ gi etter bruddet ned av den kraftige stingningskanalen. Kan se ut som at kursen har lagt seg over i en svakere bull kanal med nĂŠrmeste motstand rundt 273 i form av div MA ved hĂžyere timeframes.

1 Like