Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Makro, indeks, valuta

Pengemengden i USA som resultat av QE 1,2,3, vs Rente (0%=free money) - korrelerer omtrent eksakt med børsoppgangen siden 2008… og at den har korrigert ned nå som følge av innstramming og økte renter…

Det tok ca 200 år å komme frem til pengemengden som eksisterte pre-finanskrise 2008.
Det tok 5 år å 5-doble pengemengden fra 2008

Viser også at situasjonen er like gale i Japan og nesten like gale i Europa

(grafen er indeksert 2008=100, 200 er dobling, 300 er tripling osv)

Dersom Gull skulle korrigert for valuta skapt burde den ligge på over 10.000 USD pr unse.

En reprising av gullet er nok nært forestående.

Her er korrelasjonen mellom pengemende trykket og wilshire 5000

Fra 1975 og frem til 2008 var Tax Receipts og Børsoppgang omtrent perfekt korrelert.
Fra 2008 og fremover har det skjedd et skifte der oppgang på børs er korrelert til kvantitativ lettelse (pengetrykking).
Fra 2015 begynte USA å stramme inn (selge ut det som var kjøpt for å stimulere), det interessante er at innstrammingen kommer først, så begynner tax receipts å falle, så begynner børsen å falle. Jeg husker ikke tallet i farten, men staten USA er i mye større grad avhengig av børsen for sine inntekter i dag enn den var før.

Spriket mellom det et US houshold er net worth vs Nonimell GDP har aldri vært større…

Budsjett gapet øker; (NB tax receipts er ikke den eneste inntekten, men man ser at kostnadene aksellererer i forhold)

I snitt er det ca 4.5 år mellom hver resesjon

Vi er nå i den lengste perioden noen sinne med ekspanderende økonomi, og CBO sier at det skal fortsette slik til 2028!

Statistisk sett så er det omtrent 99% usannsynlig…

Nå gikk det nettopp litt for @RedEnergy - ny krakk :santa: om bord på MS Finanskrise 2019.

Det morsomme med denne krisen er at alle vet den kommer, så da kommer den ikke på en god stund enda - vi får se hvem som får rett.

Ser man på Japan så kan vi kanskje lære noe av hva som skjer når renten settes unaturlig lavt for å stimiulere.

Fra Ca 1980 -
Økonomien går som det suser og renten økes fra ca 4 til 9%
Økonomien smeller pga rentesjokket, det blåser over fort da renten settes ned til 7% og 6%
Ny resesjon inntreffer, mye mer alvorlig denne gang.
Renten settes ned fra 6 til 5%. Børsene dobles! (ca der grønn og rød linje krysser)
Renten settes ytterligere ned til 2,5%. Børsene tar helt av
Japan begynner å bremse økonomien og øker renten til 6%
Dette fører til en halvering av børsen fra 6 til 3 000
Japan senker rentene igjen, det blaffer litt opp hver gang, men alt er på vei ned (også pga aldrende befolkning osv)
Japan nærmer seg 0 i rente, børsene fortsetter ned.
Bank of Japan (blå linje) begynner å kjøpe papirer, råtne lån og andre eiendeler (samme som QE1, 2,3 osv)
Børsene løfter seg.

Jeg er litt redd for at økonomien i USA og EU nå er kommet dit hen at vi ikke så mange verktøy igjen for å stimulere økonomien. Renten er nær 0 og USA har allerede kjøpt opp råtne lån og selskaper for å redde de.

Hva gjør de når det begynner å gå ned igjen? Min teori er at det ikke finnes en eneste politiker som er villig til å ta smellen. De kommer til å trykke penger igjen! QE4 og QE5 kommer til å være større enn de forrige tilsammen!

Andel selskaper av S&P 1500 som ikke klarer å betjene gjelden sin. Altså de klarer ikke å betale rentene (uten avdrag).

base currency (grønn)
Value of the gold at the treasury (brun) - altså ounces held at treasury x ounce price USD

Dersom historien gjentar seg slik den har gjort 2 ganger siden 1930 ca så vil gull stige til rundt 14.000 USD pr unce .

TA DEN MED EN KLYPE SALT - - jeg har ikke tallene for grafen og stiller spørsmål til om verdien av gull i dette tilfellet skal være “value of the gold at the trasury”

Spørsmålet og det Mike Maloney mener er at den økningen vi så i prisen på gull er en “forlenget” versjon av det som hendte i 1970 ca og at vi snart skal få en ny bullrun som tar oss opp mot 14-18.000 usd

Dette vil da trolig inntreffe når QE4, QE5 begynner og frykten av for høy inflasjon kommer-
image

I venezuela er det nå billigere å bruke penger som dopapir enn det er å kjøpe dopapir…

Må tilkalle vaskefirma for å rydde opp etter meg her nå :laughing:

Jeg og du er svært uenig på hvor utbredt det er å forvente krakk i år @h3nk1. Jeg tror ikke folk er forberedt enda, så vi får se hvor det går.
Som tallene til @Irathi viser så har f.eks tax income snudd nedover, og det vil gå enda værre nå som økonomien virkelig slakker av. Pengemengden/renten er selvsagt det viktigste, men poenget er at de har allerede begynt ta effekt og trenden begynner bli klarere nå.

Håper de publiserer tall igjen snart, hørte rykter om at de kanskje utsatte Q4 GDP tallene til neste mnd, dvs hopper over første utkast og går rett på andre. Men det tallet blir jævlig spennende å se. Men det viktigste er selvsagt fremtidsutsiktene og hva slags GDP vi kan forvente fremover. Der stoler jeg på Hedgeye, de har vært treffsikkre, de var høyere enn alle når det virkelig tok av opp, og nå er de lavere enn resten når det går ned.
Tror det vil bli vanskelig for markedet å ha høye estimater for earnings/revenue når man ser under 2% vekst i GDP. Da begynner man egentlig å snakke om at det kan bety høyere arbeidsledighet også ( under potensialet som de sier). Fed vil ikke bry seg før GDP er under 2% nettopp fordi det ikke påvirker arbeidsledighet før den tid.
Gleder meg til å se hva de sier i kveld, de har ikke lenger en pistol mot tinningen nå som markedet har stabilisert seg, så kanskje de igjen blir for hawkish. Jeg forventer at dotplot fremdeles viser hevinger, samt ikke i nærheten engang kutte i QE, kun gjenta at det vil de gjøre KUN OM tallene viser behov for det. QT skal jo liksom bare foregå i bakgrunnen mens renten skal være det aktivt brukte våpenet =)

Pre 1980 consumer price index, for å justere for prisen av gull.

Regan forsøkte å få USD pegged mot gull igjen rundt 1980, derav prisøkningen i gull.

I følge gull-religiøse er gull altså billigere nå enn før ettersom de mener (slik jeg forstår det) at den eneste måten å redde fiat-valutaen er å pegge den mot gull igjen (det betyr vel da at banken kjøper en % andel gull for å garantere at fiat’en din kan byttes mot noe av verdi) - Og da må prisen opp i rundt 14-18 000 USD.

sorry, @pdx innleggene mine passer vel bedre under Makro, Indeks og Valuta tråden.

https://tekinvestor.no/t/makro-indeks-valuta/139/2361

Flytter du?

Første mann ut er Italia :+1:

-0.1 og -0.2 ja teknisk resesjon, men det var ikke voldsomt fall da :wink:

Nei, men så har jo det såvidt begynt engang. Europeiske økonomier bare suger så kraftig på egenhånd. Om USA/Kina/EM osv faller ytterligere kan du tenke deg hvor gale det vil stå til blant desse økonomiene som nå ligger i 0-1% området.
Tyskland også skal vel bare såvidt ha unngått teknisk resesjon. Selvsagt er mye av nedgangen midlertidig, så alt annet likt vil det gå opp nå som ordreinngangen på biler tar seg opp.
Problemet er at det går kun nedover i USA/Kina osv, så det er lite håp for at der skal snu skikkelig opp, det vil heller komme mer press nedover. Europa er elendig stilt, allerede høy gjeld/underskudd med lave renter. Lav vekst når global økonomi faktisk går ganske bra. Hva nå når det snur nedover globalt!
Aksjemarkedet i Europa har ikke gått opp i nærheten av det som har vært i USA, noen har selvsagt gått opp endel, men mange har ikke. Så det er mer økonomisk jeg snakker om enn aksjekrakk i Europa. Selv om det selvsagt skal ned i lag med resten. Det verste er jo uroen og den elendige veksten.
Arbeidsledigheten vil fremover stige og det vil ikke være bra, enda flere som ikke har annet å gjøre enn å ta på seg de gule vestene :joy:

Husk også at alle GDP tall kan eventuelt revideres kraftig ned i ettertid, de er ikke så nøyaktige. Så vi vil jo ikke vite nøyaktig når vi er i resesjon.

SPY har fortsatt mer å gi etter bruddet ned av den kraftige stingningskanalen. Kan se ut som at kursen har lagt seg over i en svakere bull kanal med nærmeste motstand rundt 273 i form av div MA ved høyere timeframes.

dobbel topp, dobbel bunn, brudd opp igjennom motstand fra dobbel topp. Signalisert videre oppgang etter en konsolideringsfase.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-31/gold-demand-up-amid-biggest-central-bank-buying-spree-in-decades?srnd=premium-europe

For de som ikke fikk med seg at Tyskland hårfint unnslapp teknisk resesjon. I motsetning til Italia som hårfint var innenfor :sweat_smile:
Det mest interessante er selvsagt utsiktene fremover, men det syntes jeg media/økonomer er veldig dårlig på å informere om. Jeg er ikke veldig optimistisk der akkurat.

At den fjerde største økonomien har fullstendig stagnert er i hvert fall et veldig negativt tegn. Italia er også en stor økonomi (8 plass).

Frankrike har også slakket ned betydelig. De gule vestene ser ikke ut til å gi opp.

"France’s National Assembly has approved a law banning the wearing of masks at protests, and another to ban specific people from taking part in rallies.

Wearing a mask could now result in a one-year prison sentence and a €15,000 (£13,000; $17,000) fine."
De tar dramatiske steg for å stoppe de gule vestene, men risikerer selvsagt at de eskalerer hele situasjonen.

Beste januar på over 30 år over dammen.

Ikke unaturlig etter verste desember siden 1931 :slight_smile: