Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Makro, indeks, valuta

Rentene er altså høye?..

Som sagt, det har selvsagt vært høyere før.
Men slik situasjonen er nå tåler vi gradvis lavere og lavere renter.
Du også vet jo det, du har jo lest hva sentralbankene sier. Vi vil “aldri” komme tilbake til normale renter sier de! De vet at de ikke vil klare 5% f.eks, men jeg tror ikke de vil komme i nærheten av det engang.

Renter og SP500.

Denne grafen som ble postet lengere opp må tilhøre det jeg kaller chart-kriminalitet. For den er ganske lite balansert.

Ser du på grafen nedenfor så ser du en lengere periode med både renter og aksjemarkedet. Jeg vil påpeke at jeg ikke vet hvor vi skal, men den svartmalingen som jeg leser her er ganske ekstrem.

Vi snakker makro, så ja, jeg synes @aksjefokus har et godt poeng.

Begynner Kina å kjøpe oljen fra USA istedenfor Russland og SA er jo mye av jobben gjort

Da vil det potensielt bli en fest uten like i Hunter, FRO og ADS… :wink:

Når jeg ser på det tekniske bildet nå er jeg ikke helt overbevist om at dette er bull dessverre. Spørsmålet er vel uansett om det kan komme noe som kan katalysere videre nedgang.

Viktige støtte og motstandsområder omxs30

Stagnasjon i handelsavtale, IMF osv. Ser det dumper i USA. Er det ubegrunnet panikksalg, eller er dette begynnelsen på mer nedgang…

Det har vært den beste starten på et børsår siden 1980-tallet. Ting går ikke rett opp, eller ned. Forvent volatilitet og generelt sidelengsbevegelser inntil de største uromomentene er ryddet av veien.

Beste nyttårsrally siden 1987…:hushed:

Spørs om vi ikke skal ned å teste litt trendlinjer/støtter i større timeframes de neste dagene/ukene nå. Brudd ut av wedgen i SPY/SPX

Så langt har 52 av 64 S&P500-selskaper levert bedre tall enn forventet.

De siste 5 årene har vel 70% slått estimatene, så nå har de blitt revidert ned kraftig nok til at de klarer slå de nå også. Dvs de ligger rundt normalen nå.

Det som betyr noe er jo hva utsiktene er, og de er nå mye lavere enn de var for ett år siden, men likevel skal vi liksom opp mot ATH selv med mye dårligere fremtidsutsikter?

Mange har hypet opp markedet som billig basert på forventede fremtidige earnings, men de vil nok fortsette å revidere nedover earnings. Og er da prisene på aksjer, med redusert fremtidig kontantstrøm verdt det? Skal de da bys videre opp, når det fundamentale går nedover? Man må jo da virkelig gå inn for å satse på “the greater fool” og håpe at markedet bare vil akseptere å betale dyrt for aksjene, dvs håpe på en større boble.

The British pound fell to its lows of the day on Tuesday after an amendment that would have delayed the UK’s exit from the European Union in the event both parties did not have a deal in place was voted down by Parliament.

Oi! Foreløpig ser det ikke ut som de får til å utsette EU utmeldelsen!
Ikke så veldig langt i fra å ha stemmene da, så det går seg vel til når det nærmer seg. Men dette skal vist være en thriller hele veien inn :laughing:

Eh … dårlig ide å si “du må forhandle frem en bedre avtale, men uansett hva resultatet blir så må vi godta avtalen.”

Og i praksis er det hva det forslaget sa … no deal brexit skulle ikke skje uansett, selv om ikke EU vek en tomme. Så da er spørsmålet hvorfor EU skulle gi noe til Storbritannia.

Umiddelbart svar

Det kommer ikke på tale, lyder det umiddelbare svaret fra EU.

– Backstopen er del av utmeldingsavtalen, og utmeldingsavtalen er ikke åpen for reforhandling, fastholder en talsmann for EUs president Donald Tusk

:joy: Blir jævlig spennende å se om EU faktisk må gi etter og de “umulige” politikerne i Storbritannia faktisk vinner noe på dette… De kan jo vel sikkert alltids stemme last minute for den samme dealen de stemte nei sist, så jeg tror de bare håper på det beste.

Ligger an til litt party over dammen anført av :apple: og :small_airplane:

May vil ikke ut.

Hun skal trenere og det ender opp med 2nd. refferendum til slutt

https://landing.hedgeye.com/neil-howe/

Meld dere på Hedgeye å få med dere gratis presentasjon nå om Demografi ( begynner kl 15)
Det kommer jevnt mye bra gratis informasjon herifra.
Vurderer faktisk sterkt å begynne betale for tjenestene deres.

Edit:

https://landing.hedgeye.com/macroshow30daysfree/

Ser nå at denne fungerer fortsatt, her får dere 30 dager gratis Macroshow, kl 15 norsk tid alle hverdager.