Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Økonomisk overblikk
NĂŠringslivets Hovedorganisasjon
Prognoser for 2019-2021

Det er utsikter til en oppgang i oljeinvesteringene pÄ 15 prosent, noe som vil bidra betydelig til aktivitetsvekst i Norge neste Är.

Fremover vil forbruksveksten bare Ăžke med i overkant av Ă©n prosent per hode, noe som er svakt.

Boliginvesteringene, derimot, faller etter Ă„ ha vokst nĂŠr 20 prosent i perioden fra 2014 til 2018.

6 Likes

Vi er ikke uenige pÄ mikro-nivÄ. :slight_smile:
Det betyr alltid noe, men nÄr det blir risk-off sÄ vil selskaper med lavere giring sannsynligvis gjÞre det bedre i de neste periodene, kun basert pÄ statistikk og historikk.
Du burde ogsÄ frarÄde EM, gitt det skissen du tegner med dommedags scenarioet ditt. Alt kommer til Ä gÄ dukken om USA gjÞr det.

Hvilke indekser referer du til?
Om du tenker pÄ relativt smÄ (market cap) girede ETFer eksempelvis, som XIVen som konket sÄ ser vi sikkert mer av det. De er relativt smÄ og kan skape stor volatilitet, men for at de skal fÄ utslag pÄ underliggende GDP sÄ mÄ det vÊre vesentlig stÞrre ETFer som gÄr dukken.

Jeg er sikker pÄ at det sitter folk i dette forumet med girede portefÞljer, og til dere har jeg rÄd: Ikke gir portefÞljene deres, jo mindre dere Þnsker Ä fÄ hjerteproblemer tidlig.

Det er ALLTID viktig, helt uten unntak.

Det er ingen som sier det er “trygt”, det er ogsĂ„ relativt begrep
Basic indeks investeringer er et veldig godt alternativt for uvitende investorer som skal spare langsiktig. Jeg leser veldig ofte sitater om at “ekspertene tar feil” fra folk her inne, som ikke engang forstĂ„r emnet de prater om, eller historikken. Akkurat her er du pĂ„ veldig tynn is. Det er absolutt ingenting kontroversielt med at Buffett anbefaler “know-nothing” investorer Ă„ kjĂžpe et globalt indeksfond eller SP500, uansett hvor mye du Ăžnsker det.

Det er et udiskutabelt faktum over de fleste 10-15-30 Ärs tidsserier, om du ser pÄ eksempelvis SP500 eller et globalt indeksfond at du vil gjÞre det relativt godt, og vesentlig bedre enn alle alternativene du har.

Du kan selvfĂžlgelig “cherrypicke” og finne ytterpunkter om du velger smĂ„ sĂ„rbare Ăžkonomier med et styresett som er sub-optimalt
 Det er chart-kriminalitet. Du fĂ„r selv sammenlikne aksjer med eksempelvis rentepapirer sĂ„ vil du fort se hvem som sitter igjen uten avkastning. Jeg har tidligere anbefalt Debunkery, og gjĂžr det igjen. Det er en fantastisk bok med veldig mye statistikk og Ăžkonomisk historikk, som er det jeg forholder meg til.

Nettopp. Du kan ikke si det med en treffsikkerhet som vil vĂŠre tilfredsstillende.

Jeg aksepterer at du har dine meninger, og synes det er bra du kan tenke selv (analysen er meget vag, og mange antagelser som ikke stemmer med virkeligheten jeg befinner meg i).

Som jeg tidligere har pÄpekt sÄ bÊrer analysen din preg av flere kognitive biaser.

  1. Du tilpasser nyheter og annet til egen analyse. - Bekreftelsestendens (Cherrypicking).
  2. Tror at det blir like ille eller vÊrre enn sist. - Dette er en virkelig klassiker innen finans. Bare for Ä ta ett eksempel sÄ er finansvesenet i en helt annen forfatning i dag enn i 07

  3. Overkonfidens – Du er veldig skrĂ„sikker i dine antagelser om at aksjemarkedet skal falle 60%+.
    Du fremstiller dine synspunkter som at de som HODLR’re kommer til Ă„ ende opp i samme situasjon som de med bitcoin. Det er en ganske drĂžy pĂ„stand, basert pĂ„ all statistikk og historikk.

“Thousands of experts study overbought indicators, oversold indicators, head-and-shoulder patterns, put- call ratios, the Fed’s policy on money supply, foreign investment, the movement of the constellations through the heavens, and the moss on oak trees, and they can’t predict the markets with any useful consistency, any more than the gizzard squeezers could tell the Roman emperors when the Huns would attack
 The market ought to be irrelevant. If I could convince you of this one thing, I’d feel this book had done its job. I don’t believe in predicting markets. I believe in buying great companies – especially companies that are undervalued and/or underappreciated
 Pick the right stocks and the market will take care of itself. That’s not to say that there isn’t such a thing as an overvalued market, but there’s no point worrying about it. The way you’ll know when the market is overvalued is when you can’t find a single company that’s reasonably priced or that meets your other criteria for investment.”

– Peter Lynch

1 Like

Se pÄ grafene jeg postet ovenfor.
Det er ikke smÄ tulle Þkonomier. Det er HELT utviklede land. Faktisk kanskje for utviklede, det er noe av problemet kan du si.
Det er ikke smÄ ETF/XIV jeg snakker om. Det er hovedindekser fra flere store viktige land. Som ikke gÄr oppover hele tiden slik som S&P500 har gjort.
Kina, Portugal, Japan, Sveits, Nederland, Spania, EU, Frankrike, England, Italia, Belgia, Polen. Kunne nok listet opp enda flere, men nĂ„ gikk jeg bare inn pĂ„ “major indices” og klipte ut en del for Ă„ demonstrere realiteten til mange andre land, som ikke er like heldige som Norge/USA.
Basic indeks investeringer i alle desse landene ville gÄtt svÊrt dÄrlig, eller bare utrolig dÄrlig avkastning, hvor man har stÄtt omtrent stille de siste 20 Ärene f.eks. Eneste muligheten da til Ä tjene penger er nettopp Ä selge hÞgt og kjÞpe igjen pÄ bunn, dvs den skumle timingen ingen burde holde pÄ med.
PÄ tide Ä fÄ med seg det faktumet nÄ. Regnet fra toppen nÄ og 10 Är frem i tid mÄ man vÊr skikkelig naiv for Ä tro man skal ha en hÞy Ärlig avkastning. Da klarer man ikke Ä innse at Þkonomien gÄr i sykluser og vi jevnlig har resesjoner, samt alle andre faktorer som viser til lavere vekst fremover, ikke bare nÄr det kommer til GDP. Men ogsÄ faktorer som direkte gÄr pÄ verdsettelsen av aksjer.

Vi har brukt opp kruttet med nullrenter, det er ikke noe sÊrlige fremtidige lavere renter Ä se frem til. Dermed mÄ man innse at aksjer ikke fÄr noen bonuseffekt i fremtiden som vi har vÊrt sÄ utrolig heldige Ä hatt siden 80 tallet ( Kutt etter hvert eneste krÊsj har gitt oss stadig hÞyere topper/fornyet vekst).
Demografiene til vestlige land er horrible og vil bare bli verre, eldrebĂžlgen vil koste oss masse og pensjonene er allerede i trĂžbbel. Vi har ikke fĂždd nok barn og har derfor ikke nok mennesker i sin beste alder til Ă„ jobbe/forbruke penger til Ă„ drive Ăžkonomiene fremover. Flyktningene vil selvsagt heller ikke redde oss da de koster mer enn de bidrar, samt bidrar til Ă„ forverre det neste problemet:
Populisme og indre kaos har sÄvidt bare begynt, de gule vestene, Brexit, Trump, den enorme stÞtten til populistpartier i Italia, alt er bare i begynnelsen. Det vil bli verre etterhvert som flere blir fattige/arbeidsledige, det vil skje uansett som en fÞlge av naturlige sykluser, som vi har forsÞkt manipulert til Ä vare lenger. Det har bare forsterket konsekvensen nÄr den uungÄelige nedgangen kommer.
Vestlige land generelt sliter ogsÄ allerede med svÊrt hÞy gjeld og man mÄ derfor forvente tregere vekst. De har begrenset spillerom til Ä hjelpe, samtidig som de kommer til Ä trenge Ä mÄtte gjÞre mye mer for Ä hjelpe fattige, arbeidsledige, pensjonister og forsÞke bevare ro og orden. Mange husholdninger og selskaper er ogsÄ i enorm gjeld og det vil pÄvirke veksten det ogsÄ. Som sakt gÄr dette i sykluser og vi er nÄ pÄ slutten av en stÞrre syklus bestÄende av flere mindre sykluser (Husk vi har nÄdd bunnen pÄ rentene, det finnes ingen easy fix nÄ).
Selv med enorm Ăžkning i gjeld og pengetrykking har vi hatt utrolig svak vekst siden finanskrisen, og kanskje egentlig enda lenger tilbake. Hva da nĂ„ nĂ„r verktĂžyene er brukt opp og vi mĂ„ se hvor gale det faktisk stĂ„r til. Europa er en “syk gammel mann”. Og vi har derfor flere “dĂžde” indekser som jeg kallte de. NĂ„r man sĂ„vidt er hĂžyere i dag enn i 2000 eller i 2007, evt til og med lavere. Da mĂ„ man innse realiteten.

Det viktige her er Ä skjÞnne at det IKKE blir bedre. Det vil kun bli verre, vi alle vet jo innerst inne at vi nÄ har det sÄ godt som det lar seg gjÞre?
Husk pÄ det som Buffett snakket om i 1999, og se pÄ dagens verden. Vi stÄr MYE dÄrligere stilt pÄ alt han nevnte. Dermed skulle en trodd han ville ogsÄ i dag advart om lav fremtidig forventet avkastning fra toppen, slik som jeg gjÞr. Men ikke forvent han kommer til Ä si noe som helst om dette til offentligheten. Han klarer seg nok fint uansett ettersom han sitter med heftig mye cash :ok_hand:

Jeg mÄ beklage at jeg ikke orker Ä svare deg pÄ alt du skriver, men vi har hatt desse diskusjonene fÞr. Jeg forstÄr deg veldig godt, men dessverre vil du ikke se det som kommer fÞr det er forsent. Men kanskje kan du lese om det i bÞkene nÄr alt er over.
Ønsker deg igjen lykke til.

1 Like

@RedEnergy din surpomp kan du ikke starte opp cashinvestor.no heller! :cold_face:

2 Likes

Hva med Krakkinvestor :heart_eyes:

Haha jeg anbefaler de som vil bevare formuen Ä Þke andel cash, selv om det er kjedelig og ikke det man helst Þnsker Ä drive med pÄ et aksjeforum selvsagt. Men husk pÄ endemÄlet, ikke bare tenke over hvilken aksje som er the next big thing osv!

SkjÞnner jo veldig godt at man er pÄ et aksjeforum for Ä finne ut om aksjer som er spennendes og som kan gi bra avkastning, det er ogsÄ noe av grunnen til at jeg mÄ mase sÄpass mye. For det er vanskelig for mange Ä tÞrre sitte med cash. Spesielt de som sitter med Biotek som de allerede har bestemt seg skal gÄ 3-10x og dermed er mer cash mindre gevinst.

Personlig er jeg risikovillig. SÄ det finnes jo muligheter nÄ ogsÄ for spenning om man Þnsker det.

image

3 Likes

Basic Indeks Investing: Buffett tar feil nÄr han anbefaler SP500, fordi mindre bÞrser (i global mÄlestokk) ikke har tatt igjen siste toppene? Om du forholder deg til fakta sÄ sammenlikner du med SP500 evt MSCI World, og ikke noen fÄ utvalgte bÞrser som er tilpasset din konklusjon.

Kanskje det kunne vÊrt greit Ä vÊrt litt mer Äpen i stedet for Ä grave seg ned i en alle disse dommedagsprofetiene? Jeg ville ogsÄ ville ogsÄ vÊrt veldig forsiktig med Ä vÊre sÄ skrÄsikker.
Jeg synes det er rart at forumets moralske voktere lar dette passere, men Schumpeter har nok en anelse om hvorfor. Han har nok ogsÄ veldig rett.

“Pessimistic visions about almost anything always strike the public as more erudite than optimistic ones.”

– Joseph Schumpeter

Fordi @RedEnergy har en portefĂžlje med positiv avkastning siste 6 mnd i motsetning til veldig mange her, inkludert deg og meg? :stuck_out_tongue:

1 Like

Vel, hva med de to siste Ă„rene? :wink:

4 Likes

jaja,

GjĂžr ikke du akkurat det samme?!

Nei. Én er bombastisk og skrĂ„sikker, den andre mener det kan vĂŠre klokt Ă„ ikke uttale seg pĂ„ den mĂ„ten (hvis det lille jeg har lest av utvekslingen stemmer).

2 Likes

Propaganda fra nordnet, eller har vi et par Är pÄ oss?

NĂ„ vil jeg ikke gjĂžre et alt for stort poeng ut av avkastningen. Man kan fremdeles pĂ„stĂ„ det bare var flaks😘
Men jeg tror jeg over det 1,5 Äret jeg har vÊrt pÄ Nordnet/forumet her har grei avkastning allerede siden jeg har vÊrt i cash mesteparten av tiden, og kun gikk hardt (98,8% salgsopsjoner) inn i september pÄ toppen av markedet.

Jeg har ingen problem med Ă„ innrĂžmme jeg er bastant. Derfor er anbefalingen bare at man skal redusere risikoen og skaffe mer cash og begynne forberede seg, ikke herme etter meg om man ikke har troen :joy: . Egentlig tror jeg Aksjefokus ville vĂŠrt enig utifra hvilke portefĂžljer mange her har. Han sier jo selv han ikke er fullt i markedet siden han har cash. Overtid er jo 100% aksjer det beste eller :scream:
Men jeg snakker egentlig mest til de som sitter fullastet med biotek osv.

Helt greit Ă„ ikke vĂŠre enig med at det skal krakke, det er helt naturlig og forventet. De fleste ser aldri krakkene komme, ikke engang ekspertene.

Økonomi er ingen skikkelig vitenskap. Jeg har derfor lite tillit til Þkonomer og eksperter som baserer seg pÄ teorier. NÄr alt gÄr opp sÄ funker det, men nÄr avvik kommer sÄ ser man svakheten. De skjÞnner egentlig ikke hvordan ting funker i praksis.

BÄde jeg og Aksjefokus er blant de mest skrÄsikre og pÄstÄelige pÄ hele forumet. Det vet alle.
Jeg har ikke noe i mot at jeg ikke kan bruke eksisterende teori til Ä bevise det jeg tror pÄ. MÄten jeg har kommet frem til mitt synspunkt er sammensatt og vanskelig oversette til lettfattelig tekst. Derfor tror kanskje Aksjefokus det er en grunn analyse, men det er utrolig feil. Jeg baser meg LANGT ifra pÄ random nyheter i avisene. Det bare kanskje virker slik til tider nÄr det er hva som kommer frem i media.

Siste tiden etter jeg veddet pÄ nedgang i slutten av september har jeg ikke postet noe sÊrlig i krakk trÄden. Det er sikkert mange grunner til det, litt av det er fordi det fÞles feil ut Ä skryte/glede seg over nedgangen til resten. Men ogsÄ at nÄ som det plutselig er i gang er det ikke noe sÊrlig Ä advare og forberede folk pÄ.
Samtidig har jeg funnet ut at det er vanskelig og tidkrevende skrive lange innlegg. For min egen del er tiden bedre benyttet til Ä lese/se pÄ YouTube. Men jeg likte egentlig veldig godt Ä gi folk muligheten til Ä lese seg opp over ting de ikke vet sÄ mye om, men som er veldig viktig.

Samtidig har jeg brukt mer energi pÄ insider chatten, der ser jeg det er mye enklere Ä fÄ frem budskapet ettersom det blir i form av en dialog hvor jeg kan raskt svare pÄ spÞrsmÄl og avklare ting.

Tiden for vise hvem av oss som har rett. Kanskje gÄr det bare oppover!
Men det er ingenting feil med Ä ta gevinst og begynne skaffe mer kontanter nÄr man frykter det nÊrmer seg toppen.

1 Like

Litt av en pÄstand


1 Like

Helt generelt sÄ er dette ett faresignal.

Hvis man tror pÄ noe veldig sterkt men ikke kan forklare det, sÄ tyder det ofte pÄ at man egentlig ikke har skjÞnt det.

Det betyr ikke at man har feil, men at man kanskje ikke bĂžr vĂŠre sĂ„ bastant pĂ„ hva som “skal” skje.

4 Likes

Ulike investorer har ulike investeringsstrategier. Hva som er best for deg, er ikke nĂždvendigvis rett for en annen. Det virker som du har mye av samme investeringsstrategi som Nassim Taleb. Dvs barbell strategi (https://www.nuggetsofthought.com/2018/04/02/nassim-taleb-senecas-barbell). Har du lest bĂžkene hans nĂ„? Problemet ditt er at du er noksĂ„ fastlĂžst i et scenario. Rikdom skapes ved entreprenĂžrskap osv. Man vil ta en del i gode idĂ©er. Noen nĂŠringer kan utvikle seg selv om Ăžkonomien stĂ„r stille. Biotek kommer sannsynligvis til Ă„ vĂŠre en slik nĂŠring, da rike baby-boomers vil svi av mye pĂ„ Ă„ forlenge sitt eget liv. Krakknisser blir fattige. Hvis den vestlig verden utvikler seg slik du, og til en hvis grad jeg og tror, kan kryptovaluta vĂŠre et bet. I tillegg er edelmetaller essensielt om fiatsystemet rakner, da “kontanter”, i den grad det finnes lenger, blir verdilĂžse. Selv prĂžver jeg Ă„ posisjonere meg slik at jeg kan tjene pĂ„ alle scenarier.

1 Like

Ja Taleb er fantastisk.

Men poenget mitt er jo nettopp dette. Indeksen trenger ikke nÞdvendigvis Ä gÄ opp. Det strider i mot ekspertenes forslag om 100% s&p500. Jeg tror som du sier at man mÄ finne hvilke bransjer, aksjer og land som faktisk overpresterer. Bioteknologi kan fort vÊre et av de.
SÄ igjen, det blir viktigere enn tidligere Ä nÞye undersÞke aksjene og ikke stole pÄ generell oppgang.

Jeg er Ă„pen for gull, krypto osv.
Men fÞrst krakker aksjemarkedet og der ligger profitt potensialet fÞrste. Gull er best som inflasjon hedge, vi fÄr ikke inflasjon nÄr det krakker og alle blir fattige. Men nÄr pengetrykkingen tar av kan det fort bli veldig bra oppgang. Tror fremdeles det er et stykke lenger frem i tid.
Snakker vi om borgerlĂžnn osv etter krakket vil jeg investere mye i gull!

Det Ä vÊre forberedt pÄ alt ala Taleb er jeg veldig fan av. Komplisert Ä gjÞre det skikkelig i Norge pgr dÄrlig utvalg av opsjoner.

@anon80503862 jeg la frem flere grunner litt lenger oppe og har gjort det flere ganger. Det vet du. SĂ„ jeg “kan” forklare hvorfor. Poenget er bare det er vanskelig, spesielt for meg da jeg ikke er sĂ„ dyktig skrive kortfattet og oversiktlig.
Men jeg vet veldig godt hvorfor jeg tror pÄ det jeg gjÞr.
Tror de fleste har skjÞnt at jeg sitter pÄ mye kunnskap og har ikke kommet frem til det jeg har gjort pÄ en simpel mÄte.

1 Like

Det er veldig rart at du ikke har fÄtt med deg at jeg har vÊrt ganske Äpen her.

Om du sikter til FB er jeg veldig villig til Ä vÊre forandre mening om noe skulle forandre seg, Fundamentalt sÄ ser det veldig bra ut. Det fÄr man ikke med seg nÄr man sitter som de fleste i den trÄden, og kun poster negative presseoppslag.

:+1:

Jeg reagerer mest pÄ skrÄsikkerheten, og at du har solgt bjÞrnen fÞr den er skutt.
SpÄdommene om 80% nedgang, dommedagsprofetier og sammenlikningen mellom aksjemarkedet og bitcoin er ekstremt far-fetched.

Jeg ville vÊrt forsiktig med Ä vÊre sÄ resultatorientert, spesielt innenfor finans og eksempelvis poker. 6 mÄneder i aksjemarkedet sier absolutt ingenting om vedkomne er en god investor eller evt. trader. Gitt at vedkomne ikke har gjort noe helt idiotisk.

Jeg tolker det du sier slik:

Om en er i pluss (selv over en lite representativ tidsserie) kan vedkomne altsÄ komme med alle mulige vanvittige utsagn, uten at det blir stilt spÞrsmÄl. (-80% og alle mulige andre dommedagsprofetier).
Om en annen er i minus, sÄ er vedkomne automatisk diskvalifisert til Ä mene noe.

Det kan vÊre relativt sikker pÄ er at om det skulle komme et krakk, sÄ vil det sannsynligvis skyldes noe helt annet enn et du har nevnt. Det er nesten alltid slik at krakkene og krisene blir utlÞst av det man ikke ser.

7 Likes

Money talks? Men ja, jeg er helt enig, 6mnd er for kort tidsserie for noe som helst meningsfullt. :smiley:

Litt av greia er vel at du fortsetter Ä prate opp en aksje som faller, mens utfra hva jeg har fÄtt med meg, sÄ vil ikke @RedEnergy snakke om et bearmarket mitt i et bullrace, han virker fleksibel nok der til Ä se nÄr ting har snudd. :slight_smile:

Instrumentene @RedEnergy holder i er dog noe jeg ikke hadde rÞrt med ildtang. NÄr noe gir 100% avkastning pÄ veldig kort tid, sÄ er det gambling, ikke investering. :wink:

Helt enig. Vi for vente noen Ă„r Ă„ se :sunglasses: Uansett har folk ulik risikoprofil osv


Egentlig hÄper jeg jo fremdeles pÄ at det ikke var toppen nÄ slik jeg kan satse enda mer penger pÄ toppen neste Är.
SÄ jeg taper gjerne den fantastiske avkastning jeg har nÄ om det betyr jeg fÄr kjÞpe opsjoner fÞr hÞsten 2019.

1 Like

Å se pĂ„ kurssvingninger er veldig lite relevant, og har ingenting med investeringer Ă„ gjĂžre.
Du kan ikke konkludere med at analysen er feil eller riktig basert pÄ kursutviklingen pÄ 6 mÄneder.

Om man har gjort en grundig fundamental analyse, og kjÞper mer nÄr kursen svinger med 40% +/- sÄ er man altsÄ ikke fleksibel. Jeg er ikke ute etter Ä vÊre fleksibel. Jeg er ute etter Ä ta rasjonelle beslutninger, kjÞpe solide selskaper og holde de i mange Är.

4 Likes