Vi er ikke uenige pÄ mikro-nivÄ.
Det betyr alltid noe, men nÄr det blir risk-off sÄ vil selskaper med lavere giring sannsynligvis gjÞre det bedre i de neste periodene, kun basert pÄ statistikk og historikk.
Du burde ogsÄ frarÄde EM, gitt det skissen du tegner med dommedags scenarioet ditt. Alt kommer til Ä gÄ dukken om USA gjÞr det.
Hvilke indekser referer du til?
Om du tenker pÄ relativt smÄ (market cap) girede ETFer eksempelvis, som XIVen som konket sÄ ser vi sikkert mer av det. De er relativt smÄ og kan skape stor volatilitet, men for at de skal fÄ utslag pÄ underliggende GDP sÄ mÄ det vÊre vesentlig stÞrre ETFer som gÄr dukken.
Jeg er sikker pÄ at det sitter folk i dette forumet med girede portefÞljer, og til dere har jeg rÄd: Ikke gir portefÞljene deres, jo mindre dere Þnsker Ä fÄ hjerteproblemer tidlig.
Det er ALLTID viktig, helt uten unntak.
Det er ingen som sier det er âtrygtâ, det er ogsĂ„ relativt begrepâŠBasic indeks investeringer er et veldig godt alternativt for uvitende investorer som skal spare langsiktig. Jeg leser veldig ofte sitater om at âekspertene tar feilâ fra folk her inne, som ikke engang forstĂ„r emnet de prater om, eller historikken. Akkurat her er du pĂ„ veldig tynn is. Det er absolutt ingenting kontroversielt med at Buffett anbefaler âknow-nothingâ investorer Ă„ kjĂžpe et globalt indeksfond eller SP500, uansett hvor mye du Ăžnsker det.
Det er et udiskutabelt faktum over de fleste 10-15-30 Ärs tidsserier, om du ser pÄ eksempelvis SP500 eller et globalt indeksfond at du vil gjÞre det relativt godt, og vesentlig bedre enn alle alternativene du har.
Du kan selvfĂžlgelig âcherrypickeâ og finne ytterpunkter om du velger smĂ„ sĂ„rbare Ăžkonomier med et styresett som er sub-optimalt⊠Det er chart-kriminalitet. Du fĂ„r selv sammenlikne aksjer med eksempelvis rentepapirer sĂ„ vil du fort se hvem som sitter igjen uten avkastning. Jeg har tidligere anbefalt Debunkery, og gjĂžr det igjen. Det er en fantastisk bok med veldig mye statistikk og Ăžkonomisk historikk, som er det jeg forholder meg til.
Nettopp. Du kan ikke si det med en treffsikkerhet som vil vĂŠre tilfredsstillende.
Jeg aksepterer at du har dine meninger, og synes det er bra du kan tenke selv (analysen er meget vag, og mange antagelser som ikke stemmer med virkeligheten jeg befinner meg i).
Som jeg tidligere har pÄpekt sÄ bÊrer analysen din preg av flere kognitive biaser.
- Du tilpasser nyheter og annet til egen analyse. - Bekreftelsestendens (Cherrypicking).
- Tror at det blir like ille eller vĂŠrre enn sist. - Dette er en virkelig klassiker innen finans. Bare for Ă„ ta ett eksempel sĂ„ er finansvesenet i en helt annen forfatning i dag enn i 07âŠ
- Overkonfidens â Du er veldig skrĂ„sikker i dine antagelser om at aksjemarkedet skal falle 60%+.
Du fremstiller dine synspunkter som at de som HODLRâre kommer til Ă„ ende opp i samme situasjon som de med bitcoin. Det er en ganske drĂžy pĂ„stand, basert pĂ„ all statistikk og historikk.
âThousands of experts study overbought indicators, oversold indicators, head-and-shoulder patterns, put- call ratios, the Fedâs policy on money supply, foreign investment, the movement of the constellations through the heavens, and the moss on oak trees, and they canât predict the markets with any useful consistency, any more than the gizzard squeezers could tell the Roman emperors when the Huns would attack⊠The market ought to be irrelevant. If I could convince you of this one thing, Iâd feel this book had done its job. I donât believe in predicting markets. I believe in buying great companies â especially companies that are undervalued and/or underappreciated⊠Pick the right stocks and the market will take care of itself. Thatâs not to say that there isnât such a thing as an overvalued market, but thereâs no point worrying about it. The way youâll know when the market is overvalued is when you canât find a single company thatâs reasonably priced or that meets your other criteria for investment.â
â Peter Lynch