Det er bra! Tror alle har godt av Ä vite litt mer om hva som foregÄr rundt om i verden akkurat nÄ, mye rart har blitt gjort de siste ti Ärene og nÄ ser det ut til Ä bli mye action igjen.
Jeg ser ut i fra tidligere kriser hvor enormt lĂžnnsomt det Ă„ kunne treffe pĂ„ timing er, og forsĂžker derfor lykken. Men ikke minst anbefaler jeg andre Ă„ gĂ„ over til mer cash for Ă„ UNNGĂ
tape penger, for det er jo enda viktigere.
Hehe, akkurat hva jeg har investert i er jo litt spesielt. NĂ„ har jeg gĂ„tt âall innâ fĂ„r Ă„ tjene penger pĂ„ krakk. SĂ„ jeg er allerede rundt 100% opp totalt pĂ„ opsjonene/portefĂžljen jeg har kjĂžpt pgr tidenes beste timing En grei dose flaks gjorde at jeg kjĂžpte salgsopsjoner fra 0,8 og noen fĂ„ poeng i fra toppen i OMXS30. S&Ă„500 toppet ut noen fĂ„ dager etterpĂ„ om jeg husker rett.
Det var ogsÄ eneste gangen jeg har gÄtt all inn, har vÊrt for det meste i kontanter utenom det siden 2017. Kun sjekket ut mini futures med smÄ penger for Ä teste hvordan de fungerte i praksis, men fant ut det ikke var sÄ egnet til mitt bruk da jeg ikke heller tror nÞdvendigvis jeg klarer time markedet perfekt. Men at jeg ved Ä bruke salgsopsjoner med utlÞp i desember 2019 kan vinne sÄ lenge det gÄr ned nok i tiden fÞr utlÞp. For jeg ser ikke pÄ det som sannsynlig det gÄr 30% opp og sÄ fremdeles er langt hÞyere nÄr det har gÄtt ned 20% for Ä si det sÄnn.
Men som @babyrage har skrevet om/tegnet opp sÄ er det ikke usannsynlig med et leg til oppover.
Men da vil jeg fortsette pÄ planen som var Ä kjÞpe mer opsjoner med lengre varighet etterhvert som de kommer ut. 2019 DES er lengste jeg fÄr tak i nÄ, hÄper fÄ utover i 2020 etter nyttÄr.
Salgsopsjoner betyr jo at om det viser seg at det ikke gÄr nedover, men kun gÄr sidelengs f.eks vil jo de forfalle verdilÞse, eller om det gÄr over blir de verdilÞse. SÄ jeg risikerer tape innskuddet, men ingenting utover det.
Men ettersom gevinstpotensialet er 10x sÄ er jo det slik at jeg kan vedde noen ganger og om jeg treffer etterhvert sÄ lÞnner det seg totalt seg. Selvsagt kan jeg ha skikkelig uflaks og det feks holder seg nede og dermed forblir prisene hÞye (lavere profittpotensiale). Men i teorien kan jeg da selge de med profitt sÄ lenge det er tid igjen, men det er vanskelig Ä beregne. Opsjonene har jo gÄtt opp mye i verdi selv om de er et godt stykke fra Ä vÊre in the money.
Men det svinger voldsomt i verdi, sÄ om det snur oppover mot toppen fra september vil jeg gÄ mot 0 igjen.
Opsjoner kan nesten ikke kalles investering, da det er mer spekulering/gambling.
Men hvilken risiko og reward man er ute etter er individuelt. Personlig sÄ passer det veldig fint Ä ta hÞy risiko akkurat nÄ, det er ikke snakk om store penger da jeg ikke har sÄ mye kapital tilgjengelig. Er nyutdannet og driver egen bedrift, pluss har reist for 50-100k+ hvert Är siste 6-7 Ärene, sÄ jeg har ikke akkurat lagt av sÄ mye penger til aksjer, kun til bedrift/BSU. Jeg og samboeren har i hvert fall reist fra oss nÄ fÞr vi begynner fÄ barn
Men om jeg treffer nÄ og faktisk tjener sÄpass mye penger de har betydning, sÄ vil jeg ha en helt annen strategi for investering. Det er bare at jeg er sÄ sikker pÄ at dette blir en once in a lifetime short. Det vil ikke bli like Äpenbart neste gang.
Ser man pÄ dette her sÄ ser man opplegget. Hver gang man hever renten, kommer man aldri tilbake til forrige nivÄ pgr gjelden Þker for hver gang. Denne gangen har det gÄtt mye lenger tid enn fÞr og dermed er gjelden ogsÄ Þkt mye mer, derfor kommer ikke renten i nÊrheten engang tilbake der den var.
Hvordan dette blir etter dette krĂŠsjet blir mye vanskeligere forutse, fĂ„r nĂ„ er vi pĂ„ en mĂ„te sĂ„ nĂŠrme null det blir bare tull videre. Jeg vil derfor ikke gjĂžre sĂ„ mye mer âsmarteâ moves i fremtiden, da har jeg ikke en sĂ„ god âedgeâ. Men jeg vil gjĂžre tiltak for beskytte meg og investere litt utifra hva sentralbankene gjĂžr, da jeg er svĂŠrt opptatt av den enorme effekten de faktisk har pĂ„ markedet.
SÄ igjen, jeg anbefaler egentlig ikke at andre holder pÄ med opsjoner. Spesielt ikke nÄ som prisene er alt for dÄrlige, det er mye dÄrligere risk/reward nÄ enn nÄr jeg kjÞpte. F.eks om jeg fÄr 10x sÄ vil noen nÄ kanskje fÄ 5x. Jeg kan tjene penger pÄ svak nedgang, men nÄ trenger mye mer nedgang.
SÄ det jeg har anbefalt er Ä bestemme seg for en plan der man gradvis selger seg ut, fast% i mnd man gÄr over til i kontanter f.eks.
Omvendt dollar cost average kan du si, sĂ„ da kan man eventuelt fĂ„ med seg oppturen om det skulle vise seg Ă„ skje. Men det kommer jo stadig vekk bare bedre og bedre âtilbudâ sĂ„ man bĂžr vel begynne skjĂžnne at cash is king fremover.
NÄr markedet er sÄ volatilt og nervÞst som nÄ sÄ kan det dukke opp gode kjÞp, selv om man er en som liker Ä investere i verdiaksjer.
Hittil har det vĂŠrt konge Ă„ buy the dips og Ăžke hver korreksjon, men fĂžr eller senere gĂ„r man pĂ„ en jĂŠvlig smell. Om det da ogsĂ„ viser seg det tar skikkelig lang tid fĂžr det gĂ„r opp svir det skikkelig. Det eneste som kan hjelpe aksjemarkedet i USA fortsette mye hĂžyere opp fra dagens nivĂ„ er skikkelig inngripelse av FED hvor de kjĂžper aksjer/etf slik som BOJ gjĂžr. Ellers sĂ„ finnes det svĂŠrt lite de kan gjĂžre for Ă„ booste vekst/optimisme osvâŠ
Demografi er ikke noe man bĂžr overse, det er en voldsom tyngdekraft og vil fortsette drage vesten nedover i lang tid.
Samtidig har vi brukt opp rentevÄpenet og de fleste opererer allerede med voldsomme underskudd. Hvor skal pengene komme i fra som skal dekke underskuddene og forsÞke booste Þkonomien? Det blir enda mer pengetrykking⊠Men ser man pÄ Japan sÄ har det ikke vÊrt sÄ veldig effektivt egentlig, om man tar hensyn til hvor godt omverdenen har gÄtt. SÄ regner man med resten sliter sÄ blir det jo enda verre.
Se hvor lenge den var âdĂždâ selv med 0 renter og sĂ„ mye stimuli det er mulig Ă„ fĂ„ til.
Se ogsÄ hvor mye som skulle til fÄr Ä fÄ den boosten de har hatt de siste Ärene. Pengemengden brukt i forhold til GDP for Ä booste Þkonomien er helt hinsides.
Heldigvis er demografien sÄpass elendig og folk flest sÄ fattige at jeg ikke tror det vil komme noe sÊrlig inflasjon som fÞlge av all pengetrykkingen og dermed vil rentene kunne holde seg lave. Spesielt om de fortsetter slik de har gjort med Ä trykke penger som kun blÄser opp verdien eksisterende eiendeler. Men det blir mindre og mindre effektivt (per krone) etterhvert som de gjÞr det mer og mer. SÄ jeg tÞrr ikke stole pÄ at de skal klare blÄse opp desse boblene like effektivt som fÞr.
Derfor vil jeg vÊre mer nÞyen Ä velge ut selskaper som faktisk vokser, tjener penger, har lite eller lett betjenelig gjeld osv⊠SÄ jeg vil se nÞye pÄ hvilke bransjer aktivaklasser som faktisk vil gjÞre det bra. For tiden hvor alt bare gikk opp gratis nÊrmer seg Ä vÊre forbi.
Men dersom man nÄ etter krÊsjet ser at sentralbankene/myndighetene begynner Ä snakke om borgerlÞnn(helikopterpenger) osv for Ä fÄ i gang Þkonomi/inflasjon. Da ville jeg vÊrt redd, for da vil vi endelig fÄ inflasjon etterhvert.
Det Ä investere i et klima hvor renter stiger er noe ingen av oss kan. Det har ikke skjedd pÄ utrolig lenge. SÄ det vil jeg bruke mye tid pÄ Ä lese meg opp pÄ dersom det faktisk viser seg at vi begynner med slike desperate lÞsninger.