Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Vet veldig godt hvordan historikken og samspillet har vÊrt mellom FED og aksjemarkedet. Det er som mange her har merket noe av det jeg legger mest vekt pÄ.

Det interressante her er oct 2007 og mar 2009, S&P Decline 58& samtidig som renten gikk fra 4,75% til 0,18%. OG Mar 2000 og Oct 2000: 5,85% til 1,75%. De brukte opp sÄ mye krutt, likevel fallt det sÄ mye! Her tar de ikke med Nasdaq hvor Dotcom boblen sprakk lenge fÞr. De hevet renten helt til den smallt, og sÄ litt til etterpÄ selv om Nasdaq var ned over 30% :sweat_smile:

Det fÞrste rentekuttet kom i januar 2001, men resesjonen var allerede rett etterpÄ i mars. Da var S&P 500 allerede ned over 20%, men selv om de startet fra et skikkelig hÞyt rente nivÄ (6,5%, de Þkte faktisk fra 5,75-6,5 i 2000 ) sÄ var det ikke nok til Ä unngÄ krakket. Samtidig sÄ gikk markedet ned selv etter resesjonen faktisk var over. Samtidig sÄ er ikke bildet ovenfor helt nÞyaktig selv om bearmarket var over i oktober 2002 sÄ kuttet de rentene fra 1,75% til 1,25% i nov 2002 og til 1% i juni 2003 %. Det var fÞrst nÄr skattekutt og rentekuttet i 2003 kom det faktisk snudde videre opp, det gikk veldig svakt selv etter bearmarket var over i okt 2002.
SÄ her har man en av hovedgrunnenene til eiendomsboblen/finanskrisen. Desse unÞdvendig lave rentene ga utrolig mye lavere boliglÄnsrenter og skapte en spekulativ boble.
Det samme har vi hatt de siste 10 Ă„rene med super lave renter og lett kreditt tilgjengelighet, vi vet bare ikke nĂžyaktig hvor boblenene er og hvor store de er fĂžr det smeller.

Det som er artig med renten er jo at det gÄr opp mens de strammer inn i de gode tidene, men sÄ plutselig kan de ikke heve rentene lenger, da har aksjemarkedet begrenset levetid etterpÄ. Men som Jones snakket om sÄ kan dette vÊre alt fra noen mÄneder til flere Är.
Det man bÞr huske pÄ nÄ er at skattekutt og Trump euforien har sannsynligvis maskert dÄrlige effekter og det er ikke sikkert vi ville ha fÄtt rentene der de er i dag uten det. SÄ nÄ kommer realiteten.

Historisk faktum ja? Men vi er nÄ det fÞrste som bunner ut etter kun 10% nedgang? Eller har vi som de andre som markerte tidlig, mye mer igjen Ä falle!

Jeg skjÞnner nÄr mennesker som Jones sier det skal vare en stund til, det har jeg sagt flere ganger er en mulighet (jeg har sagt det kan sette en stopper under markedet og gi oss ca sidelengs bevegelse frem til f. Eks neste hÞst fÞr det krakker). Fed mÄ vÊr raske Ä kutte om de skal rekke stÞtte oppunder markedet, ellers rÄtner det opp sakte, men sikkert. Samtidig sÄ er det f eks yield curve da som historisk tilsier at det tar noe tid fÞr resesjon, og til aksjemarkedet krakker/faller.
SÄ jeg tar en greit selvstendig call nÄr jeg sier at jeg tror der vil skje mye raskere denne gangen, rentemarkedet har aldri vÊrt sÄ manipulert fÞr pgr kvantitative lettelser og det er derfor vanskelig stole pÄ kurven. Noen pÄstÄr det er i positiv retning, jeg tror ikke pÄ det.
Men uansett sÄ har altsÄ deler av rentemarkedet inverted nÄ og da er jo spenningen igang selv om ikke de to viktigste/mest populÊre har gjort det. Men for all del, husk pÄ at vi trenger ikke nÞdvendigvis Ä invertere engong for Ä krakke. Men obligasjonsmarkedet har absolutt begynt Ä akseptere at veksten fremover vil bli mye lavere og priser det inn i rentene.

Det er den viktigste grunnen til at aksjemarkedet er dyrt. Fremtidig vekst blir elendig og det er ikke regnet med. Derfor fÄr man seg en smell nÄr man innser det faktumet.
Momentumet i veksten til USA stoppet opp fÞr i Är og er allerede pÄvei ned, samme med aksjemarkedet. Global vekst peaket i januar samme med aksjemarkedet utenom USA.

Jeg skjÞnner godt hva du mener med at mange selskaper har lav PE/PB osv. Vet ikke helt om pÄstanden om at ingen selskaper har lav PE/PB under en boble da, ikke alle selskaper trenger Ä vÊr med i en boble.

Det finnes gode selskaper som kanskje ikke vil bli pÄvirket sÄ mye, men husk at de fleste vil fÄ en god del lavere earnings i en sterk resesjon.
Samtidig sÄ er det ikke mulig Ä beregne pÄ en enkelt mÄte hvilken effekt innstramming i kredittmarkedet og Þkte renter vil ha Ä si. I USA er det nÄ en selskapsobligasjons boble som kan gi hÞyere renter og mangel pÄ finansiering til mange selskaper. Og hvordan de svakeste leddene pÄvirker de sterke er svÊrt vanskelig Ä spÄ.
Derfor er det best Ä sitte pÄ sidelinjen Ä se hva som skjer.
For jeg MÅ ikke vĂŠr investert i markedet. Som Buffett sĂ„ venter jeg med baseball kĂžllen til jeg fĂ„r en perfekt ball. Ikke bare slĂ„ til pĂ„ noen greie baller.

FÞr var det priset inn flere rentehevelser. Men markeder har endret mening. Goldman sachs og noe andre banker pÄstÄr vel fortsatt det blir 3.
“Though fed funds futures, which are tied to the central bank’s overnight benchmark rate, recently had been pricing in two increases for 2019, that has changed. The market still agrees that the policymaking Federal Open Market Committee will move ahead with an increase next week, but sees a slightly less than 50 percent of a move anytime in the year ahead.”
Og her f.eks

  • Markets are lowering the chance for a rate hike in December, as well as the prospects for 2019.
  • The Fed had indicated three moves next year, but the market sees at most one.
  • “How the FOMC chooses to react will greatly determine whether the expansion continues or rolls into recession,” says Steven Blitz, chief U.S. economist at TS Lombard.

Poenget er jo egentlig bare at nÄ har markedet virkelig skrudd ned forventingene og forsÞker presse FED til Ä roe seg ned. SÄ derfor er spÞrsmÄlet om de faktisk vil lytte til markedet og vise tydelig at de vil gjÞre det, veldig viktig. Det viktige er at de er uenige.

Siden vi liker Buffett sÄ mÄ jeg enda engang poste denne.

“Listen to Buffett in 1999: “If an investor is to achieve juicy profits in the market over the next ten years or 17 or 20, one or more of three things must happen: (1) Interest rates must fall further. (2) Corporate profitability in relation to GDP must rise.””

"Today, Buffett’s two main fundamentals are much more stretched than in 1999, when he wrongly believed that they’d reached the danger point. Rates are already rising, and more Fed rate hikes are on the way. With unemployment at near-record lows, companies are finally raising wages to attract workers. As a result, labor will get a bigger share of national income in the years to come, putting the squeeze on profits. That reversal means that earnings-per-share will likely lag GDP.

But the third factor Buffett mentioned further darkens the outlook. That when momentum takes charge. “Once a bull market gets underway,” he warns, “and once you reach the point where everybody has made money no matter what the system he or she followed, a crowd is attracted into the game that is responding not to interest rates and profits but simply to the fact that it seems a mistake to be out of stocks. In effect, people superimpose an I-can’t-miss-the-party factor on top of the fundamental factors that drive the market.”

“But Buffett’s 1999 primer provides the tools for assessing what’s ahead. It appears that the legendary investor never imagined that his fundamentals could keep testing new limits. Now, that they’ve gone beyond the probable limits he outlined 19 years ago, it’s hard to imagine that rates and profits can go anywhere but in the wrong direction.”

“Buffett explains that at any point in time, two variables are most influential in predicting future returns: The level of interest rates, and the ratio of corporate profits to national income. For Buffett, those are the fundamentals, the twin pistons that power stocks. If rates are extremely low, and profits extremely high, at the start of any period, it’s likely that returns over the next decade or more will most likely be poor. Since those are precisely today’s conditions, investors should pay close attention to Buffett’s analysis.”

1 Like

2 Likes

De to tidsseriene er interessante for deg, fordi de bekrefter din hypotese (bekreftelsestendens?). Jeg tror det kan vĂŠre lurt Ă„ prĂžve se hele bildet. I tillegg er det de to seneste tidsseriene, og innenfor psykologien har vi ogsĂ„ det som heter “recency bias” som betyr at man legger vekt pĂ„ de hendelsene som er de siste som tok sted. Det kan vĂŠre at det er en Ă„rsak til at du finner de interessante.

Du ignorerer alle andre tidsserier (totale bildet) som eksempelvis August 1956-Oktober 1957, Desember 1961-Juni 1962. Disse periodene likner vel mer pÄ dagens situasjon? Et fall pÄ mer enn 50% er uvanlig i det globale aksjemarkedet. Hadde du spÄdd et potensielt bÞrsfall pÄ 22-35% fra toppen, som vil vÊre det mest sannsynlige basert pÄ statistikk, sÄ ville det nok ikke vÊrt sÊrlig oppsiktsvekkende. 70% bÞrsfall og dommedag er veldig lite sannsynlig. Da burde man ha hatt en vesentlig bedre analyse enn at renteverktÞyet er brukt, for det vet vi hvordan har spilt seg ut.

2000: Om du ser pÄ multiplene pÄ bÞrsene og at det ikke var substans bak prisingen, sÄ vil du fort forstÄ hvorfor det falt sÄ mye. Vi er veldig langt unna den prisingen vi sÄ pÄ bÞrsene i 2000, spesielt innen teknologi. Vi hadde bitcoin i 2017, som liknet.

2008: Vi hadde definitivt en boligboble i USA, og veldig svake finansinstitusjoner som tok “leverage for genius”. En stor forskjell i dag er at banker og finansvesen er veldig mye mer solide og regulerte enn tidligere. Det vil vĂŠre noe annet helt annet enn 2000 og 2008, nĂ„r neste krise kommer.

Om du forstÄr det, sÄ er det rart at 2000 er et Är du finner interessant.
PĂ„ toppen 00’ og 07’ var det bare ikke billige aksjer Ă„ finne, nesten uansett hvor du lette. Det var ogsĂ„ en eufori i de markedene vi ikke har i dag.

Berkshire Hathaway netto kjĂžpte aksjer for $25 mrd i Q3 2018: 13F - Summary

Jeg trodde du satt med posisjoner? Den som venter ville jeg anta satt med pengemarked eller bankinnskudd.

Nei, det har skjedd utrolig mange ganger i historien. Klippet viser kun fall over 20%, siden 1956.

Det er ikke et faktum, det er din pÄstand/hypotese. Er du synsk? :wink:



4 Likes

Nei de er interessante fordi jeg mener de er like.
Bare fordi du ikke ser “euforien” sĂ„ betyr ikke det at den ikke finnes. Som du sier sĂ„ blir det noe helt annet neste gang, men du ser det ikke enda! :ok_hand: Derfor blir vi overrasket hver gang.
NĂ„r alt gĂ„r opp sĂ„ investerer man fordi alle andre blir rike og det vil man ogsĂ„ bli, som Buffett snakket om “naboidioten”. Problemet er som han sier nĂ„r folk blir rike/vinner uten Ă„ vite hvorfor, de har vunnet i 10 Ă„r uten Ă„ ha peiling nĂ„. Det fĂžrte til oppgang i eiendomsmarkedet. Men nĂ„ skjer det i bĂ„de aksjer og eiendom og mye annet forsĂ„vidt.

NÄr jeg snakket om 10% fall mente jeg grafen som viste 4 fall med 1,7% eller mer pÄ rad.
NĂ„ er eneste gangen vi har hatt 10% fall og det skal liksom vĂŠre en bunn, resten falt det mye mer.
Det er uansett en "tulleindikator"og ikke noe man bÞr bruke tid pÄ, jeg bare poengterte at jeg ikke mente den indikterte videre oppgang. Heller at vi er ved starten pÄ noe mye dypere.

Du kommer til Ă„ oppdage at mange fremdeles tar “leverage for genious” og vi fremdeles er hĂžyt giret og sĂ„rbare. Selv om jeg er enig at bankene er mer sikre nĂ„ enn fĂžr. Men risikoene/problemene er bare flyttet rundt pĂ„, man finner alltid smutthull og grĂ„soner og da havner reguleringen/myndighetene pĂ„ bakleksa igjen. NĂ„r man har sĂ„ lave renter sĂ„ gjĂžr folk veldig desperate ting for Ă„ tjene penger. Det vil vi avdekke i tiden fremover!
Tidevannet gÄr nÄ ut og vi vil se hvem som badet nakne.

07 var det ikke hovedsaklig en aksjeboble, sÄ jeg regner med man fant mange selskaper som er billige da ogsÄ, som nÄ. Eller har du noen statisstikk pÄ dette?

Buffett kjÞper ikke sÄ veldig mye akkuratt, med den pengehauen han sitter pÄ har han oversett en HAU med baller, og slÄr sikkert nÄ fordi han kjeder seg, ikke fordi det er sÄ jÊvlig gode kjÞp. Han vil nok slÄ mer i tiden som kommer.

Jo jeg setter med posisjoner, heldigvis for meg traff jeg jÊvlig godt pÄ indeksen. Det beste var bare 0,8 poeng fra toppen av OMXS30 om jeg husker helt rett, resten var noen fÄ poeng fra toppen. SÄ jeg fikk med meg hele nedturen. Men jeg sier jo heller ikke at andre skal ta sjanser som jeg gjÞr, de som faktisk har mye kapital og ogsÄ har kommet opp i Ärene mÄ ta mindre risiko, derfor anbefaler jeg cash for de fleste. Jeg er ung og har ingen problemer med Ä ta sjanser, god tid pÄ Ä tjene opp igjen den samme pengemengden jeg satset.
NÄr jeg faktisk har greit med kapital, dvs etter krakket er over, vil jeg ha en helt annen strategi. Da vil jeg vÊre mer konservativ/diversifisert pÄ veien opp, samtidig som jeg mÄ ta penger av bordet nÄr jeg tror det blir mer usikkert igjen. Men som sagt vil det kreve mye mer analyser Ä faktisk tjene penger i tiden etter krakket. Det vil vÊre vanskeligere lene seg pÄ indeksen da, utenom den fÞrste innhentingen da som jeg hÄper Ä vÊre med pÄ.

"After reaching 3.1 percent in both 2017 and 2018, global growth is expected to decelerate over the next two years as global slack dissipates, major central banks remove policy accommodation, and the recovery in commodity exporters matures. "


Estimatene kommer gradvis ned etterhvert som tiden gÄr nÄ og realiteten kicker inn.
SpÄr ikke resesjon enda, mean peak growth er vi forbi nÄ. Dermed mÄ forventingene etterhvert tilpasse seg den nye virkeligheten.

Blir spennende Ä se hvor langt de reviderer ned estimatene og hva de blir pÄ ekte.
FĂžr finanskrisen og andre resesjoner bommet de jo totalt.
https://www.ft.com/content/60581224-3335-11e8-b5bf-23cb17fd1498
Ikke bra track record akkurat.

Over the last 27 years, the IMF has predicted every October that an average of five economies will contract the following year. In practice, an average of 26 have contracted.
Under finanskrisen spÄdde de syv, tallet ble 91.

“the IMF forecast that seven countries would be in recession in 2009 and it predicted global output would expand by 3 per cent. In reality, world GDP contracted by 0.1 per”

Hvor gale det er nÄ og hvor gale det blir fÄr vi faktisk ikke skikkelig vite fÞr om flere Är.

Men du spĂžr om jeg er synsk, stemmer det :kissing_heart:

Vil kunne svare utfyllende pÄ resten, men har ikke tid nÄ.

Nei, jeg kan hverken hÞre eller se den. Om du har fulgt med pÄ bÞrs nÄr det er euforisk, sÄ vet du hvordan det hÞres ut.

1 Like

De siste ti Ärene har det i hvert fall ikke sett slik ut! Mesteparten av tiden er jo pÄ 50, sÄ mest grÞnt hele veien.


Siste Ärene har det vÊrt mye mer helt oppe enn nede fÄr Ä si det sÄnn.
Lurer pÄ hvordan denne ser ut nÄr det faktisk krakker
 mÄ plutselig ned pÄ negativt territorium da.
Generelt tror jeg den indeksen ikke er sÄ veldig god.

Bilderesultat for Fear & Greed Over Time

Hele tiden bÄde helt oppe og helt nede, men svingingene har jo vÊrt veldig smÄ pÄ indeksen egentlig.
Kanskje den “flatliner” nĂ„ og forblir nede? Hvem vet.

Markedet og Ăžkonomien har jo snudd nĂ„, sĂ„ at det er mer frykt/mindre eufori er vel selvsagt. Noen krakknisser mener det MÅ vĂŠre en sinnsyk blow up top for Ă„ sĂ„ krakke nedover i lĂžpet av noen fĂ„ mĂ„neder. Jeg har ikke trodd det var sĂ„ realistisk, sĂ„ jeg forventer bare litt mer sidelengs bevegelse fĂžr det faktisk krakker.
Det er ingen Dotcom. Men vi har jo hatt en skikkelig rÄ oppgang siden Trump ble president, basert pÄ forventninger om skattkutt/vekst/buybacks osv
 Mye eufori akkurat der.
Men nÄ er mesteparten av den tullete sensyklus stimulansen borte, det blir en dramatisk overgang og man vil fÄ mange flere kutt i forventninger i earnings fremover.
2019 tall vs 2018 blir noe helt annet en 2018 vs 2017, sÄ mange vil bli skuffet over hvor mye veksten har gÄtt ned. Selv de gode earningsrapportene som var nÄ Q3 var jo ikke bra nok!

Litt lange karter fra OMXS30 og DAX. Vi er inne i en stĂžrre konsolidering fra '15 high og '16 low. Begge oversolgte og regner med ett kommende rally inn mot hele 2019, fĂžlgt av en ny bear periode i 2020-2021. Derifra burde det bli koselig oppover i noen Ă„r igjen.

5 Likes

Der var det dekt.

Bilderesultat for meme cat hissing

Du skremmer meg hver gang du poster sÄnt :tired_face::tired_face::laughing:
Men takk for at du jevnt oppdaterer oss med TA :ok_hand:

Planen er relativt simpel. FĂžlger disse karter Ă„ret rundt.

NĂ„ er den som fĂžlger:

Regner med ett bear rally pÄ disse indeks og markeder i 6-12 mnd, og kmr gÄ likvid neste hÞst ca. Kmr gÄ all-in nÄr situasjonen ser bedre ut i OMXS i 2020-2021.

MĂ„ selvsagt utverdere med tiden, men det er planen. Regner med att ett rally kmr snart og er derfor all-in igjen i ett par utbombede aksjer.

DAX og OMX har brudd ner i sine ranges. SP500 konsoliderer fortsatt.

OMXS burde avslutte sin supersykel i 2028-2030 rundt 2200-2300.

2 Likes

Du tror bear rally vil vare sÄpass lenge altsÄ?

Ikke helt usannsynlig utifra min fundamentale analyse, men da trenger vi at FED kutter snarest! Kina avtale ser jeg pÄ som urealistisk at jeg ikke tror det kommer til redningen:sweat_smile: Kanskje tar jeg feil der.
Trodde buybacks ville ha stÞrre effekt enn de har hatt, sÄ ser ikke ut som de kan klare fÄ opp markedet alene neste Är selv om det skal utifra planene vÊre skikkelig hÞye nivÄer.
Frykter de vil kuttes i dersom nedgangen nÄ fortsetter og pÄvirker Þkonomien og dermed finansieringen til selskapene. Da vil kanskje flere vurdere Ä utsette buybacks.
De har i hvert fall kuttet ut buybacks ved kraftige nedganger tidligere. Selskapene selv vel omtrent de eneste som har kjĂžpt store mengder aksjer hittil i Ă„r. SĂ„ uten de blir kjĂžpssiden enda svakere.

Men om vi forsetter videre ned nÄ de neste mÄnedene, vil det ikke teknisk da se enda verre ut? Spesielt tenker jeg da pÄ S&P500 som jeg syntes ser farlig nÊr stÞttenivÄ som kan gi et bra brudd nedover.

Vanskelig Ä stole pÄ OMXS og Dax alene da USA og omverdenen har en sÄ stor pÄvirkning. SÄ om Kina fortsetter nedover og ting begynner sprekke vil det fort gi oss uante problemer. Slikt kan man ikke se pÄ TA.

Men utenom kriser sÄ ville jeg ogsÄ regnet med Tyskland/Sverige kunne fortsette videre opp.

Haha, nÄ griper vi etter halmstrÄ pÄ twitter

There is no spoon?

1 Like

“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” – Peter Lynch

Du er forÞvrig ikke alene om Ä spÄ nedturer til enhver tid, en klassiker finner du jo her:
https://forum.mrmoneymustache.com/investor-alley/top-is-in/

Du mÄ gjerne tro at du kan time markedet og komme seirende ut pÄ andre siden i det lange lÞp, men ganske mye penger som har gÄtt tapt ved Ä stÄ pÄ sidelinjen. Kanskje du klarer det? Ikke vet jeg, men oddsen er ikke pÄ din side.

1 Like

Haha litt forskjell pÄ toppen er inne nÄ.
Enn i 2010,2011,2012,2013,2.14,2015,2016,2017!
Krakknissene vil ha rett fÞr eller siden, nÄ har de bommet sÄpass mye det snart er pÄ tide :joy:
Neida
 Men jeg skjĂžnner jo hva du sier. Men det er ikke bare et tilfeldig Ă„r.

Som sagt sÄ sier jeg ikke toppen er inne kun pgr det er hÞyt eller noe annet tilfeldig utvalg data.
Mye sammenfaller nÄ som gjÞr at det ENDELIG er veldig nÊrme. Jeg gir det maks til neste hÞst og har derfor opsjoner for desember 2019, selv om jeg nÄ etter Ä ha sett nedbrytingen i hÞst begynner tvile. FÞr hÞsten trodde jeg det var mye mer sannsynlig med et rally inn i 2019. NÄ blir det et veldig mye mer dempet et om det skjer.

Jeg tror man til slutt til tjene svÊrt mye pÄ Ä pÄ sitte utenfor markedet de neste Ärene til dette er over. Du kan gjerne sitte 100% om du vil. Men du vil gÄ pÄ en vanvittig smell mens resten vil buy low og samtidig unngÄ massive tap.
Syntes synd i de som har gitt opp og ikke tÞrr Ä stole pÄ seg selv. De som stoler pÄ at markedet alltid gÄr opp og tror det vil raskt hente seg inn bÞr vÊre forberedt pÄ one hell of a suprise.

Tja, jeg er ung og har sÄ lang horisont at det spiller fint liten rolle for meg hva som skjer de neste 5-10 Ärene.

Du sier jo det samme som alle andre har sagt: DENNE gangen er det annerledes, fordi X og Y. Jeg synes det er interessante ting du trekker frem, misforstÄ meg rett. Jeg har bare liten tro pÄ at det Ä hoppe inn og ut av markedet er gunstig, hvis man skal spare over lengre tid.

Time will show :wink:

3 Likes

Er du ung er det stĂžrre grunn til Ă„ ta sjanser egentlig da :heart_eyes:
Kan bli med meg Ä get filthy rich pÄ The Big Short! Hehe neida :laughing:
Jeg tror du vil bli overrasket over hvor dÄrlig avkastningen vil bli fra dagens topp og om 10 Är. Da anbefaler jeg Ä lese det jeg har vist til lenger oppe nÄr det kommer til Buffetts uttalelse om fremtidig avkastning. Samt huske pÄ at vi er LANGT verre stilt i dag enn i 1999. Rentene da var jo skikkelig hÞye i forhold til nÄ :laughing:


Se ogsÄ gjennom desse grafene og visualiser deg selge hodle gjennom toppene.

Som sagt sÄ er det ikke tilfeldig, det er mÄlbart annerledes denne gangen i forhold til de andre Ärene etter finanskrisen.
Rentehevinger er seriÞse greier, 12 av 13 hevingsprosseser(av de siste 13) har fÞrt til resesjon om jeg husker tallene rett, den ene gangen det ikke gjorde det var i 95 og da var Þkonomien midt i den beste perioden i USAs historie omtrent(samt hadde aksjekursen faktisk ikke gÄtt sÄ veldig raskt siden resesjonen i 90 i forhold til GDP, sÄ det var ikke sÄ sÄrbare som vi er nÄ). SÄ nÄr de backet av sÄ fikk det utvikle seg. Men nÄr de begynte heve igjen senere sÄ smallt det.
Resten av gangene gikk det helt feil og vi endet opp i resesjon. Denne gangen har vi ogsÄ et underskudd i USA som driver rentene oppover uavhengig av FED. SÄ det mÄ store tiltak til for Ä reversere, ikke bare slutte heve renter. De har i tillegg en reversering av balansen, som skal endel til Ä bare plutselig slutte med. De SUGER penger ut av systemet nÄ for Ä finansiere underskudd pluss pengene som FED rett og slett makulerer. 50 milliarder dollar i mnd forsvinner nÄ.

Samtidig er det svÊrt viktig Ä legge vekt pÄ veksten gÄr nedover. Demografien i USA og Europa er elendig, det samme med Kina. SÄ vi har forsÞkt gjÞre alt vi kan for Ä holde i gang veksten, men selv med sinnsyk stimuli har vi sÄvidt holdt det gÄende.
NÄr vi nÄ forsÞker Ä prÞve oss pÄ egne fÞtter, vil vi raskt kjenne pÄ tyngdekraften igjen.

NÄ som rentene endelig slippes lÞs vil vi avdekke alle svakhetene. Det er vanskelig gjÞre noe med, for om de nÄ gÄr tilbake til Ä skulle stimulere/kvantitative lettelser sÄ vil det vÊre en innrÞmmelse av Þkonomiens tilstand. Det er litt av grunnen til at det alltid gÄr opp mens rentene heves, og kanskje har et run nÄr det er en pause, men nÄr det kuttes sÄ er det svÊrt vanskelig avverge krisen.
En stor grunn til at jeg er sÄ sikker nÄ er jo pgr effekten skattekuttene har hatt. De blÄste opp aksjekursene, forventningen og optisimismen til skyhÞye nivÄer. Dette har latt renten gÄ opp over tid uten noe dramatikk, men nÄ begynner den underliggende Þkonomien Ä rÄtne opp.
BÄde eiendom og bilsalget i USA har begynt gÄ mye senere. I Kina har jo bilsalget krÊsjet totalt. Rentene pÄ lÄnene til bedrifter stiger betraktelig og vil ogsÄ fÄ en effekt pÄ den reelle Þkonomien. Flere steder har boligboblene begynt Ä sprekke (Australia, Canada, Sverige). Det er rett og slett sÄ mye jeg har ikke sjans si alt pÄ engang :sweat_smile:
Det verste er at flere av tingene har kommet FØR renteoppgangen, det ble rett og slett for dyrt og dÞdde av sin egen vekt. Men nÄ kommer renteoppgangen og gir en siste smell.
HÞy dollar/rente Þdelegger ogsÄ veksten i EM, noe som ogsÄ Þdelegger forventningene om vekst. Vi ser allerede her hvordan EM/Kina osv har fallt kraftig det siste Äret, om det ikke er et forvarsel vet ikke jeg.

“Dow Jones Industrial Average futures were sharply lower Friday morning, after weaker-than-expected data in China exacerbated concerns of a slowdown in the world’s second-largest economy”
Dette er hva som fĂžrer til nedgang i dag i fĂžlge CNBC. Selv ganske bra fremgang i handelsavtalen har ikke vĂŠrt nok til Ă„ gi lettelserally.

Om du ikke har fÄtt med deg sÄ mye om Kina sÄ mÄ jeg si der finnes uante bobler. Vi kan ikke engang forestille oss hvor gale det er fordi alt er manipulert.
Det vi derimot har funnet ut at kanskje nesten oppmot en fjerdel av leiligheter/boliger i byene deres stÄr helt fullstendig tomme. Kineserne har hatt sÄ bra pris oppgang at de ikke engang orker Ä leie ut boligene. Kanskje for de i fellesskap har skjÞnt vist flere gjÞr det samme sÄ vil prisene bare gÄ opp raskere?
Men det betyr at det finnes flere titalls millioner tomme leiligheter. Har du noen gang hÞrt om en eiendomsboble sÄ syk?
https://www.abc.net.au/news/2018-06-27/china-ghost-cities-show-growth-driven-by-debt/9912186 Her snakkes det om 64 millioner.

Kun Kinesere kan finne pĂ„ noe sĂ„nt. Flere millioner byer stĂ„r helt tomme. Det har skapt mye arbeidsplasser de siste Ă„rene, men sĂ„ har de nĂ„ bygd seg “frempĂ„â€! Hva er verdiene pĂ„ papiret vs reel verdi ogsĂ„? De har tvilsomt blitt avskrevet i regnskapene for Ă„ si det sĂ„nn.
Samtidig kan du se pÄ gjeldsveksten i Kina, gjelden har mange mange doblet seg de siste ti Ärene, men veksten gÄr bare nedover gjevnt og trutt. Kan fort vÊre den er enda dÄrlige enn det vi vet. Spesielt om vi tenker over at boligboblen har kunstig holdt GDP oppe de siste Ärene.
Det spesielle nÄ er at Kina har jobbet hardt for Ä redusere spekulasjon og gjeldsoppbygging. Det har fungert pittelitt, men sÄ fant de muligeter til shadow banking og peer to peer lÄning. Noe som har gitt helt ufattelig store tap, spesielt nÄ som Kina slÄr kraftig ned pÄ det.
SÄ de sliter med Ä finne en balanse mellom Ä stramme inn, men ikke sÄ mye at det gÄr utover Þkonomien.
Men bobler sprekker raskt nÄr man oppdager det ikke vil gÄ videre opp. Boligprisene har allerede falt flere steder og har fÞrt til kraftige demonstrasjoner. SÄ i tillegg til at de har en boligboble som vil sprekke, vil de fÄ kraftig sosialt uro.
Vi har jo ogsÄ da en kald krig bryggendes mot Kina hvor vi vil utnytte alt de gale de gjÞr mot sine innbyggere. Du har kanskje begynt Ä hÞre om de 1+ million muslimene de har i omskoleringskamper, de flere millionene som ikke har god nok sosial score til ta tog osv?

NÄr det kommer til handelskrigen sÄ har jo Trump nÄ begynt Ä angripe Kina pÄ et veldig sÄrbart tidspunkt for Kina. SÄ de fÄr nÄ en dobbel smell de ikke var forberedt pÄ.
Grunnen til at jeg tar dette sÄ alvorlig er fordi jeg skjÞnner at det handler om mye mer enn handel. Kina er i ferd med Ä overta USA som suveren stormakt, det vil ikke skje fredelig. Derfor vil de gjÞre alt de kan for Ä unngÄ at Kina fortsetter vinne.
Kina var pÄ god vei bli best innen mange av de viktigste fremtidsrettede feltene, samt generelt bli stÞrst Þkonomi, fÄ masse innflytelse overalt i verden osv
 Det er en trussel mot USA. Kina har i tillegg begynt Ä handle olje i egen valuta i stedet for dollar noe som er et kraftig angrep pÄ dollarens fundament/verdi. Det er meget alvorlig.

Tidligere brukte jeg Ä greie ut om alt som var gale i Þkonomien og som vil gÄ gale, men har ikke gjort det pÄ veldig lenge. SÄ jeg vet ikke om du har fÄtt med deg endel av mine advarsler fra tidligere.
Ser nÄ pÄ profilen du kun har 23 timer lesetid og 15 timer nylig, da er det nok tvilsomt du har rukket lese gjennom noe sÊrlig av min krakktrÄd, bare ett innlegg der gÄr jo en evighet :laughing::laughing:

Her er forresten krakktrÄden. Men det er nÄ flere mÄneder siden den ble oppdatert skikkelig. Som sagt har jeg for det meste lagt ut scenarioer og potensielle farer. Og litt om hvordan man kan gÄ frem for Ä tjene penger.

@Nocturne @anon80503862 her er vel rette trÄden for S&P 500

Kan dra veldig lange trender men det har kanskje ikkje sÄ mye forseg. Hvor setter du stop loss da?
PrĂžver Ă„ sette trendlinjer slik at det ikkje blir for langt ned til linjen.

I hovedsak pÄ samme sted, men det er i mine Þyne interessant for Ä vurdere hvor fallet bÞr/kan stoppe i forhold til langsiktige trender. Exit blir kanskje lik, men inngang kan bli annerledes.

Nybilsalget ned 8% i november i forhold til i fjor. Sikkert mye pÄ grunn av den pÄgÄende nedgangen, men nybilsalg er sÄ vidt jeg husker en ganske viktig indikator pÄ markedets sentiment. Rart det ikke nevnes noe om dette i artikkelen.

1 Like