Vet veldig godt hvordan historikken og samspillet har vÊrt mellom FED og aksjemarkedet. Det er som mange her har merket noe av det jeg legger mest vekt pÄ.
Det interressante her er oct 2007 og mar 2009, S&P Decline 58& samtidig som renten gikk fra 4,75% til 0,18%. OG Mar 2000 og Oct 2000: 5,85% til 1,75%. De brukte opp sÄ mye krutt, likevel fallt det sÄ mye! Her tar de ikke med Nasdaq hvor Dotcom boblen sprakk lenge fÞr. De hevet renten helt til den smallt, og sÄ litt til etterpÄ selv om Nasdaq var ned over 30%
Det fÞrste rentekuttet kom i januar 2001, men resesjonen var allerede rett etterpÄ i mars. Da var S&P 500 allerede ned over 20%, men selv om de startet fra et skikkelig hÞyt rente nivÄ (6,5%, de Þkte faktisk fra 5,75-6,5 i 2000 ) sÄ var det ikke nok til Ä unngÄ krakket. Samtidig sÄ gikk markedet ned selv etter resesjonen faktisk var over. Samtidig sÄ er ikke bildet ovenfor helt nÞyaktig selv om bearmarket var over i oktober 2002 sÄ kuttet de rentene fra 1,75% til 1,25% i nov 2002 og til 1% i juni 2003 %. Det var fÞrst nÄr skattekutt og rentekuttet i 2003 kom det faktisk snudde videre opp, det gikk veldig svakt selv etter bearmarket var over i okt 2002.
SÄ her har man en av hovedgrunnenene til eiendomsboblen/finanskrisen. Desse unÞdvendig lave rentene ga utrolig mye lavere boliglÄnsrenter og skapte en spekulativ boble.
Det samme har vi hatt de siste 10 Ă„rene med super lave renter og lett kreditt tilgjengelighet, vi vet bare ikke nĂžyaktig hvor boblenene er og hvor store de er fĂžr det smeller.
Det som er artig med renten er jo at det gÄr opp mens de strammer inn i de gode tidene, men sÄ plutselig kan de ikke heve rentene lenger, da har aksjemarkedet begrenset levetid etterpÄ. Men som Jones snakket om sÄ kan dette vÊre alt fra noen mÄneder til flere Är.
Det man bÞr huske pÄ nÄ er at skattekutt og Trump euforien har sannsynligvis maskert dÄrlige effekter og det er ikke sikkert vi ville ha fÄtt rentene der de er i dag uten det. SÄ nÄ kommer realiteten.
Historisk faktum ja? Men vi er nÄ det fÞrste som bunner ut etter kun 10% nedgang? Eller har vi som de andre som markerte tidlig, mye mer igjen Ä falle!
Jeg skjÞnner nÄr mennesker som Jones sier det skal vare en stund til, det har jeg sagt flere ganger er en mulighet (jeg har sagt det kan sette en stopper under markedet og gi oss ca sidelengs bevegelse frem til f. Eks neste hÞst fÞr det krakker). Fed mÄ vÊr raske Ä kutte om de skal rekke stÞtte oppunder markedet, ellers rÄtner det opp sakte, men sikkert. Samtidig sÄ er det f eks yield curve da som historisk tilsier at det tar noe tid fÞr resesjon, og til aksjemarkedet krakker/faller.
SÄ jeg tar en greit selvstendig call nÄr jeg sier at jeg tror der vil skje mye raskere denne gangen, rentemarkedet har aldri vÊrt sÄ manipulert fÞr pgr kvantitative lettelser og det er derfor vanskelig stole pÄ kurven. Noen pÄstÄr det er i positiv retning, jeg tror ikke pÄ det.
Men uansett sÄ har altsÄ deler av rentemarkedet inverted nÄ og da er jo spenningen igang selv om ikke de to viktigste/mest populÊre har gjort det. Men for all del, husk pÄ at vi trenger ikke nÞdvendigvis Ä invertere engong for Ä krakke. Men obligasjonsmarkedet har absolutt begynt Ä akseptere at veksten fremover vil bli mye lavere og priser det inn i rentene.
Det er den viktigste grunnen til at aksjemarkedet er dyrt. Fremtidig vekst blir elendig og det er ikke regnet med. Derfor fÄr man seg en smell nÄr man innser det faktumet.
Momentumet i veksten til USA stoppet opp fÞr i Är og er allerede pÄvei ned, samme med aksjemarkedet. Global vekst peaket i januar samme med aksjemarkedet utenom USA.
Jeg skjÞnner godt hva du mener med at mange selskaper har lav PE/PB osv. Vet ikke helt om pÄstanden om at ingen selskaper har lav PE/PB under en boble da, ikke alle selskaper trenger Ä vÊr med i en boble.
Det finnes gode selskaper som kanskje ikke vil bli pÄvirket sÄ mye, men husk at de fleste vil fÄ en god del lavere earnings i en sterk resesjon.
Samtidig sÄ er det ikke mulig Ä beregne pÄ en enkelt mÄte hvilken effekt innstramming i kredittmarkedet og Þkte renter vil ha Ä si. I USA er det nÄ en selskapsobligasjons boble som kan gi hÞyere renter og mangel pÄ finansiering til mange selskaper. Og hvordan de svakeste leddene pÄvirker de sterke er svÊrt vanskelig Ä spÄ.
Derfor er det best Ä sitte pÄ sidelinjen Ä se hva som skjer.
For jeg MĂ
ikke vÊr investert i markedet. Som Buffett sÄ venter jeg med baseball kÞllen til jeg fÄr en perfekt ball. Ikke bare slÄ til pÄ noen greie baller.
FÞr var det priset inn flere rentehevelser. Men markeder har endret mening. Goldman sachs og noe andre banker pÄstÄr vel fortsatt det blir 3.
âThough fed funds futures, which are tied to the central bankâs overnight benchmark rate, recently had been pricing in two increases for 2019, that has changed. The market still agrees that the policymaking Federal Open Market Committee will move ahead with an increase next week, but sees a slightly less than 50 percent of a move anytime in the year ahead.â
Og her f.eks
- Markets are lowering the chance for a rate hike in December, as well as the prospects for 2019.
- The Fed had indicated three moves next year, but the market sees at most one.
- âHow the FOMC chooses to react will greatly determine whether the expansion continues or rolls into recession,â says Steven Blitz, chief U.S. economist at TS Lombard.
Poenget er jo egentlig bare at nÄ har markedet virkelig skrudd ned forventingene og forsÞker presse FED til Ä roe seg ned. SÄ derfor er spÞrsmÄlet om de faktisk vil lytte til markedet og vise tydelig at de vil gjÞre det, veldig viktig. Det viktige er at de er uenige.
Siden vi liker Buffett sÄ mÄ jeg enda engang poste denne.
âListen to Buffett in 1999: âIf an investor is to achieve juicy profits in the market over the next ten years or 17 or 20, one or more of three things must happen: (1) Interest rates must fall further. (2) Corporate profitability in relation to GDP must rise.ââ
"Today, Buffettâs two main fundamentals are much more stretched than in 1999, when he wrongly believed that theyâd reached the danger point. Rates are already rising, and more Fed rate hikes are on the way. With unemployment at near-record lows, companies are finally raising wages to attract workers. As a result, labor will get a bigger share of national income in the years to come, putting the squeeze on profits. That reversal means that earnings-per-share will likely lag GDP.
But the third factor Buffett mentioned further darkens the outlook. That when momentum takes charge. âOnce a bull market gets underway,â he warns, âand once you reach the point where everybody has made money no matter what the system he or she followed, a crowd is attracted into the game that is responding not to interest rates and profits but simply to the fact that it seems a mistake to be out of stocks. In effect, people superimpose an I-canât-miss-the-party factor on top of the fundamental factors that drive the market.â
âBut Buffettâs 1999 primer provides the tools for assessing whatâs ahead. It appears that the legendary investor never imagined that his fundamentals could keep testing new limits. Now, that theyâve gone beyond the probable limits he outlined 19 years ago, itâs hard to imagine that rates and profits can go anywhere but in the wrong direction.â
âBuffett explains that at any point in time, two variables are most influential in predicting future returns: The level of interest rates, and the ratio of corporate profits to national income. For Buffett, those are the fundamentals, the twin pistons that power stocks. If rates are extremely low, and profits extremely high, at the start of any period, itâs likely that returns over the next decade or more will most likely be poor. Since those are precisely todayâs conditions, investors should pay close attention to Buffettâs analysis.â