Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Makro, indeks, valuta

Jeg tenkte i utgangspunktet på statsgjelden, siden utstedelsen av denne påvirker rentene. Høy gjeld blant private og bedrifter er jo naturligvis et problem dersom renten stiger for fort og for høyt. Det er vanskelig å spå hvor smerteterskelen går.

Jeg prøver egentlig å ikke la meg påvirke for mye av disse makro-forholdene når jeg investerer, jeg greier ikke å spå utfallet og ikke har noen særlig tiltro til at noen andre greier det heller.
Akkurat nå er det salg på børsen, skal man kjøpe nå når det er billig?
Dersom markedet krakker så ser du ut som en idiot om et års tid.
Dersom markedet snur oppover, så er dette den beste kjøpsanledningen på lang tid.

Historien viser jo at markedet trender oppover, det har historisk sett stort sett nesten alltid vært en fordel å være optimist heller enn pessimist, gitt at man har lang tidhorisont og er tilstrekkelig diversifisert.

Fra E24: «Trump har selv sagt at han bedømmer sin suksess som president ettersom hvordan aksjemarkedet gjør det, og har som kjent ofte twitret når indeksene treffer nye historiske rekorder.

Kildene CNBC har snakket med bekrefter at Trump skal være «fast bestemt» på stimulere aksjemarkedet.

I det siste har presidenten prøvd å legge skyld på sentralbanksjef Jerome Powell for fallet på New York-børsen.

– Det eneste problemet vår økonomi har er Fed, har Trump sagt.

Han prøvde også forgjeves å overbevise Powell om å unngå en heving av styringsrenten i desember.»

Trump har vel ganske gode incentiver for å få aksjemarkedet opp… både for å redde eget ansikt, og for å tjene $$$…

Futures rallied this morning, perhaps a last-ditch attempt by US equities to end the worst year of the current, long-standing equity bull market on an upbeat note. Chinese President Xi Jinping’s reported confidence that China and the US can meet halfway and seal an agreement “as early as possible” added to Trump’s messages, on Saturday, of “big progress” on trade to shore up market sentiment.

Citigroup’s Panic/Euphoria model hit panic levels after a massive drop in stock prices last month, says Tobias Levkovich, the bank’s chief U.S. equity strategist.

This indicates “high probabilities of making money (with average 18% upward moves looking out 12 months),” Levkovich says.

• Private payrolls rose by 271,000 in December, smashing Reuters estimates of 178,000, according to an ADP/Moody’s report.
  • The gain was the highest since February 2017 and brought the monthly average for 2018 to 203,000.
  • The report comes amid worries that the U.S. economy is slowing.

At danskene får betalt for å bruke strøm er vel nytt? :roll_eyes:

Hva tenkes det om fallet i USA i dag? Vil det tilta, eller er det overdrevet basert på frykt?

Vad jag förstår är det apples reducerade intäktsprognos som skall bära mycket av skulden. Inte bara Apple själva som påverkas av detta utan även tillverkare av komponenter som AMD & Nvidia.

Svårt att spekulera vidare i effekterna utav detta, vi får vänta & se

Smårødt i dag også der borte, tipper OSE følger etter inn mot helgen om ikke nyheter kommer

Smårødt var litt vel forsiktig sagt. OSE følger nok etter, men olje er i hvert fall opp.

Min synsing sier at det sikkert er på tide med en lengre korreksjon men disse tallene burde gjøre markedet mer optimistisk (så lenge man kan stole på dem):

Volatilt blir det (trolig) uansett fremover.

Jeg ser få til ingen grunner til en lengre korreksjon, eller resesjon i 2019.

Det sagt, inntil Brexit, handelskrig og rentebane er mer avklart blir det humpete.

Slik sett er jeg enig med @jcp som mener at det er større sjanse for store svingninger til og med februar, enn derfra og ut året.

Nå er det usikkert fordi det er usikkert. Mye cash avventer avklaringer før de (eventuelt) går inn igjen (eller andre steder).

Nå har det falt mye på kort tid, tror indeks kan bounce litt her nå

Nasdaq opp over 4% i øyeblikket, får håpe at den gode stemningen holder seg gjennom helgen!

4,6 nå, ganske sykt med tanke på at det ikke var noe annet enn dommedag i media i går. Her forandrer markedet seg raskt.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/01/Forvalter-Dette-kan-utloese-et-siste-push-i-markedet

ønsker å selge seg ned på en siste “topp”

Jepp!
Jeg tror dette er veldig utbredt faktisk. Så selv om det kan virke som mange er bearish, så er de fremdeles sterkt inne og leter etter en utgang. De er ikke ute og vil inn.
Det kan jo bli en selv oppfyllende profeti det der, men når så mange tror de vil få en sjanse til, så begynner jeg å tvile på at man skal få være så heldig.
Sånn det er nå er jo det omtrent kun Kina avtale/nyheter som kan være sterkt positive, da markedet så ut til å overdrive noe fryktelige uttalelsene til Powell slik at det nå er priset inn ingen hevelser i 2019, men kun i 2020. Samtidig som sjansen for kutt er større enn økning i 2019. Så man har allerede tatt ut svært mye av oppsiden her.
Jeg tror det skal svært mye til før man faktisk begynner å kutte, så det vil ta tid før man faktisk ser “action” fra FED, men nå er kraften til uttalelser i stor grad brukt opp.

Jeg tror egentlig ikke at vi vil se over 2600 S&P500, ikke over et betydelig tidsrom, i et volatilt marked som nå kan jo alt skje, Trump kan finne på å skryte på seg suksess nå som booster markedet midlertidig. Det har han gjort flere ganger nå, men så har det vist seg at Kina ikke er enig eller det er usant det han sier…
Jeg er ekstremt tvilsom til noen avtale med Kina, men registrerer at ganske mange har troen. Jeg er enig med Chen at det vil da representere en solid salgsmulighet, siden oppgangen vil være kun midlertidig.

Jeg vurderer faktisk nå å begynne med Mini Futures for å tjene penger på trading, dvs fra motstand til støtte. Opsjoner er for dyrt priset nå syntes jeg for at det er verdt risikoen.

Er ikke åpenbart for meg nøyaktig hva som vil dukke opp som fører til nedgang helt i nærmeste fremtid. Men det kommer flere ting i januar jeg tror vil føre til enda mer nedgang. Spesielt FED møtet hvor de ikke blir være duete nok tror jeg er veldig viktig. Samt earnings season som vil begynne, når de vil justere ned forvetningene til 2019 og kanskje skuffe på Q4 tallene. Brexit, Kina prat osv skjer jo også. Så det er mye rart som kan skje fremover, men jeg er ikke positiv til at det skal gå videre opp, utenom bouncer på veien ned.

Fra Hedgeye i dag.

INDEX BUY TRADE SELL TRADE PREV. CLOSE
UST10Y (BEARISH)
10-YEAR U.S. TREASURY YIELD 2.82 2.56 2.70
SPX (BEARISH)
S&P 500 2,370 2,593 2,549
RUT (BEARISH)
RUSSELL 2000 1,265 1,419 1,405
COMPQ (BEARISH)
NASDAQ COMPOSITE 6,222 6,925 6,823
XLU (BULLISH)
UTILITIES SELECT SECTOR SPDR FUND 51.31 53.90 52.41
VNQ (NEUTRAL)
VANGUARD REAL ESTATE ETF 71.90 77.80 75.05
XLI (BEARISH)
INDUSTRIAL SELECT SECTOR SPDR FUND 60.58 66.96 65.68
XLE (BEARISH)
ENERGY SELECT SECTOR SPDR FUND 54.19 61.65 60.76
SSEC (BEARISH)
SHANGHAI COMPOSITE 2,450 2,554 2,526
NIKK (BEARISH)
NIKKEI 225 INDEX 19,254 20,584 20,204
DAX (BEARISH)
GERMAN DAX COMPOSITE 10,341 10,890 10,747
VIX (BULLISH)
VOLATILITY INDEX 18.01 36.05 21.40
USD (NEUTRAL)
U.S. DOLLAR INDEX 95.10 96.75 95.23
EURUSD (BEARISH)
EURO 1.13 1.15 1.14
USDJPY (BULLISH)
JAPANESE YEN 107.09 111.17 108.68
GBP/USD (BEARISH)
BRITISH POUND TO US DOLLAR 1.25 1.27 1.27
CHF/USD (BEARISH)
SWISS FRANC TO US DOLLAR 1.00 1.02 1.02
WTIC (BEARISH)
LIGHT CRUDE OIL SPOT PRICE 42.49 49.55 48.52
NATGAS (BEARISH)
NATURAL GAS SPOT PRICE 2.71 3.60 2.94
GOLD (BULLISH)
GOLD SPOT PRICE 1,262 1,298 1,289
COPPER (BEARISH)
COPPER SPOT PRICE 2.56 2.70 2.63
CORN (BEARISH)
CORN SPOT PRICE 371 386 382
AAPL (BEARISH)
APPLE INC. 140.16 153.27 147.93
AMZN (BEARISH)
AMAZON INC. 1,339 1,654 1,629
FB (BEARISH)
FACEBOOK INC. 123 141 138
GOOGL (BEARISH)
ALPHABET INC. 985 1,099 1,075
NFLX (NEUTRAL)
NETFLIX INC. 232 322 315
TSLA (BEARISH)
TESLA INC. 289 347 334
XBT (BEARISH)
BITCOIN 3,395 4,265 4,033

Edit:
Så slik jeg ser det er dette allerede en god salgsmulighet, den bouncen som kom på fredag og som fortsetter muligens i dag. Skummelt håpe på mer.

Han nevner ikke hvor lenge dette siste “pushet” kommer til å vare, og sier bare at de kommer til å kjøpe i styrke, og ikke på dipper. For all del så kan dette siste pushet vare frem til 2022-2023, noe jeg ser som meget sannsynlig i og med at vi ikke er i nærheten av å bryte den lange trendlinja ennå :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nedgangstider og økt energiforbruk? Det henger ikke sammen.