Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Velgerne som stemmer pÄ politikere som alltid bruker for mye penger har skylda.

1 Like

Tjah, sÄ lenge land har gjelden i innenlandsk valuta, sÄ er det lÞsbart tenker jeg. Jeg trekker grensen nÄr gjelden blir tatt opp i annen lands valuta. Det inkluderer da statsgjelden til bl.a. alle EURO-landene. :stuck_out_tongue:

https://youtu.be/22W-tQIqV5A Relevant til det vi snakker om

Gjeld er ikke et problem, den kan tilbakebetales med mindre verdt penger. Japan printet en haug med valuta og kjĂžpte dollar for Ă„ kick-starte Ăžkonomien (manipulerte dollarkusen mot sin egen valuta). Alle dollarene de satt igjen med “nĂžytraliserte” de ved Ă„ kjĂžpe amerikansk gjeld.
Problemet er truende deflasjon.

Inflasjonen gikk litt ut av kontroll ifĂžlge han som blir intervjuet nĂ„r de tuklet med langsiktige renter sist gang. Men nĂ„ har de datamaskiner som knuser tall dĂžgnet rundt, “sĂ„ kanskje det fungerer denne gang”. De har kommet til et punkt hvor alt er et stort eksperiment. Drar de litt for hardt i spaken fĂ„r de for mye inflasjon og mĂ„ dra spaken tilbake. Drar de spaken for mye tilbake ender det med deflasjon og de mĂ„ skyve en helt over i motsatt ende. Det er som et bilspill hvor du har fĂ„tt skrens pĂ„ bilen og forsĂžker rette opp igjen.

Det er vel mer som om bilen nesten ikke gÄr fremover selv om du trykker gasspedalen inn maks og heller parafin pÄ tanken

Eller at du har en sÄ kraftig motor og gir pÄ alt at du bare spinner og spinner i flere ti Är, men plutselig tar den tak og sÄ flyr inflasjonen i taket!
Du kan gi jÊvlig med gass lenge og tilsynelatende tar ikke inflasjonen av, men plutselig kommer det alt pÄ engang
 Slik fungerer det dessverre i praksis.

Det er nok fremtiden, det virker som inflasjonen aldri kommer, men pÄ ett eller annet tidspunkt vil historien gjenta seg, man kan ikke trykke penger i evigheter uten at det fÄr konsekvenser.
Men som jeg har sagt, sÄ vil vi fÄ greie tegn pÄ det, sÄ lenge ulikheten er sÄ enorm som nÄ og folk flest er fattige, sÄ blir det ikke sÄ mye inflasjon. Det tar mye lengre tid sÄ lenge trykkingen kun booster finansielle eiendeler, men det skjer til slutt. Det viktigste varseltegnet derimot blir om de faktisk begynner med borgerlÞnn/UBI/.
Men om dollaren skulle begynne Ä svekke seg kraftig, sÄ kan det ogsÄ ta seg opp i USA, det skjer nok etterhvert. Men sÄ lenge de er det sterkeste huset av alle, sÄ faller EM osv fÞrst.

1 Like

Det fine er at inflasjon kan man i det minste hedge seg mot, selv om hyperinflasjon er sÄ si utelukkende negativt for alle i et samfunn.

Hva tenker du pÄ da i forhold til hedging? Gull?

Spennende Ă„ se om OMX finner stĂžtte her etterhvert

55

Tror pÄ lite oppsving herfra hvis ikke det kommer noe NEWZ

48

Tenker egentlig belÄnt eiendom:)

Equinor ned 5,3% intradag. Gitt sin stÞrrelse pÄ OslobÞrs ser jeg det som et varsku.
BrĂžt gjennom halslinje. Chart er 1W

4 Likes

Blir spennende Ă„ se i Morgen. Viktig vippepunkt her

VIX opp 18%. USA kraftig ned. Olje ned 4%. Ser vel ut som videre nedgang. I hvert fall forelĂžpig.

Kommer nok en tweet snart

1 Like

Haha! Dette burde jo vĂŠrt en spĂžk fra deg. Men det er jo fakta. :joy:

1 Like

Verden anno 2019
 :wink:

Olja er ned 6% nÄ.

1 Like

Dersom vi fÄr kraftig inflasjon vil jo ogsÄ rentene bli svÊrt hÞye. Det er heller ikke gitt at inflasjon pÄ konsum og pÄ eiendom vil fÞlge hverandre, de siste Ärene har vi hatt hÞy inflasjon innen eiendom, men lav inflasjon pÄ varer og tjenester.

2 Likes

Kom tale i det minste?

S&P:

OSEBX:

Positive? Nedgangen stoppet i dag nÄr Trump holdt tale om Ä motvirke de negative effektene av handelskrigen spesielt for bÞnder.

1 Like

Kanskje vi fÄr et lite oppsving her nÄ, har posisjonert meg for det :wink:

1 Like