Mulig dobbelbunn DJ USA
Bankers Stunned as Negative Rates Sweep Across Danish Mortgages
Kanskje uteliggerne en dag kan fÄ seg boliglÄn med Ärlig utbytte fra banken pÄ 1-2% av lÄnet sitt? Skulle likt Ä se de budrundene
I konjunkturbarometeret banken jevnlig samler inn, rapporterer 75 prosent av oljerelaterte bedrifter at de venter omsetningsÞkning de neste 12 mÄnedene. Dette stÄr i skarp kontrast til offisielle prognoser fra bÄde Statistisk sentralbyrÄ og Norges Bank, som i hovedsak tyder pÄ flatt investeringsnivÄ i Norge neste Är.
@RedEnergy litt bullmoro?
Ja er absolutt ikke bear olje/oljeinvesteringer. De vil nok fortsette som planlagt, selv om oljeprisen skulle gÄ ned pgr makro.
Har derfor ikke turt Ä gamble imot OBX, selv om den er sÄpass syklisk/oljeavhengig at om man faktisk treffer sÄ vil man kunne fÄ sinnsyk gevinst. Bare se hvor hardt og raskt Oslo bÞrs krÊsjet i 08.Men slik jeg ser det vil oljen krÊsje mer som under finanskrisen, dvs egentlig ganske sent og ikke fÞr alt kollapser.
Sverige f eks derimot som jeg hÄper skal ned, vil ikke tjene pÄ at oljeprisen gÄr opp fremover. HÞy oljepris er negativt for veksten i verden, selv om det er konge for Norge.
Vanskelig si hvor mye som er priset inn allerede, men svÊrt mye av optimismen ble slÄtt ut i fjor hÞst.
Vanskelig ogsĂ„ Ă„ spĂ„ oljeprisen, kan gĂ„ alle retninger egentlig. Tror USA vil kunne fortsette Ă„ Ăžke produksjonen, men hvem vet hva OPEC + gjĂžr og evt hva som skjer med Iran, Libya, Venezuela osvâŠ
SÄ har vurdert kjÞpsopsjoner pÄ oljeselskaper, men har ikke kommet sÄ langt Ä regne pÄ det enda. Men for meg kunne det fungert som hedge.
Hvorfor ikke bare utstede salgsopsjoner i stedet, sÄ fÄr du en premium og du slipper Ä forholde deg til timing aspektet?
Jeg vil generelt anbefale at du er forsiktig med opsjoner ikke bruker det som en primÊr strategi, Ärsaken er at du mÄ treffe pÄ bÄde retning og timing. Sannsynligheten for at du fÄr til det over tid nesten er usannsynlig. I tillegg blir volatiliteten i portefÞljen ganske ekstrem som kan gjÞre det vanskelig over tid Ä faktisk holde ut.
Det er greit Ä ha i mente at: 0% Global GDP Vekst = 3.5% etterspÞrsel fall etter olje. Hvor hvert prosentpoeng GDP Þker, sÄ Þker olje etterspÞrselen med 1.6x
Om jeg kun hadde utstedt salgsopsjon ville jo nedsiden min vĂŠrt ubegrenset.
Ved Ă„ kjĂžpe kjĂžpsopsjon eller salgsopsjon tar jeg ikke risiko utover innskuddet mitt.
Det gÄr an Ä kombinere selvsagt med begge deler pÄ samme verdipapir, men ved Ä vÊre short OMXS og long oljeselskaper ville jeg fÄtt en hedge effekt.
Opsjoner og ekstrem sjansetaking blir kun hovedfokuset nÄ de nÊrmeste Ärene etter at FED har Þkt rentene. Historien viser at drastiske bevegelser kan skje nÄ.
Vil etterhvert ha en mer normal aksje basert portefĂžlje.
Er ikke tvil i engang at opsjoner er vanskelig Ä bruke, hovedsakelig bÞr jo de benyttes til forsikring/hedging. Men de kan ogsÄ brukes som lottokupong.
Selger av en putopsjon er long underliggende.
Selger av en callopsjon er short underliggende.
Hehe det vet jeg, jeg er jo short OMXS og Swedbank, og har kjĂžpt salgsopsjoner. Jeg kan ikke tape mer enn 100%.
Men idioten som utstedte meg opsjon pÄ Swedbank tapte mye mer enn 100% da jeg i andre enden hadde gevinst pÄ 600%+.
Dvs mye mer risikabelt. Utsteder man forsikring som faktisk fÞrer til utbetaling sÄ har man et problem, her kan ogsÄ utbetaling bli enormt stor.
Har du noen tilgjengelige innlegg hvor du deler tankene dine om hvorfor du er short i swedbank? Eventuelt gidder du Ă„ forklare her?
Vurderer long posisjon i selskapet og anser selv 140 som en gavepakke av en inngang, selv om det kan bli turbulent med bĂžtersnakk og etterforskning i media.
Er ikke uenig. Det er egentlig en svÊrt bra forretning, sÄ lenge det ikke kommer mer nyheter evt de blir finansielt pÄvirket av krakk. Gambler jo egentlig pÄ psykologien, for i rene kroner blir jo ikke effekten helt krise sannsynligvis.
Jeg kjÞpte derimot opsjonene nÄr kursen var over 200 kr. Realiserte en god del av gevinsten, men sitter pÄ noe av det i tilfelle det kommer ut enda mer + jeg tror pÄ mer makrouro osv.
De tjener sÄpass mye penger at det skal mye til at det faktisk blir veldig store problemer. Men ser man pÄ banker rundt om sÄ sliter nesten alle sammen, spÄr ikke samme type bank krakk som under finanskrisen. Men tror de likevel vil fÄ problemer, selv om de i stor grad nÄ er beskyttet.
Svenske husholdninger har en hÞy gjeldsgrad sÄ det Ä vÊre short svensk finans gir mening. For at det virkelig skal gÄ dÄrlig trenger man Ä fÄ opp inflasjonen slik at sentralbankene mÄ sette opp rentene, og der er vi ikke for Þyeblikket.
Det er en sannhet med store modifikasjoner. De som har vÊrt involvert i hvitvasking har ganske store utfordringer ellers sÄ er tapene generelt lave (utenom hos forbruksbankene).
Finans er lavt verdsatt generelt, men spesielt US banker har rom for multippel ekspansjon, det samme har enkelte norske stĂžrre banker.
Jepp, svenskene har svĂŠrt hĂžy gjeld, samtidig begynte ogsĂ„ boligprisene Ă„ falle i 2017. Fallet i boligprisene kan tilta om psykologien virkelig endrer seg. At renten skal opp noe sĂŠrlig er vel tvilsomt, selv om jeg likte at Riksbanken likevel Ăžkte den litt, og det en mnd etter man fikk vite at Sveriges Ăžkonomi gikk ned 0,2%âŠ
BNP veksten har avtatt og dermed blir det mer muligheter for at problemer oppstÄr. Sverige er svÊrt koblet opp i mot global handel og vil selvsagt bli pÄvirket av handelskrigene som pÄgÄr og den synkende veksten. Trenger ikke bli noen krise, men risikoen er stÞrre.
Sjansen for at det avdekkes mer korrupsjon er ikke ubetydelig, kanskje vil de trekke seg helt ut av Baltikum slik Danske Bank gjorde.
Men generelt sÄ tjener Swedbank penger som gress, det kan selvsagt snu.
Og nÄ som dominobrikkene kanskje allerede er igang (boligprisene/vekst) sÄ kan det bli gale. Spesielt siden jeg regner med omverdenen gir et lite dytt nedover.
At finans generelt er lavt priset er korrekt, hvorvidt det vil forandre seg veldig vet jeg ikke. Men nÄ mener jeg bank aksjer generelt i Europa og USA. De fleste har gÄtt ned betydelig, men selvsagt kanskje gÄtt opp endel under den utrolige oppgangen som har vÊrt frem til nÄ.
Likevel sÄ er de endel lavere nÄ enn tidligere.
Ser man pÄ EUFN ETF som dekker europeiske banker, sÄ er den fremdeles nede pÄ 18,19 fra toppnivÄet pÄ 25,83 fra januar 2018. NÄr det globale markedet peaket og den synkroniserte oppgangen sluttet.
Den var nede i 16,38 pÄ julaften nÄr alt var pÄ det mÞrkeste. Men det mÄ sies Ä vÊre en beskjeden oppgang sett relativt med hvor mye resten av bÞrsene har hentet seg igjen. Trenden er derfor ikke pÄ bankenes sin side. Om det er fare pÄ ferde man ikke vet om er ikke godt Ä si. FÞr finanskrisen toppet ogsÄ bankene ut tidlig, men igjen, det blir ikke samme type krise som sist. Swedbank holdt pÄ Ä gÄ under sist, det skjer ikke nÄ.
Strengt tatt en del hĂžyere i Norge og Danmark
OMXS30: Fikk en liten bounce som forventet, men ser ut som om selgere har tatt overtaket igjen dessverre. Blir spennende Ä se utviklingen utover dagen. FÄr vi en veke pÄ undersiden er det enda hÄp.
Men vi er alle blant de verste i verden, sÄ det hjelper ikke akkurat mye!
Samtidig er jo det ogsÄ slik at problemene er knyttet opp i mot spesifikke omrÄder, som Stockholm o. L men bygdene ikke har hatt samme type boble utvikling.
Norge og Danmark er noe for seg selv⊠Men tallene der er vel heller ikke justert for eierskap osv, sÄ ved at flere nordmenn generelt eier egen bolig, blir tallene hÞyere.
De er pÄ 65/70/%(ulike kilder) mens vi er pÄ 82%.
Danmark er ikke som oss, de har gÄtt fra 68-60% siden 2012. Hva skjedde da? Jo negative renter.
Er helt galskap om Norges Bank faktisk Þker renten fordi vi kortsiktig skal stimulere deler av Þkonomien. Som sagt tror jeg de kan gjÞre det noen fÄ ganger, men spÞrs bare hvor lenge resten av verden holder seg oppe. Uansett sÄ er jo det ikke positive nyheter for nordmenn, det mÄ krakk i utlandet til for Ä stoppe rentehevelsene, sÄ uansett vil de bli pÄvirket negativt sÄnn er livet med sentralbanker. Sentralstyrde Þkonomier er dÞmt til Ä fÄ problemer, sÄ selv om vi ikke har en ekte planÞkonomi. SÄ er de stÞrste linjene styrt av sentralbankene.
Husk derfor Ä alltid fÞlg med pÄ hva de gjÞr!
Fjerde stĂžrste Ăžkonomien reviderer jevnt og trutt ned forventingene til vekst.
I desember reviderte de ned fra 1,9 til 1,6% vekst. NĂ„ er enda et prosentpoeng borte.
I oktober 2018 ble det kuttet fra 2,1% til1, 8%.
De sa vi kun midlertidig var pÄvei over en fartsdump. Men sannheten er at etter januar 2018 har tyngdekraften dratt ned sÄ godt som alle Þkonomien. Trenden blir stadig klarere, selv om noen har noen bouncer her og der. Men summerer man opp effekten av alle lands nedrevideringer sÄ blir det substansielt.
Husk ogsÄ at IMF omtrent aldri spÄr resesjon.
https://www.ft.com/content/60581224-3335-11e8-b5bf-23cb17fd1498
Denne artikkelen er noe av der beste som er laget. Har postet flere ganger, men er nok ikke alle som har lest den. Veldig viktig for Ä demonstrere hvor elendig selv IMF, som kanskje er blant de beste, er til Ä spÄ resesjoner osv.
Hadde vÊrt interessant Ä se histogram for hele populasjon sÄ man kunne se andel over 5 x inntekt osv
Ja det hadde virkelig vĂŠrt noe. Mye rart kan skjule seg under slike brede indikatorer.
En ting man skal huske pÄ er at det er mye mindre vanlig Ä kjÞpe utleiebolig i Sverige, sÄnn sett kan en prisnedgang ramme sterkere i Norge der folk ikke bare har lÄnt til egen bolig, men mange ogsÄ har utleieboliger