Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Du forstÄr kanskje hvorfor jeg ladet den store kanonen i FB mellom $140-160, nÄ?

1 Like

Vi fikk bruddet opp fra EQ patternet jeg postet her for Ätte dager siden. Perfekt test av bruddet de to siste dagene, sÄ 890-900 bÞr vÊre innen nÊr rekkevidde.

03.07.2019 19:11 lokal tid gikk S&P i 3000!

Selvsagt kan det lĂžnne seg og buy the dip.
FB er jo jeg ogsÄ enig i er et godt selskap. De tjener fett med penger sÄ der er jo nedsiden begrenset.
Norwegian derimot lastet du ogsÄ opp ogsÄ flere ganger pÄ langt hÞyere kurser enn idag. SÄ ikke alt lÞnner seg Ä kjÞpe bare fordi det gÄr ned. Om man holder seg til faktiske solide selskaper sÄ er buy the dip ikke sÄ risikabelt, men av og til nÄr det faktisk blir dÄrligere tider sÄ snur det overraskende brÄtt for noen selskaper, slik at de plutselig taper mye penger uten forvarsel. Derfor anbefaler jeg jo Ä analysere makro og finne ut evt risikoer selskaper stÄr ovenfor om det blir resesjon, handelskrig eller andre ting som dramatisk endrer forholdene til selskapet. NÄ som syklusen virkelig begynner Ä bli sen, sÄ er den risikoen helt reel og betydelig. Man kan ikke lenger diskutere om at vi er sent ute, vi begynner nÄ Ä kutte renten. SÄ det er rimelig Äpenbart. Svekkelsen i global Þkonomi har ogsÄ gÄtt jevnt og trutt, de aller fleste indikatorene gÄr gradvis nedover sÄ det er en rimelig koordinert nedgang. Ikke noe midlertidige greier. Siden peaken rundt januar 2018 har det bare blitt verre. Aksjemarkedet holder jo koken fremdeles, men etterhvert vil jo earnings bli pÄvirket. Det viktigste er jo uansett kreditt markedet, noe som gÄr sÄ raskt det er vanskelig gjÞre noe med. I desember fryste det fullstendig og det var et skummelt varsel pÄ hva som kan skje.

Spesielt fremtil man fÄr et skikkelig bear market sÄ er jo det smooth som regel Ä kjÞpe dippene. Det har fungert sikkert flere titalls ganger det siste tiÄret.
En dag blir jo det krakk og man opplever man faktisk forsĂžker Ă„ fange en fallende kniv.
Man ser jo derfor smart ut nÄr man kjÞper dippene frem til det snur, samme som vi bjÞrner ser dumme ut nÄr vi bommer pÄ toppene.
Jeg innrĂžmmer jo lett at det ikke er lett Ă„ time markedet. Driver man med shorting er jo det skikkelig risikabelt, slik markedet er idag er jo det lett lenger irrasjonelt enn man er solvent!
Likevel er jo det ikke dumt Ä sikre gevinst Ä Þke kontant beholdningen. Evt dreie portefÞljen vekk fra de mest risikable posisjonene. For det kan jo gÄ voldsomt raskt ned nÄr det fÞrst snur. Og tenker man der bare er en dipp, sÄ blir jo en med hele veien ofte.
MÄ gratulere deg med svÊrt godt kjÞp pÄ FB. Der fikk man virkelig en god aksje pÄ billigsalg.
Eneste jeg egentlig har tenkt pĂ„ som betydelig risiko for FB er jo alternative sosiale medier, men det er forelĂžpig absolutt ingen som er i nĂŠrheten av Ă„ true deres posisjon. SĂ„ uansett hvor “lei” og negativ jeg egentlig er til produktet deres, dvs newsfeed egentlig, messenger og Instagram er bra. SĂ„ er det ikke nok til at man slutter, jeg Ăžnsker jo virkelig et alternativ. Men som du ofte peker pĂ„, jo mer reguleringer osv de kommer med, jo vanskeligere blir det Ă„ komme med noen alternativer.
SÄ sykt nok, sÄ ser det ut til at et sosialt media vil kunne overleve i lang lang tid.
Det er jo ikke lenger slik som fÞr, hvor MySpace osv var store pÄ sosiale media, men likevel hadde de null makt og penger. Facebook er en virkelig gigant.
Det kan jo alltids skje ulike ting som Þdelegger lÞnnsomheten, men FB er ikke blant aksjene jeg ser pÄ som verstingene. Det er selskap med gjeld som jeg ikke har troen pÄ, da blir jo en fort utradert som aksjonÊr om ting gÄr gale.

3 Likes

Store sjanser for fomo nÄ siden masse penger stÄr pÄ sidelinjen.

Kan vÊre en fin langsiktig buy Ä kjÞpe pÄ retest av bruddet nÄ om testen ikke failer. Tenker da pÄ US indekser. Ikke utenkelig at vi fÄr ett eller flere Är med fin og stabil trending oppover.

2 Likes

Har hatt en flott mÄned her siden bunnen i begynnelsen av juni sÄ tror jeg kanskje tar gevinsten og venter pÄ en ny inngang igjen. Hva tenker dere?

• Fort opp, fort ned. Indeks er overkjĂžpt og dyrt.
  • Litt sidelengs nĂ„ fĂžr videre oppgang.
  • Break out og ATH signalerer videre sterk stigningstakt.

0 stemmegivere

1 Like

Var vel det samme vi ble vitne til i 2008, kursen fikk seg et solid rally pÄ vÄrparten

image

2 Likes

S&P 500 orker den videre forbi denne linjen? :thinking:

2 Likes

Tenker at det blir sidelengs pÄ indeksene, det er nok litt hardere tider, men de selskapene som kommer med gode Q2-tall vil fortsette opp, mens de som har dÄrlige Q2-tall fÄr svi.

Ja som Nel

Tror den topper i hÞst rundt 3200, fÞr vi fÄr en higher low i forhold til den nylige nedgangen.

2 Likes

Men ganske tydelig fallende volum?

1 Like

Banker har brutt ut og kan vĂŠre at vi i fĂžrste omgang ser ~140. Kanskje banker som skal vise vei ved videre brudd, evt gi stĂžtte til indekser nĂŠrmeste dagene?

Har faktisk ingen ide hvilken av disse to er korrekte, kan se for meg begge scenarioene, sÄ da blir det salg i dag og sitter med cash inntil videre :man_shrugging:

2 Likes

Du forstÄr ikke poenget mitt, som er at du stilte spÞrsmÄl ved min strategi og prÞvde Ä fremstille meg som at jeg ikke har peiling pÄ strategien jeg benytter. Jeg er ikke opptatt av ditt underliggende markedssyn eller syn pÄ selve aksjene.

Jeg gjorde akkurat det jeg tidligere har sagt jeg skulle gjÞre: KjÞpe nÄr det faller, og kjÞpe mer nÄr det faller enda mer. Jeg synes det var absurd Ä bli kritisert for akkurat det.

Jeg timer ikke markedet, men jeg timer verdsettelse.
Om man ikke sÄ at noen aksjer var veldig billige i Q4, da vil man aldri se det. Da ville jeg anbefalt Ä finne en annen hobby.

Du mÄ gjerne hÄpe, men det kommer ikke til Ä skje. Jeg har altfor mye respekt for Munger og Buffett til det.

De siste tre Ärene har jeg hatt 1 aksje med et urealisert tap av 10 kjÞp, hvorav 2 er solgt.

2 posisjoner er helt solgt.
Aker 266 -735 - 176.32 %
SR Bank fra 65-80 - 23% (2017-2018)

Jeg er veldig fornÞyd med at jeg gjennomfÞrer og klarer Ä tenke rasjonelt nÄr du og andre mistet hodet helt i takt med markedet i Q4

De kjÞpene som ble gjort i Q4 og Q1 i Facebook og Skyworks Solutions var pÄ veldig fordelaktig verdsettelse, og vil sannsynligvis vÊre fine steder Ä vÊre i Ärene som kommer.

Du kan jo spĂžrre deg selv om det samme? :wink:
Hvor godt funker det? Vi ser jo bare at du hiver ut noen skjermbilder av opsjonene dine nÄr det gÄr bra (under en og annen korreksjon), men din short i OMXS30 kan neppe ha gÄtt sÄ bra, med en oppgang pÄ 17,53% YTD. PÄ en bÞrs som du mente ikke skulle gÄ noe sÊrlig, selv om de globale markedene gjorde det.

10 Likes

Min teori er litt sÄnn her nÄr det kommer til Facebook: Myspace ble brukt av barna, men ikke viderefÞrt til foreldrene. Facebook har blitt viderefÞrt til foreldrene, men etter denne hypen hvor alle de over 40 digger Facebook kommer det ikke en neste generasjon inn. De unge er lei Facebook og det er upopulÊrt, de gamle elsker Facebook intil videre og da vil det ikke lenger vÊre en stor neste gruppe som vil komme inn. SÄ aktivitetstallene vil flate ut og falle om 4-6 Är. Risiko ogsÄ for at andre tar mer og mer av oppmerksomheten pÄ nett og Facebook faller fra tidligere enn dette. Akkurat nÄ lever Facebook i beste velgÄende og vil fortsette Ä vokse en stund til. Jeg kan selvfÞlgelig ha helt feil her, det er bare kvalifisert gjetting pÄ shaky grunn-antakelser :slight_smile:

1 Like

Litt flaks skal man ha

27

2 Likes

Det er en grunn til at Facebook har kjĂžpt opp noen konkurrenter

1 Like

Vi har en egen trÄd for Facebook :slight_smile:

2 Likes