For en type
âDet er et problem i Norge at vi ikke har negative renter og pengetrykking, sier han.â
For en type
âDet er et problem i Norge at vi ikke har negative renter og pengetrykking, sier han.â
@holmes pengetrykking som raderer ut gjeldsbyrde og blÄser opp bobler i eiendoms- og aksjemarkedet? Det hadde ihvertfall gjort det bra dumt Ä sitte utenfor i cash.
Ja, bobler er fine for den som er med opp, men ikke ned. Jeg bare reagerer pÄ at det gÄr an Ä tenke at bÞrsen i Norge trenger dette, det sier litt om hva slags perspektiv man har
Ille nok Ă„ argumentere for dette med hensyn til realĂžkonomi
Jeg begynte Ä skrive at jeg var negativ / skeptisk i mai, bÞrsene har ikke akkurat steget siden den gang. Det som har Þdelagt litt var at jeg satset pÄ gull for tidlig og Natto har hatt en dÄrlig utvikling, men jeg har hatt tre omganger med shorting som alle har gÄtt veldig bra. Pluss en der jeg feiget ut omtrent samme dag pga sterke BNP tall i USA. Har ogsÄ hatt mye cash, og noen bets her og der.
Vel, jeg synes ikke dere traff helt vedr Kina⊠De leverer fortsatt gode tall. Krisen er avlyst?
Geee, what a surprise, same same som de 100 andre gangrene Vestens profeter kommer inn med special kommentarer om den Asiatiske Kjempen.
Kina traff vi bra pÄ synes jeg, men det har ikke spilt seg helt ut enda. PÄ sikt hÄper jeg de fÄr til Ä legge om Þkonomien mot konsum.
HÄper faktisk bÞrsene i Europa kan bedre seg litt, det er fortsatt krutt som kan brukes for Ä hausse bÞrsene her sÄ lenge renten er nÊr 0 og USD sterk.
Ser det ikke relativt svakt ut for Kina? http://www.cnbc.com/2015/09/22/flash-china-caixin-pmi-falls-to-47-in-september-a-6-12-year-low.html (svakt for Kina, 6% hadde vĂŠrt tipp-topp for de fleste andre land)
En teori er at Puten nÄ gÄr inn og Þker spenningsnivÄet i MidtÞsten for Ä fÄ opp oljeprisen.
@holmes fant ikke figuren din hvor du mente at vi var pĂ„ vei mot det som ble kalt ânormalenâ. Synes denne artikkelen illustrer dette ganske godt: http://www.nettavisen.no/na24/smainvestorer-kastet-seg-over-aksjer-etter-brssmell/3423142427.html
Synes ikke det ser sĂ„ hot ut Ă„ ha investert i septemberâŠ
Vi fikk vel ogsĂ„ et âdeath crossâ 14.09.2015
Hvis Putin stÞtter Asaad sÄ han fÄr tilbake makten i Syria, sÄ vil de vel fÄ opp oljeeksporten? Som vil fÄ ca motsatt effekt?
350 000 barrels pr day = fuck all.
Nei, volumet er for lite. Spenningen og Þkt frykt Þker kursen fÞrst. Og den vil ogsÄ holde seg oppe etter at landet evt. skulle stabilisere seg, men det skjer ikke.
USA produserer som aldri fÞr. Og det gjÞr OPEC, Russland og de andre ogsÄ.
@holmes ser da ut som produksjonen er pÄ vei ned i USA? Dataene dine er 3mnd gamle, sÄ det forklarer forskjellen.
Det blir interessant Ă„ se hvor oljen tar veien etterhvertâŠ
Ja, det stemmer. Falt visst en del i august og september.
Dramatiske jobbtall i USA:
Noen som har prÞvd Ä blÄse opp tallene tidligere i Är? Hva er den reelle jobbveksten? 150k jobber i mnd eller 250k jobber i mnd?
Jeg skjÞnner ikke helt hvorfor dette var sÄ dramatisk, nÄr vi ser tilbake pÄ den mÄneden som har vÊrt. Hvorfor har man estimert med sÄ store tall? Jeg har ikke fulgt med pÄ tallene mÄned for mÄned, men det var vel unormalt gode tall i sommer.
Hehe
De har ogsÄ justert ned tallene fra tidligere perioder.
Men folk bryr seg bare om det som blir rapportert I DAG - sÄ driter de i at revisjonen av samme data viser at det ikke var sÄ bra.
Ser litt ut som at verden glemte rapporten like fort som den kom. Det ser ut til at det er mye som stiger nÄ