Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Hva kan hindre videre oppgang fremover, Oslo bĂžrs i 650 innen Ă„ret? Jeg tror det blir pent fremover og “alt” skal opp. Noen tanker?

2 Likes

Er litt inne pÄ det samme her, har i hvert fall tatt inn shortene. Tror ikke det blir en varig oppgang, men et siste rally fÞr krakket fortsetter
 SÄ lenge usd er sterk og rentene rekordlave er det kortsiktige faktorer som taler for et relief rally. Men husk Ä selge pÄ toppene.

3 Likes

167 000 jobber i snitt i USA de siste mÄnedene. Mot tallene de liker Ä rapportere 200-250 000

Har ikke sett hele videoen enda, men poster den for det.

2 Likes

Veldig bra video. Anbefales! Jeg er veldig enig.

1 Like

legg merke til datoen, 02.10 og hva som skjedde med bĂžrs :slight_smile:

Omtrent alt det han snakker om der har vi snakket om her tidligere. Jeg sa ingen renteoppgang pga at arbeidsmarkedet ikke er blitt bedre. En ser pÄ pÄ hvilken type lavtlÞnnede jobber er skapt, mens det er null vekst i hÞytlÞnnenede jobber. Null lÞnnsvekst pÄ snitt. Uten lÞnnsvekst og gode jobber ingen renteoppgang pga arbeidsmarkedstall. Det er verre, det skapes mindre enn oppgitt. De har nÄ revidert ned nye-jobbtallene for de siste 2 mnd og vil snart nedjustere de dÄrlige tallene fra september til enda lavere tall. En mÄ huske pÄ at nÄr de sier 142 000 jobber skapt en mnd, sÄ mÄ en ogsÄ ta med de 500 000 som gikk ut av arbeidsstyrken samme mnd. Og allerede nÄ er over 94 millioner amerikanere utenfor arbeidsmarkedet. Det er ca. 26% av befolkningen. Dette er rekordhÞyt siden 1977. Noen mÄneder til med status quo pÄ dette oomrÄdet og USA er trolig i resesjon.

1 Like

Jepp, og det er ikke alle som har gÄtt av med pensjon heller, det er flere som bare gir opp arbeidssÞkingen.

1 Like

Badadaish

Som peter schiff sier, det skal bli spennende Ä se hvordan de gÄr nÄr ingen vil ha $$ og mye produksjon er flyttet ut av USA.

publiserte nemlig SSB august-tallene for norsk industriproduksjon.

Den viste at industriproduksjonen falt 0,4 prosent i august sammenlignet med mÄneden fÞr.

Videre ble juli-tallene justert ned til et fall pÄ hele 1,7 prosent.

Dette var langt svakere enn ventet.

PÄ forhÄnd var det ventet at industriproduksjonen skulle ta seg noe opp etter det kraftige juli-fallet, med en mÄnedlig oppgang pÄ 0,3 prosent.

Minner mye om USA. - revisjon viser at OOOPS det var visst enda dÄrligere.

Likte tittelen, og konklusjonen.

2 Likes

Er dette i ferd med Ă„ inntreffe?

NĂ„ gjelder det bare Ă„ vente til “alle” er positive igjen

IMF er det ingen som bryr seg om i hvert fall

Next financial crash is coming – and before we’ve fixed flaws from last one
IMF global stability report makes for a sobering read, saying sustainable recovery has failed to materialised and cheap money has led to bubbles and debt

http://www.theguardian.com/business/2015/oct/07/next-financial-crash-is-coming-imf-global-stability-report

3 Likes

Har du noen gode papirer Ă„ anbefale for bear-handel, @holmes?

Denne ser jeg litt pÄ: http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=OBXEXDBEAR.OSE

Den har veldig hĂžy omsetning, og er ned ca 12.85%.

1 Like

Den er grei for litt mer kortsiktig handel med 2 x gearing. Jeg personlig er tilhenger av produkter uten gearing sÄ du kan vÊre med opp (ned i verdi for derivatet) og ned igjen uten Ä tape pÄ det:

SÄ kanskje denne BEAR OBX X1 DNM - litt avhengig av hvor kortsiktig syn du har pÄ posisjonen.

2 Likes

VĂŠr forsiktige karer

1 Like

Duket for svekkelse av dollaren? (Btw, sÄ vil en slik svekkelse styrke konkurranseevnen til amerikanske firmaer. Jeg tror de begynner Ä merke at det de eksporterer er bra dyrt for tiden)

https://www.challengergray.com/tags/job-cut-report

Poster denne igjen:

Jeg tror vi nĂ„ er pĂ„ vei oppover til den “return to normal” fasen
 det er jo INGEN alternativer til aksjer - eller? :slight_smile:

4 Likes

Oljeprisen stuper 4.6 prosent. Tror jeg skal fÄ de Statoil aksjene billigere ja.

1 Like