Olja…
Imidlertid falt importen med hele 20,4 prosent, mot 13,8 prosent sist og konsensus på 16 prosent.
- Dette kan tyde på ytterligere forverring i innenlandsk etterspørsel i Kina. I samme gate tar vi med at veksten i biletterspørselen har nærmest stanset helt opp, slår økonomene fast.
Greit att veksten i bil har stagnert men hvor stor var den? fant ikke tall men tror den har være enorm de senere årene.
USA -
Oops de fant 2.7 trillioner USD ekstra gjeld. Gjelden er nå opp fra 330% GDP til 350%!
Spiller det noen rolle hvor stor gjelden er da? Den skal vel ikke betales tilbake uansett så her er det bare å kjøre på.
Et lite blikk fremover
Har sett litt på de amerikanske indeksene og tror kanskje NASDAQ kan møte taket igjen snart dvs at den holder seg under 4870, mens S&P500 og DJ har litt å gå på.
Veldig spennende å følge med på NASDAQ composite altså, siden et brudd opp fra dette nivået egentlig ville være ganske bullish i mot det jeg fundamentalt tror veien er fremover
oppgang pga beste periode med jobless claims.
Altså færre jobless claims enn forventet.
Tror NASDAQ nærmer seg en topp nå i hvert fall under SMA200 skal den holde seg, men gjerne falle her fra allerede (12 måneder).
Hvis ikke heller jeg mot at vi kanskje må utsette krasjet til nyåret.
50 og 200 dager
12 måneder
For å trekke litt større linjer.
Konsumenter kjøper goods.
Goods produseres basert på etterspørsel;
Den amerikanske industri-indeksen Philly Fed kommer inn under forventning.
Tall offentliggjort torsdag viser at Philadelphia Federal Reserve Banks indeks (Philly Fed) steg fra minus 6,0 i september til minus 4,5 i oktober.
Det var ifølge Marketwatch ventet en indeks på minus 1,0.
Ergo etterspørsel er fallende (dårlig tegn)
Produksjonen trenger råvarer;
Baltic Dry-indeksen er ned 2,7 prosent til 766 poeng, og det er særlig Capesize-segmentet som trekker ned.
Baltic Dry-indeksen er en indeks for tørrbulkratene innen shipping.
Fallende rater er konsekvens av fallende etterspørsel etter råvarer. Som igjen er konsekvens av punktet over.
I det vide og brede går etterspørselen ned… det gjør det kun i bremsende økonomier.
Færre jobless claims? - hva er det konsekvens av? - flere som har akseptert kutt i lønn / deltidstillinger ?
Civilian labour force participation rate
http://data.bls.gov/timeseries/LNS11300000
Ikke så rart ikke flere blir arbeidsledige. De går ut av arbeidslivet i stedet.
Tallene er de laveste siden 1977: http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-07-02/this-is-why-participation-in-the-american-workforce-has-plunged-to-its-lowest-since-1977
jepp
de gir opp…
Peter Schiff har mange gode kommentarer på dette på youtube kanalen sin. Jeg anbefaler alle å høre på han i ny og ne.
Han har edruelige kommentarer som en hver optimist burde ha i baktanke.
Deltidsjobber
Færre som gidder søke arbeid generelt
Lavlønn
fallende industri
Dollar flukt
EN SENTRALBANK SOM IKKE TØR Å ØKE RENTEN FRA 0.00 til 0.25% FOR 0.25% KAN FØRE TIL FOR MYE USTABILITET??
WHAT THE FUCKING FUCKING PEKING DUCK FUCK
0.25% rente… De har pratet om å øke renten i et år nå, men tør ikke å øke til 0.25%.
Det i seg selv burde fortelle noe…
Han er vel en perma-bear? Så selv om markedet osv er på vei opp, så vil han spå at det går dritt? Og hvis det skal til å gå dritt, så får han rett, fordi han spådde at det kom til å gå dritt gjennom hele oppgangstiden? http://economicpredictions.org/peter-schiff-predictions/index.htm
Jeg hører på hva han sier.
F.eks slik som at jobs created hele tiden blir justert ned i etterkant.
Men jeg tror ikke på dommedag slik han gjør.
Jepp, det var det som var poenget mitt. Jeg synes ikke utviklingen ser noe pen ut, men jeg mener det er for tidlig å konkludere med dommedag. Japan har vel forsåvidt hatt sin “dommedag” i 1985. Nikkei er fortsatt på under 50% av hva den var på topp.
Jeg sliter med å se hvordan det kommer til å gå med Norge. Lønningsnivået i Norge er jo effektivt ned 20-25% sammenlignet med for ett år siden. Samtidig så er jo oljedopingen så å si borte. Prisen på endel varer som f.eks mobiltelefoner er blitt merkbart mye dyrere. Det samme gjelder high-end PC-er. Jeg har ikke fulgt med på bilmarkedet, men det må da begynne å svi litt der også?
Ned i grøfta.
Nest laveste handelsoverskudd på 11 år
Handelsoverskuddet endte på 15,5 milliarder kroner i september 2015. Ser vi bort fra april i år, har ikke handelsoverskuddet vært mindre siden desember 2004. Eksporten gikk ned 6,3 prosent til 66,9 milliarder kroner, mens importen økte med 2 prosent til 51,5 milliarder.
Jeg er klar over det du nevner her, men veldig mye pengene vi fikk av fra oljen ble ikke puttet inn i norsk økonomi. At de nå blir borte er ihvertfall på kort sikt et ikke-tema. Det som er problemet er tapet av godt betalte jobber. Hvis andre sektorerer klarer å generere nye jobber pga svak norsk krone, så kan resultatet for Norge bli relativt greit?
Ser at statistikken du linker til viser en økning i fastlandseksporten på 5,6%.
Hvis USA setter opp renten ville de vel umiddelbart satt seg selv i konkursfare eller? Med rente på 0% så klarer de likevel ikke å betale ned på lpånene. De øker fremdeles. Hva ville skjedd med gjelden om de økte renten? Ville gjelda bare økt dobbelt så fort?
Og hva syns dere om denne? Irland - External debt to GDP ratio 805%!
Jeg synes rente skal settes opp fordi… Da blir jeg rikere… Så lett var det