Heldig du dÄ. Med millioner i gjeld sÄ stÄr lav rente ganske hÞyt i kurs hos meg.
Du er ikke alene om det:
USA
og Kina
Lavere renter i Kina gir en liten boost
A stronger services sector and robust consumption are helping offset weakness in manufacturing and exports. The government has cut interest rates five times since November and boosted infrastructure spending in recent months to keep growth from sliding too far below this yearâs target for about 7 percent.
Ä giiiiid, nÄ ble jeg overrasket⊠Hva skjedde med kinesisk krise og alt annet BS vi fikk hÞre for 2 mÄnedersiden nÄr hedgefondlederne var busy lure flest mulig inn i bjÞrnefella?
NĂ„r jeg tenker meg om sĂ„ skulle jeg veddet hardere pĂ„ det Bullderivatet og holdt det lengre ogâŠ
Leser vi samme tekst?
Tror du er litt ute Ä sykler⊠Det som var spÄdd var 3% og utsikter til enda dÄrligere. I stedet fÄr vi avsindige 7% vekst. Skrekkscenarioene har feilet pÄ alle omrÄder ⊠la det vÊre klinkende klart.
Er du klar over hvor mye det er, 7% ?
Ja da alt er bare fryd og gammen. Best
Case scenario er at verdens sentralbanker fortsetter Ă„ blĂ„se luft inn Ăžkonomien og at vi fĂ„r en enda stĂžrre bobleâŠ
Det er faktisk mulig, men vi fÄr fÞlge med
Ja huff⊠den historien der kan vĂŠre skummel. Men la oss ikke glemme at det er intet mer enn en historie fra ymse folk som er stakeholders og som har tatt seg bryet med Ă„ lage youtube videoer for Ă„ fĂ„ meldingen ut til flest mulig. Hvis de higet etter Ă„ diskutere fag sĂ„ kunne de vel publisert det i vanlig format⊠Men nei, de vil ha snĂžballen til Ă„ rulle, de vil treffe med sine betsâŠ
Jeg liker best Ä tenke selv, sÄ kan hedgsfond guruene fÄ dra til helvette i mellomtiden. Jeg meler ikke deres kake.
Konsensus var 6,8% vekst, vet ikke hvor du har 3% fra?
- mye skepsis til tallene Kina rapporterer
Konsens 6.8% , de melder selvfĂžlgelig da 7%âŠ
Hehe⊠fuck skepsis, de bare viser fingern⊠Europa er en flue pÄ rompa til en elefant.
Litt kult egentlig synes nÄ jeg⊠ganske sikker pÄ at de regnet ut 6.9 eller 7.1 % at de forandrer det til 7% bare for peke nese til idiotene der vest.
6.9% er det offisielle tallet
Goldman Sachs uttrykker bekymring over hvordan de lave rentene over hele verden har bidratt til Ä blÄse opp kredittveksten, og med det skapt en hÞy gjeldsandel i verdens fremvoksende Þkonomier, kommer det frem av en nylig publisert markedskommentar, skriver Di.se, som refererer til CNBC.
ok⊠nevermind da
De i Goldman Sachs var det vel som tidligere uttalte at den reelle veksten trolig lÄ pÄ 3% selv om de offisielle ligger pÄ ca 7%.
Interessant Ä fÞlge med pÄ Nasdaq composite nÄ synes jeg
Blir vi egentlig rikere?
Hus og aksjer blir stadig dyrere, mens konsum produkter og tjenester blir stadig billigere i forhold til lÞnnsnivÄ. PÄ papiret ser det ut som vi blir stadig rikere, og det stemmer at hvis du har aktiva som har steget i verdi kan du selge alt og kjÞpe forholdsmessig mer melk, brÞd og bensin nÄ. Men for oss som Þnsker Ä ha et fetere sted Ä bo, hÞyere andel eierskap i Apple og bedre rente pÄ sparepengene er ikke dette bra. Fine jeg kan bade i melk hver dag hvis jeg vil, men hva betyr det nÄr man bare har rÄd til en liten sentrumsleilighet?
Men dessverre tyder mye pÄ at sentralbankene Þnsker Ä skru dette videre opp. Det blir spennende Ä se hvor lenge de klarer Ä blÄse opp dette enda stÞrre, men ikke bli alt for overrasket over qe4 i USA og minusrenter i Norge og en enda stÞrre boble i Þkonomien
Dette er interessant
Teknisk ser det jo ikke ille ut nÄ i et lengre perspektiv, og det er lett Ä lures til Ä tro at vi kan gÄ fra en horisontal trend til Ä lengre bull marked. Men legg nÞye merke til P/E tallene fÞr disse lange bullmarkedene de er alltid lave 7, 9, 5 osv. NÄ er jo P/E tallene allerede veldig hÞye sÄ spÞrsmÄlet er hvor langt videre markedene orker.
En lang horisontal trend er jo mulig (se 1900-1924 der bĂžrsen bevegde seg sidelengs, men P/E tallene sank)
Denne grafen viser hvor utrolig vanskelig det er Ä jobbe med fundamental analyse, se pÄ P/E tallene, de gÄr fra 5 til 44 (og det er snitt for S&P indeks)
Ser da ut som alle kjÞp pÄ P/E <10 er rimelig idiotsikre, mens progressive salg pÄ P/E 20, 30 og 40 burde funke greit?
Ja mÄnedlig sparing fungerer bra i lengden