Fordi?? Bare bra at bankene som kaster lÄn etter folk ogsÄ gÄr pÄ tap. Ved offentlig gjeldsordning sÄ skal man vel betale det man klarer i lÞpet av en 5-Ärs periode og etter det blir gjelden slettet? Det er ikke skattepengene de tar av da til Ä betale f.eks. Bank Norwegian.
Det er mange skatteledd som reduseres direkte av dette, og flere indirekte gjennom de personlige krisene sÄ mange opplever i dette. Bare negativt nÄr folk lÄner over evne for dem, men ogsÄ for oss. Stress fÞrer til sykemeldinger og sykdom, bedriftene mÄ sende gjelden til inkasso osv, bankene mÄ redusere ansatte osv.
Ser ingen positive sider ved overbelÄning og uhÄndterlige gjeldsnivÄ for samfunnet.
jaja, indirekte kan det jo ha uendelig med konsekvenser, men skattepengene vil jo aldri gÄ til Ä betale gjelden de skylder. Men tror vi er enige
Olje divergens artikkel og faktisk
Ligger an til brudd ned i ukeschartet DJ USA
Er det inverterte renter, virus, olje-pris, mitdÞsten-uro, brexit, trump-twittring eller ser investorene bare slutten pÄ en glovarm seddelpresse, som kan ha utlÞst dette? Begynner Ä bli en del Ä velge mellom
Veldig sant. Som de sier ser veldig fÄ-ingen et krakk fÞr det kommer. Hva som var grunnen kan man se i ettertid, men vanskelig i forkant. FÄr sjÄ, kanskje ting gÄr bra ogsÄ ganske lenge.
Men historisk sett taper man alltid pÄ Ä vedde mot markedet i lengden. Noen Är etter et krakk er markedet tilbake pÄ samme nivÄ. Markedet er for komplisert til Ä time en short riktig i forkant, men under en kollaps er det fritt fram hvis man fÄr lÄnt aksjer noe sted da.
Noen Är etter er krakk er det tilbake sier du.
Japan er ikke tilbake fra peak i 1989.
Historisk ja. SĂ„ alle tenker jo selvsagt; âjeg kjĂžper mer nĂ„r det faller, jeg elsker billige aksjerâ men om det er riktig denne gangen gjenstĂ„r Ă„ se
Jeg tok en pause fra aksjemarkedet 3. Januar. SÄ ser det litt an nÄr jeg gÄr inn igjen. Ser ikke noe tegn til at jeg burde hamstre nÄ krypto har jo gÄtt formidabelt disse dagebe for Ä si det pent. SÄ blir spennende Ä se hvor lenge det varer
Ja jo, det finnes sikkert flere unntak ogsÄ. Betyr ikke at det ikke er regelen man bÞr bruke.
Og i hvor hundre land er markedet kommet tilbake langt hĂžyere siden da?
Jeg har tidligere vist til at et titalls land fremdeles ikke har hentet seg inn. Der vĂŠre etter Dotcom, finanskrisen eller andre krakk. Da snakker vi en god del vestlige utviklede land.
Japan er selvsagt verste eksemplet, men mange andre land har sÄ godt som stagnerte siden ti/tyve Ärene. Dvs ikke i nÊrheten av den fantastiske utviklingen Norge og USA har hatt, to land som henter seg inn etter tekstboken teoretikerne tror pÄ. Og som alltid gÄr opp over tid osv.
Problemet denne gangen er vel astronomisk gjeld for Ä si det forsiktig og et rente-verktÞy som er brukt opp. Tidligere har man bare lÞst kriser ved Ä sette ned renten. Det er mindre Ä gÄ pÄ der nÄ.
" economic bubble in Japan from 1986 to 1991 in which real estate and stock market prices were greatly inflated.[1] In early 1992, this price bubble burst and Japanâs economy stagnated. The bubble was characterized by rapid acceleration of asset prices and overheated economic activity, as well as an uncontrolled money supply and credit expansion
Det er bra Ă„ se at andre land lĂŠrer av dette, kjenner meg ikke igjen i noe her
blodrÞd oljepris, lakseprisen ned 10kr pr kg og wall street snart ned 2%. Kan bli en riktig artig mandag pÄ Oslo-bÞrs.