Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

NĂ„ vet ikke jeg hvor lenge du har fulgt med her? Jeg tok ikke hensyn til corona-viruset i det hele tatt ved min vurdering.
Jeg synes bÞrsene hadde gÄtt for mye og det er mye hÞyt priset aksjer der ute.
Jeg tror Oslo-bĂžrs kan gjĂžre en stor dobbel-topp formasjon.
Men det er nÄ min mening.
Det er bare Ä kjÞpe med begge hender om du mener det er riktig altsÄ :slight_smile: God helg! :slight_smile:

Tekniks analyse av Usa. Anbefales! Nei den er ikke bear only propaganda

USA er vel den siste som faller nÄ som fÞlge av Trump sin skattepolitikk.Men nÄr USA begynner og krakke, vil det bli ragnarokk i markedet.

Dette bullmarkedet har vÊrt skuddsikkert sÄ langt.

BÞrsene vil sannsynligvis gÄ ned neste uke, det er som forventet.

SpÞrsmÄlet er hva som skjer etter det. NÄr panikken legger seg, er det da tilbake til det vanlige?
FÄr vi nÄ en 5-10% korreksjon og sÄ fortsetter bullmarkedet?

1 Like

Noen fokuserer pÄ antall dÞde og antall smittede. Det menneskelige aspektet ved situasjonen. Eventuelt frykten for hva som kan skje, og om det kan pÄvirke en selv og ens nÊrmeste.

Mitt fokus pÄ dette forumet er konsekvensene for bÞrsene, og derfor pÄ Þkonomien siden bÞrsene blir pÄvirket av Þkonomien.

SĂ„ for Ă„ ta en liten banal oppsummering som mange men ikke alle er klare over:

Verden er blitt globalisert. Det man kjÞper i butikken i Norge er ofte produsert i Kina, men inneholder presisjonsdeler fra Tyskland eller USA. Eller motsatt. Det er helt normalt Ä hente inn deler til produktet man lager fra flere forskjellige land, og sÄ skru det sammen enten i ett lavkostland (Kina), eller der man skal selge det (USA eller Norge). Veldig mye av det som selges i Norge har en kobling til utlandet i produksjonsprosessen, og dette gjelder hele eurosonen ogsÄ.

Dette gjĂžr verdens land mer avhengig av fungerende verdenshandel enn tidligere, men alle land er ikke like utsatt.

image

Denne artikkelen, med grafikken jeg kopierte ut, handler egentlig om handelskrigen og viser at USA og Kina er blant verdens store Þkonomier som er minst avhengige av handel. Dette var en sterkt medvirkende Ärsak til at USA og Kina fint kunne gÄ til handelskrig mot hverandre. Og den handelskrigen fikk store effekter for verdensÞkonomien i andre land, spesielt land som var veldig avhengige av eksport. Tyskland ble rammet hardt eksempelvis.

NÄ er vi da i en situasjon hvor viruset, og virusfrykten, gir en del Þkonomiske ringvirkninger. Jeg kunne skrevet en oppsummering av mitt syn pÄ situasjonen, men jeg vil heller anbefale folk Ä lese denne artikkelen pÄ bloomberg (inneholder mange gode eksempler og argumentasjon for hvordan dette fÄr effekt for Þkonomien i en rekke bransjer og land):

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-31/the-global-economy-is-getting-infected-by-the-virus

Konklusjonen er at dette primÊrt gir effekt i Kina, men at effekten er reell og ganske stor i Kina. Forutsatt at epidemien ikke sprer seg til andre land, men kommer under kontroll i lÞpet av noen fÄ uker, sÄ vil effekten vÊre noe sÄnt som dette i fÞlge en ekspertise jeg tror pÄ - Bloomberg:

“the impact from the virus could knock China’s first-quarter gross domestic product growth down to 4.5% – the lowest since the quarterly data begins in 1992 – from 6% in the final three months of 2019, estimated Chang Shu, chief Asia economist for Bloomberg Economics. The biggest knock-on effects would be felt by Hong Kong, followed by South Korea and Japan. Germany and Japan might take a 0.2% hit to GDP, while the U.S. and U.K. would absorb a 0.1% blow.”

Ergo er dette ingen stor Þkonomisk krise enda, men det fÄr absolutt reelle effekter for Þkonomien. Igjen, forutsatt at det ikke blir noe stÞrre problem i noen andre land i verden enn i Kina, og at Kina fÄr kontroll pÄ situasjonen i lÞpet av noen uker.

Ok, vel og bra, men hva med Oslo bĂžrs?

Jeg tror mange hadde hatt godt av Ă„ fĂžlge sektorindekser mer. Selv om man trader enkeltaksjer kan det gi ett bildet av hva som skjer i markedet.

(jeg har filtrert ut underindeksene pÄ oslo access, og har en del jeg ikke gidder Ä fÞlge)

Siste 10 dager har Oslo access, oljeservice, energi og shipping falt mellom 9% og 13%. Oppsummert hvis jeg maler med bred pensel: idiotaksjer, shipping og oljerelatert faller som en stein. Deretter sÄ ser man materialer og industri, samt small cap dvs miniaksjer ogsÄ faller en del.

Redusert turisme, redusert frakt, shipping, industriell aktivitet, materialforbruk
 alt gir mening, ogsÄ pÄ Oslo bÞrs, nÄr man isolerer seg selv og stenger ned fabrikker og skaper ett fryktklima, utsettelser industriell produksjon og lager reise- og handelsrestriksjoner.

Brent viser ofte vei nÄr det kommer til Þkonomisk aktivitet. En del vil nok si at den overreagerer alt for raskt pga spekulasjoner med enorme verdier, og jeg er enig i det. Likevel:

Siste mÄned har sendt oljen kraftig ned, og den bouncet nÄ pÄ rullering ved mÄnedsslutt i bunnen av stÞtteomrÄdet slik jeg ser det. En eskalering nÄ, og jeg antar at oljen fort gjÞr ett forsÞk pÄ Ä nÄ bunn-nivÄet fra handelskrigen, det vil si ca $50. Og det er fÞr det er krise utenfor Kina. Merk at bevegelsen pÄ oljeprisen fortsatt er liten. Det er ergo ikke priset inn enorme konsekvenser pga virusepidemien enda. Logisk nok, konsekvensene er nemlig fortsatt smÄ.

I motsetning til “krig, eller ikke krig, hvis USA fĂžler for det” sĂ„ er en epidemi som dette noe som faktisk fĂ„r reelle konsekvenser for verdensĂžkonomien uansett. Det er ikke frykt som prises inn enda, det er en ganske realistisk prising av de Ăžkonomiske konsekvensene.

Jeg tror vi skal litt mer ned pÄ oslo bÞrs, men ikke mye mer ned i denne omgang. Men obs: om noe vil jeg si at markedene enda ikke har priset inn noe ordentlig frykt, fordi veldig fÄ egentlig tror at dette blir ett reelt problem i vestlige land.

Det som prises inn nÄ er den direkte Þkonomiske effekten av at Kina fÄr problemer i en kort periode, og ikke mye mer.

Mitt base case er at viruset ikke blir noe enormt problem utenfor Kina, men at bÞrsene fortsatt skal ned en del til siden vi er omtrent pÄ all time high. I en globalisert verden, hvor Kina stÄr for ca 19% av verdens Þkonomi, sÄ gir det bare mening. For min del i hvert fall.

Tror man dette skal lÞses innen kort tid sÄ kan man se etter muligheter for Ä fange kniver i shipping og oljerelatert, eller miniaksjer som har falt mye. Evnt materialer og industri hvis man ikke vil ta like stor risiko.

Tror man dette skal bli litt verre fÞr det blir bedre, sÄ virker det logisk Ä ta risk-off. Spesielt i aksjer som framstÄr som ekstremt overprisede pÄ optimisme og har gÄtt mye i det siste. Ingen nevnt, ingen glemt - tenk selv :slight_smile:

Tror man dette skal spre seg ordentlig til vesten er det bare Ä laste opp med gearing og bearprodukter. For da skal alt falle mye, mye mer. Det er ikke noe jeg mener er sannsynlig akkurat nÄ, men at det er en mulighet fÄr man jo innrÞmme.

Jeg sitter i kontanter siden onsdag, og er klar for Ä kjÞpe en dipp, men ikke hvis fall skjer pÄ stort volum. Volum, og da faktisk pÄ indeksene i stedet for i enkeltaksjer, blir mitt hovedfokus de neste ukene. I tillegg til Ä fÞlge med pÄ epidemiutviklingen, selvsagt.

TL/DR: selloff pÄ stort volum er livsfarlig. Buy the dip, men ikke pÄ stort volumfall. Det er min strategi framover til ting blir mer avklart. Det er ikke farlig Ä ikke kjÞpe pÄ bunn, det er farlig Ä sitte pÄ nedover.

25 Likes

Legg pÄ Brexit og svak vekst i utgangspunktet sÄ ligger mye til rette for en korreksjon.

3 Likes

Volumet pÄ fredag var det stÞrste siden 20 desember @ sp500. Mandag blir meget spennende!

1 Like

SĂ„ negative renter og astronomiske stimulanser har ikke effekt en gang :sweat_smile:

Som ventet ny rekord i euforien :sweat_smile:

Er forstÄelig at Kina vil dempe det potensielle fallet i morgen. Iforhold til Usa som pumper inn like mye i frykt for at markedene skal ha en eneste negativ dag

Vet ikke om de har restriksjoner pÄ shorting tilsvarende som i Japan, men det er vel pÄ tide dersom ikke.

Blir nok innfÞrt short forbud over hele linjen for utsatte sektorer. Lik det vi sÄg i USA i 2008 for bank sektoren.

Det blir jo nesten feil det ogsÄ. Enten mÄ det vÊre lov Ä shorte eller sÄ mÄ det vÊre forbudt. Tenk pÄ alle hedgefond med elendig avkastning som fÞlge av store tap pÄ short-posisjoner i det siste. Det blir vel feil Ä si at de mÄ dekke seg inn nÄ pÄ topp som fÞlge av restriksjoner? Eier kan jo selvsagt kalle tilbake, men det er jo noe helt annet.

Det blir vel i sÄ fall bare forbud mot Ä shorte fra nÄ av, tviler pÄ at det blir innfÞrt pÄbud om inndekning.

Men endringer over natta fra regulatoriske myndigheter er en av risikoene i kapitalmarkedet uansett hvor man investerer. I Norge vil jo investeringer i banker som driver med forbrukslÄn vÊre risikabelt av samme Ärsak. Forretningsgrunnlaget kan forsvinne over natta fordi noen politikere fÄr en fiks ide.

1 Like

Wow! De skal altsÄ trykke hele Bitcoin`s mcap bare i lÞpet av morgendagen! :sweat_smile:

1 Like

Men er det nok til at det ikkje blir panikk? :face_with_monocle:
om (nÄr) shutdown blir forlenga utover 7. Februar begynner det vel Ä gÄ utover divers gdp? Kor lÄgt og lenge mÄ Olje og t.d lakseprisar vÊre lave for at det har konsekvens for Norge?

Usikker pÄ det ja. Det vil jo egentlig bare gjÞr de som har bestemt seg for Ä komme seg ut av markedet en tjeneste. Da disse stimulansene vil fÞre til at de kan komme seg ut pÄ en hÞyere kurs.

Er det sikre kilder du viser til? :slight_smile:

Jeg ser dn skriver dette:
image

TÞft Ä sette seg ut mot dem som pumper anabole steroider / sitter pÄ pengepressen.

Vi har enda ikke sett en dag med index 3-4% ned eller overbevisende volum, sÄ dette er krusninger. Oljen er volatil -4% der er ikke det helt store.

1 Like

Indeks er ned et par prosenter fra all time high😂
Ganske sykt i grunn.
Har du sjekket ut IPOen til BW Energy, eller er du ute etter mer kortsiktige bets, spesielt i dagens bĂžrsklima?

@Kaisovski Hvem spĂžr du?