Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

@holmes

Rentene settes jo ned for å få folk til å slutte å spare. Ta ut pengene, invester de, bruk de til å kjøpe varer osv… Sett fart på økonomien rett og slett.

Men hva skjer dersom det er mangel på hus og mangel på varer (produksjon) i økonomien? - da fører det bare til høyere priser og ikke mer varer produsert?

Dersom man i dag låner enda mer penger av banken for å kjøpe det samme huset (varen) som du kunne gjort for et par år tilbake med 20% mindre penger så er vi jo i realiteten blitt fattigere.

Hva bruker vi pengene til som har vært så lett tilgjengelig lenge nå? Folk som ikke er grundere eller som ser etter å investere pengene i noe som produserer en vare (rikdom).

Jeg tror de aller fleste av konsumentene, i hvert fall i Norge, egentlig låner pengene bare for å kjøpe hus og kanskje ny bil i samme slengen (hytte er vel poppis og, + båt). Det vil si at vi låner mye penger for å kjøpe en vare vi fikk billigere før og så gjør vi det både fordi vi ønsker hus og fordi vi anser hus som en sikker måte å spare pengene på.

Altså har vi gått fra å spare cash, til å forgjelde oss ytterligere slik at vi kan spare i hus. Et hus som har gått opp i kostnad (salgsverdi), men som innehar samme bruksverdi og nytteverdi som den gjorde for 5-10 år siden. Eksempelvis et hus bygget for 1 mill for 5 år siden og som ikke er pusset opp eller gjort noe med koster da gjerne 2-3 mill i dag.

USA har jo hatt 0 rente i 5 år (4?) nå. Det burde jo etter den økonomiske teorien vi følger ha ført til en solid fremgang i dag. Der har de jo også i tillegg spyttet inn vanvittige nye summer med penger. Det skulle jo ikke være nødvendig dersom folk brukte pengene sine fort nok.

men fremdeles så er den 0.

Merker at jeg setter større og større spørsmålstegn til om lav rente virkelig gir den effekten vi ønsker når vi ikke er i stand til å øke produksjonen av varer og tjenester. For da er økt tilgjengelighet på penger = økt etterspørsel og da Økt pris, men vi får ikke ut det økte forbruket for varene mangler.

Et rikt land har høyt tilbud og lav pris. Da har alle råd til å leve i velstand. - ikke helt riktig å skrive høyt tilbud heller, de har et tilbud som matcher etterspørselen slik at ingen betaler mer enn nødvendig for varen.

2 Likes

Ja dette har skapt store ubalanser og skjev fordeling som vil tror jeg ende opp i en eller flere kriser. Det store spørsmålet er hva man skal eie i en slik krise.

Hvis du ser på Japan, så har de drevet på med dette siden 1985. Kan ikke si det har fungert der. Ser ikke hvorfor dette da skal fungere for USA, EU, Norge, etc.

2 Likes

Jeg ville fulgt med på det tekniske. Spesielt Nasdaq leder an oppgangen. Så følg med her, får vi en dobbeltopp (short/cash) eller ny ATH (kjøp), det er nok det enkleste å se på nå. De andre børsene vil mer eller mindre følge etter, men kanskje ikke i samme tempo.

3 Likes

Tidligere leder av Government Accountability Office (GAO) (USAs svar på Riksrevisonen), David Walker, mener USAs reelle gjeld er tre ganger høyere enn man tror, skriver thehill.com

Indeks ser ikke så bra ut dessverre :bear:

Edit:
Mulig det ikke er fullt så ille som jeg trodde så lenge vi ikke faller noe særlig mer.

NB: Vanskelig å gjøre en god analyse på mobilen.

Ikke alle er overbeviste om aksjemarkedet

Skuffende lite heroin til pasienten

Investors were unimpressed.

1 Like

Jeg har tidligere skrevet at jeg trodde omxs30 ville teste toppen av trendkanalen og at det evt kunne være et interessant sted for å shorte indeksen. Nå har vi vært der og vendt ned ved første forsøk. Kommer til å følge med litt på dette nå igjen, spesielt siden det virker som markedene frykter en litt strammere pengepolitikk. Vanligvis så skal vi ha et julenisserally nå i desember, så jeg er ikke helt overbevist den ene eller andre veien enda, men vil som sagt følge litt nøyere med.

Litt samme situasjon på oslo børs for den som er mer interessert i dette

Se denne posten som referanse

1 Like

Positivt i USA

Kursmålet er satt til 99,00 kroner.

Jefferies-analytikerne peker på at nylig økte kapitalkrav understreker DNBs behov for å bygge kapital i 2016, og mener «inntjenings- og balansemotvind bidrar til svekket kontantstrømfleksibilitet og utbytterisiko».

De trekker også frem at forholdene i oljesektoren kan true DNBs tapsguiding for både 2016 og 2017.

DNB faller tirsdag formiddag 1,41 prosent til 111,90 kroner på Oslo Børs. Aksjen har hittil i år steget 1,08 prosent, mens den de siste tolv månedene er ned 3,95 prosent.

1 Like

Nok/sek 0.968

1 Like

Stockholm støtte

2 Likes

OSEBX

Hode Skulder ?

Hello 350-450

2 Likes

Nasdaq composite

Vil ikke ha denne så mye lenger ned nå. Har et golden cross her som er positivt, men viktig at indeksen finner støtte her rundt 4950-5000.

Oslo børs

Jeg er ganske nøytral før disse støttene brytes på nedsiden. Jeg tror fortsatt det er en sjans for et lite desember - januar rally, men det bør snu snart nå.

3 Likes

Nå er vi nesten nede ved denne. Har lagt meg lang omx s30 Stockholm siden jeg tror at denne holder, og at vi får en fin oppgang i slutten av desember og begynnelsen av januar. Stop loss dersom støtten brytes neste uke.

1 Like

OSEBX 599 - hva ligger støtten din på 598?

Tipper alt brytes :stuck_out_tongue:

Men jeg er jo tilhenger av dommedag

1 Like

1 Like

Håper ikke det blir noe dommedag nå. Vi har hatt nok sånt i høst. Jeg ser investtech skriver at hovedindeksen har brutt ned fra en rektangelformasjon og skal ned til 585. Får håpe det snur der og ikke går ned til støtte på 556, eller lavere

1 Like