Brent spot 38,6
Det er jo bra for verden at prisen pÄ energi er billig - i lengden - men fÞrst skal alle prosjektene som trenger 50-150$ for Ä tjene penger gÄ konk.
Det blir det krise av.
Brent spot 38,6
Det er jo bra for verden at prisen pÄ energi er billig - i lengden - men fÞrst skal alle prosjektene som trenger 50-150$ for Ä tjene penger gÄ konk.
Det blir det krise av.
Hovedgreia her er vel rett og slett at Kina har vÊrt gjennom en vanvittig investeringsperiode, som nÄ er i ferd med Ä slakke av.
Ser dessverre ut som alle stÞttene jeg har tegnet inn over ble brutt i dag. Samtidig er bÞrsene ganske oversolgte nÄ, fÄr se an litt pÄ mandag, men fikk ikke den utviklingen jeg ville ha i dag.
Virker som det er en del frykt for hva sentralbankene vil finne pÄ fremover, og om de klarer Ä levere i forhold til de hÞye forventningene som markedet har til en fortsatt stimulerende pengepolitikk. Fed har mÞte 16. desember.
Det var veldig skuffende Ä fÞlge med pÄ verdens indekser pÄ fredag, vi er inne i en historisk sterk sesong, kursene hadde allerede falt ned og lÄ pÄ oversolgte nivÄer, og ikke minst vi hadde nÄdd ned til stÞttenivÄer der vi kunne forvente oss at langsiktige kjÞpere satt og ventet pÄ og ville gÄ inn med stÞrre midler. I stedet ble indeksene dyttet ned forbi alle stÞtter og kjÞperne virket som helt blÄst bort.
Dette kan for meg signalere at vi nÄ i et lengre perspektiv ikke er i et bullmarked, men er i ferd med Ä gÄ over i et bear marked. Jeg kommer helt klart til Ä Þke andelen cash i portefÞljen og dra ned pÄ risiko neste uke.
Allerede begynt. KjĂžpte ikke GIG da den kom ned igjen til 1.57 av den samme grunn.
GUll gull gull
Sannsynligheten for ny oppgang, forbi tidligere all-time high pÄ 666,68 intradag, pÄ denne siden av nyttÄr, ble dermed ogsÄ enda mye mindre.
Det var et lite hÄp om at hovedindeksen kunne stoppe like under 615-nivÄet, men det ble knust da ogsÄ den viktigste tekniske stÞtten i omrÄdet 608 - 603 ble brutt.
Som vi ogsÄ skrev forrige sÞndag; Stopper den der er det fremdeles hÄp, men skulle den bli brutt kan hovedindeksen fortsette ned mot 600, 597 og 580.
Og; Skulle de nivÄene ogsÄ bli brutt kan hovedindeksen fortsette ned mot 565-nivÄet og den stigende trendlinjen i bunnen av chartet. Da vil det ogsÄ spÞke for oppgangen i Är. Hovedindeksen avsluttet fjorÄret pÄ 576,04.
Potensialet er nÄ forelÞpig ned til 585-nivÄet, men forrige ukes utvikling har ogsÄ Äpnet for testing av den stigende trendlinjen pÄ 565-nivÄet.
Det kan komme en korreksjon opp igjen mot 608-nivÄet, men med mindre den tekniske motstanden skulle bli brutt pÄ stigende omsetning, kan en slik oppgang bare vÊre forbigÄende.
Slik utviklingen nÄ er kan det heller vÊre en anledning til Ä selge unna litt slik at man ikke gÄr ned med mer enn hÞyst nÞdvendig. For det er ikke sikkert at 565-nivÄet er bunnen.
Lurer pÄ Ä teste litt gull igjen, men i sÄ fall Etn og ikke gruvefond denne gangen.
Gullgruve vs gull er vel noe sÄnt som 100x risikoen.
Ikke minst fÄr du en annen type risiko (gull + aksje og selskapsrisiko) gullgruvefond kan vÊre lurt senere nÄr aksjemarkedet har bunnet ut (dersom bear scenarioet slÄr til)
Er det en ting jeg lÊrte av Ä ha aksjer i Northland Resources er hvor uendelig hardt det kan krÊsje, ettersom det fort tar fem Är fra de begynner Ä investere til de fÄr ut noe sÊrlig malm. Det kan da vÊre i starten pÄ en helt annen syklus enn nÄr du investerte.
Ja, men det finnes jo forskjellig type selskaper, og de fondene jeg har snakket om bestÄr jo av veldig store selskaper av en helt annen type enn dette, men jeg tror uansett at det er bedre Ä bare ha eksponering mot selve gullprisen nÄ.
Nedgang i obligasjonsmarkedet spesielt high yield / junk bonds som kan vÊre et forvarsel pÄ ras i aksjemarkedet og Þkonomiske nedgangstider.
Hva tenker folk om âkrĂŠsjenâ i importen av kull og jernmalm i Kina?
Jernmalm, ned 50% fra toppen
Kull, ned 66% fra toppen
TÞrrbulk har definit kjent dette, men hvilke andre fÞlger har det? Er den kinesiske Þkonomien pÄ vei til Ä kjÞles mer ned enn det virker som? Eller er de pÄ vei fra offentlige investeringer til privat forbruk? Jeg tror det kan bli en utrolig humpete tur de neste Ärene.
Blir spennende med den halslinjen i hode skulder formasjonen min
Tipper den brytes pÄ 570 fÞr jul.
Som dere ser under har vi hatt noen lignende hode skulder formasjoner tidligere i 2001, 2007, 2011 og nÄ 2015. To av disse var bearish og en ble bullish. Det utslagsgivende blir nÄr en av disse linjene brytes for Ä se videre retning.
Det jeg har gjort nÄ som vi er midt i mellom er Ä gÄ litt short indeks og vekte litt ned i aksjeposisjonene, dermed ligger jeg ganske nÞytralt i forhold til aksjeeksponering. Dersom vi bryter opp vil jeg Þke aksjeeksponeringen og dersom vi bryter halslinjen vil jeg minske (og ligge short). I mellomtiden tror jeg det kan bli volatilt opp og ned og derfor har jeg valgt Ä prÞve Ä ligge sÄ nÞytralt som mulig, men fortsatt beholde noen aksjer som jeg tror sterkt pÄ.
PÄ samme mÄte som verdens indekser virker det som dollaren er i en konsolideringsfase. Interessant Ä fÞlge med pÄ brudd opp eller ned her ogsÄ. I fÞrste omgang kanske vi fÄr se at den kommer ned og tester stÞtten.
US Dollar index
Svenske kronen styrker seg i dag fordi riksbanken ikke senker renten ytterligere fra -0.35%!
Renten settes opp i USA til 0.25%
Skal opp mot 3.25% slutten av 2018, og 3.5% pÄ sikt
Tviler pÄ at P/E 23 er sÄ tiltaltende hvis du kan fÄ 3.5% risikofritt
Tror vi skal opp til denne linjen og sÄ fÄr vi se veien videre. Jeg tror jo ned. Kanskje teste en short der
Er det bare meg, eller har du tegnet indeksen opp til streken din pÄ slutten i svart, sÄ det er umulig Ä se at det er der du tror det skal gÄ? Eller er det bare jeg som rÞrer.