Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Noen tanker om boligmarkedet de neste 12-24mnd? Kan vi fÄ 20-30% fall her ogsÄ, hvis vi gÄr inn i resesjon? Har vel vÊrt en trygg havn for mange, kan man se Þkte priser som fÞlge av at folk tar pengen vekk fra bÞrs?

Hvis vi gÄr inn i en resesjon sÄ kommer det til Ä bli fall boligmarkedet som alt annet.

2 Likes

Boligmarkedet er et heftig belÄnt marked, sÄ det kan bli stygt der ogsÄ dersom folk mister jobbene sine. Fallet i aksjemarkedet til nÄ er vÊrre enn i 87-krakket. Da var vel boligprisene ned 50% pÄ det aller vÊrste.

2 Likes

Hvordan blir det nĂ„r “alle” Ăžnsker Ă„ komme seg ut av indeksfond pĂ„ samme tid?
Michael Burry var nok ikke sÄ dum her alikevel.

1 Like

Norske forvaltere sÄg ingen tydeleg risiko for 8-9 bÞrs dager sidan :joy:

4 Likes

NĂ„ er vel indeksfond en svĂŠrt liten del av markedet

Index funds now control half the U.S. stock mutual fund market, giving the biggest funds enormous power to influence decisions and demand better returns at the companies in which they invest trillions of dollars.

2 Likes

Renteutgiftene pÄ lÄn et ikke i nÊrheten av 1987

Jo jeg tror folket betaler stÞrre del av disp inntek til Ä betjene boliglÄn enn da grunnet hÞye boligpriser, selv om renta er lavere nÄ. Skal se om jeg finner kilder.

Er du klar over hvor lite en bolig kostet i 1987?

En 2-roms midt i Oslo kostet typ 100.000.

Folk bruker mye, mye mer av inntekten sin pÄ Ä betjene lÄn i dag.

1 Like

Gammel artikkel, men man ser jo allerede hvor mye mer prosent som folket betalte av disp inntekt bare i 2009.
Boligmarkedet har jo nÊrmest gÄtt pÄ steroider siden 2009 :sweat_smile::see_no_evil: sÄ andel er nok betydelig hÞyere.
Men det er jo fÞrst nÄr folk mister jobbene at det blir et problem. Renta blir nok neppe satt opp.

3 Likes

NÄr alle valuta-eksperter spÄdde sterkere krone sÄ ble det skivebom. Norske aksjeforvalterer har nÊrmest bedt pÄ sine knÊr for Ä fÄ smÄsparere inn i denne verdiskapningen som skjer pÄ bÞrs. NÄr Nordnet satte ny rekord i antall kjÞp av fond, sÄ krakket det.

Det finnes jo nÊrmest ikke en eneste eindomsmegler som erkjenner at boligprisene kan synke, sÄ ja man kan jo nesten tenke ut hva som skjer selv.

1 Like

Er virkelig latterlig at de ikke gjorde det.

Dette er en big black ugly Swan og den var synlig pÄ horisonten for 2 mnd siden.

1 Like

SÄ er ogsÄ husene i dag av en helt annen standard enn fÞr, og sentraliseringspolitikken i favÞr av oslo er helt ellevill ift Ättitallet

Men det hjelper vel lite dersom gjelden blir for Ä hÞy til Ä betjene? Si oljeprisen raser ned til 2016 nivÄ og det blir dÄrlige tider generelt. Gjeld skaper kriser og gjelden er hÞy uansett hvilken retning man ser. Om det er boligmarkedet, forbrukslÄn, bedriftslÄn osv.

Leste forÞvrig at sÄ og si alle som eier Tesla har 100% belÄning. Det er vel en indikator i seg selv.
Eller alle som kjĂžper ny tesla var det kanskje.

1 Like

Det psykologiske er ogsĂ„ veldig viktig, mange kjĂžper gjerne nĂ„r markedet “gĂ„r oppover”, men folk venter heller nĂ„r det fĂžrst begynner Ă„ falle selv om de muligens har rĂ„d. I tillegg spiller banken en stor rolle, nĂ„ har man nĂŠrmest fĂ„tt boliglĂ„n kastet etter seg, det kan fort endre seg fremover.

1 Like

ForbrukslÄn som egenkapital er det jo ogsÄ slutt pÄ nÄ :sweat_smile::see_no_evil: Jeg tror lÄnefesten er over for denne gang ja

Men der viruset nÄ senker bÞrsene, kan det virke motsatt pÄ boligprisene, ifÞlge Macic, som er sjefÞkonom i Prognosesenteret.

1 Like

Er du enig i resonnementet?
Syntes hun virker helt pÄ viddene i akkurat denne saken.

2 Likes

Det begynner i hvert fall ikke bra:

"– Jeg er sjokkert over effekten dette viruset har fĂ„tt pĂ„ aksjemarkedet. Det har vĂŠrt en massiv reaksjon. "

Sjokkert faktisk 

Fasiten fÄr du faktisk av en annen person i samme artikkel slik jeg ser det:

" – Samtidig er boligmarkedet mye preget av psykologi. Jeg tror en Ăžkonomisk nedtur kan slĂ„ begge veier for prisene, avhengig av hvor hardt Ăžkonomien rammes, sier Geving.

I dette tilfellet tror jeg mer pÄ Carl Geving, direktÞren i Norges Eiendomsmeglerforbund enn pÄ SjefÞkonom Nejra Macic i Prognosesenteret.

4 Likes