Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Det er et veldig optimistisk scenario. Selv, tenker jeg mange tomme visninger neste mnd.

2 Likes

Ikke mange dager siden

Jeg hadde ikke nĂžlt et sekund pĂ„ Ă„ gĂ„tt pĂ„ visning. Tror dere virkelig at folk er sĂ„ bekymret? Folk som har penger pĂ„ bĂžrs er gjerne bekymret for hva som skjer i markedet, men at “vanlig” folk blir sĂ„ preget har jeg ingen tro pĂ„.

2×2×2×2×2×2×2×2×2×2

1 Like

Bankene fÞlger med. Suser oljeprisen ned til 2016-nivÄ, sÄ vil bankene forberede seg pÄ store tap som de fikk utsatt den gang. Samt folk mister jobbene. Da stenger de igjen lÄnekrana.

1 Like

Jeg tror dog at et eventuelt fall i eiendomsmarkedet vil vĂŠre mye mindre enn i aksjemarkedet. Mye mindre. SĂ„ egentlig er eiendom en trygg havn ja.

1 Like

Jo men folk er jo betydelig mer gearet i boligmarkedet. Noen trenger sikkert ikke mer enn 5 % fall fĂžr egenkapitalen er visket bort.

25% fall pÄ en bolig til 8 millioner kjennes godt pÄ kroppen det ogsÄ.
Aksjer er som regel penger man har til overs selv om mange er ekstremt tungt belÄnt her ogsÄ.

1 Like

HĂžres ut som et lokalt Oslo problem eventuelt. Lite trolig at boligprisene faller fra 20 000 per kvm til 15 000 per kvm her.

Har vĂŠrt mye spekulasjon i boligmarkedet i oslo bare fint med en korreksjon.

2 Likes

Meglerne er helt sinnsykt positive til boligprisene ja. Men det har de vÊrt fÞr ogsÄ. Men da var jo gjelden en brÞkdel av nÄ.

Enig! Prisene er veldig presset ned i Rogaland allerede.

Jeg solgte en 80m2 leilighet litt utenfor Stavanger for 2.450 i 2012, samme leiligheter selges nÄ for 2,2 i 2020!

2 Likes

I 1988 visste jo meglerne kun hva de solgte selv. Var ingen statistikk. NÄ kan jeg pÄ 2 sekunder se hva alle naboboligene dine er solgt for og hva du har i pant.

Dessuten krevde man ikke utdannelse til Ä vÊre megler pÄ den tiden og yrket har utviklet seg veldig. Meglere er mye mer treffsikre nÄ.

Kuriositet: Haugesund meglerne var best i 2018 med en treffprosent i snitt pÄ 0,0% avvik fra prisantydning.

Samme utvikling hvor jeg bor. Men arbeidsledighet rundt 2%.
SÄ hvorfor skal ikke det kunne bli verre med reel nedgang i Þkonomi og Þkt arbeidsledighet? Pluss frykt/dÄrlige utsikter?

1 Like

SĂ„klart kan det bli verre - tror bare Oslo vil falle mer om det blir bolig krise👍

The perfect storm :rotating_light::rotating_light::rotating_light:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-21/a-year-s-too-short-for-a-u-s-worker-to-earn-a-middle-class-life

Vi har ikke nĂ„dd ordentlig kapitulasjon i markedet enda. Bulls forsĂžker fortsatt Ă„ “buy the dip”. Den ordentlige nedturen kommer nĂ„r alle gir opp og vil ha penga av bordet, og selgere finner ingen til Ă„ kjĂžpe dip’en lenger. Tror det kan skje neste uke, med mandags morgen i front til Ă„ vise vei ned.

4 Likes

Da er vi uenige om det i hvertfall. De visningene jeg har vÊrt pÄ sÄ er jeg ikke imponert over kunnskapsnivÄet nÄr jeg spÞr de om ting jeg lurer pÄ
Det eneste de sier er: “husk Ă„ skriv deg pĂ„ listen sĂ„ blir du varslet nĂ„r det kommer bud”.

Det er selvsagt dyktige meglere ogsÄ da.

Men det er jo statistikk pÄ det. For hvert enkelt meglerkontor og for hver enkelt region. SÄ det hjelper ikke sÄ mye Ä si noe mot det. At man treffer pÄ dÄrlige meglere fortsatt har jeg ingen tvil om. Som i alle andre yrker. Alle salg som skjer 10% over eller under prisantydning mÄ jeg skrive rapport om og forklare hvorfor.

Man bĂžr ikke shoppe billigste megler og klage over at de ikke innfridde superselger forventningene. Enten eller vettu :wink:.

1 Like

Jojo, men renta har gÄtt ned i 30 Är og boligprisene til vÊrs i 30 Är. Statistikk kalkulerer ikke inn krakk.

Indeksfond var jo det tryggeste man kunne eie for en ukes tid siden. Tviler pÄ den statistikken holder de neste mÄnedene :slight_smile:

2 Likes

Helt enig. Er rimelig sikker pÄ at vi fÄr flere tunge dager, fÞr en eventuell flush fÞr vi i det hele tatt skal begynne Ä snakke om forsiktig oppgang igjen.