Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

1 Like

NÄr man snakker om gjeld i norge sÄ er jo boliggjeld og forbruksgjeld enorm. Samme med gjeld pÄ kjÞretÞy osv. Men en ting som har vokst i rekordfart er bank-id ofre og folk som har tatt opp lÄn for Ä investere i noen de tror skulle bli bra, men som bare er luft.

Det er nok endel banker som gÄr pÄ en smell her. Og altfor mange gjeldsofre.

2 Likes

Den norske kronen har jo konstant svekket seg selv med Ăžkte renter i Norge og stigende oljepris. Er det det enorme gjeldsberget investorene frykter?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-01/no-place-to-hide-for-markets-looking-for-central-bank-salvation?srnd=premium-europe

" A bit of solace that came Friday by the Federal Reserve saying it would act by cutting rates if the economic effects of the coronavirus warranted it, may prove fleeting."

Viktig Ä pÄpeke at det fortsatt ikke er varslet et bekreftet rentekutt, men om/og hvis/og alt det der. Derfor tenderer det fortsatt en usikkerhet i markedet rundt dette. Kanskje litt mer ned, fÞr vi skal opp igjen, fÞr vi skal videre ned igjen? Eller blir det som @lassar hÄper pÄ?

Usikkerheten tar knekken pÄ markedet. Heldigvis prÞver vi investorer/tradere Ä ligge litt foran og samtidig tjene penger pÄ det. Penger pÄ gata? No such thing. Gode muligheter for Ä tjene penger derimot?

August 2019 var OSEBX 783. Det er -6% fĂžr vi tester den. MĂ„ da vĂŠre litt motstand der?

En annen ting. Oljen er bratt ned. Ee det best Ä shorte olja i seg selv eller skal man gÄ for oljeselskapene? Er Okea mer sÄrbar?

1 Like

En tanke kan jo vĂŠre at DNO blir helt slĂ„tt ut da de opererer i “shithole countries”. Me. De er vel kanskje allerede svĂŠrt lavt priset. Dvs blir det utbrudd der sĂ„ blir det ikke mange vestlige igjen. Da stopper alt pgr manglende kompetanse vel?

Edit:
SĂžkte opp DNO aksjekursen. Shit ass. Det er nok tatt ut mye allerede.

Det blir nok humpete, men jeg er rimelig trygg pÄ at denne uka ogsÄ over all kommer til Ä bli skikkelig stygg.

Fra dagens FA

1 Like

Turkey shoots down two Syria warplanes in escalating offensive
https://www.afp.com/en/news/15/turkey-shoots-down-two-syria-warplanes-escalating-offensive-doc-1ph3y63

1 Like

Let the games begin.

Holder den? Tegnet pÄ mobil

Jeg tror den holder og stiger sakte men sikkert frem mot europa Äpning. Ser ut som den starter Ä bygge litt stÞtte

For hÄplÞst negativ. En Future pÄ -0.5 % holder i massevis for Ä gjÞre alle bÞrser knallrÞde etter min mening.

Har SP500 future vÊrt sÄ negativ som dette de foregÄende ukene? Typisk har den vÊrt -0.5% ved Äpning og sÄ har det bare luntet nedover utover dagen likevel.

3 Likes

Vi fÄr se. Fortsatt 65 over fredagens low pÄ 2855. StÞrste grÞnne candle siden starten pÄ nedgang. Algoene hissige pÄ dette nivÄet virker det som. SP500 har aldri i historien vÊrt sÄ oversolgt fÞr

NÄr det er sagt tror jeg vil skal lenger ned etterhvert

1 Like

:rotating_light::rotating_light::rotating_light::rotating_light::rotating_light:

1 Like

Auka Long spx, short vix.

1 Like

NÄ spiller det vel en stor rolle hva renten var pÄ midten av 80 tallet. En kompis av meg hadde 16,4% effektiv rente pÄ huslÄnet sitt. Han hadde 60% belÄning.

1 Like

Europa blir rÞd pÄ Äpning og ogsÄ utover dagen spÄr jeg, tror ikke det vil hjelpe SP500. Er ikke dette vinduet du trenger for utgang? VIX er jo syk hÞy da, short der bÞr vÊre bankers.

Til info sÄ var Ärlig lÞnnsÞkning 8,2 %. Det var hÞy inflasjon og en kunne skrive av mere pÄ skatten.

Fikk du lÄn sÄ var det noen harde Är. Men lÞnna steg altsÄ fort 

Futtene i USA og bla nikkei osv i positivt terreng, i dag blir det oppgang

2 Likes

Årsaken er dette: https://e24.no/boers-og-finans/i/70wrq4/sentralbanker-aapner-for-krisegrep-kraftig-oppgang-i-kina-og-japan

Sentralbankene har gÄtt i fella, nÄ kommer rentekuttene.