Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Var det ikke i Billions han fortsetter Ä trade til begge tÄrnene har falt.

Men det er vel stort sett folk som allerede har et svakt imunforsvar eller eldre som dÞr til nÄ og ikke folk i arbeid?
Det er seff like gale det altsÄ, men nÄr enn fÞrst snakker Þkonomi sÄ klager jo Þkonomer pÄ eldrebÞlgen osv. Folk blir for gamle og folk som er ufÞre som koster samfunnet enormt.
SÄ Þkonomien pÄ noe lengre sikt skal vel ikke bli dÄrligere?
MĂ„ bare presisere at det er gale uansett hvem som blir rammet!

1 Like

De Þkonomiske konsekvensene pÄ sikt har svÊrt lite til null Ä si for svingninger pÄ bÞrs fra dag til dag, uke til uke. Akkurat nÄ er vi en uoversiktlig og usikker situasjon som vi ikke vil fÄ kontroll over, eller oversikt over, pÄ flere uker minst og mer sannsynlig ett par mÄneder.

Markedene svinger ganske mye pÄ kort sikt fordi det er ekstremt vanskelig, eller bortimot umulig, Ä prise inn de Þkonomiske konsekvensene korrekt.

Det som har Ăžkonomiske konsekvenser er ikke at noen hundre personer dĂžr, eller noen tusen. Det er nesten totalt irrelevant. Orkaner og tsunamier og jordskjelv eller krig (Yemen/Afghanistan/Irak/Libya, osv) har store konsekvenser. Men de er begrenset i usikkerhet, tidsrom, eller man fĂžler man har en viss kontroll og kan avslutte situasjonen kontrollert om nĂždvendig.

Det som er vanskelig med de Þkonomiske konsekvenser pÄ sikt nÄ er at ingen har oversikt over hva dette gjÞr med forbrukerkonsumet. Og konsumenter er nÞkkelen til Þkonomien i alle vestlige land.

I beste fall sÄ blir det en liten dipp mens den verste panikken stÄr pÄ, og sÄ rister man det vekk nÄr sommeren kommer hvis viruset ikke tÄler varmen sÄ godt.

I verste fall sĂ„ fĂ„r vi mange mange syke, mange dĂžde, i flere mĂ„neder, fĂžr det blir ett opphold i sommermĂ„nedene. SĂ„ viser det seg at man ikke fĂ„r vaksine klar til Ă„rsskiftet, og vi fĂ„r en ny bĂžlge av koronapanikk mens alle forbereder seg i flere mĂ„neder pĂ„ smitten som “vil komme” nĂ„r det nĂŠrmer seg juletider igjen.

Men det er irrelevant de neste ukene. Man kan ikke spÄ med stor sikkerhet hva konsekvensene blir av dette over tid, og det vil man ikke i lÞpet av de neste ukene heller. Dog, investerer man pÄ bÞrs sÄ virker det sannsynlig at markedene vil preges av nyhetsflyten framover, mens man prÞver Ä estimere hva konsekvensene blir. Og da kan man forutse at nyhetsbildet vil vÊre overveldende negativt.

6 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-05/wall-street-stock-pros-fess-up-we-don-t-know-what-s-going-on

Joda enig i det.
Men nĂ„r jeg var skeptisk til markedet i januar og solgte meg ut da sĂ„ leste jeg at antall shortposisjoner akkurat da i enkeltelskaper var omtrent pĂ„ all time low og vips sĂ„ falt bĂžrsene. NĂ„ er de sikkert snart pĂ„ ath. Og hvordan pleier noe Ă„ gĂ„ nĂ„r “alle” forventer noe ?

Det blir nesten som nÄr alle valuta-ekspertene har vÊrt skrÄsikre pÄ kronestyrking Är etter Är, men det skjer ikke. Kun det motsatte har skjedd.

1 Like

Jeg tror vi kan fÞlge godt med pÄ posisjonering i forkant av, og i etterkant av, kvartalsopsjoner som utlÞper 20. mars, dvs quadruple witching day. Det kan vÊre enorme summer Ä tjene pÄ Ä fÄ pushet indeks nedover pga panikk den fredagen om to uker, eller eventuelt Ä holde indeks sÄ hÞyt oppe som mulig til etter den dagen. Det kommer an pÄ hvordan folk er posisjonert rundt forskjellige nivÄer, og om de Þnsker Ä inngÄ veddemÄl framover i tid fra sÄ lave eller sÄ hÞye nivÄer som mulig.

GÄr indeks unÞdvendig ned i forkant antar jeg det er ett strÄlende tidspunkt Ä gÄ long, og blir indeks pumpet opp i forkant sÄ 
 vel 
 :slight_smile:

Vi fÄr se!

4 Likes

Ahh det var meg og deg som diskuterte tidligere i Är ja. Virker nesten som vi har byttet roller nÄ :sweat_smile:
Vi fÄr se ja. Ingen ting er sikkert i disse tider.

1 Like

Oslo faller 2%, burde vel strengt tatt ha falt det dobbelte minst. Jaja fÄr se utover dagen.

Hvorfor mener du det ?

Ingenting faller evig @cagey2 - futtene over dammen er heller ikke sÄ rÞde. Men om folk velger Ä sitte i aksjer over helgen? Tvilsomt

1 Like

S&P500 falt ned med ca 0.5% siden kl 9

Det vil nok svinge voldsomt ogsÄ de neste ukene. Mange investorer har nok en stor drÞm om Ä tjene inn igjen aksjetapet pÄ short-posisjoner. SÄ det blir noen spennende uker :slight_smile:

1 Like

Det er ikke nÞdvendigvis lett psykologisk nÄr elsklingsaksjen din som du allerede synes var billig har falt med kanskje 20-30%?

3 Likes

Hehe. Helt enig!! Uten tvil. Men ville vÊrt forsiktig med Ä shorte for agressivt nÄ. I og med at man er langt ifra alene Ä tenke samme tanken.

2 Likes

Vanskelig Ä si, men hvis dette forumets kloke hoder skal se inn i spÄkulene over helgen.
Hva tenker vi om mandagen og posisjoner over helgen?

Kaos tilstander med blodrÞdt ved Äpning eller hurtig opp for sÄ Ä fortsette jojo showet resten av uken?

Corona vil ihvertfall herje mediene for hver dag som gÄr

Det gikk kraftig ned i statene i gÄr, olja er ned og i Europa og sÊrlig Norge ser vi tydeligere og tydeligere hvor kraftig vi kommer til Ä bli rammet av Corona. Og det er fredag
!

Det viktigste pÄ litt sikt er nok de Þkonomiske effektene, f.eks om man begynner Ä se konkurser.

1 Like

Jeg tror definitivt at ikke USA har tatt inn over seg alvoret av hvor stor pÄvirkning Corona vil fÄ pÄ nÊringslivet nÄr smittetallene begynner Ä poppe oppover i trÄd med Þkt testing av syke. Men den Þkningen er ikke sikkert vi ser fÞr om en ukes tid.

SÄ jeg er ogsÄ i tvil om helgen. Sitter med Bear Dax x18 og sikret litt gevinst nÄ, men usikker pÄ om jeg bÞr sikre mer fÞr helga. Hvis det fÞrst kommer et suckers rally til, sÄ kan det gÄ veldig bratt oppover en kort stund ser jeg for meg.

For se det litt an utover dagen.

1 Like

NÄr det er sÄ nervÞst som nÄ, og vi har en helg med enda mer coronafrykt og angst sÄ er det ikke rart folk selger seg ned i dag. SÄ kan man hÄpe neste uke blir litt mindre uhyggelig.

1 Like