Derav âstortâ. Som i betydningen stĂžrre enn forventingen i markedet.
Oljeprisen har falt mye,og kommer det en avtale er det sikkert at vi vi fÄ dead cat bounce effekt.
Kollaps-kjede ala 2008? Blir jo ett dragsug av detteâŠ
Hva kan FED evt gjÞre nÄ nÄr det snart er tomme for ammunisjon ?
NÄr de nÄ 17-18 mars potensielt kutter sÄ mye som 75bps, og det evt ikke har Þnsket effekt pÄ markedene mÄ de se pÄ andre alternativer igjenn, og jeg tror dette kommer til Ä skje
âA broader range of assetsâ Aka at FED begynner Ă„ kjĂžpe aksjer. Det er en grei mulighet for at det skjer sĂ„nn jeg ser det.
En ting er vertall sikkert. Itâs gonna be a bumpy ride !
Noe mÄ gjÞres ,om ikke sÄ er krakket i 1929 og pÄfÞlgende de harde 30 en realitet om ikke lenge.Men en velykket meld om framskritt med Corona vaksine kan komme nÄr som helst, da de har testet vaksine pÄ mennesker.Det kan vÊre redningen for markedet.
Russerne er ikke interessert i stabil vesten. De kan eventuelt gÄ med pÄ litt kutt for Ä unngÄ Ä fÄ uvenner men ikke nok til Ä stabilisere markedet.
Jepp. Blir spredningen stor nok, mÄ man pÄ et tidspunkt kutte i begrensningstiltakene fÞr alt av nÊringsliv klapper sammen.
SjefÞkonom? Penger pÄ bok? Halve oljefondet kan viskes ut pÄ en uke ettersom nesten alt er investert i aksjer. Dessuten er pengene lovet bort i fremtidige pensjonsforpliktelser.
Det hadde vÊrt mye bedre Ä ha mer olje pÄ bok.
Der har vi den sorte svanen.Norge kan bli fattig i lÞpet av kort tid,og sitte igjen med hÞye pensjonforpliktelser.Og vinner de rÞdgrÞnne nÄ sÄ er det bare og rÞmme landet. Mdg,SV og RÞdt nÄ hadde gjort susen i Regjering ?
Godaste sentralbanksjefen hadde nokon meininga om aksjeekspineringa, PeterWarren dekka det ogsÄ godt i ein podcast for ca 1 veke sidan.
ForstÄr jeg dette riktig hvis det er min oppfatning at en sÄkalt stor «marketmaker», i dette tilfellet et fordÞmt shorterpakk, trodde at alt skulle gÄ i dass, men nÄr Dow Jones snudde oppover pÄ slutten av fredagen brant de fingrene sine sÄ kraftig at de ble fullstendig smadret?
Nei det du sier der blir nok litt feil. De som er short gamma er short opsjoner, bÄde puts og calls. Komplekst tema som jeg ikke har nok kunnskap til Ä forklare fornuftig videre, men denne gir deg litt innblikk http://www.volcube.com/resources/options-articles/the-difference-between-long-gamma-and-short-gamma/
Og denne, Being short gamma simply means that you are short options regardless of whether they are puts or calls.
The most common type of investor that is willing to be short gamma is someone who sells options, also known as a premium collector.
These investors commonly use strategies such as short puts, covered calls, iron condors, vertical credit spreads, and a few others.
These strategies are typically referred to as income generation strategies.
They offer the investor a return known in advance, in exchange for the risk of being short options. Frequently these types of income trades have have a probability of success over 80%. Clearly there is significant risk associated with a probability of success that high, so approach with caution.
Er ikke amatÞrer som driver med dette i stor skala. Skal vi spekulere om Plung Protection Team gÄr etter denne type aktÞrer og tar de ut en etter en? Blir nesten som med Einar Aas. Noen viste posisjonen hans og hadde mer muskler.
Edit: Kan ta med denne ogsĂ„, Short gamma is being of the view that realized volatility would be less than the implied volatility for the period in which an option is valid. So if you think realized volatility in the future would be consistently lesser than implied volatility at present, then youâd be short gamma.
Jeg tror kanskje aksjer gikk opp pgr Vix ble solgt ned. Dvs mange automatisk kjÞper stonks nÄr vix gÄr ned og omvendt.
Det er svÊrt normalt og selge puts/calls for Ä tjene penger pÄ forsikringspremien. Man er da short volatilitet, samme som en er lang volatilitet om en eier puts.
SĂ„ jeg tror kanskje vix nedgang kom fĂžrst, men har ikke sjekket det opp.
Ă finne âfirst outâ her er nok dĂžfĂždt.
Det du sier i settning nr 2 er er jo hele poenget med gamma short. Her snakker vi tilbydere av opsjoner, sammen hvilken vei du vil sÄ selger de til deg. Det er premien de skal ha. EtterpÄ sÞker de beskyttelse selv. Noen har lagt for mye pÄ skÄlen slik at den har vippet helt over ende for market makeren.
FĂžr US Ă„pner pĂ„ mandag sĂ„ vet vi hvem som ikke er her lengre. Dette vil selvsagt fĂ„ fĂžlger for andre som har âsikretâ sine posisjoner hos denne aktĂžren. NĂ„r du er blandt topp 4 i Chicago sĂ„ er det ingen smĂ„ gutt
Edit: altsÄ poenget er at markedet tÄler nok fint at noen ryker ut. Problemet er hvor mange som har sikret seg her. Disse stÄr nÄ nakne. Kan skape mayhamfor Ä si det mildt.
I USA er det ingen motpartsrisiko for kjÞpere av opsjoner. OCC hÄndterer oppgjÞret. Men det er klart at likvidering at slike store posisjoner kan pÄvirke aksjemarkedet.