Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

bilde

Smarte penger skal inn igjen, lykke til med timingen. Den bÞr trolig vÊre nÄr 1929 er et faktum, slik det var i Ärsskiftet 2018/19.

3 Likes

La det vÊre Cristal klart :wink:. Jeg er Bear hele tiden nÄ om dagen fordi Covid er en forferdelig smitsom sykdom, men jeg skjÞnner jo likevel at det ikke gÄr ned i en rett linje. NÄr jeg prÞver pÄ en Bull eller Long sÄ er det i et svÊrt kort bilde. HÄper det har kommet frem. Taper forÞvrig nesten hver gang jeg toucher noe som har med long Ä gjÞre. Jeg kommer derfor ikke til Ä gjÞre det igjen pÄ en laang stund.

Jeg synes forÞvrig Dow chartet du delte sier mer enn 1000 ord. Ikke la dere lure av at vi tilsynelatende har fallt mye. Det er fortsatt vanvittig hÞyt og Dow endte Bear i kveld. Det er gjort, vi gÄr over til Bear market.

:bear:

8 Likes

Setter pris pÄ innleggene til @Chi! De har hjulpet meg fÄ hode ut av sanden og dekket inn en del tap :+1:

4 Likes

S&P i 1929? Oppfattet!

1 Like

Noen her med peiling som kan forklare repomarkedet kort? SkjÞnte som sÄ at det tillater banker og ta opp lÄn oss hverandre over natten for Ä betale tilbake dagen etter. Men hvorfor?

1 Like

Bankene lÄner ut mer penger enn de har i bÞkene sine, derfor lÄner de av hverandre for Ä balansere bÞkene.

1 Like

Satt akkurat Ä sÄ pÄ S&P 500, om den korrigerer like mye som under finanskrisen skal vi ned ca 50% til 1600 (omtrent toppen fÞr finanskrisen)

Dersom det blir finanskrisen + coronakrisen sÄ skal vi enda lengre ned

Det kalles tiltak :slight_smile:

image

Noe som markedet reagerte pÄ tidligere, men nÄ er det vel mer enn nok med korona og oljeprisfall.

2 Likes

Men det skal tilbakebetales dagen etterpĂ„ med renter. Er hensikten at aksjemarkedet skal rope “hurra” for dette?

1 Like

Repo er et av bankenes verktÞy for Ä kunne lÄne ut penger, hvis de mister kontrollen over repo renten sÄ stopper mye opp.

Og en repo rente ute av kontroll betyr at det er mangel pĂ„ penger til utlĂ„n. Dette kan skyldes mange ting, som mye tap, mislighold, lav “hastighet” pĂ„ pengene. HĂžy repo = varsellampene blinker som faaan.

AksjonÊrer foretrekker nok at det blir stimulert slik at man sikrer likvidet og ungÄr mangel pÄ finansiering. Men det er et sykdomstegn og et veldig sterkt et sÄdan!

8 Likes

Ja jeg mÄ si jeg rister litt pÄ hodet av Ä lese om repo-lÄn.

Virker nesten litt som en kar som har tatt ut det han kan i forbrukslÄn, billÄn og det som er og mÄ ty til sms-lÄn for Ä holde hodet over vannet en liten stund til.

6 Likes

Det er en mÄte Ä smÞre maskineriet pÄ som jeg mener i utgangspunktet er bra. Noen banker har for mye penger, noen har for lite penger, de med for mye kan lÄne ut pengene sine og tjene % pÄ det. De som har for lite har hurtig tilgjengelige midler som koster %.

Tanken er at dette er “over natten lĂ„n” og dermed skal det ikke vĂŠre sĂ„ dyrt for banken som lĂ„nte pengene. Om repo renten gallopperer og varer flere dager sĂ„ blir det fort dyrt!- og det tyder pĂ„ at det er mange banker som Ăžnsker Ă„ lĂ„ne og fĂ„ som Ăžnsker Ă„ lĂ„ne ut (helt vanlig tilbud / etterspĂžrsel).

De 175 milliardene (opp fra 150) dollar fed har skutt inn i dette er krisetiltak og kalles " temporary cash", dvs at de i utgangspunktet skal fjernes fra markedet igjen. SpÞrsmÄlet er om fed klarer Ä gjÞre dette uten at rentene tar av (fullstendig mangel pÄ likviditet).

3 Likes

I utgangspunktet tror jeg bankene kan lÞse dette, men de foretrekker at staten gjÞr det. NÄ har staten vist seg villig til Ä stille opp sÄ da gir bankene faen.

2 Likes

Banker som lÄner ut for mye penger skaper bobler og kriser, men ja de tenker at Fed ordner opp uansett. Ved finanskrisen sÄ ga banktoppene astronomiske bonuser til seg selv etter krisen var over. SÄ da er det jo ikke noe Ä frykte for toppsjefene.

2 Likes

Personlig tror jeg Þkonomien kan vÊre i ferd med Ä gÄ til helvete, sÄ fÄr man velge om man tenker at BTC eller Gull er din trygge havn. Jeg gÄr for gull (lengre proven record).

NÄ begynner nemlig seddelpressen igjen!- det samme virkemiddelet som skulle redde oss i 2008. De trykker penger og lÄner ut for Ä fÄ omlÞpshastigheten og konsumet til Ä gÄ opp. Produktiviteten er det desverre vanskeligere Ä gjÞre noe med.

Den “sunne” metoden for Ă„ komme seg ut av dette er Ă„ konsumere mindre. Dette fĂžrer dog til mindre inntekter, som betyr mindre lĂžnsomhet, som gir mindre lĂžnninger som gir mindre konsum (resesjon eller det blir vel da depresjon). Derfor er det 0 politisk vilje til Ă„ gjennomfĂžre dette og det er dette de prĂžver Ă„ printe seg ut av i hĂ„p om at de skal “vokse seg ut av det” (mao Ăžke produktiviteten) og inflatere vekk gjelden. Jeg tror ikke de vil lykkes

Tvert imot er jeg redd for at vi kan vÊre pÄ veg inn i en fase der keynes stÄr for fall. Folk vil etterhvert miste tiltroen til mange fiater og man vil Þnske en valuta som er knyttet til reelle verdier. Mer lik en gullstandard slik vi hadde fÞr.

Den pengepolitikken vi har hatt og Keynes legger til rette for en veldig hurtig omlÞpshastighet, utlÄn og konsum som fÄr Þkonomien til Ä ekspandere raskt. Men pÄ et eller annet tidspunkt sÄ mÄ tapene tas og verdier mÄ forsvinne, du skal gÄ konk! NÄr staten trykker penger betyr det at befolkningen tar regningen.

Min frykt er at vi nÄ fÄr minium 1 Är med kursras og konkurser. SÄ vil vi fÄ en vedvarende hÞy arbeidsledighet og en omveltning som varer i 3 Är fÞr det virkelig begynner Ä lysne. Dette kan vÊre starten pÄ noe verken vÄr eller vÄr foreldres generasjon har vÊrt vitner til fÞr.

2020 blir Ă„ret for;
Finanskrise
Koronakrise
Flyktningekrise
Oljekrise
MiljĂžkrise

7 Likes

Eg er litt meir skeptisk.

A: Bankane som oppfyller likviditetskrava slutter Ă„ lĂ„ne til banker som er meir eksponert mot “rĂ„tten gjeld”. Derfor mĂ„ sentralbanken steppe inn. Det er m.a.o ikkje bankane sjĂžlv som manglar likviditet, men selskapa dei har lĂ„nt ut penger til. (slik eg tolker det? Arrester meg gjerne)

B: Dette har auka urovekkande mykje, noko som var eit av mine uromoment dÄ vi var pÄ ATH.

C: summane gjeld begynner Ä bli urovekkande hÞge, det er meget interessant Ä vite kor eksponert bankane og forsikringsinstitusjonar faktisk er mot resesjon og f. Eks ein makabert lav oljepris over tid + coronasituasjon. Skal vi tolke aksjekursane sÄ er folk meget skeptiske, sjekk utviklinga i banksektoren.

Eit eksempel frÄ Norge - DNB meinar eg har ganske hÞg eksponering mot oljesektoren. Screenshot_20200311_232248|690x1365
Eg trur foresten ikkje at vi stÄr forran dommedag heilt ennÄ :sweat_smile:

3 Likes

Tyskland hadde ogsÄ god gang i seddelpressa si i 1923. SÄ jo hvordan det gikk

2 Likes

Dow jones nede pÄ weekly glidende snitt vi kjenner igjen fra 2016:

Osebx falt solid forbi tilsvarende, men sÄ er jo ogsÄ vÄr bÞrs langt svakere og udiversifisert enn den amerikanske:

Nikkei:

3 Likes

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-03-11/bull-market-ends-like-it-began-in-chaos-without-any-warning

Spot on

4 Likes