Ja, de slipper ikke unna. Det blir et interessant Ă„r!
Jeg har satset pÄ at dette gÄr over i lÞpet av q2, sÄ behandling eller vaksine hadde vÊrt gull. Tror ogsÄ at store deler av Norge gjÞr opprÞr om en uke nÄr en av foreldrene mÄ passe barna pÄ dagtid
Her hjemme er det fett med tre pÄ 0,3 og 6
Hvis remdesivir virker, sÄ er mye gjort tror jeg.
De burde vel ha kommet til en konklusjon innen nĂ„? Det har gĂ„tt over fire uker og enrolment tok sikkert en timeâŠ
Enrollment tar alltid lenger tid enn man tror. I dette tilfellet sĂ„ kan mange pasienter ikke innrulleres fordi de har fĂ„tt all mulig slags forskjellige medisiner rett i forkant, i desperasjon. Man mĂ„ vĂŠre ganske âubehandletâ, ellers er det jo vanskelig Ă„ si hvilken medisin som hadde effekt.
En uventet konsekvens av deperate leger som forsĂžker hva som helst.
Read-out er forĂžvrig planlagt i slutten av april, men det kan jo komme tildligere, kanskje forelĂžpige data.
Michael Osterholm is an internationally recognized expert in infectious disease epidemiology. He is Regents Professor, McKnight Presidential Endowed Chair in Public Health, the director of the Center for Infectious Disease Research and Policy (CIDRAP), Distinguished Teaching Professor in the Division of Environmental Health Sciences, School of Public Health, a professor in the Technological Leadership Institute, College of Science and Engineering, and an adjunct professor in the Medical School, all at the University of Minnesota.
I fÞlge ham er en vaksine langt unna. Typ et halvt Ärs minst. Det er visstnok null problem Ä oppnÄ god antiviral-effekt mot COVID-19, det er sikkerhetsprofilen som er problemet / tar tid Ä fÄ dokumentert som akseptabel.
Det sagt tipper jeg FDA mildt sagt er triggerhappy.
Denne konferansen handler i all hovedsak om hvor omfattende samarbeidet med privatsektor er i U.S. pt. Det er et forent kontinent i kampen mot smitte. U.S. ligger noen hestehoder foran resten fra fÞr her, pÄ godt og vondt. Interne tiltak slik jeg ser det er bredt, men ikke sÄ tydelig pÄ karantene. Flere stater med en del smitte, har tatt grep.
For oss som i markedet sÄ gjelder det Ä fÞlge med videre, at det blir rally neste uke er sikkert. Skal man selge pÄ den? Det vil vise seg.
Dette burde alle vite nÄ, med mindre de har bodd under en stein.
*Host * Hark * Host
PÄ tide Ä hoppe over til rett trÄd?
Synsing fra amatĂžrland her.
Vi ser nÄ en legendarisk bulltrap. Jeg tror den kan fortsette helt til fredag om en uke. FED mÞtet til uka, og sikkert noe stÞttetiltak Þkonomisk for de som rammes. Bedrifter og nÊringsliv osv. Alt dette er positivt, men kommer fÞr frykten nÄr maks pga dÞdsfall - det ligger fram i tid. Futures kan ogsÄ gÄ i limit down mandag. Fordi Europeere rister pÄ hodet og selger idiotien.
Testing av smittede vil ikke fungere alene uten andre tiltak, og smitten sprer seg fÞr man fÄr symptomer. Det er for sent Ä stoppe smitten.
Det markedet var lettet over i dag er at Trump endelig tar dette seriÞst, hÞrer pÄ eksperter, og jobber med dem. Det betyr at de har tiltro til at han vil innfÞre tiltak som eksperter mener er gode nÄr nÞdvendig.
Det betyr ikke at man per i dag har priset inn hundre+, kanskje 1 000 dÞde, amerikanere per dag og sammenbrudd i helsesystemet deres pÄ peak. Vi har heller ikke priset inn tilsvarende i Norge.
NÄ har fÞrst Kina, og sÄ Italia vÊrt foregangsland. Det betyr at alle mulige slags medisiner og behandlinger testes ut pÄ kritisk syke. Det pÄgÄr garantert masse testing av alt mulig man mener kan hjelpe. Men hvis man ender opp med Ä mÄtte vente pÄ en vaksine, sÄ skal markedet langt ned.
Men ikke nÄ. Det skjer fÞrst om noen uker fordi vi ligger sÄpass langt bak italia tidsmessig. Og oppturen kan fint wipe ut mange bears fÞrst. Og skulle man finne en effektiv behandling sÄ kan jo ting gÄ bra likevel, men det er per dags dato ingenting som tyder pÄ at dette er noe vi effektivt fÄr kontroll over pÄ kort sikt. Og da skal de Þkonomiske konsekvensene blir enorme.
ps: USA har ikke en gang testet bunnen i aksjemarkedet fra romjulen 2018 enda. Da kunne handelskrigen avlyses pÄ minuttet om Trump endret mening. Situasjonen er hakket verre nÄ.
Og jeg er optimist i at jeg tror priskrig pÄ olje forsvinner nÄr vi fÄr korona under kontroll. Ergo tror jeg ikke oljen skal ligge pÄ dette nivÄet i ett Ärs tid, og ruinere Norge helt.
Godt poeng!
SpÞrmÄlet er jo hva som skjer fremover, selv om den amerikanske innsatsen er imponerende sÄ bryr jo ikke viruset seg om pressekonferanser. Det er ingenting amerikanerne kan gjÞre for Ä stoppe smitten, som ikke allerede gjÞres i europa, de ligger bare litt lenger bak i tid.
Jeg ville likevel vÊrt forsiktig med Ä shorte flyselskaper, de gÄr nok ikke til null.
Jeg har long-datet puts som jeg tror vil gjĂžre det bra frem mot sommeren. Hadde pĂ„ cruise, fly, index. Har solgt fly og flyttet mer over pĂ„ index. Cruise tror jeg kommer til Ă„ sliteâŠ
MÄ nesten le litt og. USA stenger grensene til Europa, ja ved unntak av UK. Skal lure pÄ hvorfor det. Det er vel neppe pga. at de ikke har smitte problemer. Landet som allerede pÄ onsdag hadde fotball kamp med 60k tilskuere tett i tett og som fÞr nÄ ikke har tatt dette alvorlig i det hele tatt. Sist i gÄr ble det ogsÄ informert om at fotballen skulle gÄ som planlagt til helgen med fÞlgende kommentar fra statsminister Boris Johnson(oversatt):
Vi fĂžlger vitenskapen og for Ăžyeblikket er det ingen medisinske grunner til Ă„ forby slike arrangementert.
En fÞler jo nesten det er som tatt fra en tegnefilm. Det sagt, nÄ har han kjÞrt full retrett og nÄ er runden (som Äpenbart etter min mening) kansellert runden og stengt ned frem til April. SÄ fÄr vi ogsÄ se hva som skjer fremover. NÄ ser det ihvertfall ut til at det er en heftig samlet kamp mot viruset. SÄ er det bare Ä krysse fingrene pÄ at de neste 14 dagene kommer til Ä begrense omfanget av smitte. Blir utrolig spennende Ä se hva det blir til. Jeg er overbevist om at tilltakene kommer til Ä gi svÊrt gode resultater, men mer bekymret for hva som skjer sÄ fort de begynner Ä slippe opp igjen. Skulle Þnske at de gjorde dette like raskt som f.eks. Japan og Taiwan sÄ hadde dette blitt mye billigere, og kanskje ogsÄ gitt vesentlig bedre resultater. Vi fÄr se.
Det tror jeg og. Men man kan likevel dra lĂŠrdom av den amerikanske handlekraften.
I Norge var det kun en helseregion som brydde seg om Ă„ bestille mer verneutstyr fra januar frem til nĂ„ og nĂ„ nĂ„r det ikke er mulig Ă„ anskaffe lenger er det bare et skuldertrekk⊠âUtsolgt.â
Hadde det vÊrt litt handlekraft hadde man gÄtt i patnerskap med privat nÊringsliv for Ä prÞve Ä fÄ enkelt utstyr produsert i Norge.
Mine tanker om hva som er iferd med Ă„ utspille seg:
Kostnad for den jevne amerikaner for behandling av alvorlig COVID-19 ved innleggelse blitt nevnt til Ă„ vĂŠre minst $75.000.
Ca 1/3 av innbyggerene har ikke en gode nok forsikringsordning som garanterer behandling. ca 45 millioner har ingen forsikring i det hele tatt. 80% av disse igjen er arbeiderfamilier.
Ă
bli behandlet er det samme som personlig konkurs for for disse og mange vil av den grunn unnlate Ä sÞke behandling, hÄpe pÄ det beste, og vÊre en betydelig kilde til smitte for alle rundt seg.
Etter Ă„ ha testet i overkant av 4000 stk og pĂ„vist smitte av 900 slĂ„r de seg pĂ„ brystet og sier de har full kontroll. Noen dager etter (i dag) har de stengt grensen og sier noen millioner tester snart er pĂ„ plass slik at folk via en internettside kan booke seg en âdrive-thruâ test pĂ„ en Walmart parkeringsplass. Noe som krever en viss form for egen transportmulighet i dette enorme landskapet de bor i.
Hovedpersonen selv virker ikke Ä helt forstÄ alvoret og er helt besatt av Ä pynte pÄ egoet sitt, selv i en slik alvorlig situasjon.
Jeg tÞr Ä spÄ at i slutten av neste uke (for det vil ta lang tid, relativt sett, tid fÞr vi ser tall fra testresultater) sÄ vil det gÄ opp for innbyggerene hva de faktisk stÄr ovenfor.
HÄper jeg tar feil, men er ganske sikker pÄ det blir ett sjokk.
Og hva vil skje nÄr USA skal stenge ned samfunnet slik vi gjÞr i Europa i disse dager?
Jeg tror du ligger en uke for tidlig. Jeg ser for meg uka etter. Ellers 100% enig.
MĂ„ si meg helt enig med @anon80503862, @vegar_beider, @Flottesen mfl. ovenfor.
Jeg liker det heller ikke, men gitt den relativt hysteriske atferden til de amerikanske markedene sÄ tror jeg bjÞrnene har rett pÄ kort-mellomlang sikt. Basert pÄ argumentasjonen.
Og det kommer fra en i utgangspunktet permaoptimist.
Skal innrĂžmme at jeg ikke tok de som fulgte utbruddet av Corona religiĂžst og forkynnet markedskrasj seriĂžst nok.
Ăn ting er at de i stor grad har fĂ„tt rett (faktum), en annen er at kombinasjonen med hypersensitive markeder er giftigere (kontekst) enn jeg og mange andre klarte Ă„ se for oss.
Irrasjonell markedsatferd? Ja, vil jeg si. Men slik er nÄ en gang status quo - hvor lite jeg enn liker det.
Synes det virker rart at sÄ mange kompetente mennesker har en sÄ dÄrlig plan. Det er flinke rÄdgivere som kan alt om virus spredning og hva som kommer. Hvordan kan de tenke at det er lurt Ä stille opp med dette og sende bÞrsen opp i taket for sÄ Ä bare sende amerikanerne inn i sjokktilstander fremover. De ser jo hvordan dette utvikler seg i Europa og hva landene gjÞr.
COVID-19 er, og vil bli en krise for alle land.
Hva pleier det amerikanske samfunnet Ä gjÞre nÄr de stÄr ovenfor kriser i samfunnet sitt? (anonym undersÞkelse)
- GĂ„r sammen og hjelper hverandre
- Plukker bĂŠr i skogen
- Spiser is og koser seg
- Plyndrer butikker, brenner ned bygninger, skyter pÄ hverandre og Þdelegger det som er igjen etter en katastrofe.
0 stemmegivere
Jeg gjorde det som er best nÄr man ikke vet svaret; velg alernativet med flest ord!