Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

The secret of happiness? LOWER your expectations

Krisepakken fra Donald på fredag var vel bedre enn forventet.

1 Like

2008 var en finanskrise som så rammet realøkonomien

2020 er en krise som har utspring i realøkonomien, stans i produksjon, stans i verdiskapnig, som dermed blir stans i inntekter, stans i forbruk.

Mange som lever i fornektelse eller ikke forstår…

4 Likes

Enlight us please.

Blir utrolig teit feil å si at 2008 ikke rammet realøkonomien, selv om den kanskje ikke begynte der.

Det var heller ikke intensjonen, men ser at jeg har skrevet det slik at det tolkes sånn- endrer nå.

1 Like

Allerede banker som sliter.milliarder i utlån og ikke bare i Norge. Sjekke CNN news

Dette er også en finanskrise. Mangel på likviditet.

1 Like

Ja
Dette var det jeg mente;

2008 var en finanskrise som så rammet realøkonomien

2020 er en krise som har utspring i realøkonomien, stans i produksjon, stans i verdiskapning, som dermed blir stans i inntekter, stans i forbruk som skaper likviditetskrisen

2 Likes

Over natta forsvann kundegrunnlaget i bedrifta mi. Potensiell likviditetsmangel om dette drar ut. Ingen tvil om at mange sektorar er utsatt.

Dette er ein av mine kundar (som overdriver for å statuere eit poeng)

Uansett - likviditet kan fint løysast om vi er tilnærma tilbake til normal ila 2020… . :slight_smile:

2 Likes

"There are supply chain disruptions everywhere.

The stock market decline will put a dent into boomers buying cars, taking vacations etc.

The demographics are poor. Downsizing and retired boomers wanting to sell their homes will not find millennial buyers.

Trump was good for the market. It hasn’t priced in Trump losing, and a recession coupled with his poor handling of the coronavirus will do it, no matter how quickly the coronavirus pandemic cools. Lost wages and profits are gone forever."

"There was strong denial in 2007 regarding a recession.

Bernanke proclaimed in March of 2008 there would not be a recession. It had already started 3 months prior. He also told Congress there was no housing bubble to bust."

1 Like

Spørsmålet er hvor lenge vi må leve i denne “unntakstilstanden” før ting kan gå tilbake til normalt igjen.

2 Likes

Og denne https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=corona_widget
Det er færre nye tilfeller som er registrerte. Kan hende vi klarer å fikse det rimelig raskt med alle de tiltakene vi nå har i Norge.

1 Like

I bunn og grunn så vil alle gjøre som UK. Man vil at alle innbyggere til slutt får denne sykdommen for så å danne imunstoffer. Dette er kjappere enn vaksine og egentlig den beste metoden.

Det som er nøkkelen til suksess er man får spredd det ut i tid slik at man unngår at sykehuser kolapser. I mellomtiden vil man øke produksjon av medisinsk utstyr og robustgjøre samfunnet så godt man kan.

Jeg tenker at det for Norges del vil være strenge tiltak frem mot sommeren.

1 Like

Tiltaka funka meget bra i Wuhan, og dei blei satt i verk på eit mykje seonare tidspunkt. Intillegg med mykje større befolkningstetthet.

Men spennende er det fortsatt.

2 Likes

At det er færre nye tilfeller, er vel mye på grunn av at vilkår for testing er forandret. Eller?

4 Likes

Helt riktig, de tester nå langt færre og dette gir da kun en falsk trygghet i statistikken. Jeg håper vi slipper tabloid-overskrifter neste uke om at spredningen har gått drastisk ned pga tiltakene som er iverksatt.

Det vil ingen vite før om ca 14 dager, og det skal nok bli langt verre både her og i verden i løpet av den tiden.

7 Likes

Sminke brura, funker i de fleste sammenhenger til man blir avslørt… :slight_smile:

1 Like

Klart at tala vil gå opp, men om du fulgte med i januar / februar så var det tydelignst tilltaka i Wuhab fungerte ypperlig. Tok ikkje lang tid før sjukehuset dei bygde vart lagdt ned.

Edit: men halve wuhan reiste ikkje til hemsedal i helga :joy::joy:

4 Likes

Tror det var få Wuhan’ere på skiferie i vinterferien :rofl::rofl:

Poenget mitt er at vi vil uansett ikke kunne måle redusert smitte før om ca 14 dager, for det er den tiden det vanligvis tar å utvikle symptomer.

Men når jeg tenker meg om så vil vi ikke kunne måle det uansett, så lenge FHI har sagt at man ikke skal testes selv ved symptomer.

Da blir det vel egentlig økning i antall døde etter ca 1 mnd fra idag man må se på? Huff, det kjentes litt trist bare å skrive det… :flushed:

2 Likes