NÄ som alt rakner Ä gÄr til helvete er det stor sannsynlighet for at boliglÄnsrenta ogsÄ kommer til Ä gÄ opp?
Nei, nÄ blir det «rentefest» de neste 30 Ärene. Alle renter skal til 0% og lave renter blir enda lavere. Egentlig et veldig negativt tegn for Þkonomien, men for oss med store boliglÄn sÄ er det jo en mager trÞst
7000 dÞde av koronavirus sÄ langt, halvparten er finansmenn som har hoppet ut av vinduet.
Hadde likviditet blitt priset i et fritt marked, altsÄ renter, ville de gÄtt skyhÞyt.
Merkelig det der. Jeg forstod helt perfekt akkurat hva han mente. Og det gjĂžr jeg egentlig alltid.
Litt motsatt av CNN som alltid mistolker alt i verste mening sÄ kan man velge Ä gjÞre det motsatte.
Bortsett fra nÄr han vil stjele vaksiner fra Europa eller eventuelt holde vaksiner borte fra oss her i Europa til de har sÞrget for sine egne fÞrst. Da tolker jeg han i verste mening ogsÄ. Det er langt over grensa pÄ hva man gjÞre i en slik situasjon.
Hahaha, det er jo tragikomisk!
Realiteten har slÄtt inn nÄ, og beskjeden markedsaktÞrene nÄ gir er at dette er ikke noe man kan kjÞpe seg ut av.
Tiltakene mot spredning i Europa er kraftige og kostbare. USA ser nok nÄ at de kommer i samme situasjon ilÞpet av denne uken. Delstatene tar selv grep mens det fÞderale setter ikke inn de ressursene som de blir bedt om Ä bidra med.
Trumps agenda og medfÞlgende handlemÄte, tror jeg er i ferd med Ä bli hans verste fiende. Han kan ikke mobbe seg ut av dette, nÄ er det amerikanerenes egne liv det stÄr om og da er det ikke morsomt lengre Ä ikke ha en sterk og troverdig leder.
Bare det Ä stenge ned handel, reise, opplevelser og tjenester medfÞrer ringvirkninger i absolutt alle verdikjedene. Det vil bli en kollaps vi ikke kan forestille oss nÄ om dette vedvarer i mÄneder.
Den eneste redningen vi kan hÄpe pÄ for Ä unngÄ dyp og langvarig resesjon er at det utvikles en vaksine eller medisin raskere enn hva som er estimert. Hvis vi skal leve slik vi gjÞr i dag i inntil 18 mnd sÄ Þnsker jeg alle lykke til.
Men selvsagt - i beste fall forsvinner den like fort som den kom⊠kanskje med solen?
Med tanke pÄ at den ble borte pÄ ca 2 mÄneder i Wuhan sÄ er vel 18 mÄneder litt pessimistisk? SÄ klart kan det komme flere bÞlger, men ikke 18 mÄneder lock down
Jeg tror jeg vil gÄ sÄ langt Ä kalle det en depresjon vi er pÄ vei inn i, og ikke resesjon
Jeg tror heller ikke dette varer sÄ lenge, kanskje til hÞsten, men ettervirkningene kan nok ta mer enn 18 mÄneder, men som ble sagt i bear-trÄden her, det er ikke en rett nedadgÄende strek. Blir masse humps&bumps man kan treffe bra pÄ
Vi stÄr 100% sikkert overfor en resesjon. Det mener jeg allerede er priset inn av de fleste nÄ.
Frykten som kan fÄ fallet til Ä fortsette er at vi gÄr inn i en langvarig resesjon, eller i verste fall en depresjon som kan forandre markedsforholdene de neste 2-3 Ärene.
Jeg ville ikke utelukket det siste.
Neste uken blir spennende for Norges del, fordi etterslep og holdning til viruset for fÄ uker siden har resultert i handling og tiltak. For defensive grep, kanskje? Neste uken eller 2 blir essentielle, Ä hÄpe pÄ vaksine sÄ tidlig blir vel for mye gambling.
Det er snart sÄ sparepenger til unga og langsiktig kroner skal inn for min del, xx kroner likt fordelt pÄ feks de neste 6 mnd og fast etter det. Pr nÄ stÄr alt i banken. Den eldste er 5,tror det blir hyggelig avkastning etterhvert
I morgen blir det vel Ă„ kjĂžpe ny bull etter rundt 10% fall
Det meste nÄ kommer an pÄ om man finner en mer effektiv behandling, og om selv om smitten sprer seg i sommermÄnedene kanskje sykdomsforlÞpet er mildere pÄ den Ärstiden.
Problemet er da selvsagt runde 2 til hÞst/vinter, og hvis man finner en fungerende vaksine kan dette gÄ helt fint med unntak av ett par mÄneder framover fra i dag.
Dette er selvsagt bortimot beste mulige scenario, som gjÞr at vi mister 3 mÄneder + deler av sommerferien i verdensÞkonomien, men setter fart med masse infrastrukturprosjekter fra hÞsten av.
Worst case ser annerledes ut. Fasiten er det lenge til vi har.
Hva er forskjellen pÄ resesjon og depresjon?
Kina er ikke skrudd pÄ igjen etter 2 mnd. De har kun fÄtt kontroll pÄ spredningen og der stÄr de i dag.
Hvordan de skal starte opp aktiviteten igjen og samtidig unngÄ ny spredning er utfordringen de skal inn i nÄ. Umulig Ä spÄ om de klarer det.
Uansett, de stegene mÄ taes veldig sakte sÄ lenge det ikke finnes vaksine/medisin.
Med det som skjer nÄ, sliter jeg med Ä forstÄ hvordan index bare skal falle halvparten av hva den gjorde fra topp i 2008. Men forklar meg gjerne
Man lĂŠrte av finanskrisen og frykter ikke at alle verdens finansinstitusjoner skal forsvinne og Ăždelegge hele verdensĂžkonomien.
Med andre ord, en langvarig pandemi i flere runder og nedgangstider i langt over ett Ă„r er ikke priset inn per i dag.
MĂ„tte lese to ganger, men ja vi er enige. Den mĂ„ falle merâŠ