Problemet nĂ„ er at man har ikke sĂ„ mye Ă„ sammenligne med fordi situasjonen er sĂ„ unik og usikker, i etterpĂ„klokskapen sĂ„ skulle jo hele verden stengt alt i 3 uker samtidig som starten i Kina, mens nĂ„ vurderes tiltak land for land. NĂ„r de aller fleste land nĂ„ tar drastiske grep sĂ„ BĂR det fungere, hvis ikke sĂ„ blir det bare teit men Ă„ begynne Ă„ sette en plan for nĂ„r man skal investere og med hvilken horisont er nok ikke dumt for lange penger.
Det kan fort vise seg Ä vÊre et realistisk scenario med stÞrst nedgang fra open i Europa og deretter ender dagen med gradvis bedring og fine grÞnne tall i US pÄ kvelden.
SÄ et bull-bet pÄ DAX eller OBX fra morgenen kan fort bli bra.
Men av erfaring kan det fort ogsĂ„ ikke bli bra âŠ
Det er en stor forskjell mellom 2008 og 2020. 2020 handler om et brudd i bÄde tilbud og etterspÞrsel i en halvfrisk Þkonomi. 2008 handlet at finansinstitusjonene slik vi kjenner dem var pÄ randen av kollaps og hele vÄrt Þkonomiskesystem kunne gÄtt under og ville da blitt erstattet med noe helt annet.
Det er akkurat det samme som kan skje nÄ, i mine Þyne. Et finansielt system proppet full av pengeprinting og galskap, pÄ randen av kollaps?
Skrev tidligere i dag at TA trÄdene burde bli satt i karantene i disse tider, men i de store bildene er det jo relevant Ä se pÄ hva som bÞr forventes av fallhÞyde rent teknisk ved Ä se pÄ de store nivÄene.
S&P (som jeg liker best Ä se pÄ) bÞr, gitt nÄvÊrende situasjon, minst kunne retrace til 0,5 av siste lange strekk fra bunnen i 2009 til rundt 2030ish (ca 15% til ned), og/eller gÄ ned til den store dobbeltoppen pÄ rundt 1550, altsÄ 35% til ned.
Blir jo synsing og opp til hver enkelt selvfĂžlgelig hva man tror om fremtiden. Dette er mine fĂžrste stopp.
Denne krisen er pÄ mange mÄter langt verre enn finanskrisen i 2008 i mine Þyne og utfallet kan bli enda mer dramatisk.
Ettersom jeg ikke fikk sove uansett satte jeg meg ned med S&P Futures charts (som man gjÞr) for Ä se om jeg klarte Ä bli noe klokere pÄ de siste dagers utvikling. Er i utgangspunktet veldig bullish pÄ kort sikt da vi ser av @vegar_beider 's chart over at vi har truffet fib 38,2 i tillegg til at jeg har et par andre stÞtte-/motstandslinjer som sammenfaller med dette nivÄet.
Men det er jo ogsÄ tenkelig at vi skal ned til fib 50 fÞr vi fÄr en bounce, sÄ begynte Ä se pÄ muligheter for dette.
Kom da over dette som kan ligne en inverted cup and handle formasjon. (Ikke den cleaneste jeg har sett menâŠ)
Hvis dette er tilfelle vil jeg tro det bÊrer fort ned til fib. 50 ettersom jeg sliter med Ä finne andre stÞttenivÄer fÞr dette.
Formasjonen vil vÊre komplett innen bÞrsÄpning sÄ har sÄnn sett lite nytteverdi men gÞy hvis man klarer Ä calle det
And so it begins⊠Filipinene stenger bÞrsen og vil ikke Äpne fÞr etter pÄsken. Hvem er neste?
EU og ECB ser ikke sĂŠrlig lyst pĂ„ detteâŠ
Kan det regnes som et finanspolitisk verktĂžy? Eller er det rett og slett en wrecking ball?
NĂ„ skal det vel sies at presidenten i Filippinene er hakket mer fargerik enn Trump. Men de skal vistnok sette hele byen i lock down og da vil jo ikke bĂžrsen fungere.
SĂ„ kan man jo trekke sammenligninger til US om man vil. New York ligger vel allerede hĂžyt pĂ„ listen om jeg ikke husker feilâŠ
NĂ„ skal det sies at det sitter veldig, veldig langt inne Ă„ stenge bĂžrser, spesielt i US. Men det er ikke umulig og har blitt gjort fĂžr
Krisen kjapt oppsummert av PĂ„l Ringholm
RSI antyder at oksene kommer til Ä lÞpe fritt i noen dager nÄ.
Har de stoppet handelen i US futures pga «limit up» (5% Þkning)?
NÄ stÄr SP500-futuren opp 3,89% (2498 poeng), men den har stÄtt stille lenge.
DAX-futures er opp 5,50% nÄ.
Hvor lenge stenger handelen ved limit up/down pÄ futures? PÄ aksjer sÄ har det vÊrt 15 minutter.
Futures stenger helt frem til Ă„pning faktisk.
SĂ„ stengte vel 2-3 inatt og er der frem til 1430
Snitter meg inn disse dagene, tror OMX s30 skal opp til det rÞde omrÄdet fÞr nedgang fortsetter videre. Weekly chart.
SP500 Äpna igjenn nÄ
Hvorfor tror du den skal fortsette akkurat dit?
Det er der smarte penger selger