Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

https://beta.tekinvestor.no/t/makro-indeks-valuta/139/1890

Ser ut til at vi er i startfasen nÄ 

6 Likes

Jepp, at vi nÄ underveis i krakket ville se dollar squeeze opp pgr panikk hÄper jeg er greit varslet her pÄ forumet!
At vi skulle fÄ oljepriskrig i tillegg hadde selv ikke jeg spÄdd, sÄ kronen er jo enda verre enn jeg hadde sett for meg. Men heldigvis har jeg planlagt utfra at NOK skulle demonstrere hvor shittycoin den er nÄr det ble ekte krise. SÄ fÄr vi se nÄ da om USA klarer Ä printe sÄ mye dollaren faktisk svekker seg igjen. FÞrst mÄ ting roe seg og likviditeten bedre seg rundt om kring. NÄr det gjelder olje vet jeg ikke hvor lenge det vil vare, men fort en god stund! Men det kan fort krisen ogsÄ gjÞre, sÄ om begge deler blir bedre samtidig kan jo vi potensielt fÄ enorm styrkelse pÄ kort tid. Men generelt er ikke jeg veldig positiv til kronen da vi ikke har sÊrlig bÊrekraftig Þkonomi. GjenstÄr Ä se om vi ilÞpet av eller etter denne krisen tar sjansen Ä reformerer endel ting for Ä redde fremtiden vÄr.
Men uro/frykt er ikke over med det fĂžrste slik jeg ser det. Jeg tror pĂ„ mange mĂ„ter at Norge vil slite langt langt mer enn de fleste land, fordi vi er mye mer giret og lever pĂ„ grensen “alle mann”. Samtidig som nĂ„ bĂ„de service/olje og mange andre viktige sektorer blir utsatt for historiske problemer.
Bare tenk pÄ handelsbransjen, nÄ blir deres marginer totalt Þdelagt. SÄ selv om folk vil komme tilbake Ä handle fremover, sÄ vil det vÊre umulig Ä tjene noe penger.
Man har jo sett hvordan ElkjĂžp/XXL o.l klager pĂ„ kronen Ăždelegger, hva gjĂžr krona nĂ„ da? Litt lavere rente hjelper svĂŠrt lite, gjeld var allerede omtrent gratis. Vi har hatt rekord i konkurser i handelsbransjen, vil de liksom bli reddet av bailout fra staten nĂ„? Nop, det kan umulig skje at det vil dekke opp alle tapene. Hundretusener i permisjon som plutselig nĂ„ ikke vil kunne handle pĂ„ lang tid selv om Koronafrykten avtar. Samtidig sĂ„ gĂ„r vi glipp av hauevis med forbrukslĂ„n/gjeld som skulle vĂŠrt tatt opp til forbruk o.l i denne perioden og presset videe opp priser/inntekter. NĂ„ blir det heller betalt ned gjeld, spart penger og for guds skyld ikke lĂ„n til noe annet enn “overlevelse”.
SÄ har vi oljen som vil knekke vertftene og rederiene i Norge osv
 Nei nÄ mÄ man virkelig stÄlsette seg for det som kommer. Anbefaler som jeg har gjort i Äresvis, skaff CASH. NÄ teller det mer enn noen gang.

4 Likes

Har ikke det vĂŠrt en utfordring for Sissener i flere Ă„r, det vĂŠre seg bull eller bear-marked?

:smiley:

5 Likes

Han er bare -20% i Är mÄlt i NOK (-43% i USD?), helt fantastisk hedge fond :man_facepalming:

1 Like

Dere hadde en svĂŠrt interessant diskusjon for ett-to Ă„r siden.
Tillater meg Ä lenke inn den. sÄ flere fÄr lese
 (anbefaler Ä hoppe oppover i trÄden og lese i det aktuelle tidsrommet. Det korte utdraget jeg quoter her er ikke dekkende)

ForĂžvrig sĂ„ vil den perfekte hedgen mot fiat valutaer gĂ„r mot “null” vĂŠre Ă„ eie livsnĂždvendige commodities eller assets som produserer slike commodities. Stort sett landbruksprodukter. Men ogsĂ„ olje og metaller.

2 Likes

dette er jo heeeelt sykt

3 Likes

Var jo slik oljefondet klarte seg godt under forrige krise ogsÄ :smiley:

4 Likes

Ja, mÄtte nesten gni meg i Þynene - hvordan kan det holde seg/stige i disse tider? Hedge?

1 Like

Mesteparten er i utenlandsk valuta ?

5 Likes

Seff, gikk litt tregt her nÄ 

1 Like
1 Like

God natt
 Vi er nÄ pÄ 2011 nivÄer. Klarer man 2008?

1 Like

Det er oljefondet, de er hedget pÄ den mÄten at de eier litt av alt de har lov Ä eie.
Med litt uberskarpe politicos sÄ kan de kanskje endre pÄ investeringsgraden aksjer/obligasjon/rente. SÄ vi fÄr utnyttet en en gang hvert 10 Är hendelse

1 Like

Jepp

5 Likes

I beg the differ.

Close over 2400 :ok_hand:

3 Likes

Helt sykt!

Blir slutt pÄ utenlandsferier pÄ nordmenn fremover;)

1 Like

Snakka med banken om Ä fÄ sikra 50% av kjÞpa mine i euro tilbake i november.

Eg betalte 4000 euro i dag, 11.7,-. :sweat_smile:
4000 euro om eit par veker, men nÄ gambler eg pÄ rekyl :ok_hand:

Edit: tid for makro smÄprat trÄd?

1 Like

Godt forslag!

2 Likes

Dette var jo ikke sÄ ille!:wink:

image

3 Likes

Ta det helt med ro gutter

:crazy_face: Krigen eller viruset? :laughing:

4 Likes