Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

1 Like

Kronen er virkelig ute å kjøre sett mot historiske topper/bunner

2 Likes

1998 var sist gang vi hadde en skikkelig oljesmell. LAndet vel på 8-9$ pr fat…

1 Like

Han treffer ofte han her

Sitat 2016:

– Vi har bare sett første kapittel av oljebremsen. Oljeprisen går i sykluser. Nå er vi i en periode med nedgang og det kan ta mellom ti til 15 år før vi er tilbake med en oppgang, sier Spetalen til E24.

– Jeg tror oljebransjen er en bransje som fortsatt skal gjennom mye ubehagelig, sier Spetalen.

1 Like

Ta det med ro, futtene bestemmer vei😅

1 Like
2 Likes

TLT bonds faller når de egentlig burde stige (lavere renter)

3 Likes

Hvordan blir børsen påvirket når kronen svekker seg?

1 Like

Potensielle oppkjøpskandidater blir jo billigere for investorer og selskaper som besitter dollar, euro etc

2 Likes

@Invivo er muligens farget av biotek investeringer. og håper på en reddende kontant beholdning fra BIG pharma.

Det er kanskje ikke første pri akkurat nå å gjøre oppkjøp når frykten rår og modus operandi for tiden er å rømme til cash.

Børsen og den norske Korona faller ekstra mye fordi utlendinger selger seg ut av norske selskaper og rømmer til cash kontant usd og euro.

3 Likes

Disse BP selskapene har så sterke og stabile kontantstrømmer så det er nok ikke mye frykt å spore der i gården.

Fallet til NOK er sammensatt, men blir sterkt påvirket av at utlendinger mister troen på norsk økonomi og det kraftige fallet i oljeprisen.

3 Likes

Det hjelper selvsagt ikke det spor at børfall fører til at overbelåning må innfris. Og hele den norske befolkning er vant med å kjøpe alt de har lyst på, aller helst produkter importert i dollars, finansiert av boliglån, forbrukslån og alt for god hjelp av staten om det skulle være litt trangt å betale på den alt for dyre boligen noen måneder.

3 Likes

Tja… Det var jo skivebom, oljeprisrallyet begynte jo rett etter kommentaren der :sweat_smile:

2 Likes

Det tok “bare” 4 år fra han sa det, til det skjedde…

1 Like

Hehe, ja, men vi hadde aldri sett slike oljepriser i år eller neste, dersom universer ikkje hadde skapa ein heilt ny variant av eit virussom setter samfunnet ut av spill…

1 Like

Nei, men alle treffer på ett tidspunkt. Jeg også sa at børsen var dyr i 2016,2017,2018,2019 og i år, tok meg 4 år og et virus før jeg traff også :slight_smile:

3 Likes
1 Like

https://www.cnbc.com/2020/03/19/fed-to-shore-up-prime-money-market-funds-amid-wall-street-rout.html

1 Like

4 Likes

Sinnsykt, totalt kollaps av NOK!

2 Likes