Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Takk for link.
NĂ„ har jeg ikke lest hele dokumentet enda, men hvis jeg tolker dette riktig sĂ„ vil i utgangspunktet “vanlige folk” bli beskyttet av innskuddsfondet.
Men eksisterer en tilsvarende ordning for Ă„ sikre innskudd i USA?
Jeg spÞr da jeg forventer flest konkurser blant hÞyt belÄnte skiferprodusenter i USA.

Usikker pÄ situasjonen i USA. Banksikringsfondet i Norge er relativt solid, sÄ her pÄ haugen vil nok folk sine penger forsvinne gjennom inflasjon og negative renter.

1 Like

“We are very bearish for the first half of the year,” Chief Executive Officer Robert Dudley said at the IP Week conference in London Wednesday. “In the second half, every tank and swimming pool in the world is going to fill and fundamentals are going to kick in. The market will start balancing in the second half of this year.”

NÄr begynner oljen Ä markant stige igjen? Det kommer til Ä ligge langt foran, det minste tegn til negang i llagre av betydning sÄ ekskloderer det sikkert, sÄ blir det pÄfÞlgende jojo tendenser vil jeg tro?! Hvis markedet balanseres i andre halvdel, sÄ er det snart en oppgang i vente?

Ja, dersom stabilisering ventes i H2 bÞr dette prises inn etterhvert nÄ. Men pÄ den annen side dersom det plutselig ikke er nok lagringskapasitet mÄ prisene falle.

Ja, slÄr dette scenarioet inn, sÄ mÄ all oljen ut i markedet uansett hvor lavt prisen faller. NÄ gÄr vi inn i hÞysesong for vedlikehold pÄ raffinerier, sÄ mer olje mÄ lagres. Dermed er det ikke usannsynlig at det slÄr til.

Tung bĂžrs

SÄ, noen som tror vi faktisk skal ned til 450-460 som hode-skulder formasjonen indikerte? Vi skal bare ned 10% til, sÄ er vi der.

Ja, men jeg tror vi skal opp fĂžrst. Er nesten fristet til Ă„ ta inn shorten, men holder meg til planen om Ă„ vĂŠre langsiktig frem til jeg tror den lange trenden snur.

“Langsiktig shorter” vet det hþres litt spesielt ut :slight_smile:

3 Likes

Det er 100% logisk hvis du sitter i en short som ikke taper seg ved lengre eksponering. :wink:

1 Like

NÄ er det blytungt, olljen fÄr seg en ny knekk under 30, sÄ spÞrs det om det blir lavere enn forge bunn notering

1 Like

Stockholm -3.91%

1 Like

Gullprisen stiger godt. Folk vet ikke hvor de skal gjÞre av pengene. Hva med Bitcoin? Er ikke det fremtiden da? Gull og sÞlv brukes jo i bitcoin industrien sÄ det er nok litt hÄp der ogsÄ :slight_smile:

1 Like

Bitcoin kommer nok i Ă„r

Oljeprisen har hatt en %-vis sÊrdeles bra periode siden fredag, det startet med lavere amerikanske lagertall enn forventet, nytt fall i riggtellingen og har blitt opprettholdt av forhÄpninger til utfallet av samtalene mellom Saudi Arabia og Russland idag (sry, ingen lenke).

Men sÄ kommer min pessimistiske spÄdom:

  1. Oljelagrene kommer til Ä Þke de neste ukene pga fortsatt Þkt produksjon kombinert med vedlikeholdssesong pÄ amerikanske raffinerier
  2. Den riggtellingen betyr ingenting for produksjonstallene lenger, det eneste som kan endre noe i amerikansk produksjon nÄ er konkurser blant produksjonsselskapene
  3. Saudi Arabia stiller gjerne opp til samtaler, men kommer ikke til Ă„ kutte produksjon fĂžr de ser at tilbudet av skiferolje reduseres. I tillegg Ăžnsker de Ă„ ta markedsandeler fra Iran

Hadde jeg vÊrt helt sikker, sÄ hadde jeg nok hamstret Bear Olje, men det gjÞr jeg ikke. Dette fordi det er nok Ä ta feil pÄ 1 av de 3 punktene over, sÄ gÄr oljen hurtig oppover.
Hva tenker dere om dagens oljepris og hva som skal bestemme retningen fremover?

1 Like

Hvor mye kapital ligger short olje tror du? Er dette noe vi burde ta med i beregningen? Eventuelt andre veien, kapital som ligger lang olje, men rent spekulativt (finansielle posisjoner).

Jeg kan ikke kvantifisere hvor mye kapital som ligger short olje, ei heller si med sikkerhet om det ligger mye kapital short. den siste ukes utvikling tyder jo heller pÄ at mange tok en bull posisjon med brent rundt 30$. Mye mulig dette har endret seg de siste dagene.

Ser nÄ at jeg fikk delvis rett pÄ punkt 3 over. http://e24.no/energi/russland-og-opec-enige-om-produksjonsfrys-oljeprisen-stuper/23618032

Mitt syn er at fundamentalt, sĂ„ skal oljen ned frem til produsenter gĂ„r konkurs. Men volatiliteten kommer til Ă„ vĂŠre stor fremover, pga finansielle posisjoner. 10% svingninger ila ett dĂžgn er jo snart “normalt”

1 Like

Ok,
da skal jeg prÞve meg pÄ en liten spÄdom basert pÄ forrige runde med antagelser.

Punkt 3 materialiserte seg fort, men kansje mer nÞytralt enn jeg antok. Produksjonen blir opprettholdt, noe som er negativt i det korte bildet, men korrelerer med forventet etterspÞrselsvekst pÄ lang sikt.

Punkt 2 mÄ vi nok vente litt lenger pÄ fÞr vi fÄr svar, men konkurser blant produksjonsselskaper kommer.

Punkt 1 fÄr vi svar pÄ imorgen. Hvis jeg bommer og lagertallene fortsetter Ä synke sÄ er det rally imorgen ettermiddag. FÄr vi derimot hÞyere lagerbygning enn forventet, sÄ skal olja ned. ForhÄpentligvis kraftig ned.

Skulle Punkt 1 gi en synkende oljepris imorgen (evt nÞytralt imorgen og sÄ lagerbygning de kommende ukene), sÄ er det en mulighet til Ä sette seg bull olje, og vente pÄ at punkt 2 slÄr til.

Hva med etterspÞrselen, med de lave prisene sÄ er det jo veldig lukrativt Ä legge over til olje der det gÄr, men det kan ta tid fÞr dette slÄr inn. NÄ har markedet hatt tid til Ä begynne Ä skifte over mot olje der det er fordelaktig.

Jepp, helt enig. Det kommer til Ă„ opprettholde/Ăžke etterspĂžrselen etter drivstoff fremover. Norne Securities hadde en kort kommentar om dette idag:

The Price of Oil: The bottoming process might enter the last emotional stage with a sharp plunge followed by a snap back recovery inside the next two months.

_Demand for seasonal oil products during the winter is a function of a cold or warm winter in the Northern Hemisphere. As we move into a petroleum market driven by gasoline demand the enclosed curve for vehicle miles driven even during the autumn has been encouraging as the steepness in growth is the strongest in 40 years: www.fhwa.dot.gov/policyinformation/travel_monitoring/15novtvt/figure1.cfm Demand for gasoline reacts to lower prices and will be an important part in the rebalancing between supply and demand. If there is an emotional bottom in the oil market before refineries switch over to producing more gasoline it will happen inside the next two months

Mitt scenario mÄ bare slÄ til fÞr drivstoffetterspÞrselen begynner Ä Þke :slight_smile:

1 Like