Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

SÄ, hvor er OSEBX pÄ vei?


Ned til 460? NÄr? Jeg tror det er relativt god stÞtte rundt den nederste grÞnne linjen i trendkanalen. Hvis den fÞrst blir brutt, sÄ tror jeg det kan skje relativt fort, men nÄr? HÞyst usikkert.

Det er lite som tyder pÄ at det vil bli brutt opp gjennom halslinjen med det fÞrste. PÄ den andre siden, den er jo sterkt Þkende. Her tror jeg den linjen i den grÞnne trendkanalen vil fÄ det til Ä fortsette nedover pÄ lengre sikt.

Det som evt kan endre pÄ dette er hvis OPEC plutselig bestemmer seg for at jaggu, dette var en kjempeblemme og skrur igjen oljekrana for Ä Þke oljeprisen. Prisen som er nÄ svir hardt for dem. Sosial uro er ikke noe de har lyst pÄ i midt-Þsten. Samtidig, de ser jo at det begynner Ä fÄ effekt. Herover, sÄ er jo kuttene svÊrt kraftige, men de mÄ nok ha konkurser for at opplegget skal ha skikkelig effekt. 6-12mnd til kan vÊre nok.

1 Like

Har ikke sett at det har stÄtt noe om dette i Norsk media, sÄ dumper infoen her.

API reported that U.S. crude supplies declined by 3.3 mil bbl. last week, while Bloomberg consensus predicted an increase of 3.5 mil bbl.

Ser ut som noe skjer pÄ etterspÞrselsiden i USA. 2 uke pÄ rad med fallende oljelager

3 Likes

Hvilket forÞvrig betyr at jeg er en dÄrlig oljespÄmann :wink:

Dette er vel det som kom i gÄr kveld kl 2230 ?

no kommer det nye og enda viktigere tall kl 1630 i dag, litt bull der, sÄ er det rett gjennom stor motstand i olja

1 Like

Jepp, det er API tall. offisielle tall kommer 16.30.
Fra DN Investor:

IfÞlge statistikk fra American Petroleum Institute (API) onsdag kveld falt rÄoljelagrene i USA med 3,3 millioner fat forrige uke. NÄr amerikanske myndigheter torsdag ettermiddag publiserer de offisielle tallene for samme periode, venter analytikere Ä se en Þkning pÄ 3,5 millioner fat.

Opp til 38 burde den vel i hvert fall gÄ, gjerne 40.

1 Like

Eg trenger Ä se wti mellom 38-40 og helst langt inn pÄ 40 tallet.
HÄper virkelig den klarer Ä nÄ 40, uten Ä falle tilbake

Da er tallene her, og med fÞrste Þyekast kan den se negativ ut, men gÄr man bak tallene og ser pÄ import og produksjon, sÄ viser det samme trenden som siste fem uker.
Olja opp ilĂžpet av kvelde, eg tror vi ser 36 fĂžr vi tar helg

2 Likes

Skulle gjerne sett olja langt opp, men jeg tror det ikke. Ikke pÄ lenge


Vanskelig si, men under/pÄ 30 USD mener jeg er billig, men vanskelig Ä spÄ hvor lenge den skal vÊre billig.

Skjer nÄ da ?? Olja feil vei jo


Usa i minus, asia minus, olja 3-4 prosent laveren enn slutt pÄ ose i gÄr, Ose ned 1 prosent i dag

Olje tok seg en pustepause pÄ 34, med tanke pÄ motstanden rundt 35 er det naturlig at den mÄ samle litt kraft her, men kan fint fortsette videre opp til 38-40 i fÞrste omgang

Indeks skal dessverre ogsĂ„ videre opp tror jeg i det korte perspektivet (snakker ikke om i dag, det aner jeg ikke, men dager eller et par uker). SmĂ„sparere skal lures inn fĂžr neste fall, se opp for VG oppslag “nĂ„ har det snudd opp” “riskene er blitt overdrevet” - da nĂŠrmer vi oss ny lokal topp)

5 Likes

MÄ si jeg lo godt nÄr jeg leste denne. Tror samtidig du har rett. :wink:

Hvis halslinjen pÄ hode-skulder formasjonen brytes, sÄ vil jeg si vi er ute av bear-markedet. Tror ikke det skjer fÞr vi bÄnner ut pÄ 460-ish.

2 Likes

Skal gullet endelig bryte opp fra den fallende trenden? Det gjenstÄr Ä se, men kan vÊre verdt Ä fÞlge med pÄ hva som skjer her fremover. Den ser ganske sterk ut, men en pause her rundt motstanden er uansett helt som ventet.

3 Likes

Jeg tok en liten post i AVM for et par uker siden av interesse for dette bruddet. Det skal nevnes at denne er hĂžy risiko av flere grunner og ikke bare gullprisen.

2 Likes

Brent olje: Interessant Ä se hvilken av disse linjene brytes, jeg tror den Þvre pÄ 35, men trolig ned Ä teste stÞtten fÞrst.

1 Like

Det er da fortsatt ikke noe i nÊrheten av balanse i markedet, og ingen endring pÄ vei mot balanse heller? Derimot sÄ er oljelagerene i ferd med Ä gÄ fulle [i lÞpet av Äret]. Jeg tror stÞtten pÄ 32-ish dollar blir brutt fÞrst.

EDIT
Er det oljeutvinningsfrysen som gjÞr at du tror prisene skal opp? USA har jo ikke blitt enig om Ä bli med pÄ noe sÄnt, og jeg tror de har ganske mye ekstra kapasitet hvis prisene begynner Ä bevege seg noe sÊrlig oppover.

EDIT2
Ok, det du har der er et flat-top triangle som er et bullish pattern
 Hmm


Lookin good

4 Likes

Da er vi her folkens

Mitt rÄd var: ikke vekt opp i aksjer, men for den som liker risiko sa jeg at man kan kjÞpe oljesertifikater uten gearing under 30 USD, sÄ nÄr indeks nÄr opp til 570-580 kan man gjÞre strategiske omrokkeringer i portefÞljen for Ä ta ned beta-eksponering (f.eks ved Ä ta short posisjoner mot indeks uten gearing, selge seg ned i fond osv).

2 Likes