Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Det du sier er at det sannsynligvis er en solid utforbakke rundt neste sving?

Vanskelig Ä spÄ toppen, den kan ogsÄ gÄ opp til 620 noe (selv om jeg personlig ikke tror det), men det gÄr an Ä redusere risiko / beta eksponering her. Hvis du har en del aksjer sÄ kan du se pÄ det som en forsikring av portefÞljen heller enn Ä spekulere i nedgang. GÄr an Ä snitte seg inn i en short posisjon dersom den fortsetter Ä stige.

Jeg ligger ikke netto kort selv, siden vi fortsatt ikke har noen utlĂžsende faktor A la lehman. SĂ„ min kort posisjon er mer som en forsikring og demper svingningene i portefĂžljen.

2 Likes

Er det sannsynlig at noe slikt kan skje igjen? Og hvilke tegn bÞr en isÄfall se etter?

Det viktigste er Ä ha en plan og tenke gjennom alle mulige scenarioer pÄ forhÄnd. Det man vil unngÄ er Ä selge alt pÄ bunnen

Jeg tror mer pÄ Ä redusere risiko enn Ä ta store Bets ene eller andre veien der vi er nÄ.

2 Likes

Var 581 toppen?

Halslinjen ble vel brutt igÄr? Men ikke akkurat med mye. Det blir veldig interessant Ä se hva som skjer videre her. Hvis dette bare er en pullback tilbake til halslinjen, sÄ mÄ man vel se pÄ hode-skulder formasjonen som brutt?

2 Likes

det er et annet mulig scenario at den kan fortsette opp mot 620 noe, men det er ikke det jeg tror pÄ

Hvor er halslinjen din? Rundt 570?

rt 569,69

Ja, rundt 570. Jeg vil ikke si vi har noen konklusjon enda for Ä si det sÄnn. :wink:

2 Likes

Enig i det, et spennende punkt her

1 Like

Hvorfor denne optimismen i osebx? Fortsetter den opp til 625 skal jeg sette en short

4 Likes

Det er ikke langt oljeprisen skal opp fÞr olje-relaterte selskaper tjener dÄrlig i stedet for Ä gÄ konkurs. Det er vel dette som har fÞrt til at halslinjen i hode-skulder formasjonen er brutt. Som igjen trigger videre oppgang.

1 Like

Det er jo et stort bet Ä ta at oljen skal holde seg her eller videre opp nÄr tankskipene stÄr i kÞ og ikke fÄr plass i verdens havner samtidig med at konjunkturen dabber av i verden og bare holder seg noenlunde greit pÄ grunn av veldig ekspansiv pengepolitikk som ikke kan fortsette.

1 Like

Stakkars Norge hvis USD stuper

SpÞrsmÄlet er hvor lenge det kommer til Ä vÊre overskudd pÄ olje?

Tankratene var forresten litt lavere nÄ en periode og prisene pÄ vei opp, sÄ du skal ikke se bort fra at en av grunnen til at de ikke losser er vesentlig mer komplekst enn det du skriver her.

Ikke sÄ ille hvis oljeprisen samtidig gÄr opp mye. All elektronikk vil ogsÄ bli billigere.

Det kan jo ikke skje med amerikansk skiferolje som starter ny produksjon pÄ 55 usd? Men olje i nok fortsatt lav ved 55 dersom usd raser, samtidig som resten av industrien/eksport blir mye mindre konkurransekraftig. HÞy ledighet og boligmarked som krakker sÄ hjelper det ikke med billig elektronikk.

2 Likes

Oslo kommer vel til Ă„ holde seg stabilt ettersom tilbudet er lavere enn etterspĂžrselen.

Boligmarkedet har steget pÄ grunn av billig tilgang pÄ kreditt, jeg tror jo ikke dette vil fortsette og er veldig skeptisk til boligmarkedet i Oslo.

FÞr eller senere mÄ sentralbankene ta ansvar og fÞre en mer normal pengepolitikk. Dette er ikke en ny normal, hvis det skulle vÊre en ny normal sÄ er det faktisk ikke sÄ dumt Ä sitte pÄ eiendom siden i den ytterste konsekvens penger vil bli verdilÞse. Men sÄ langt tror jeg ikke det gÄr.

1 Like

jeg er til dels enig, men tror “boblen” vil fortsette Ă„ vokse sĂ„ lenge rentene faller og tomtereguleringen gĂ„r sakte. Det er fortsatt en relativt lav andel spekulanter i privatboligmarkedet, sĂ„ tilbudet i markedet blir absorbert av mennesker som kjĂžper for Ă„ bo.

3 Likes

DnB har nÄ P/B 0,88

Det vil si aksjemarkedet priser egenkapitalen til 88% av bokfÞrt verdi. Dersom aksjemarkedet har rett og verdien pÄ eiendelene mÄ skrives ned blir det stadig mer problematisk Ä lÄne ut til boligkunder og bankene mÄ bli mer restriktive med utlÄning.