Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

SÄ det store spÞrsmÄlet for meg som eier bolig er Ä vite nÄr det blir dyrere Ä ta lÄn. Er veldig lite interessert i Ä vÊre med pÄ et kraftig boligkrakk
 :slight_smile:

Ville personlig ikke gjort noen store boliginvesteringer det neste Äret og heller se an situasjonen da. SÄ er det greit Ä ha en margin pÄ lÄnet sÄ man ikke blir stuck hvis verdien faller.

tror ledighetstallene kommer til Ä overraske pÄ oppsiden de neste mÄnedene ogsÄ

1 Like

Lurer pÄ om vi har sett toppen her USD/NOK. Ikke bra for norsk eksportnÊring i sÄ fall. Men vi har ikke fÄtt brudd ned enda, selv om jeg mistenker at det kommer.

Skulle visst ikke solgt bull brent

2 Likes

Greia er at med en oljepris pÄ 55$, sÄ vil mange nye oljefelt pÄ norsk sokkel vÊre lÞnnsomme Ä bygge ut. PÄ 28$, sÄ var ingen lÞnnsomme.

Dette “kartet” var pĂ„ et tidspunkt 100% rĂždt, nĂ„ er det mer enn 50% grĂžnt.

Mao, OPEC har nok gÄtt pÄ en blemme med avtalen de har gjort om ingen Þkning i produksjon. Den skjedde for tidlig. De skulle latt mer av oljebransjen gÄ konkurs. Det er mye vanskeligere Ä fÄ bygget opp nye selskaper enn det vil vÊre Ä nÄ bare ta planene opp av skuffen og fortsette der de slapp for ca et Är siden.

En oljepris pÄ 40-50$ er mao noe som vil gjÞre at Norge som stat vil tape store inntekter vs 100$, men prisen er da hÞy nok til at oljebransjen fortsatt vil kunne gi mange arbeidsplasser fordi det da er lÞnnsomt med massive investeringer.

En ting til Ä ta med her er at med utsikter til enda lavere renter, sÄ vil P/E folk krever for Ä se pÄ et selskap som attraktivt vÊre veldig lavere enn det er nÄ. 3% avkastning er jo gullkantet vs 1-2% pÄ obligasjoner. Det er en grunn til at jeg tror vi kan fÄ en skikkelig rekyl nÄ - hvis oljeprisen holder seg oppe.

Om oljeprisen holder seg oppe er en helt annen ting. Der er det sÄ mange faktorer at jeg tror man mÄ kunne spÄ for Ä komme ut med riktig resultat.

Jo, men poenget mitt var at dersom USD/NOK faller 25%, sÄ hjelper det lite at prisen stiger 25% mÄlt i dollar, dersom kostnadene er i NOK. En svak krone har gjort norske bedrifter mye mer konkurransekraftige. Jeg har ikke fasit, jeg bare sier at det vil vÊre svÊrt negativt for norske selskaper som har inntekter i USD og EUR og utgifter i NOK om kronen skulle styrke seg og USD rase. SÄfremt ikke norske arbeidstakere gÄr med pÄ lÞnnskutt, men det tror jeg ligger langt inne.

Jeg ser jo at indeks har fortsatt opp og det kan vÊre at osebx kan stige til rundt 625 (jeg har tidligere sagt at det er et mulig scenario, men ikke det jeg har trodd pÄ), det er ogsÄ en ganske stor motstand ved 600. Teknisk sett har vi fortsatt en bearish trend med lavere bunner og lavere topper. Jeg vil heller selge toppene enn Ä kjÞpe bunnene (det er uansett sent Ä kjÞpe her nÄ, osebx har steget 14% siden bunnen, ja du kan fÄ de siste prosentene, men ingen ting jeg ville anbefale).

Fundamentalt er det stor risiko bÄde i verdensÞkonomien og i Norge. GÄr vi inn i en resesjon er det ingen som vil betale skyhÞye P/E tall og fokus blir pÄ Ä konservere kapital fremfor Ä fÄ hÞy avkastning. Det er ogsÄ begrenset hvor mye mer ekspansiv pengepolitikk vi kan fÄ. FÞr eller senere mÄ vi tilbake til normalen nÄr det gjelder renter og stÞttekjÞp av statsobligasjoner, og bÄde aksjer og obligasjoner mÄ dermed prises pÄ historisk holdbare multipler.

Jeg har tidligere holdt meg unna Ä spekulere i OBX og OSEBX, men det frister mer Ä ligge short enn Ä ligge lang her nÄ dersom man kan fÄ en god inngang pÄ 600+.

2 Likes

Greia er vel at brent spot er opp fra 27,72 til 37,03, sÄ en Þkning pÄ 33%. Dollaren mÄ ned 25% for at den skal veie opp for dette. Du nevner 55$ som et punkt hvor det blir satt i gang ny skifteroljeproduksjon, sÄ hvis vi skal opp dit, sÄ er det en Þkning pÄ 100%.

Hvis dollaren svekker seg med 25%, sÄ fra 8,60 til 6,45, sÄ 55$ pr fat blir det tilsvarende 42$ i NOK med dagens vekslingsforhold. Det er 10% opp fra dagens kurs, og fasit er da fortsatt at mer enn 50% av planlagte oljefelt er utbyggbare. Med dagens renter, sÄ ser dette kanskje ikke sÄ ille ut?

NÄ synes jeg du treffer bra stort sett hele tida pÄ makro-bildet, men jeg er uenig med deg om hva som ville skjedd med en oljepris pÄ 55$. NÄ tror jeg ikke vi skal opp til 55$, og tror markedet fortsatt vil vÊre oversvÞmt av olje.

2 Likes

Ikke siden 2009 har det vert fĂŠrre rigger i drift, dette er fra fredagens rigg telling, og trenden fortsetter.

PS : dette gjelder US

1 Like

Osebx rising wedge? I sÄ fall slutt under den nedre linjen for Ä bekrefte formasjonen.

3 Likes

Har Þkt min short posisjon i Stockholm - det vi har sett nÄ tror jeg er et klassisk bear market relief rally fÞr neste rykk ned (se bort fra den horisontale linjen - det er bare siste kurs, fant ikke ut hvordan jeg kunne fÄ den bort). Den delen som jeg ligger short med fra fÞr er tanken Ä beholde pÄ litt lengere sikt, mens denne nye delen vil jeg dekke inn nÄr jeg tror vi er i nÊrheten av neste bunn.

Kunne godt ha shortet OBX/OSEBX, men det er litt mer “stĂžy” siden det er en liten bĂžrs som har mye rĂ„varer og olje.

3 Likes

Finnes det et lignende produkt pÄ Netfonds?

BEAR-OMX-X15-AVA ? :smiley:

1 Like

For Ä ta en posisjon pÄ lang sikt kan man bruke dette produktet som er uten gearing, men 0.33% spread:

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=BLANKA-OMX-N.ST

Men den nye posisjonen er litt mer kortsiktig sÄ da er det greit med denne som har x 1.5 gearing, men bare 0.1-0.15% spread og mer handel (finnes ogsÄ xact bear 2)

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=XACT-BEAR.ST

Litt gearing kan vÊre greit dersom du handler kortsiktig og de fÄr lavere spread (og vekslingsavgift dersom du ikke har valutakonto), men vil ikke anbefale x15, da skal du vÊre veldig sikker pÄ at du har prikket toppen perfekt.

1 Like

Takk skal du ha! Har vÊrt inne pÄ tanken om Ä shorte index en stund. PrÞver meg nÄ. :slightly_smiling:

x15 er ren gambling med mitt kunnskapsnivÄ, sÄ jeg holder meg unna - enn sÄ lenge!

Liker ogsÄ ideen om at det i praksis fungerer som en slags forsikring mot resten av papirene en sitter med i portefÞljen.

1 Like

Skal VÊre rimelig sikker pÄ en sak om mannvelger Ä gange med 15, ikke noe for meg som ellers er glad I hÞy risk

2 Likes

Hva skjedde der?

Reaksjon pÄ rentekutt?

2 Likes

ECB senker rentene og Ăžker obligasjonskjĂžpene

Den syntetiske euforien gÄr nok fort over

2 Likes

For noen jojo-bÞrser vi har nÄ, ser pÄ det som et tegn pÄ at vi er nÊr en lokal topp.

2 Likes

Sjekk DAX i dag :slight_smile:

-#SellTheNews