Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

OMXS30 - Mulig opp mot 1450 fÞr jeg tror den snur ned mot nye lows. Motstand pÄ 1500 og stÞtte pÄ 1400. Siste sjans Ä komme ut rundt der fÞr det negative sentimentet tar over igjen?

Mye banker her som har fÄtt et lite rykk opp da ECB kom ut med at de skulle kjÞpe selskapsobligasjoner (riktignok ikke fra banker, men det renner over med penger og drypper over pÄ bankene).

1 Like

Om olja returnerer nedover igjen, hva da ?
Vurdere Ă„ trekke seg ut av markedet for en periode ?

1 Like

Ser ut som vi valgte riktig indeks @swing

1 Like

So far so good. Takk for tipset!

Farlig nÊr tolv mÄneders glidende snitt

USD/NOK

USD/SEK

EUR/USD

3 Likes

OMXS30 mulig scenario ned mot 800-900. Etter at vi fullfÞrer en topp nÄ mars/april.

1 Like

Nikkei -3.42%

1 Like

Verdt Ä fÄ med seg:

Skal forvalte verdier til over to tusen milliarder dollar, ifĂžlge Bloomberg. To tusen milliarder dollar tilsvarer drĂžyt 16.500 milliarder norske kroner. Det norske Oljefondets markedsverdi er til sammenligning i dag over 7.000 milliarder kroner.

1 Like

SĂ„, Saudi-Arabia vil ut av olje?

1 Like

Eller de trenger cash for Ă„ finansiere budsjettunderskudd

Husk Sell in May ordtaket, kan bli en kjedelig sommerbĂžrs i Ă„r

1 Like

Det tror jeg og! Kan ikke skjÞnne hvorfor sÊrlig OSE stÄr sÄ hÞyt som den gjÞr


Gjelder SELVSAGT ikke Funcom da, der er det planlagt rakettoppskyting i mai!

:wink:


Hvor tar de det fra? Dollaren* er jo ned fra 8,94 7. januar til 8,20 i dag 11. april, og de “tror” at det “kan” snu? Det har jo snudd. SpĂžrsmĂ„let er vel heller om det kommer til Ă„ fortsette i denne retningen. Her er vel veldig mye avhengig av oljeprisen.

En tidlig indikator er forresten prisen pÄ PC-komponenter som reagerer rimelig kjapt og er ned 5-10% fra toppen i midten/slutten av januar.

Jeg synes det er rimelig vanskelig Ä spÄ oljeprisen som jeg synes er rimelig avgjÞrende, men @holmes har jo vÊrt ganske god tidligere, lurer pÄ hva han tenker nÄ. :wink:

*Euroen er ned fra 9,74 11. januar til 9,35 i dag.

1 Like

Vanskelig Ä spÄ. Fundamentalt burde oljeprisen ligge i omrÄdet 20-55 USD, men det er jo ganske stor range :slight_smile:

Jeg tror kronen vil fortsette Ä styrke seg fordi Norge er et av fÄ land med gode statsfinanser, men pÄ den annen side sÄ er jeg redd for videre aksjefall og i slike tider er det mange som flokker seg til det de tror er store trygge valutaer som USD.

Jeg vet dette var et tÄkete svar, men vanskelig Ä spÄ der vi er nÄ synes jeg.

1 Like

Jeg synes det du skriver om oljen hÞres fornuftig ut, sÄ sant det ikke blir en avtale om redusert produksjon fra f.eks Opec. Tror ikke vi ser noe der med det fÞrste. Skiferoljeselskapene i USA blÞr for sakte.

AngÄende USD, sÄ tror jeg mye av effekten som resevervaluta allerde er tatt ut, og pÄ vei tilbake. SÄklart, de norske Þkonomi ser ikke sÄ veldig hot ut akkurat nÄ, med et Þkende problem med arbeidsledighet. PÄ den andre siden, sÄ er statsfinansene i Norge rimelig greie som du sier. Jeg tror vi fint kan se dollaren pÄ 7-tallet innen 3mnd.

1 Like

Oljefondet vil ogsÄ ha en stabiliserende effekt pÄ kronen. De Ärene med store netto innskudd i fondet har hjulpet Ä holde kronekursen fra Ä stige mer pÄ grunn av at staten har solgt nok for Ä kjÞpe seg inn i utenlandske aksjer, obligasjoner og eiendom. Dersom disse strÞmmene begynner Ä flyte andre veien vil det i stedet ha en styrkende effekt pÄ kronekursen. Samtidig mÄ vi huske at Norge Þnsker og er avhengig av en en svak krone, og trolig vil senke renten mens andre land vil begynne Ä heve renten eller holde den stabilt lavt. Med tanke pÄ disse motstridende faktorene er det vanskelig Ä spÄ utviklingen. Men jeg vil heller ligge lang nok enn kort, da jeg mener at nok fundamentalt sett er billig nÄr man sammenligner med andre valutaer. sek er forsÄvidt ogsÄ ganske billig (men dyr mot nok)

1 Like
1 Like

Dagen fĂžr:

Veldig interessant. Hvis kullgruveselskapene gÄr konkurs vil prisene Þke og alternative energikilder bli mer konkurransedyktige vs kull. Samtidig: dette er en gigantisk industri og omveltningen her vil fÄ store konsekvenser.

1 Like

“The World’s Most Bearish Hedge Fund” Has A Terrible March, Goes Even Shorter

However, I can hear you say, how do you know this is just a short squeeze, and not the beginning of something much more substantial? While equities are trying to send a bullish tune, the 200 day moving average is now trending down for S&P, Dax and the Nikkei. This is not bullish. Furthermore, yield curves in the US, Japan and Europe have flattened. This is not bullish. Yen is rallying. This is not bullish. We have seen substantial covering by the market. This is not bullish.

5 Likes

NÄ skal vi ned og teste disse stÞttelinjene, jeg tror jo ogsÄ at de vil brytes i Är, trolig ved neste test ned.

OSEBX

OMXS30

Risk - reward er mye bedre for Ä ligge short enn long mot indeks der vi er nÄ, men man kan legge en stop loss litt over de motstandene jeg har tegnet opp.

4 Likes