Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Gjeldsproblematikken i Kina er igjen pÄ banen. Antydninger til forestÄende mislighold fra stÞrre selskaper.

2 Likes

Hvilke realistiske scenarioer for en ny finanskrise har vi egentlig? Det holder jo ikke at f.eks. veksten i Kina er litt lavere enn forventet, at oljeindustrien gÄr dÄrligere. Noe drastisk mÄ til, og det store spÞrsmÄlet er hva?

Jeg begynner Ä bli utÄlmodig!

1 Like

Det er stor risiko og liten oppside, men det stemmer at en utlÞsende trigger har fortsatt ikke materialisert seg. Disse utlÞsende faktorene kalles gjerne black swan events, og hele poenget er at markedet ikke klarer Ä tolke de pÄ forhÄnd, men i ettertid er de selvfÞlgelige.

Den stÞrste fundamentale risikoen er nÄ at bÄde befolkning, stater og selskaper har bygget opp voldsom gjeld, og faller en av disse blir det en korthus effekt. Det er et veldig sÄrbart system nÄ, husk at etter finanskrisen kunne statene gÄ inn og rydde opp en del og stimulere vha pengepolitikken. NÄ er disse vÄpnene allerede brukt opp. Samtidig er aksjer, obligasjoner og eiendom dyrt priset i forhold til historiske snitt.

NÄr det kommer til indeks sÄ er det uansett fÞrst og fremst det tekniske jeg fÞlger med pÄ, og hvis det blir tydelige brudd opp sÄ kan jeg bli nÞdt til Ä revurdere, men vi er ikke der nÄ. S&P500 indeksen er vel den som faktisk ser ut til Ä gÄtt inn i/nÊrmer seg en slags bullish trend, men det sÄ vi sist med Nasdaq composite og da ble jeg litt lurt og fikk ikke satt inn den shorten som jeg hadde planlagt.

For meg er det fortsatt mest realistiske scenarioet at vi fullfĂžrer en topp her i april-mai og skal ned og teste nye lows. Vi gĂ„r inn i en svakere sesong (“sell in may”). Blir uansett spennende Ă„ fĂžlge med videre.

3 Likes

Bank of Japan avventer - markedene reagerer negativt. Nikkei ned 3.6%

2 Likes

Kommer vi opp til denne linjen vil jeg vurdere en short (dette er OSEBX, men kan fint ta OBX der det er flere instrumenter)

3 Likes

Det kan godt komme en oppgang mot toppen i den fallende trenden, men for Ä bryte den mÄ ogsÄ den lange fallende trendlinjen i toppen av RSI-chartet brytes. Uten det kan oppgangen til toppen i trenden vÊre forbigÄende - fÞr en ny nedtur. Og snur hovedindeksen ned igjen, og faller tilbake under den tekniske stÞtten i omrÄdet 600 og 585-590, kan det innlede et nytt fall tilbake mot 570, 565 og 560.

1 Like

Har flyttet over noe fra bear OMXS30 til bear OBX (som nÄ har fÄtt litt stÞrre fallhÞyde). Jeg har fortsatt mest OMXS30 siden de har mye banker og industri - to sektorer jeg misliker for tiden :slight_smile:

Vil vurdere Ä Þke ytterligere i bear obx dersom osebx kommer opp til ca 620, men dette handler om omfordeling / diversifisering, sÄ da trenger jeg ikke treffe toppen.

1 Like

Mulig rentene ikke trenger Ä bli sÄ mye lavere og at stÞtten heller kommer over budsjettet. Synes det er positivt, negative renter er ikke veien fram til en sunn Þkonomi. Kanskje kan det hjelpe Ä kjÞle ned det hete boligmarkedet i Oslo, det er ogsÄ bra.

2 Likes

Positive for oljenasjonen Norge

Edit:

1 Like

Har Ăžkt litt short Obx, fĂžles som om en ny nedtur er rett rundt hjĂžrnet, og da kan det vĂŠre Lurt Ă„ sikre opp portefĂžljen

Du har ikke lenger trua pÄ at hovedindeksen skal opp til 610?

1 Like

Den kan gÄ videre opp dit, men har begynt Ä snitte meg inn, Ä shorte pÄ 600+ Tror jeg blir bra

1 Like

Nok/sek over 1 igjen

Enig i dette

Fallet i varekonsumet blir bratt den dag lÄneappetitten stilner i husholdningssektoren. Husholdninger som har Þkt sin gjeld med 165 mrd kroner det siste Är. Vi brygger pÄ et uunngÄelig tilbakeslag som vil skape brede ringvirkninger i norsk Þkonomi

http://jansblogg.eika.no/2016/05/revidert-nasjonalbudsjett-rnb-still-crazy-years/

Men ikke i at lĂžsningen er negative renter, men mer ekspansiv finanspolitikk.

Selvsagt er alle redde for en sterk krone, men man fÄr velge det beste av to onder her, og heller forsÞke Ä bedre konkurransekraften pÄ andre mÄter.

En lavkonjunktur i ny og ne er OK, Þkonomien gÄr i sykler, Ä geare opp med mer gjeld og dytte problemet foran seg hele tiden er ikke lÞsningen.

1 Like

NÄr jeg ser dette forstÄr jeg at Norges Bank ikke er sÄ bekymret for Ä styre kronkursen med rentene, den er jo helt limt fast til oljen - det er en veldig behagelig situasjon for en sentralbank siden det er OK med hÞy kronekurs nÄr oljen stÄr hÞyt og vice versa.

2 Likes

Ja det er helt utrolig hvilken sÊrstilling Norge er i. Til og med i krisetider sÄ faller liksom bare alt pÄ plass slik at vi kommer best ut. Haha! Digg Ä tenke pÄ og selvfÞlgelig, helt fortjent!

2 Likes

Har vi sett rentebunnen?

Sverige skal begynne Ă„ heve neste Ă„r, USA i full gang allerede


Inflationen Àr pÄ rÀtt vÀg och vÀntas nÄ 2 procent. Det sÀger riksbankschef Stefan Ingves som hÄller fast vid att reporÀntan kommer börja höjas under nÀsta Är.

2 Likes

Fastrenten pÄ mitt boliglÄn gÄr ut April 2017! HÄper den kan holde seg lav til da sÄ jeg eventuelt kan binde for 5-10 nye Är.

2 Likes

Om vi ikke har sett bunnen, sÄ har vi i det minste fÄtt tydelige signaler om hva som kommer til Ä skje med renta 12-24 mnd frem i tid.
Er overbevist om at rent skal opp her pÄ berget ogsÄ, men jeg tror en Þkning fÞrst kommer som en konsekvens av Þkte oljeinvesteringer pÄ norsk sokkel

1 Like

Og det blir jaggu ikke pent for boligmarkedet.

1 Like