Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Nei… det kan fort bli dramatisk…

2 Likes

Får vel vurdere å binde renta på boliglånet ila året ja

Hvordan ser du på hovedindeksen fremover?
Du har vært litt stille om det en liten stund :wink:

Tror den skal ned, den kom opp til mitt target på 620 (men har vært mye annet å følge med på nå)

Jeg er fortsatt ikke netto kort, så jeg gråter ikke over oppgangen vi har hatt siden bunnen, men jeg ser ikke helt hva som skal holde oss oppe når vi går mot en sommer og høst med politisk risiko, svak vekst og konsum som begynner å dabbe av.

2 Likes

Kan bli action her snart, jeg heller mot at vi skal ned

OSEBX

2 Likes

Oljeprisen er jo all time high nå siden november, burde ikke det holde oss oppe…

Jeg tror Norge vil følge Europa og USA nedover uavhengig av oljeprisen. Oljeprisen har en veldig kraftig innvirkning på kronen, mer enn indeks. For utlendinger vil jo det også prise om norske aksjer i deres valuta, men for nordmenn er det bedre å zoome ut og se utenfor landegrensene. Svak vekst, renter som må komme tilbake til mer normale nivåer, høy gjeldsbyrde, Kina i omstilling, politisk risiko. Disse faktorene kan også sende oljen nedover igjen.

Vi mangler en utløsende faktor for å virkelig sende børsene i kjelleren, men selv uten dette tror jeg vi vil få en ny nedtur, nå som børsen har blitt ganske dyr igjen uten at de fundamentale utfordringene er løst.

Jeg bruker dette først og fremst for å forsikre porteføljen mot sterke fall i indeks som vil påvirke alle aksjer mer eller mindre (dette i omxs30 som har mindre støy enn ose). Jeg har begynt å snitte inn med mer i Obx, men denne nye delen med stop loss litt over siste topp (mer spekulativt).

Hvis du sparer langsiktig, f.eks månedssparing til pensjon osv og ikke er spekulativt anlagt er det sikkert best å følge din strategi, i så fall vil du uansett kunne dra nytte av et fall ved at de aksjene du kjøper hver måned blir relativt sett billigere.

2 Likes

Alright bra vurdering. Ser du forresten på pris på egenkapital i forhold til mengde egenkapital på OSEBX også (antar det vil være mcap dividert på faktisk egenkapital). Hvordan er den nå iforhold til hva som anses som høyt eller lavt. Tror dette er en ratio analytikerne ser på hvis jeg husker riktig.

Ganske sikker på at på lang sikt så er index trikset ja. Jeg tenker ikke langsiktig though, jeg bare har ingen aksjer jeg har studert og index er jeg nesten sikker på at har positiv forventning, gjør ikke noe om det svinger.

1 Like

Jeg har ikke gjort noen spesiell analyse av P/B, det er mer basert på teknisk analyse og makrosyn.

Fant ingen helt oppdatert info men DNB skrev om det i februar. Satser på ting ikke er totalt annerledes ifra den gang. https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/private-banking/aktuelt/markedssyn.html

Quote:

Pris/bok multippelen har falt til 1,3x, og selv om vi antar at halvparten av aktivaene i oljeserviceselskapene er verdiløse stiger den marginalt til 1,4x ettersom sektoren er blitt så liten. For investorer med et lengre perspektiv har dette historisk vært et godt kjøpssignal for Oslo Børs.

1 Like

1.23 i følge morningstar 31. Mai

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR060Z6&tab=3

3 Likes

Hadde en prat med fattern her om dagen og han hadde en kommentar til oljeprisen som var ganske interessant. Greit nok at break-even for frakking er på 50-70$, som jeg har tenkt at ville sette et “tak” på oljeprisen, men som han påpekte: Hvem vil investere inn i noe som bare går i break-even, med risiko for at prisen vil falle under break-even?

2 Likes

Break-even regnes vel inklusive avkastningskrav, men er enig i at det kreves en ekstra sikkerhetsmargin siden prisen kan falle fort.

1 Like

Har tatt mer short Obx DNM #sellinmay #buythedip

Kom det ikke et golden cross 26.05.2016 på 622? Dvs at det tekniske ser ganske sterkt ut? (Jeg har riktignok sett på osebx, men antar obx har hatt en tilsvarende utvikling)

1 Like

Falskt signal tror jeg :upside_down:

Hvorfor tror du det er et falskt signal? Forrige golden cross tok oss fra 614 til 660…

Det er hvis du ser på toppen, men hvis du måler fra golden cross til death cross, så var det tap

Ser du på trenden er det fortsatt lavere topper som gjelder, det er viktigere. Golden/death cross har ikke vært en bra indikator på OSEBX siste årene.

1 Like

Du har mao tenkt å sitte short i OBX DNM i endel måneder framover? Dette er ikke en kortsiktig trade? Forrige golden cross til death cross tok 6 måneder.

Jeg tror vi er nær en lokal topp, men det er en langsiktig posisjon som fungerer som en forsikring av aksjeporteføljen.

Sjekk oljen også, stanger i taket.

Jeg synes OBX er en grei indeks å snitte en short posisjon inn i nå. Jeg er fra tidligere short OMX S30 (ca 0% på den posisjonen nå, noe som er greit siden aksjeporteføljen har steget over 40%)

3 Likes