Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

De er for smart til Ă„ risikere det, eller?
Ser ikke helt behov for Ä forhaste seg for Kina sin del, begrenset hvor mye resten av verden kan kjÞpe av dem nÄ.

2 Likes

Hva mener du? De er i ferd med Ä oppheve lockdown nÄ

1 Like

Ja, men tror du ikke dem da har rimelig god kontroll?
Ser tallene faktisk er pÄ vei opp igjen siste uken, like brÄtt som det har falt.

2 Likes

Hva legger du i det?

:roll_eyes::grimacing:

2 Likes

"The new great depression"

1 Like

Ser for meg Spania / Italia type tilstander med for mange innlagte og i respirator pÄ en gang.

1 Like

2 Likes

Ikke nevnt noe om tidsperioden her, men djezzes. Det kommer ikke akkurat fra en hvem som helst og certainly der :astonished:.

2 Likes

Trump desperat nÄ. Tyder pÄ stygge dÞdstall i dag?

Hva er det dere prĂžver Ă„ si?
Long bear-derivater? :thinking:

4 Likes

Kan det vĂŠre et amerikanerne vet mer om tingens tilstand i sitt eget land enn nordmenn vet om USA?

Og innad i sitt eget parti har han hatt 94-97% approval mer eller mindre siden han went into office.

Du har ikke skjÞnt det, independents, blue collar dems i Michigan eller folk i rural America, stemmer ikke pÄ Trump fordi elsker en self promoting milliardÊr fra NY. Men fordi de avskyr media, Hollywood, akademia etc. som forteller dem hvor sykt dumme der hver gang de har sjansen.

3 Likes

Et spÞrsmÄl til alle flinke folk her pÄ trÄden. Hva ville skje dersom USA mister sin AAA-rating ettersom deres underskudd Þker sÄ vanvittig som fÞlge av disse krisepakkene?

2 Likes

HÞr pÄ siste pengepodden, tar opp dette.

2 Likes

Foretrekker stort sett Ä samle inn informasjon fra dag til dag i markedet, men noen ganger kan det vÊre greit Ä zoome ut for Ä se de store linjene, og samtidig prÞve Ä forstÄ hvor vi er i det store bildet. Jeg prÞver vanligvis Ä unngÄ Ä lage hypoteser, men har sett litt pÄ to markeder i det siste og hva som typisk har skjedd her ved stÞrre korreksjoner og i forkant av nettopp disse.

Zoomer vi skikkelig ut i gullprisen (xauusd), og endrer hver candle til Ă„ representere et Ă„r sĂ„ nĂŠrmer vi oss all time high som ble satt i 2011. Problemet (om man skal se pĂ„ hva som er mest sannsynlig) er bare at siden fallet fra 2011 var over 50% av oppgangen, sĂ„ er vi mest sannsynlig i et equilibrium pattern. Det som “vanligvis” skjer da er at vi ikke bryter over all time high ved fĂžrste forsĂžk, men at vi skal ned Ă„ danne et punkt over forrige “pivot” markert i bildet under.

OK, hva sÄ? Si hypotetisk sett at dette kommer til Ä skje, sÄ kommer ikke dette til Ä skje i Är, men til neste Är eller Äret etter der siden topp candelen ikke blir formet fÞr ved Ärsskifte2020/2021. Jeg har sett en del pÄ gullprisen opp igjennom, og det som ofte skjer er at gull gÄr opp hvis dollaren svekkes, fÞr en krise, og rett etter en krise. Gullprisen er derimot ofte svak under et veldig solid marked, og rett under en kraftig markedskorreksjon.
Hvilken konklusjon kan vi da trekke om vi fĂ„r en blodrĂžd gull candle i 2021? I mitt hode vil det enten vĂŠre at markedet gĂ„r kraftig ned pĂ„ kort tid, eller at markedet er veldig solid. Hvis vi trekker det enda lenger og sier at xauusd setter et “pivot” lenger ned i 2021/2022, for sĂ„ Ă„ bryte opp av equilibrium patternet i Ă„rene etter, sĂ„ gir det perfekt mening at markedet generelt skal kollapse i 2021/2022 for sĂ„ Ă„ bruke 2-4 Ă„r pĂ„ Ă„ hente seg inn, hvor da gullprisen kan styrke seg markant.

Flytter vi fokus over pÄ markedsprisen sÄ bruker jeg SPX og OSEBX som representerer den amerikanske og den norske indexen for Ä forklare hva jeg tenker videre. NÄ var det faktisk ikke gullprisen jeg begynte Ä analysere fÞrst, men nettopp disse to. Jeg bruker bare andre indexer og markeder for Ä finne clues som kan forsterke/avkrefte mine analyser av det jeg nettopp Þnsker Ä finne ut av teknisk, eller nÊrmere bestemt, om markedet faktisk skal kollapse eller om korreksjonen snart er over.

Ser vi teknisk pÄ SPX og OSEBX sÄ kan veldig mye tyde pÄ at den lange trendlinjen er brutt. Dette i seg selv er bearish pÄ sikt. Det kan derimot ta et helt Är fÞr vi fÄr en skikkelig backtest av bruddet og sÄ kan falle videre(som f.eks pÄ bildet). Jeg sier ikke at dette kommer til Ä skje, men tatt gullprisen i betraktning , sÄ kan det gi mening at markedet skal opp Ä teste bruddet i slutten av 2020, fÞr et nytt stort fall potensielt kan komme. En annen ting er formasjonen som SPX har formet siden 2018. For meg sÄ ser dette ut som et megaphone pattern. AltsÄ at toppene blir hÞyere og bunnene lavere. Dette dannes av og til som en toppformasjon, hvor target for bouncen opp av nÄvÊrende bunn, er ca midt i megafonen, fÞr kursen ruller over til lavere nivÄer. SlÄr vi sammen trendbruddet og megafon patternet, sÄ kan disse to fortelle samme historie.

Jeg kommer helt sikkert til Ä endre og justere chartene mine fra dag til dag, men akkurat nÄ, sÄ er det dette som kommer til Ä ligge i bakhodet mitt fram til mer informasjon teknisk kommer pÄ bordet. Jeg kommer dog ikke til Ä bruke mye tid dette i seg selv, men mer som et tool i verktÞybeltet nÄr jeg handler kortsiktig.

22 Likes

Her har du litt historie som du kan se pÄ.

Edit: Denne er fra Moody’s. Det finnes flere aktþrer

2 Likes

Fortsatt muligheter til Ä kvitte seg med boligen fÞr krakket nÄr dette markedet for alvor :cowboy_hat_face:
BÞrsen og moligmarkedet gÄr hÄnd i hÄnd.

3 Likes

Om jeg skulle kjÞpe bolig nÄ ville jeg kreve en ekstrem rabatt.

3 Likes

Kanskje sÄnn?

1 Like