Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

https://www.cnbc.com/2020/03/29/president-trump-extends-national-social-distancing-guidelines-through-april-30.html

Fra påske til 1.juni på 123

2 Likes

Oljen er ned over 9%, kan bli en stygg dag på Oslo børs…

2 Likes

Han har jo prøvd å dekke over så godt han kan, men nå begynner kanskje realiteten å slå inn…

2 Likes

En ting er børsen som jeg har shortet, en annen ting er at jeg jobber i oljeservice og ser for meg en mørk periode.

Rederiet har allerede lagt et skip i opplag og permittert mannskapet. Vi gikk ut av kontrakt i går og det ser ganske dårlig ut fremover, har en litt lengre kontrakt med oppstart juni. Den blir nok terminert, eller kraftig redusert. Tipper vi får flere permitteringer fremover og er forberedt på og stille meg i ledighetskøen.

Vår bransje ( offshore supply ) begynte endelig og se lyset etter kollapsen i 2014, dette tror jeg blir mye verre. Så skal bli artig og følge de børsnoterte selskapene DOF og Solstad.

2 Likes

Det blir uten tvil svært krevende i tiden som kommer. Er ikke mer enn noen uker siden jeg snakket med personell hos Solstad som så for seg døgnrater på rundt 2 -2,5 mill til sommeren da markedet kom til å bli tømt for båt her i Norge.

En ting er sikkert og det er at de fleste på vestlandet som jobber i bransjen vet å snu seg rundt! Få som legger seg ned og gir opp. Dessuten så vil dette, som så mange ganger før, gå over.

2 Likes

Hvorfor sier Investing.com at oljeprisen (brent) er $26 og E24 at den er $23?

1 Like

Spot vs juni kontrakt

Vist du ser på investing der det står Brent, rett under så står det jun20.

2 Likes

Ja, så det nå. Takk!

Hvor kan jeg kjøpe disse kontraktene? Kan man kjøpe kontrakt til lenger frem i tid? Tenker f. eks okt/nov så bør jo prisen ha kommet seg en del opp igjen (men regner jo med disse er dyrere enn juni).

3 Likes

Jeg leser om putopsjoner her

og noterer meg følgende:

Salgsopsjoner gir deg en mulighet til å tjene penger i et fallende marked, mens eventuelt tap er begrenset til opsjonspremien og handelsavgifter.

Dette er vel å bra (nedsiden begrenset ift shorting), men så gjelder det å tjene penger på dette her og leser følgende

Når opsjonskjøperen (den du selger til) får en salgsrett, har du som selger påtatt deg en kjøpsforpliktelse. For denne forpliktelsen mottar du opsjonspremien. For deg som velger å selge opsjonen er gevinstmuligheten begrenset til premien, mens tapet i verste fall er ubegrenset og kan bli mange ganger større enn premien.

Selge opsjonen kan gi ubegrenset tap?
Hvordan kvitter man seg med ansvaret (kjøpsforpliktelsen) for opsjonen for alltid?

1 Like

Opsjonene løper ut etter en viss tid, og de kan også selges videre.

1 Like

Veldig sterkt at Oslo børs holder seg på -2% med et oljeprisfall på -11% ?

2 Likes

Noen ide om hvorfor?

1 Like

Alle skal kjøpe «billig» :stuck_out_tongue:

2 Likes

Denne gangen kan man ikke skylde på dollar kurs

1 Like

Futtene som ofte styrer.du kan se de live her
https://www.investing.com/indices/indices-futures

3 Likes

Helt til de forstår de kan kjøpe “billigere” om en uke eller to… :smiley:

1 Like

Det er ikke sterkt det er idiotisk. Oslo dilter etter resten av Europa og amerikanske futures…

2 Likes

Olja synker, børsen stiger. Værste jeg har sett :joy:

3 Likes
1 Like