Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Uansett gÄr vi jo mot mÞrkemÄneden i aksjemarkedet, nemlig september. Historisk er dette en svak mÄned pÄ bÞrsen, hvor det kan vÊre lurt Ä ha litt cash for Ä gjÞre noen gode handler for Ä posisjonere seg for potensielle nyttÄrsraketter.

3 Likes

Jeg har samme strategi, sitter med aksjer jeg tror pÄ og noe bear produkter, da har man mulighet til Ä realisere dette for Ä gÄ inn i aksjer dersom det faller mye og det demper ogsÄ svingningene litt. For min del har det ogsÄ hjulpet meg til Ä unngÄ panikksalg pÄ bunnen.

Vil gjerne se en utlĂžsende faktor fĂžr jeg blir virkelig negativ til aksjer, det er mange risikomomenter og ganske laber utvikling i konjunkturen, men fortsatt ingen utlĂžsende negativ hendelse a la lehman.

2 Likes

S&P500 - det er denne lange stÞttelinjen man skal fÞlge med pÄ, dersom den brytes pÄ nedsiden er det stor sjanse for en stÞrre nedgang. Lignende set up i flere andre indekser selv om de ikke er i ATH som S&P

OMXS30

OSEBX

6 Likes

OMXS30 er nÊr ved Ä vippe over i en mer bullish trend. Vi har ogsÄ lagt bak oss en dobbel bunn formasjon. Jeg kommer til Ä fÞlge med de neste ukene og ta en avgjÞrelse pÄ min short posisjon her da. Ut i fra TA er jeg nÄ mer usikker pÄ videre utvikling enn jeg har vÊrt tidligere, men det fundamentale bildet er fortsatt negativt.

Uker med WMA55

MĂ„neder med MMA12

2 Likes

I dag er det bjĂžrner som gjelder, tror jeg!

BÄde Nasdaq composite og S&P500 har brutt opp og ligger i en stigende trend. Det tyder pÄ et mulig 1999-2000 scenario da grÄdigheten tok helt overhÄnd fÞr markedet kollapset (men etter en voldsom stigning). SÄnn sett mulig at vi fÄr en bullish periode utover hÞsten (spesielt hvis ingen ting nytt negativt materialiserer seg fÞr begynnelsen av oktober)

Nasdaq

S&P500

2 Likes

Samtidig peker det fundamentale nedover.

1 Like

Det har gÄtt litt i mot bjÞrnene mine
 men har fortsatt (dessverre) veldig liten tro pÄ markedet generelt. Kommer det en negativ hendelse som fÞrer til litt nedgang tror jeg panikken kommer til Ä bre seg raskt!

1 Like

Kanskje vi gÄr mot en reprise av det som skjedde i Venezuela


2 Likes

Ser i hvert fall ut til at Japan prÞver seg pÄ en reprise av Venezuela


1 Like

Er vel ingen tvil om at Japanske statsobligasjoner ikke er kosher Ă„ eie fremover, og at det nok heller kan komme en stĂžrre bĂžrsoppgang kombinert med en svekkelse av valuta. SĂ„ vil vĂŠre lite lĂžnnsom for oss utlendinger Ă„ ta del i den oppgangen uansett.

Japan har kjÞrt nullrenteeksperimentet i flere tiÄr. Vil ikke si det gÄr bra.

2 Likes

Et opphÞyet platÄ er usannsynlig i fÞlge Hussman, nÄr markedene nÄ har priset inn 0% forventet avkastning i nÊr sagt alle aktivaklasser.

http://hussmanfunds.com/wmc/wmc160815.htm

Greenspan er heller ingen optimist, tror pÄ hÞyere renter og stagflasjon.

4 Likes

OMXS30: ForelÞpig ikke brutt opp gjennom WMA 55, og september er vanligvis en dÄrlig bÞrsmÄned. Mulig horisontal trend pÄbegynt dersom vi snur ned her.

1 Like

Oslo BĂžrs

En ting jeg merker meg er at valutaeffektene begynner Ä dabbe ut for eksportbolag med stor eksponering i USA. Fra Q3 kan vi fÄ nÞytrale valutaeffekter, og negative i Q4 dersom ikke USD styrker seg ytterligere mot NOK.

1 Like

Sjekket prisen pÄ en tilsvarende bolig som ble kjÞpt fem Är etter jeg kjÞpte min, og prisen hadde gÄtt opp litt over 4% i Äret. Ikke noe som tyder pÄ en gigantisk boligboble her i hvertfall. Nybyggprisene er nok ogsÄ vesentlig hÞyere enn dette.

Jeg pratet med sÞsteren min som bor nÊr Oslo, og hun har i samme periode hatt rundt 8% Ärlig prisvekst. Hun hadde ikke hatt sjans i havet til Ä kjÞpe den leiligheten hun bor i nÄ, med prisene som er nÄ.

SpÞrsmÄlet er, hvor er prisene feil?

1 Like

Kan jo slenge meg pÄ, solgte en leilighet i 2012 i stavanger, for en uke siden ble den taksert til samme sum som jeg solgte den til.

Boligbobla her borte er iallefall langt daffere enn det den var.

2 Likes

– Dessverre tror folk boligen er verdt det de kjþper den for
Sparebank 1 SMN nekter Ä finansiere «ekstreme» budrunder i bolig-trykkokeren Oslo. Deres uvanlige lÄnekrav roses av meglertopp

– Det finnes en markedspris for en leilighet. Jeg tror mange av dem som gir 20 prosent over takst, vil oppleve at gleden blir kortvarig nĂ„r de skal selge den videre, sier kredittsjef Endre Jo Reite til E24.

Allerede i mars lot han seg bekymre for det voldsomme prispresset pĂ„ Oslo-boliger. Han sĂ„ hvordan desperate boligkjĂžpere hĂžynet om hverandre for Ă„ sikre seg tilslaget – og at boliger ble solgt flere hundre tusen over annonsert pris.

Da bestemte banken seg for Ă„ ta grep.

Ber bankene ta bolig-ansvar: LÄnepolitikk forsteker «usunn» prisvekst der det koker, bremser der det gÄr trÄtt
Budkrav
De innfÞrte en regel om at lÄntagere fÄr by maks 10 prosent over prisantydning med lÄnefinansiering i ryggen. De som vil by mer, mÄ bla opp de ekstra pengene selv.

HÞres ut som en smart bank som ikke kommer til Ä gÄ pÄ en smell ved evt bolig-krakk.

5 Likes
1 Like